Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 raidetangon osat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    E39 raidetangon osat

    Moi,

    Huollossa totesivat raidetankojen (kummatkin) sisäpäät väljiksi. En ole ajossa huomannut mitään tähän liittyen. Mitä vaikutuksia on sillä, että nuo menee väljiksi?

    Kannattaako uusia kerralla kummankin puolen koko raidetangot (motonet 50e/kpl), vai pelkät sisäpäät (20e/kpl) ?

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    #2
    Vaikutuksena on se että ohjaustuntuma heikkenee ja pyöränkulmat ei pysy optimissa.

    Itse uusisin koko raidetangon, helpompi tehdä eikä tartte vaihtaa kohta niitä ulkopäitä.

    Tuossa sinun tapauksessa periaatteessa on mahdollista että välystä on raidetankojen sijasta hammastangossa eli ohjausvaihteessa. Itsellä oli juuri niin että huolto sanoi "raidetangon sisäpää" kun välys oikeasti olikin hammastangossa, kannattaa siis varmistaa ennen hutkimista. Search: "E39 hammastankoasiaa". So far oikeastaan ainoa oikea tekninen ongelma omassani on ollut tuo välys ja sen paikallistaminen.
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #3
      No korjaamo sen totesi sen raidetangon välyksen. Pitää kysyä niiltä, että osaako ne erottaa tuon hammastangon välyksestä. Kiitos vinkistä.

      Btw, onko motonetin alustaosat OK ?

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • Rapamaha
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 683
        • -

        #4
        Originally posted by teropa View Post
        No korjaamo sen totesi sen raidetangon välyksen. Pitää kysyä niiltä, että osaako ne erottaa tuon hammastangon välyksestä. Kiitos vinkistä.

        Btw, onko motonetin alustaosat OK ?

        Tero
        Paljonkos on kilometrejä kertynyt? Varhaisissa E39:ssä hammastanko oli kait suht' hanakka väljistymään ja sen rakennetta on useaan otteeseen parannettu jos merkkiliikkeen puheisiin on luottamista.

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          #5
          Nyt on mittarissa 162tkm, ja minun tutkimusteni mukaan ne on todelliset.

          Auto on prefacelift.

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Motonetin tangot kestää paaliin asti,kuten mistä tahansa ostetut palikat. Sillä edellytyksellä että molemmat nivelet "herkistellään" ennen asennusta(käännellään viilapenkissä ääriasennoissa ja puristellaan samalla nivelen vaseliinia mukaan).
            Last edited by Hemi; 31-01-2007, 13:14.

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              #7
              Moi,

              Hammastangon hinta merkkiliikkeessä 1620e. Vaihtotyöt suuntauksen kanssa 350e.

              Eli n. 2000EUR remontti jos tuon vaihtaa . Aikamoinen "mälli". Miten tuosta voi varmistua, että oikeasti välys on tuolla, ja onko todennäköistä, että se olisi vaihteessa eikä raidetangoissa? En ala kyllä huvikseni sitä vaihtamaan... ei perse kestä

              Raidetangot on merkkiliikkeessä 70eur/kpl... kohtuullinen.

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • Rapamaha
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 683
                • -

                #8
                Originally posted by teropa View Post
                Moi,

                Hammastangon hinta merkkiliikkeessä 1620e. Vaihtotyöt suuntauksen kanssa 350e.

                Eli n. 2000EUR remontti jos tuon vaihtaa . Aikamoinen "mälli". Miten tuosta voi varmistua, että oikeasti välys on tuolla, ja onko todennäköistä, että se olisi vaihteessa eikä raidetangoissa? En ala kyllä huvikseni sitä vaihtamaan... ei perse kestä

                Raidetangot on merkkiliikkeessä 70eur/kpl... kohtuullinen.

                Tero
                No jo on hinta pompsahtanut :O 07/2003 kustansi ko. homma 1280€ Jurvakaisella, josta hammastangon osuus oli about tonni.

                Comment

                • Kentsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 1397
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by teropa View Post
                  Moi,

                  Hammastangon hinta merkkiliikkeessä 1620e. Vaihtotyöt suuntauksen kanssa 350e.

                  Eli n. 2000EUR remontti jos tuon vaihtaa....

                  Tero
                  Mulle löytyi käytetty takuutanko, vm. 98-99 baut 80 tkm ajetusta ja kokonaiskustannus oli muistaakseni 650-750 €. Etsi se "hammastankoasiaa" -topic...
                  Ex: 523iA '97, 520iA '89
                  /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Eiköhän sen käytetyn ja välyksettömän takuuhammastangon saa e39:iin muutamalla satasella...mistä hässä nyt kuitenkaan on kyse, vaan niistä raidetankojen sisäpäistä joita kuitenkin menee 100/1 suhteessa hammastankoihin.

                    Comment

                    • Ha2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 1786
                      • Oulu

                      #11
                      Oon joskus aikaisemminkin kirjoittanut siitä, kuinka merkkiliike löysin väljän hammastangon autostani. Tonterin pajalla kaveri heilautti rengasta ja sanoi, että raidetangon sisäpäät. Nehän ne sitten oli. Kokonaiset raidetangot 160 € + vaihto itse + suuntaus 50 € VS. hammastanko 1000 € + työt. Auto on tosin E36. Tuosta on nyt 2 vuotta ja nyt taitaa olla sitten mullakin oikeesti se "alkava välys hammastangossa".
                      E61 525d LCI

                      Comment

                      • Kentsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1397
                        • Tuusula

                        #12
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Eiköhän sen käytetyn ja välyksettömän takuuhammastangon saa e39:iin muutamalla satasella...mistä hässä nyt kuitenkaan on kyse, vaan niistä raidetankojen sisäpäistä joita kuitenkin menee 100/1 suhteessa hammastankoihin.
                        www.varaosahaku.fi , sieltä selviää mihin hintaan takuuhammastankoja saa. Servotronic-tangot yleensä hitusen kalliimpia kuin perushampaat. Itse en uskalla sanoa mistä on kyse kun en ole edes nähnyt k.o. autoa, kuitenkin aika kypsyttävää on myöskin vaihtaa raidetangon päitä jos välys ei sillä työllä häviä. Period.
                        Ex: 523iA '97, 520iA '89
                        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          No, minuun yhteyttä jos alta löytyykin väljä hammastanko.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎