Eilen rassasin valoja ja korjasin korkeudensäädössä olleen vian. Valoja tuli siinä ajeltua ylös ja alas jne. Startatessa auto vain naksahti eli akku oli tyhjä. Annettiin ylimääräistä virtaa ja heti herähti käyntiin. Tämän jälkeen ajoin autolla jotain 40km. Ajaessa jännite 13,9V ja kun sammutin auton, niin jännite tippui 12,2V. Tänään auto on kuitenkin toiminut virheettä. Edelliseen autoon ostin uuden akun elokuussa 2005 ja se oli Exide 88Ah ja 87e. Ajattelin, että ei muuta kuin samanlainen vaan ja akkuliikkeeseen. Siellä selvisi, että n.75Ah akku maksaa 133e!! Siis 1½v ja hinta noussut yli 50%. (Kuulemma lyijyn hinta noussut 100%) Siinä vaiheessa aloin jo miettimään, että entäs jos akku ei olekaan ihan paskana ja ostan "turhaan" siihen 133e akun... Tosin auton nykyinen akku on bemarin tarroilla eli alkuperäinen? Jos näin, niin se on yli 6v vanha ja siis ikänsä puolesta valmis vaihdettavaksi.
- Kuinka iso akku autossa pitää/kannattaa olla? Nykyinen on 70Ah.
- Voinko vain ottaa akun irti vai onko autolle annettava apuvirtaa vaihdon ajaksi? (mitä tapahtuu jos vain irroitan akun?)
- Biltemassa joku sopiva akku taisi olla n.50-60e. Onko mitään järkeä? Tuohon hintaan saan siis kaksi bilteman akkua verrattuna Exideen.
- Mistä löytyisi hyvä ja halpa akku Jyväskylästä?
- Mitä merkkiä suosittelette tai haukutte?
- Kuinka iso akku autossa pitää/kannattaa olla? Nykyinen on 70Ah.
- Voinko vain ottaa akun irti vai onko autolle annettava apuvirtaa vaihdon ajaksi? (mitä tapahtuu jos vain irroitan akun?)
- Biltemassa joku sopiva akku taisi olla n.50-60e. Onko mitään järkeä? Tuohon hintaan saan siis kaksi bilteman akkua verrattuna Exideen.
- Mistä löytyisi hyvä ja halpa akku Jyväskylästä?
- Mitä merkkiä suosittelette tai haukutte?
Comment