Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 uusi akku? - hinnat nousseet rajusti!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #46
    Originally posted by -Tapi View Post
    Kokeiltiin tuossa Laxa:n kanssa muutama päivä sitten että se tila jääkin muistiin. Luulin ja mielestäni kokeilinkin aiemmin ettei se olisi jäänyt mutta nyt asia on kuitenkin toisin.
    Ehkä se jää muistiin jos tuo on kytketty akkuun? Minä en noita tiloja testikäytön jälkeen testaillut ja silloin tuota tuli irroitettua akusta eikä tila näyttänyt jäävän muistiin.
    E39 528iA

    Comment

    • Laxa
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1363
      • Tampere

      #47
      Originally posted by TJJ View Post
      Ehkä se jää muistiin jos tuo on kytketty akkuun? Minä en noita tiloja testikäytön jälkeen testaillut ja silloin tuota tuli irroitettua akusta eikä tila näyttänyt jäävän muistiin.
      Originally posted by -Tapi View Post
      Kokeiltiin tuossa Laxa:n kanssa muutama päivä sitten että se tila jääkin muistiin. Luulin ja mielestäni kokeilinkin aiemmin ettei se olisi jäänyt mutta nyt asia on kuitenkin toisin.
      Tuossa yllä taitaakin olla se ratkaisu siihen muistiin jäämiseen mitä mietittiin
      Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

      E30 325i Cabrio M-Tech II -91

      EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
      EX: E61 530xdAT -07
      EX: E60 520dA Sedan -08
      EX: F30 320dA xDrive Sport -13
      EX: E39 530dAT -02
      EX: E36 320iA -91
      EX: R1150RT -03

      Comment

      • Juubi
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 999

        #48
        Originally posted by -Tapi View Post
        Mikähän varaustila noissa juuri hapotetuissa akuissa on?
        Akku on hapotuksen jälkeen täydessä varauksessa. Mitä tulee tuohon webaston sammumiseen 14.7V latausmoodilla: Webasto sammuttaa itsensä, mikäli käyttöjännite putoaa alle 10,5V SEKÄ myös ylijännitteestä! (joka on jonkun lähteen mukaan 15V). Eli laturi on saattanut heilauttaa jännitteen ylijännitesuojan yli, jolloin Webasto sammuttaa itsensä. Kannattaisi kokeilla siis tuota 14.4V moodia ensin.

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #49
          Tuon 14,4 ja 14,7 latausmoodin välillä on vain se ero, että laturi siirtyy ylläpitovarauksesta lataukseen 0,2 volttia ylemmältä tasolta (muistaakseni jotain 11,x V).

          Tänä aamuna kävi sama homma vaikka Ctek on nyt ladannut 14,7 V asennossa kohta 2 vuorokautta putkeen (ajelut tietysti välissä auton omalla laturilla). Webasto pysyi päällä vain n. 10 minuuttia. Eilisiltapäivällä vekotin kuitenkin lämmitti ainakin 15 min (en uskaltanut odotella pidempään ennen starttausta). Teen viikonloppuna muita remontteja, joten auto saa olla laturissa lämpimässä melkein kaksi vrk:ta. Toivottavasti ensi viikolle osuu jokin kova pakkaspäivä, niin näkee oliko ongelma akun varaustila.

          Jätin toisen vähävirtaisen pemarin Einhellin 5A akkulaturin perään toissa-iltana. Ei näyttänyt ottavan virtaa vastaan kun viisari ei värähtänytkään. Jätin laturin lataamaan pihalle, vaikka sitä tuskin on speksattu pakkaskäyttöön. Mittasin jännitteen heti latauksen alussa ja se oli 14,4 V. Eilisiltana mittasin taas jännitteen, joka olikin tällä kertaa 16,6 V! Saapa nähdä mitä tästä tulee.. Tai sitten se akku ei vaan ota tippaakaan virtaa vastaan.
          ---

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7459
            • Oulu

            #50
            Originally posted by -Tapi View Post
            Tänä aamuna kävi sama homma vaikka Ctek on nyt ladannut 14,7 V asennossa kohta 2 vuorokautta putkeen (ajelut tietysti välissä auton omalla laturilla).

            ...

            Ei näyttänyt ottavan virtaa vastaan kun viisari ei värähtänytkään.
            Mulla on nyt pikku-Ctek ladannut 20 tuntia, mutta ei ollut viekäkään siirtynyt ylläpitolataukseen. Eilen tuli autolla jonkinverran myös ajettua, joten luulisi ettei akku kovin tyhjä voi olla. Tarkkailin vähän myös jännitettä OBC:n näytöstä. Ajossa 13,8V aika tasaseen, tyhjäkäynnillä laskee tuon alle. Kuitenkin kun auton sammuttaa niin tippuu heti johonkin 12,4V tasoon, ja kun sisävalot syttyy ovia avatessa niin 12,1V yli ei ole enää sen jälkeen vaikka ovet sulkee ja valot sammuu. Paikallaan kun odotellessa oli yksi etupenkin lukuvalo päällä, CD soimassa ja taukolämpö puhallus pienimmällä niin hyvä kun 11,5V oli jännitettä.

            Mielenkiintoisinta on kuitenkin se, että kun sitten kytken Ctekin lataamaan, ei jännitteessä näy kuin korkeitaan 0,1V nousu. En nyt muista noita TM:n testissä esiteltyjä latauskäyriä ulkoa, mutta onko tuo nyt tosiaan niin älykäs että jos akku ei ota varausta vastaan ei myöskään jännite nouse tuon enempää? Vai onko mun Ctek vain rikki?
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #51
              Kysäisin 1/2h sitten jännitettä autolta sms:lla ja vastaus oli 12,3 V. Ajattelin että Ctek ei vaan ole vielä päässyt vauhtiin (olin parkkeerannut auton vain varttia aiemmin). Nyt lähetin kysymyksen uusiksi ja jännite ei ollut noussut yhtään. Autossa sisällä (anturi repsikan penkin ja keskikonsolin välissä) -8 astetta. Akku varmaan kylmempi mutta vain 2 päivää vanha.
              ---

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #52
                Mittasin omastani, auto ollut latauksessa tunnin, ulkona pakkasta -24. Takaluukku auki jolloin navi yms. herää ja akulta mitattuna jännite oli 14,5V. Laturin sähköjohto irti jolloin akussa on 12,4V. Sähköjohto takaisin ja akulla on 14,3V. Akku 1,5 vuotta vanha Exide Extreme 100Ah ja laturi Ctek XS7000. En ole tutkinut millainen jännite ajotietokoneen kautta näkyy.
                E39 528iA

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #53
                  Perun aiempia puheitani. Kävin katsomassa autossa ja Ctek ei ollutkaan päällä.. Firman lämpötolpasta ei tullutkaan sähköä. Nyt tulee ja jännite nousi 14,2 V:iin (auto ei lepotilassa mutta ovet lukossa ja sisävalot pois).
                  ---

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7459
                    • Oulu

                    #54
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Sähköjohto takaisin ja akulla on 14,3V. Akku 1,5 vuotta vanha Exide Extreme 100Ah ja laturi Ctek XS7000. En ole tutkinut millainen jännite ajotietokoneen kautta näkyy.
                    Originally posted by -Tapi View Post
                    Nyt tulee ja jännite nousi 14,2 V:iin (auto ei lepotilassa mutta ovet lukossa ja sisävalot pois).
                    Eli vaihtoehdoiksi jää:
                    1) Mun Ctek ei toimi (ei käytetty aiemmin joten mahdollista)
                    2) OBC ei näytä latausjännitettä oikein kun Ctek on kytketty akun napoihin :think (Miksi ei näyttäisi?)
                    3) Ctekin piuhat ei saa kontaktia vaikka Ctek itss on tyytyväinen ja luulee lataavansa
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Veccu
                      Newbiemmer
                      • Feb 2006
                      • 4
                      • Helsinki

                      #55
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Eli vaihtoehdoiksi jää:
                      1) Mun Ctek ei toimi (ei käytetty aiemmin joten mahdollista)
                      2) OBC ei näytä latausjännitettä oikein kun Ctek on kytketty akun napoihin :think (Miksi ei näyttäisi?)
                      3) Ctekin piuhat ei saa kontaktia vaikka Ctek itss on tyytyväinen ja luulee lataavansa
                      Moi, lueskelin tuota akkukeskustelua ja tuli tuosta
                      mieleen "tyhmä" kysymys, pystyykö E39 tsekkaamaan tuon akun jänniteen ajotietokoneen kautta?

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7459
                        • Oulu

                        #56
                        Originally posted by Veccu View Post
                        ... pystyykö E39 tsekkaamaan tuon akun jänniteen ajotietokoneen kautta?
                        Mulla kokemusta vain pienestä OBC:sta:
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • Aksu|
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 1062

                          #57
                          Originally posted by Veccu View Post
                          Moi, lueskelin tuota akkukeskustelua ja tuli tuosta
                          mieleen "tyhmä" kysymys, pystyykö E39 tsekkaamaan tuon akun jänniteen ajotietokoneen kautta?

                          Ja tästä löytyy ison obc:n ohjeet.

                          Omassani tuo jännite vaan oli noin 0.7v pienempi mittariston kautta mitattuna mitä yleismittarilta suoraan akusta.
                          EX:
                          328CiA -99
                          525tdsA -98
                          525i -93
                          316i -95
                          Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7459
                            • Oulu

                            #58
                            Originally posted by suffeli View Post
                            - Kuinka iso akku autossa pitää/kannattaa olla? Nykyinen on 70Ah.
                            Originally posted by mikron View Post
                            523:ssa vakioakku on jotain 70Ah.
                            Mun 523i:n BMW-akku oli 80Ah, mutta se ei ilmeisesti ole alkuperäinen, koska miinusnapaan oli stanssattu 01/04. Liekö sitten kylmien maiden autoissa isommat akut vakiona?

                            Originally posted by suffeli View Post
                            Siellä selvisi, että n.75Ah akku maksaa 133e!!
                            Originally posted by bmw e34 View Post
                            no en niellyt tuota purematta vaikka tiesin että toista sataa se maksaa, tien toisella puolen (varaosamailma) 100Ah :n varta kustanti 99.00 € ---> akku kantoon. vaan on aika raaka ero hinnoissa .
                            Kärkkäisellä Oulussa kattelin eilen Bosch:in ja Banner:in akkujen hintoja. 100Ah asti oli hyllyssä malleja ja mikään ei maksanut yli 100€.

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Mittasin omastani, auto ollut latauksessa tunnin, ulkona pakkasta -24. Takaluukku auki jolloin navi yms. herää ja akulta mitattuna jännite oli 14,5V. Laturin sähköjohto irti jolloin akussa on 12,4V. Sähköjohto takaisin ja akulla on 14,3V. Akku 1,5 vuotta vanha Exide Extreme 100Ah ja laturi Ctek XS7000.
                            Tänään mittailin jännitettä myös yleismittarilla, 60 tuntia suunnilleen ladannut pikku-Ctek akkua tähän mennessä ja 13,96V näytti kun latasi. Kun otin laturin irti näytti 12,55V (peräkontti auki ja siellä valot päällä). Akussa olevan "tarkistussilmän" mukaan akku on riittävästi ladattu.
                            Last edited by Petri.Kekkonen; 11-02-2007, 11:23.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • salmimi
                              Newbiemmer
                              • Nov 2006
                              • 10

                              #59
                              Osta varta tai vastaava, 90-100Ah. Kuvauksen perusteella akku on ihan finaalissa. Jos on paljon himmeleitä ja ajaa pakkasessa on hyvä olla tehoja.

                              Itse olen todennut, että muutama satanen silloin tällöin pitää bemuun laittaa e39 528. Mulla on mennyt yli 5000€ parin vuoden aikana. Vielä pitäis uusia tehostimen pumppu, lämppärin moottori ja iskarit + jotain pienempää.

                              Eikä ollut edes ostettaessa halpa 14000€ + verot -98.

                              Huonoo tuurii..


                              Originally posted by suffeli View Post
                              Eilen rassasin valoja ja korjasin korkeudensäädössä olleen vian. Valoja tuli siinä ajeltua ylös ja alas jne. Startatessa auto vain naksahti eli akku oli tyhjä. Annettiin ylimääräistä virtaa ja heti herähti käyntiin. Tämän jälkeen ajoin autolla jotain 40km. Ajaessa jännite 13,9V ja kun sammutin auton, niin jännite tippui 12,2V. Tänään auto on kuitenkin toiminut virheettä. Edelliseen autoon ostin uuden akun elokuussa 2005 ja se oli Exide 88Ah ja 87e. Ajattelin, että ei muuta kuin samanlainen vaan ja akkuliikkeeseen. Siellä selvisi, että n.75Ah akku maksaa 133e!! Siis 1½v ja hinta noussut yli 50%. (Kuulemma lyijyn hinta noussut 100%) Siinä vaiheessa aloin jo miettimään, että entäs jos akku ei olekaan ihan paskana ja ostan "turhaan" siihen 133e akun... Tosin auton nykyinen akku on bemarin tarroilla eli alkuperäinen? Jos näin, niin se on yli 6v vanha ja siis ikänsä puolesta valmis vaihdettavaksi.

                              - Kuinka iso akku autossa pitää/kannattaa olla? Nykyinen on 70Ah.

                              - Voinko vain ottaa akun irti vai onko autolle annettava apuvirtaa vaihdon ajaksi? (mitä tapahtuu jos vain irroitan akun?)

                              - Biltemassa joku sopiva akku taisi olla n.50-60e. Onko mitään järkeä? Tuohon hintaan saan siis kaksi bilteman akkua verrattuna Exideen.

                              - Mistä löytyisi hyvä ja halpa akku Jyväskylästä?

                              - Mitä merkkiä suosittelette tai haukutte?

                              Comment

                              • zeizei
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2004
                                • 147
                                • Oulu

                                #60
                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                Mielenkiintoisinta on kuitenkin se, että kun sitten kytken Ctekin lataamaan, ei jännitteessä näy kuin korkeitaan 0,1V nousu. En nyt muista noita TM:n testissä esiteltyjä latauskäyriä ulkoa, mutta onko tuo nyt tosiaan niin älykäs että jos akku ei ota varausta vastaan ei myöskään jännite nouse tuon enempää? Vai onko mun Ctek vain rikki?
                                Pieni Ctek pystyy antamaan sen 3,6A virtaa (jos nyt oikein muistan). Jos esim. sisävalot on päällä niin auto kuluttaa n. 5A, valmiustilassakin jonkin verran. Kaikki virta taisi mennä sisävaloille tai johonkin muuhun jolloin jännitekään ei voi nousta. Myöskään silloin, jos akku ei ole täynnä ja akku ottaa tuon 3,6A hyvin vastaan niin jännite ei nouse.
                                BMW X3 -15
                                BMW 530D -08
                                BMW 320D -99
                                BMW 525TDSA Touring -98
                                BMW 318IS -90

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎