Originally posted by -Tapi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 uusi akku? - hinnat nousseet rajusti!
Collapse
X
-
Originally posted by TJJ View PostEhkä se jää muistiin jos tuo on kytketty akkuun? Minä en noita tiloja testikäytön jälkeen testaillut ja silloin tuota tuli irroitettua akusta eikä tila näyttänyt jäävän muistiin.Originally posted by -Tapi View PostKokeiltiin tuossa Laxa:n kanssa muutama päivä sitten että se tila jääkin muistiin. Luulin ja mielestäni kokeilinkin aiemmin ettei se olisi jäänyt mutta nyt asia on kuitenkin toisin.Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?
E30 325i Cabrio M-Tech II -91
EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
EX: E61 530xdAT -07
EX: E60 520dA Sedan -08
EX: F30 320dA xDrive Sport -13
EX: E39 530dAT -02
EX: E36 320iA -91
EX: R1150RT -03
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostMikähän varaustila noissa juuri hapotetuissa akuissa on?
Comment
-
-
Tuon 14,4 ja 14,7 latausmoodin välillä on vain se ero, että laturi siirtyy ylläpitovarauksesta lataukseen 0,2 volttia ylemmältä tasolta (muistaakseni jotain 11,x V).
Tänä aamuna kävi sama homma vaikka Ctek on nyt ladannut 14,7 V asennossa kohta 2 vuorokautta putkeen (ajelut tietysti välissä auton omalla laturilla). Webasto pysyi päällä vain n. 10 minuuttia. Eilisiltapäivällä vekotin kuitenkin lämmitti ainakin 15 min (en uskaltanut odotella pidempään ennen starttausta). Teen viikonloppuna muita remontteja, joten auto saa olla laturissa lämpimässä melkein kaksi vrk:ta. Toivottavasti ensi viikolle osuu jokin kova pakkaspäivä, niin näkee oliko ongelma akun varaustila.
Jätin toisen vähävirtaisen pemarin Einhellin 5A akkulaturin perään toissa-iltana. Ei näyttänyt ottavan virtaa vastaan kun viisari ei värähtänytkään. Jätin laturin lataamaan pihalle, vaikka sitä tuskin on speksattu pakkaskäyttöön. Mittasin jännitteen heti latauksen alussa ja se oli 14,4 V. Eilisiltana mittasin taas jännitteen, joka olikin tällä kertaa 16,6 V! Saapa nähdä mitä tästä tulee.. Tai sitten se akku ei vaan ota tippaakaan virtaa vastaan.---
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostTänä aamuna kävi sama homma vaikka Ctek on nyt ladannut 14,7 V asennossa kohta 2 vuorokautta putkeen (ajelut tietysti välissä auton omalla laturilla).
...
Ei näyttänyt ottavan virtaa vastaan kun viisari ei värähtänytkään.
Mielenkiintoisinta on kuitenkin se, että kun sitten kytken Ctekin lataamaan, ei jännitteessä näy kuin korkeitaan 0,1V nousu. En nyt muista noita TM:n testissä esiteltyjä latauskäyriä ulkoa, mutta onko tuo nyt tosiaan niin älykäs että jos akku ei ota varausta vastaan ei myöskään jännite nouse tuon enempää? Vai onko mun Ctek vain rikki?E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Kysäisin 1/2h sitten jännitettä autolta sms:lla ja vastaus oli 12,3 V. Ajattelin että Ctek ei vaan ole vielä päässyt vauhtiin (olin parkkeerannut auton vain varttia aiemmin). Nyt lähetin kysymyksen uusiksi ja jännite ei ollut noussut yhtään. Autossa sisällä (anturi repsikan penkin ja keskikonsolin välissä) -8 astetta. Akku varmaan kylmempi mutta vain 2 päivää vanha.---
Comment
-
-
Mittasin omastani, auto ollut latauksessa tunnin, ulkona pakkasta -24. Takaluukku auki jolloin navi yms. herää ja akulta mitattuna jännite oli 14,5V. Laturin sähköjohto irti jolloin akussa on 12,4V. Sähköjohto takaisin ja akulla on 14,3V. Akku 1,5 vuotta vanha Exide Extreme 100Ah ja laturi Ctek XS7000. En ole tutkinut millainen jännite ajotietokoneen kautta näkyy.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostSähköjohto takaisin ja akulla on 14,3V. Akku 1,5 vuotta vanha Exide Extreme 100Ah ja laturi Ctek XS7000. En ole tutkinut millainen jännite ajotietokoneen kautta näkyy.Originally posted by -Tapi View PostNyt tulee ja jännite nousi 14,2 V:iin (auto ei lepotilassa mutta ovet lukossa ja sisävalot pois).
1) Mun Ctek ei toimi (ei käytetty aiemmin joten mahdollista)
2) OBC ei näytä latausjännitettä oikein kun Ctek on kytketty akun napoihin :think (Miksi ei näyttäisi?)
3) Ctekin piuhat ei saa kontaktia vaikka Ctek itss on tyytyväinen ja luulee lataavansaE92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostEli vaihtoehdoiksi jää:
1) Mun Ctek ei toimi (ei käytetty aiemmin joten mahdollista)
2) OBC ei näytä latausjännitettä oikein kun Ctek on kytketty akun napoihin :think (Miksi ei näyttäisi?)
3) Ctekin piuhat ei saa kontaktia vaikka Ctek itss on tyytyväinen ja luulee lataavansa
mieleen "tyhmä" kysymys, pystyykö E39 tsekkaamaan tuon akun jänniteen ajotietokoneen kautta?
Comment
-
-
Originally posted by Veccu View Post... pystyykö E39 tsekkaamaan tuon akun jänniteen ajotietokoneen kautta?
E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Veccu View PostMoi, lueskelin tuota akkukeskustelua ja tuli tuosta
mieleen "tyhmä" kysymys, pystyykö E39 tsekkaamaan tuon akun jänniteen ajotietokoneen kautta?
Ja tästä löytyy ison obc:n ohjeet.
Omassani tuo jännite vaan oli noin 0.7v pienempi mittariston kautta mitattuna mitä yleismittarilta suoraan akusta.EX:
328CiA -99
525tdsA -98
525i -93
316i -95
Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97
Comment
-
-
Originally posted by suffeli View Post- Kuinka iso akku autossa pitää/kannattaa olla? Nykyinen on 70Ah.Originally posted by mikron View Post523:ssa vakioakku on jotain 70Ah.
Originally posted by suffeli View PostSiellä selvisi, että n.75Ah akku maksaa 133e!!Originally posted by bmw e34 View Postno en niellyt tuota purematta vaikka tiesin että toista sataa se maksaa, tien toisella puolen (varaosamailma) 100Ah :n varta kustanti 99.00 € ---> akku kantoon. vaan on aika raaka ero hinnoissa.
Originally posted by TJJ View PostMittasin omastani, auto ollut latauksessa tunnin, ulkona pakkasta -24. Takaluukku auki jolloin navi yms. herää ja akulta mitattuna jännite oli 14,5V. Laturin sähköjohto irti jolloin akussa on 12,4V. Sähköjohto takaisin ja akulla on 14,3V. Akku 1,5 vuotta vanha Exide Extreme 100Ah ja laturi Ctek XS7000.Last edited by Petri.Kekkonen; 11-02-2007, 11:23.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Osta varta tai vastaava, 90-100Ah. Kuvauksen perusteella akku on ihan finaalissa. Jos on paljon himmeleitä ja ajaa pakkasessa on hyvä olla tehoja.
Itse olen todennut, että muutama satanen silloin tällöin pitää bemuun laittaa e39 528. Mulla on mennyt yli 5000€ parin vuoden aikana. Vielä pitäis uusia tehostimen pumppu, lämppärin moottori ja iskarit + jotain pienempää.
Eikä ollut edes ostettaessa halpa 14000€ + verot -98.
Huonoo tuurii..
Originally posted by suffeli View PostEilen rassasin valoja ja korjasin korkeudensäädössä olleen vian. Valoja tuli siinä ajeltua ylös ja alas jne. Startatessa auto vain naksahti eli akku oli tyhjä. Annettiin ylimääräistä virtaa ja heti herähti käyntiin. Tämän jälkeen ajoin autolla jotain 40km. Ajaessa jännite 13,9V ja kun sammutin auton, niin jännite tippui 12,2V. Tänään auto on kuitenkin toiminut virheettä. Edelliseen autoon ostin uuden akun elokuussa 2005 ja se oli Exide 88Ah ja 87e. Ajattelin, että ei muuta kuin samanlainen vaan ja akkuliikkeeseen. Siellä selvisi, että n.75Ah akku maksaa 133e!! Siis 1½v ja hinta noussut yli 50%. (Kuulemma lyijyn hinta noussut 100%) Siinä vaiheessa aloin jo miettimään, että entäs jos akku ei olekaan ihan paskana ja ostan "turhaan" siihen 133e akun... Tosin auton nykyinen akku on bemarin tarroilla eli alkuperäinen? Jos näin, niin se on yli 6v vanha ja siis ikänsä puolesta valmis vaihdettavaksi.
- Kuinka iso akku autossa pitää/kannattaa olla? Nykyinen on 70Ah.
- Voinko vain ottaa akun irti vai onko autolle annettava apuvirtaa vaihdon ajaksi? (mitä tapahtuu jos vain irroitan akun?)
- Biltemassa joku sopiva akku taisi olla n.50-60e. Onko mitään järkeä? Tuohon hintaan saan siis kaksi bilteman akkua verrattuna Exideen.
- Mistä löytyisi hyvä ja halpa akku Jyväskylästä?
- Mitä merkkiä suosittelette tai haukutte?
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostMielenkiintoisinta on kuitenkin se, että kun sitten kytken Ctekin lataamaan, ei jännitteessä näy kuin korkeitaan 0,1V nousu. En nyt muista noita TM:n testissä esiteltyjä latauskäyriä ulkoa, mutta onko tuo nyt tosiaan niin älykäs että jos akku ei ota varausta vastaan ei myöskään jännite nouse tuon enempää? Vai onko mun Ctek vain rikki?BMW X3 -15
BMW 530D -08
BMW 320D -99
BMW 525TDSA Touring -98
BMW 318IS -90
Comment
-
Comment