Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Touring, hyd-takaluukun voimattomuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    E39 Touring, hyd-takaluukun voimattomuus

    Tuttu juttu monelle Touring-E39:n omistajalle: Viileällä kelillä luukkua pitää auttaa hieman alkuun ennen kuin hydrauliikka jaksaa hoitaa loput. Toisella yrittämisellä se jo onnistuu pelkältä hydrauliikaltakin.

    Purin pumpun ja venttiilistön kohtuupitkälle ja tutkin osia. Omaan silmääni vaikuttaisi että itse pumppu ei juurikaan kulu, vaan se "korkeakierrostyyppisenä" korvaa välykset nopeudellaan. Etsin painerajoja ja venttiililohkon kanavien epäselvyyden vuoksi jouduin arvaamaan mikä toimii ohivirtauksena. Venytin jousia pari milliä mutta silllä ei ollut vaikutusta toimintaan. Edelleen yön seisomisen jälkeen luukku kaipaa hieman apua ensimmäisellä avautumiskerralla.

    Onko joku vaihtanut tilalle ihan uutta pumppua? Toimiiko se pakkasessakin?

    Onko pumppuun olemassa korjaussarjaa? Mitäköhän se sisältää?
    Last edited by -Tapi; 06-02-2007, 15:41.
    ---
  • touring39
    BTCF Member
    • May 2005
    • 3901
    • Kaarina

    #2
    Samojen ongelmien kanssa painiskellaan. Joku taisi foorumilla todeta, että korjaussarjakin olis olemassa ja sen hinta pyörii 500 eukan paikkeilla.

    Ajattelin viedä merkkihuoltoon, kun Europlus-takuuta kerran on jäljellä. Katotaan, josko toi sarja auttaa ja mitä se pitää sisällänsä.
    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

    Ex:
    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

    Comment

    • Guest's Avatar

      #3
      Tyhmä kysymys, ko. vehjettä tuntematta: Mitä öljyä tossa laitteessa on sisällä? Näyttäis olevan väristä päätellen tavallista ATF:ää? Tarkoitan vaan, että samantyylistä "jäykkyyttä" on korjattu E39 ohjaustehostimista vaihtamalla ne perus ATF öljyt, niihin vihreisiin erikoisöljyihin mitä ainakin KL myy? Tästä on ollut täälläkin juttua. Auttaisikohan se uus öljy jäykistelyyn? Ainakaan kokeilu ei paljon maksaisi.

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #4
        Tuo öljynvaihto epäilyttää mutta en sulje sitä pois laskuista. Nyt laitteessani on uudet Castrolin Dexron III-öljyt ja niiden viskositeetti ei käsittääkseni vielä +5 asteessa eroa juuri kesäkelistä. Luukku toimii kovallakin pakkasella ihan OK, jos sen kerran auttaa alkuun käsin. Ikäänkuin pumpun sisällä jonkin pitää lämmetä ja se auttaisi "välysten poistoon". En vaan havainnut mitään välyksiä niissä osissa mitä laitteesta löysin..
        ---

        Comment

        • janik
          Bimmer Rookie
          • Jan 2006
          • 28
          • Kotka

          #5
          Tyhmä kysymys... mutta onko tuo hyd.luukku kaikissa e39 touringeissa??:think
          E39 523 TOURING Monark 1959, Race sierra & Race prelude.

          EX: E30 316 , E36 318i , E30 325i touring E30 318 I M touring ja noin 50 muuta PASKAA....

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #6
            Originally posted by janik View Post
            Tyhmä kysymys... mutta onko tuo hyd.luukku kaikissa e39 touringeissa??:think
            Ei. Varustekoodilla 0316A se löytyy.
            ---

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              Originally posted by touring39 View Post
              Ajattelin viedä merkkihuoltoon, kun Europlus-takuuta kerran on jäljellä. Katotaan, josko toi sarja auttaa ja mitä se pitää sisällänsä.
              Kerro sitten pian huollon jälkeen, saivatko kuntoon ja mitä tekivät. Soitin eilen JKL:n jälleenmyyjän huoltoneuvojalle ja kysyin mitä osia siihen systeemiin on saatavilla. Ei kuulemma muistanut ulkoa ja ei ehtinyt katsomaan. Ehdotti ajan varaamista huoltoon ja asentajat sitten tutkisivat asiaa. Kuulemma ovat lisänneet öljyä ennenkin. Totsein että öljyn olen jo lisännyt itse mutta silti huoltoneuvoja olisi halunnut autoni sinne tutkimuksiin.. Odottelen nyt sitten muiden kokemuksia, kun itse olen jo oppirahani maksanut paikalliselle huolto-organisaatiolle..
              ---

              Comment

              • touring39
                BTCF Member
                • May 2005
                • 3901
                • Kaarina

                #8
                Eilen tehtiin Raision ME-autossa diagnoosi:

                Öljyn pinta oli selvästi alle merkkiviivan, mutta tehtaan ohjeiden mukaan sen lisääminen ei olekaan niin simppeliä. Eli jos mä oikein ymmärsin, se pumppu säiliöineen pitää irrottaa, lisätä öljyt niin, että pumppu on jotenkin kallellaan. Sen jälkeen ilmaus, joka edellyttää luukun sulkemista ja avaamista useaan otteeseen välillä ilmoja päästellen. Lisäksi samoja tiivisteitä ja jotain kumitulppaa ei saa käyttää, eli ne on vaihdettava uusiin.

                Tai jotenkin noin se meni... Kuulostaa siltä, että välillä pitää heittää vielä suolaa vasemman olkapään yli kolme kertaa samalla toistaen: donnerwetter

                Öljyt ja kumisatsit tilattu ja varmaan parin viikon päästä kokeillaan kuinka äijän kävi.
                Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                Ex:
                e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                Comment

                • Luxi
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2005
                  • 82
                  • Tuusula

                  #9
                  Itsekin viime vuoden loppupuolella luukun koritakuuseen vaihdattaneena olen havainnut saman ongelman. Luukun hydrauliikkaa räplättiin vielä "merkki"liikkeessä, koska luukku aukesi vain puoleen väliin, toisinaan.

                  Ilmauksella päästiin eroon puolivälin seisokista, mutta kylmällä ilmalla paineet ei nouse riittävästi avatakseen luukun alhaalta ylös ilman apua.

                  Kyseisen laitteiston nestemäärien ennallistaminen näyttäisi olevan yhtä iisiä kuin automaattiin nesteiden oikeamääräinen lisäys. Kivaa.

                  Mutta, kyllä nämäkin kuntoon saadaan ja kura lähtee käsistä pesemällä
                  Almandin Brown | Mineral Silber A14 | Ostra - grey
                  G31 540 xd -17 | F25 X3 35d -14 | BMW K13R 2013 1300cc

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Olisiko, Touring39, mahdollista että ottaisit valokuvan osista jotka pumppuun tulevat? Olen purkanut pumpun ja koettanut pähkäillä mikä sieltä voisi kulua tai vuotaa mutta en keksinyt.

                    Tein kesällä öljynlisäyksen ottamalla öljykupin irti, puhdistin sen ja täytin piripintaan. Takaisinlaittaessa se ei mennyt ensimmäisellä kerralla kunnolla paikalleen koska se vuoti pikkuhiljaa öljyä kontinpohjalle. Seuraavalla kerralla irrotin koko yksikön ja täytin kupin pöydällä. Sen jälkeen luukku toimi kesän mutta nyt viileällä kelillä se ei jaksa ensimmäisellä avauskerralla aueta ilman auttamista. Säiliö on kuitenkin edelleen ihan täysi.

                    Kysyin tuota ilmaamista merkkiliikkeestäkin mutta eivät osanneet sanoa miten se tehdään, olivat vaan kovasti lisäämässä öljyä vaikka kerroin että säiliö on täysi.

                    Ilma on kaikella todennäköisyydellä ylhäällä sylinterissä mutta millä ihmeellä sitä pääsisi ilmaamaan? Ei näillä virtauksilla sitä saa alaskaan varmaan millään.
                    ---

                    Comment

                    • touring39
                      BTCF Member
                      • May 2005
                      • 3901
                      • Kaarina

                      #11
                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Olisiko, Touring39, mahdollista että ottaisit valokuvan osista jotka pumppuun tulevat? Olen purkanut pumpun ja koettanut pähkäillä mikä sieltä voisi kulua tai vuotaa mutta en keksinyt.

                      Tein kesällä öljynlisäyksen ottamalla öljykupin irti, puhdistin sen ja täytin piripintaan. Takaisinlaittaessa se ei mennyt ensimmäisellä kerralla kunnolla paikalleen koska se vuoti pikkuhiljaa öljyä kontinpohjalle. Seuraavalla kerralla irrotin koko yksikön ja täytin kupin pöydällä. Sen jälkeen luukku toimi kesän mutta nyt viileällä kelillä se ei jaksa ensimmäisellä avauskerralla aueta ilman auttamista. Säiliö on kuitenkin edelleen ihan täysi.

                      Kysyin tuota ilmaamista merkkiliikkeestäkin mutta eivät osanneet sanoa miten se tehdään, olivat vaan kovasti lisäämässä öljyä vaikka kerroin että säiliö on täysi.

                      Ilma on kaikella todennäköisyydellä ylhäällä sylinterissä mutta millä ihmeellä sitä pääsisi ilmaamaan? Ei näillä virtauksilla sitä saa alaskaan varmaan millään.
                      En oo itte paikanpäällä kun toi tehdään, mutta mä voin pyytää ne ylijääneet osat ittelleni ja nakkaan sitten kuvan sulle. Katotaan nyt tietysti, että auttaako toi 'huolto'... Ja olisko tosiaan niin, että jossei niitä tiivisteitä vaihda uusiin, niin ne päästää ilmaa sisälleen? Tiedä häntä.
                      Last edited by touring39; 19-01-2007, 09:52.
                      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                      Ex:
                      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        ETK:ssa on tuohon luukkuun myynnissä joku "hollow bolt set" niminen sarja jossa on: hollow bolt, screw plug, gasket ja small oil bottle. Ehkäpä se on ratkaisu ongelmiin? Tai sitten se on johonkin muuhun, sarja kuitenkin on listattu hydrauliikkaosan jälkeen. Sarjan numero: 51 24 7 015 854
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Luxi
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2005
                          • 82
                          • Tuusula

                          #13
                          Kysyin aiemmin myös voimaa luukulle välittävistä sylintereistä. Kuluva osa- kuului vastaus.

                          Olisikohan siellä ohivirtausta säätelevä kuristin?

                          Osa nro. 51247015853 näytti olleen hydraulisylinterin nimellä ja dollari hinnaltaan noin 228$
                          Last edited by Luxi; 19-01-2007, 11:00.
                          Almandin Brown | Mineral Silber A14 | Ostra - grey
                          G31 540 xd -17 | F25 X3 35d -14 | BMW K13R 2013 1300cc

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #14
                            Originally posted by TJJ View Post
                            ETK:ssa on tuohon luukkuun myynnissä joku "hollow bolt set" niminen sarja jossa on: hollow bolt, screw plug, gasket ja small oil bottle. Ehkäpä se on ratkaisu ongelmiin? Tai sitten se on johonkin muuhun, sarja kuitenkin on listattu hydrauliikkaosan jälkeen. Sarjan numero: 51 24 7 015 854
                            Se hollow bolt on vaan banjopultti letkujen kiinnittämiseksi pumpun runkoon. Gasgetitkin ovat varmaan vaan niiden banjopulttien kuparitiivisterenkaat. Pieni öljypullo on mielenkiintoinen artikkeli, mutta sen käyttötapaa ei taida saada selville muualta kuin virallisista huolto-ohjeista?
                            ---

                            Comment

                            • touring39
                              BTCF Member
                              • May 2005
                              • 3901
                              • Kaarina

                              #15
                              Työmääräyksessä lukeepi näin:

                              5124150 Hydrauliyksikkö, tavaratilan kannenkäyttö, I&K/öljynlisäys 120 euroa
                              51247015854 skruvsats 66 euroa

                              Elikä TJJ:n linjoilla näkyvät menevän.
                              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                              Ex:
                              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎