Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 lämmöt kävi punaisella, kansi paskana?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    E39 lämmöt kävi punaisella, kansi paskana?

    Moro,

    Autokorjaamo nohevasti teki jotain tai jätti jotain tekemättä, kun jäähdytysnestevuodon diagnoosin jälkeen (vika korjaamatta) lähdin ajamaan autolla, niin lämmöt nousi kesken kaiken todella nopeasti punaisen alareunaan. Huomasin heti, kun lämmöt alkoi nousta ja aloin ettiä paikkaa johon voin pysäyttää kun takana oli jono autoja ja busseja eikä ollut mitään piennarta tai levikettä. Sitten tuli risteys jonka keskelle autoni tonttasin. Lämmöt kävi punaisen merkin alarajan päällä.

    Jäähdytin autoa niin, että lämmöt meni keskelle ja lähdin ajamaan huoltamoa kohti joka oli 500m päässä, että pääsen näkemään puuttuuko nestettä. Myös tällä reissulla jouduin aika pian parkkeeraamaan auton "keskelle tietä", kun lämmöt käväisi punaisen alarajassa. Sitten huoltamolla sain todeta, että nestettä ei mennyt kuin 3-4 dl ennenkuin kuuman koneen paisari oli jo täynnä.

    Eli nesteenvähyydestä ei ollut kyse, vaan ehkä ilmakuplasta järjestelmässä, tai sitten upouusi vesipumppu hajosi? Voiko pieneen kiertoon jumiutunut termari kuumottaa koneen punarajalle pakkasella ?

    Ultimate huoli: menikö kansi kieroksi? 2 kertaa punarajalla ja joitakin minuutteja 3/4 lämmöissä??

    Tero

    ps> autokorjaamon vaste tulee huomenna... auto korjaamon pihassa ja lappu postiluukussa
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • reddewil
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 3015
    • West Coast

    #2
    Mikähän kone sulla on siinä autossa?
    Tuskin vielä kantta kieroksi vetäisi, mutta onhan sitä huonoa tuuria muillakin kun minulla
    Ennen kun Hemi tulee kertomaan faktat, niin paljastan että 99% varmuudella siellä on ilmaa...
    ...

    Comment

    • TMW
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 145
      • Kempele

      #3
      PHP Code:
      [QUOTE=teropa;831156]Moro,

      Autokorjaamo nohevasti teki jotain tai jätti jotain tekemättäkun jäähdytysnestevuodon diagnoosin jälkeen (vika korjaamattalähdin ajamaan autollaniin lämmöt nousi kesken kaiken todella nopeasti punaisen alareunaanHuomasin hetikun lämmöt alkoi nousta ja aloin ettiä paikkaa johon voin pysäyttää kun takana oli jono autoja ja busseja eikä ollut mitään piennarta tai levikettäSitten tuli risteys jonka keskelle autoni tonttasinLämmöt kävi punaisen merkin alarajan päällä.

      Jäähdytin autoa niinettä lämmöt meni keskelle ja lähdin ajamaan huoltamoa kohti joka oli 500m päässäettä pääsen näkemään puuttuuko nestettäMyös tällä reissulla jouduin aika pian parkkeeraamaan auton "keskelle tietä"kun lämmöt käväisi punaisen alarajassaSitten huoltamolla sain todetaettä nestettä ei mennyt kuin 3-4 dl ennenkuin kuuman koneen paisari oli jo täynnä.

      Eli nesteenvähyydestä ei ollut kysevaan ehkä ilmakuplasta järjestelmässätai sitten upouusi vesipumppu hajosiVoiko pieneen kiertoon jumiutunut termari kuumottaa koneen punarajalle pakkasella ?

      Ultimate huolimenikö kansi kieroksi2 kertaa punarajalla ja joitakin minuutteja 3/4 lämmöissä??

      Tero

      ps
      autokorjaamon vaste tulee huomenna... auto korjaamon pihassa ja lappu postiluukussa[/QUOTE

      enpä usko....pitää keittää kunnolla että ehyt kansi/tiiviste siitä kärsii
      Mutta eipä ole uskon asia joten huomenna selvinnee...kerro kuin kävi ja mitä tapahtui ja mikä oli korjaamo

      -Teijo


      -Teijo

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        #4
        Moi,

        Kone -96 M52B25, eli prefacelift 523 kone.

        Ilmaa epäilen itsekin vahvasti. Kun siellä on paineilmalla koeponnistettu järjestelmä (kun totesivat termarin kopan vialliseksi), ja sen jälkeen lyöty varmaan läjään ILMAAMATTA konetta.... Saatanan saatana.

        Huomenna kerron korjaamon. Katsotaan nyt ensin.

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • wiilllee
          Bimmer Rookie
          • Oct 2006
          • 91

          #5
          autokorjaamon piikkiin tommonen menee.jos taas uusi pumppu meni heti paskaks nii pumpun valmistaja/maahantuoja maksaa auton korjauksen.

          Comment

          • Kentsu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1397
            • Tuusula

            #6
            Originally posted by teropa View Post
            Moi,

            Kone -96 M52B25, eli prefacelift 523 kone.

            Ilmaa epäilen itsekin vahvasti. Kun siellä on paineilmalla koeponnistettu järjestelmä (kun totesivat termarin kopan vialliseksi), ja sen jälkeen lyöty varmaan läjään ILMAAMATTA konetta.... Saatanan saatana.

            Huomenna kerron korjaamon. Katsotaan nyt ensin.

            Tero
            Heh heh... Lähes identtinen tarina on mulla jäähdytysnesteiden vaihdosta, johon jo tuolla sinun nesteiden katoamis -threadissa vähän viittasinkin... Merkkihuollossa varmaan hyvä fiilis kun asiakas soittaa heti huollon jälkeen "Nigel Mansell täältä varikkosuoran päästä päivää, älkää vielä menkö kahville, kone keittää."

            Mulla ei mennyt kansi taikka kansipahvi, sammutin koneen heti kun viisari kipusi punaiselle ja samalla valo syttyi. Tuli kyllä sitten testattua autoa motarilla kunnolla sen jälkeen kun pilttuun pojjat saivat ilmauksen opit haltuunsa ja käytännössä toteutettua. Onneksi ei ollut eukko hakemassa autoa huollosta...
            Ex: 523iA '97, 520iA '89
            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

            Comment

            • T.H.O.M.A.S
              Bimmer Rookie
              • Jun 2006
              • 92

              #7
              Itelläni oli sama homma kun vaihdoin termarin+kopan ja vesipumpun niin meni ilmaaminen vähä mikä kävi ilmi vasta muutaman viikon osien vaihdon jälkeen kun rupesi lämpömittari heilumaan ja pomppasi punaselle auto jäähtymään ja kunnon ilmaaminen 1.5l limupullo paisariin täyteen nestettä ja keula ylhäällä niin ilmais onnistui,mulla ei ainakaan hajonnut mitään vaikka kävi lämmöt punaisella.Itse en ole mikään seppä autojen kanssa mutta luulisi autokorjaamon saavan ilmattua heti kerralla!!?

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                #8
                Nojoo,

                Korjaamon mielestä heidän tekemiset ei ole vaikuttanut, vaan vuoto on pahentunut. Right!

                Sitten kun aikani selostin, niin kaveri äkkäsi, että jos ilmavuoto on pahentunut, niin jäähtyessää on voinut hörpätä lisää ilmaa koneeseen. Mitään ei tehdä ennenkuin saadaan osat paikalle.

                Tiistaina remppaan, ja sen jälkeen sitten voi todeta, mitä hajosi jos mitään.

                Vaihtoon menee siis termari ja sen koppa (päätin vaihtaa myös termarin kaiken varalta kun ei maksa kuin 30e). Samalla tehdään Ins II (tai jotain).

                Saapa nähä...

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • Juhis
                  BTCF Honorary Member
                  • Jul 2002
                  • 19175
                  • -

                  #9
                  En usko, että kansi tai kansipahvi on vioittunut. Jos lämmöt menee kunnolla punaiselle, niin siellä E39 mittaristossa syttyy vielä punainen valo.

                  Kannattaa tarkistaa, ettei jäähdyttimessä tai paisuntasäiliössä ole joko vuotoa tai tukosta. Jos on epäilystä jäähdyttimen kunnosta tai se on auton alkuperäinen, niin kannattaa ehdottomasti vaihtaa se!!! Uuden jäähdyttimen vaihto tulee paljon halvemmaksi kuin koneremontti.

                  Luulisin, että lämpöjen äkillinen nousu johtuu siitä, että järjestelmässä on ilmaa. Olettaen, että vesipumppu ja termostaatti on ehjät.
                  All good things come to those who wait.

                  Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                  Sound Factory Bar & Nightclub

                  Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Niin...siis ensinnäkin, kyse on 100% varmuudella siitä että on kuviteltu jokin funktio sille bemun syylärissä olevalle "ilmausruuville". Suomeksi sanottuna kunnon ilmaus on edelleen tekemättä ja vaikka joku jotain muuta esittäisikin niin se ei "itsestään" ilmaannu jos/kun koneen takapäähän tai lämppärikennoon on päässyt ilmaa. Kovin helposti tästä m52 koneesta ei enään mene kansi ja jos vedet ovat pysyneet koneen lämmetessä ainakin pääosin sisässä. Eli ei varmastikkaan ole kansivauriota, mutta se ilmaaminen pitäisi vielä oikeasti tehdä.

                    Comment

                    • teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

                      #11
                      Kiitos kaikille vastauksista.

                      Kirjoittelen tänne sitten lopputulemasta ensi viikolla, kun korjuukset on tehty... Enää ei huoleta tuo kannen menenimen niin paljoa kuin eilen...

                      Tero
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                      E90 330iA, 325iA, 320dA
                      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                      PPL(A)

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Niin...siis ensinnäkin, kyse on 100% varmuudella siitä että on kuviteltu jokin funktio sille bemun syylärissä olevalle "ilmausruuville". Suomeksi sanottuna kunnon ilmaus on edelleen tekemättä ja vaikka joku jotain muuta esittäisikin niin se ei "itsestään" ilmaannu jos/kun koneen takapäähän tai lämppärikennoon on päässyt ilmaa. Kovin helposti tästä m52 koneesta ei enään mene kansi ja jos vedet ovat pysyneet koneen lämmetessä ainakin pääosin sisässä. Eli ei varmastikkaan ole kansivauriota, mutta se ilmaaminen pitäisi vielä oikeasti tehdä.
                        Miten tuo ilmaus pitäisi tehdä M52TU moottorissa, onko siinä eroa M52:een? Eikö BMW:n ohjeen mukaan tehty ilmaus tosiaan riitä vai eikö sitä(kään) tehdä korjaamoilla ohjeen mukaisesti? Siinä kun käytetään tuota ilmausruuvia jolle siis valmistaja kuitenkin on keksinyt tuon funktion.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • janecky_bmw
                          Newbiemmer
                          • Feb 2006
                          • 18
                          • Winewalley

                          #13
                          No tuskin se hajosi. Itellä keittäny ehkä 5-7 kertaa ja on huudatettu rajoitinta vasten eikä mitään vikaa koskaan ole ollut. ajettu jo 270000km. siis m50 moottori. Eli ei ne bemarin kannet niin heikkoja ole, kuin moni väittää.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Miten tuo ilmaus pitäisi tehdä M52TU moottorissa, onko siinä eroa M52:een? Eikö BMW:n ohjeen mukaan tehty ilmaus tosiaan riitä vai eikö sitä(kään) tehdä korjaamoilla ohjeen mukaisesti? Siinä kun käytetään tuota ilmausruuvia jolle siis valmistaja kuitenkin on keksinyt tuon funktion.
                            m52TU moottorin jäähdytysjärjestelmä on täydellisesti erilainen kuin vanhempien m52 koneisten, jolloin tuosta ilmauksesta ei näissä uudemmissa TU koneissa tule enään ongelmaa. En ole nähnyt tehtaan ohjetta M52 koneen ilmaamiselle joten siihen on vaikea ottaa kantaa.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Hemi View Post
                              m52TU moottorin jäähdytysjärjestelmä on täydellisesti erilainen kuin vanhempien m52 koneisten, jolloin tuosta ilmauksesta ei näissä uudemmissa TU koneissa tule enään ongelmaa. En ole nähnyt tehtaan ohjetta M52 koneen ilmaamiselle joten siihen on vaikea ottaa kantaa.
                              Jos nyt oikein katselin niin BMW:n ohjeet ovat samat/yhteiset M52 ja M52TU koneille eli jotenkin näin: molemmat ilmausruuvit auki, virrat päälle (ei tietenkään moottoria käyntiin), lämmityslaitteesta lämmöt täysille, lämmittimen puhallin alimmalle teholle ja sitten kaadetaan hitaasti jäähdytysnestettä kunnes ilmareijistä tulee nestettä ilman ilmakuplia.

                              Tarkoitus olisi tehdä vesipumpun vaihto ensi keväänä (ellei se nyt päätä levitä ennen sitä) joten ilmauksen kunnolla tekeminen ja vinkit kiinnostaa.
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎