Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 -02 ohjauksen keveys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    E39 -02 ohjauksen keveys

    Moi,

    Tuli alkuviikosta rullattua liki 3000km yhteensä parilla eri autolla. 530da touring -00:lla ja 540ia touring -02:lla.

    Merkittävin ero autojen välillä (jos moottorit unohdetaan) oli ohjauksessa, joka meni selkeästi tuon 540:sen tappioksi. Sen ohjaus oli nimittäin naurettavan kevyt ajonopeudesta riippumatta. Eli vaikka ajoit 200kmh tai 80kmh niin ohjaus oli urakkanuppia vaille ylikevyt, mistä johtuen todella veemäinen ajettava.

    Tuo 530dA puolestaan oli ylijämäkkä, mahtava ajaa.

    Mistä johtuu tuo tuntuman ero, oliko 540:sen servotronikissa vikaa mahdollisesti, vai mikä tuon jäykkyyden ohjauksessa muodostaa? Mistä yleensäkin johtuu tuo tuntuman erilaisuus, kun omassa -96 523:ssa on hiukan keveämpi ohjaus kuin kaverin -03:ssa 520:ssä.

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • Rapamaha
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 683
    • -

    #2
    Originally posted by teropa View Post
    Moi,

    Tuli alkuviikosta rullattua liki 3000km yhteensä parilla eri autolla. 530da touring -00:lla ja 540ia touring -02:lla.

    Merkittävin ero autojen välillä (jos moottorit unohdetaan) oli ohjauksessa, joka meni selkeästi tuon 540:sen tappioksi. Sen ohjaus oli nimittäin naurettavan kevyt ajonopeudesta riippumatta. Eli vaikka ajoit 200kmh tai 80kmh niin ohjaus oli urakkanuppia vaille ylikevyt, mistä johtuen todella veemäinen ajettava.

    Tuo 530dA puolestaan oli ylijämäkkä, mahtava ajaa.

    Mistä johtuu tuo tuntuman ero, oliko 540:sen servotronikissa vikaa mahdollisesti, vai mikä tuon jäykkyyden ohjauksessa muodostaa? Mistä yleensäkin johtuu tuo tuntuman erilaisuus, kun omassa -96 523:ssa on hiukan keveämpi ohjaus kuin kaverin -03:ssa 520:ssä.

    Tero
    Mahtaa olla niin että 8-koneisissa ei hammastankoa vaan kiertokuula/simpukka?

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #3
      Moi,

      Tää oli aivan uutta. Osaatko kertoa enempää, eli miten nuo ohjaukset tarkemminottaen eroaa toisistaan. Voiko olla siis niin, että BMW on ajatellut tuon 8-koneisen ohjausen tuommoseksi löperöksi ?

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • Rapamaha
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 683
        • -

        #4
        Originally posted by teropa View Post
        Moi,

        Tää oli aivan uutta. Osaatko kertoa enempää, eli miten nuo ohjaukset tarkemminottaen eroaa toisistaan. Voiko olla siis niin, että BMW on ajatellut tuon 8-koneisen ohjausen tuommoseksi löperöksi ?

        Tero
        Muistaisin jollain foorumilla uumoillun että V8-malleihin on valittu kiertokuulaohjaus ihan tilasyistä. Paino tuskin on syynä kun diisseleissä on hammastanko. M5:sta en tiedä, kasillahan sekin on.

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          #5
          Hemi osais varmaan kertoa lisää ??
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • hengari
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 208
            • Jyväskylä

            #6
            Omassa 530d:ssä tykkään kans just sopivan jäykästä ohjauksesta. Kävin koeajamassa -06 x5 3.0d kikotinta ja kyllä oli järkytys on ohjaus oli todella tunnoton omaan verrattuna, karisi vaihtohalut aika nopeasti.
            Sä luulet et toi auto on sulla käsissä, mut se ei todellakaan oo! -totesi poliisi allekirjoittaneelle...

            Nyt:
            -E61 530dA M-sport 2006
            -Mustang fastback 1965

            Ex.
            -e39 530dA M-sport 2002
            -e91 320dA M-sport 2008

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              #7
              hengari, oliko se just silleen ylikevyt, vai muuten vain tunnoton ?

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • tmth
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 2194
                • Kangasala

                #8
                Appiukolla on -99 540iA tourinki, mitä sillä nyt olen ajellut, niin ei siinä ainakaan ylikevyt ohjaus ole. Enneminkin vähän jäykähkö ja tunnokas.

                F10 & R55
                ex:
                E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  #9
                  Nojoo, eli ei se ehkä kuulu tommonen löysä sitten olla.

                  Mikähän noissa sitten on erona... olis erittäin kiinnostava tietää, mistä tuommonen voi oikeasti johtua.

                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • Rahu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 6464
                    • Tuusula

                    #10
                    Vikana on se että siinä on servotronic
                    BMW Service
                    P.o4oo925441
                    [email protected]
                    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Joo, mutta kyllähän näissä on ihan eri ohjaussysteemit. Näissä V8-malleissa on vielä perinteinen(=lue: vanha) kuulamutteriohjaus, joka nimen omaan toimiessaan/ei ylikiristettynä on noin puoli valovuotta tuntumassa suhteessa kutoskoneisten hammastankojärjestelmään. Eli, V8 mallien koko ohjaussysteemi on tuolta 30-luvulta kun kutoskoneisissa se on nykyaikainen hydraulihammastanko.
                      Myös itseäni näin henkilökohtaisesti sairastaa tuo kuulamutteriohjauksen tuntuma vanhana "jenkkimiehenä"

                      Comment

                      • jSp
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2006
                        • 116
                        • Kiuruvesi

                        #12
                        Mulla on 5/00 530dA ja ohjaus on keskialueella hieman jäykähkö ja tunnottoman oloinen. Ei oikein yhdellä sormella suunnanpito onnistu. Ei servotronic.
                        Hammastangon helaa löysäsin jo. Helpotti hieman.

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          #13
                          Terve,

                          Eli jos on Servotronic, niin sekin voi yksin aiheuttaa tuon ohjauksen keveyden ja tunnottomuuden? Vai epäilikö Hemi, että ko. autossa tuo kuulamutteriohjaus olisi jotenkin "viallinen", ja että toimiessaan se pesisi tuon hammastanko-ohjauksen 100-0 ?

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • exodus
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2003
                            • 774
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by teropa View Post
                            Terve,

                            Eli jos on Servotronic, niin sekin voi yksin aiheuttaa tuon ohjauksen keveyden ja tunnottomuuden? Vai epäilikö Hemi, että ko. autossa tuo kuulamutteriohjaus olisi jotenkin "viallinen", ja että toimiessaan se pesisi tuon hammastanko-ohjauksen 100-0 ?

                            Tero
                            ei kunnossa oleva servotronic tuota tee. Minusta tuntuu että se on vauhdin kasvaessa vähintään yhtä jäykkä kuin normaaliohjauskin. Tämä siis kuutoskoneessa.
                            Tuo kuulamutteriohjaus on surkea hammastankoon verrattuna, sitä kait se Hemikin tarkoitti.
                            En sitten tiedä on M5:ssä kanssa sama sydeemi kuin 540:ssä, mutta ainakin kokeilemani vm2000 M5 oli kammottava ohjauksen suhteen.

                            Comment

                            • hengari
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 208
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by teropa View Post
                              hengari, oliko se just silleen ylikevyt, vai muuten vain tunnoton ?

                              Tero

                              Molempia. Oli jopa hankala ajaa oman kipon jälkeen. Kaikkeen tietenkin tottuu...

                              edit: Pitäs varmaan lukea nuo kyssärit ennen kun vastailee niihin...
                              Last edited by hengari; 12-01-2007, 12:18.
                              Sä luulet et toi auto on sulla käsissä, mut se ei todellakaan oo! -totesi poliisi allekirjoittaneelle...

                              Nyt:
                              -E61 530dA M-sport 2006
                              -Mustang fastback 1965

                              Ex.
                              -e39 530dA M-sport 2002
                              -e91 320dA M-sport 2008

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎