Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ABS ja luistoneston merkkivalo palaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Harppa1
    Newbiemmer
    • Jul 2006
    • 24

    E39 ABS ja luistoneston merkkivalo palaa

    No niin, eilen oli pakkasta noin 15-20 asteen välillä. Auto oli ollut lämmityksessä ja lähdin ajamaan, ABS:n ja luistoneston merkkivalot eivät tässä vaiheessa palaneet. Ajoin noin kilometrin matkan, kun merkkivalot syttyivät.
    Sammutin auton ja käynnistin uudelleen, merkkivalot paloivat edelleen.
    Illalla sama juttu, ensin merkkivalot olivat poissa ja jonkin ajan kuluttua taas syttyivät... Sulakkeet on tarkistettu, ei vikaa.
    Auto on ollut minulla noin 4 kk, otin yhteyttä autoliikkeeseen ja sieltä tuli vastaus, että pakkanen voi aiheuttaa tällaisen jutun. Ei kai pakkanen voi tehdä tällaistä kepposta?
    Kyllähän alle 20 asteen pakkanen on vielä ihan normaalia talvikeliä! Ja ABSien ja luistoneston pitäisi juuri talvikelillä pelata!
    Auto on 1998 520i, bensakoneella.
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    Missä kunnossa akku on? Ootko kattonu ajon aikana mittariston salavalikosta akun jännitettä?

    Comment

    • Harppa1
      Newbiemmer
      • Jul 2006
      • 24

      #3
      ...ja miten tuon mittariston salavalikko löytyy?

      Comment

      • superb
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2827

        #4
        http://www.ideaphile.com/bmw/540-obc.html <- jos on iso obc-mittaristo, eli isolla tekstinäytöllä.

        http://netti.ton.tut.fi/mybmw528/obc.html <- jos on pikku-obc tai ei obc:ta ollenkaan.

        Testi nro. 9 on akun jännite, testi 19 avaa lukituksen.

        Comment

        • buksin-1
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 4592
          • Keski-Pohjanmaa

          #5
          Originally posted by Harppa1 View Post
          No niin, eilen oli pakkasta noin 15-20 asteen välillä. Auto oli ollut lämmityksessä ja lähdin ajamaan, ABS:n ja luistoneston merkkivalot eivät tässä vaiheessa palaneet. Ajoin noin kilometrin matkan, kun merkkivalot syttyivät.
          Sammutin auton ja käynnistin uudelleen, merkkivalot paloivat edelleen.
          Illalla sama juttu, ensin merkkivalot olivat poissa ja jonkin ajan kuluttua taas syttyivät... Sulakkeet on tarkistettu, ei vikaa.
          Auto on ollut minulla noin 4 kk, otin yhteyttä autoliikkeeseen ja sieltä tuli vastaus, että pakkanen voi aiheuttaa tällaisen jutun. Ei kai pakkanen voi tehdä tällaistä kepposta?
          Kyllähän alle 20 asteen pakkanen on vielä ihan normaalia talvikeliä! Ja ABSien ja luistoneston pitäisi juuri talvikelillä pelata!
          Auto on 1998 520i, bensakoneella.
          Kun ABS ja luistoneston merkkivalo palaa, kokeile toimiiko ABS ja luistonesto ajaessa, jos toimii, niin silloin ei hätä eli valon palamisen todellakin aiheuttaa pakkanen
          Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
          Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
          SISUSTAT modaukset

          Comment

          • Harppa1
            Newbiemmer
            • Jul 2006
            • 24

            #6
            Kokeilin eilen lukkojarrutusta, kun merkkivalo paloi, ABSeista ei ollut tietoakaan. Tuli kokeiltua myös luistonestoa yhdessä risteyksessä, sekään ei toimi.

            Comment

            • superb
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2827

              #7
              Sit taitaa olla abs-anturi hajalla... vikakoodit pitäis lukea.

              Comment

              • Haukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 1366
                • Valkeala

                #8
                syttyykö molemmat merkkivalot aina samaan aikaan? jos syttyy, niin itse veikkaisin jotain apsien anturia tjsp. jostain kulmasta, eikös luistonesto ja apsit pelaa niillä samoilla osilla?

                Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                Comment

                • Vehkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2007
                  • 1441
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by Haukkis View Post
                  syttyykö molemmat merkkivalot aina samaan aikaan? jos syttyy, niin itse veikkaisin jotain apsien anturia tjsp. jostain kulmasta, eikös luistonesto ja apsit pelaa niillä samoilla osilla?
                  Kyllä ne taitaa pelata.

                  Itsellä oli sama vika että abs ja asc pimeänä ja sieltä oli oikean eturenkaan abs anturi rikki..
                  Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                  ex E39 535iA -97
                  sekä x määrä riisikippoja


                  Kesäautona toimii vw kupla -65

                  Comment

                  • Iku
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2006
                    • 51
                    • Järvenpää

                    #10
                    Tere,

                    Itsellä oli anturi sökö joten jos akussasi ei ole vikaa niin tässä hiukan infoa miten paikallistaa viallinen anturi.

                    1. Jos nuo valot palaa ja nopeusmittari ei toimi ja vakionopeussäädin toimii niin vika taka-akselin kuskinpuoleisessa nopeusanturissa (itsellä tämä vika).

                    2. Jos valot palaa ja vakionopeussäädin ei toimi (mutta tuo nopeusmittari toimii) niin vika on taka-akselin apukuskin puolella.

                    3. Jos taas molemmat nopeusmittari sekä vakionopeussäädin toimii niin vika jommassakummassa etuakselin nopeusanturissa...sitä et kummalla puolella ei käsittääkseni pysty mistään päättelemään..vaan pitää testata (vikakoodin luku varmaan auttaa tässä asiassa)

                    Mulla vaihto maksoi joku 130-140EUR Keravan Autosalvan pikahuollossa, mutta jos homman voi jossain itse tehdä niin sit hakee anturin Motonetistä ja säästää jonkin verran..., eli periaatteessa vaihtaa kaksi anturia yhden hinnalla:think

                    Ps. Kun selvinny mikä anturi niin jos menossa pikahuoltoon niin kantsii tiedustella etukäteen et onko heillä sopivaa anturia hyllyssä...ettei tartte kahta kertaa käydä kuten minä..
                    Last edited by Iku; 07-02-2007, 16:06.
                    420i xDrive GranCoupe -17 (2016/06)

                    Comment

                    • Robi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 7606
                      • Vantaa

                      #11
                      Mulla oli eilen sama tilanne...ajoin normaalisti ja etupyörä osui pikku kuoppaan. Tämä sitten sytytti abs ja asc valot palamaan eikä sammuneet vaikka sammutti auton. Otin sitten irti yksitellen sulakkeet jotka on kytköksissä noihin ja tarkistin että ovat ehjät. Sulakkeet takas ja kone käyntiin. Taas sammui valot. Eikä ollut ensimmäinen kerta kovilla pakkasilla.
                      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                      Tiedustelut priva tai 0452210069

                      Current
                      E61 530d
                      E39 530d
                      E39 520iA
                      E46 330xd
                      E28 528i

                      Comment

                      • valkoinenkupla
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2010
                        • 83
                        • Kuopio

                        #12
                        Siirränpä tämän oikeaan palstaan:

                        Elikkäs, viime syksynä, jos ajelin autolla vesilätäkköön, niin abs ja asc valot syttyivät mittaristossa päälle ja sammuivat vasta kun käynnistin auton seuraavan kerran. Talvella homma muuttui niin, että jo töyssyyn ajaessa sattui sama homma. Nyt keväällä sama toistui, kun auton vauhti ylitti 40 km/h. Vaihdoin eteen kuskinpuolelle abs-anturin, mutta nyt valot sitten palaa koko ajan Mitähän pitäisi tutkia, katsastus lähenee kuumottavasti...

                        Ylemmästä vielä tarkennuksena, että eturenkaiden siis osuessa lätäkköön/töyssyyn.

                        Mittasin uuden anturin perusvastuksen, ja en saanut siitä lukemaa ylös. Oikealla edessä oli n. 3k ohmia. Onko uusi anturi viallinen vai missähän voisi mättää? Sain myös vanhasta anturista 3 k ohmia lukemaksi, mutta ikävä kyllä kyseinen anturi meni paskaksi irrottaessa, joten sitä ei voi käyttää. Mutta miksi uusi anturi näyttää vain nollaresistanssia?

                        AD-varaosamyyjä sanoi, että perus yleismittari saattaa itsessään jo särkeä anturin, oskilloskooppi olisi ainoa luotettava keino testaamiseen. Hänen oletuksensa oli, että vastuksen kumminkin pitäisi olla autoissa 3-7 k ohmin luokkaa.

                        Mikähän voisi olla seuraava vika mitä etsiä, kunhan uuden, varmasti toimivan anturin ensin saan jostakin? Ja onko kellään varmaa tietoa tuosta resistanssista?

                        Onko seuraava mahdollinen, tutkittava vikapaikka sitten ABS-boksi? Mistä siinä sitten kannattaisi lähteä liikkeelle?

                        :think
                        nyk: e39 520i -98

                        ennen: e34 520i -94

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10097
                          • KVLA

                          #13
                          Originally posted by valkoinenkupla View Post
                          Mistä siinä sitten kannattaisi lähteä liikkeelle?

                          :think
                          Vikakoodin tsekkaus (Inpalla) ensimmäiseksi ja ehkä livedataa antureilta. Jos laitoit sinne jonkun tarvikeanturin,niin vika voi olla siinäkin.

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by valkoinenkupla View Post
                            Siirränpä tämän oikeaan palstaan:

                            Elikkäs, viime syksynä, jos ajelin autolla vesilätäkköön, niin abs ja asc valot syttyivät mittaristossa päälle ja sammuivat vasta kun käynnistin auton seuraavan kerran. Talvella homma muuttui niin, että jo töyssyyn ajaessa sattui sama homma. Nyt keväällä sama toistui, kun auton vauhti ylitti 40 km/h. Vaihdoin eteen kuskinpuolelle abs-anturin, mutta nyt valot sitten palaa koko ajan Mitähän pitäisi tutkia, katsastus lähenee kuumottavasti...

                            Ylemmästä vielä tarkennuksena, että eturenkaiden siis osuessa lätäkköön/töyssyyn.

                            Mittasin uuden anturin perusvastuksen, ja en saanut siitä lukemaa ylös. Oikealla edessä oli n. 3k ohmia. Onko uusi anturi viallinen vai missähän voisi mättää? Sain myös vanhasta anturista 3 k ohmia lukemaksi, mutta ikävä kyllä kyseinen anturi meni paskaksi irrottaessa, joten sitä ei voi käyttää. Mutta miksi uusi anturi näyttää vain nollaresistanssia?

                            AD-varaosamyyjä sanoi, että perus yleismittari saattaa itsessään jo särkeä anturin, oskilloskooppi olisi ainoa luotettava keino testaamiseen. Hänen oletuksensa oli, että vastuksen kumminkin pitäisi olla autoissa 3-7 k ohmin luokkaa.

                            Mikähän voisi olla seuraava vika mitä etsiä, kunhan uuden, varmasti toimivan anturin ensin saan jostakin? Ja onko kellään varmaa tietoa tuosta resistanssista?

                            Onko seuraava mahdollinen, tutkittava vikapaikka sitten ABS-boksi? Mistä siinä sitten kannattaisi lähteä liikkeelle?

                            :think
                            Mikäli auto on valmistettu ennen 8/98, niin ABS-boksissa se vika tuskin on. Anturit voi testata kunnon yleismittarilla ja live-dataa voi tutkia vaikka INPA:lla. Ei näitä arpomalla kannata korjata, vaan vika pitää ensin paikallistaa.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Joel e39
                              Newbiemmer
                              • May 2016
                              • 3
                              • Kellokoski

                              #15
                              Moro!

                              Nyt tarttis apua! Vaihdoin juuri vm.2001 525i e39:siin uuden abs boksin, ja sen jälkeen tein ohjauskulman kalibroinnin. Mutta edelleen dsc:n merkkivalo palaa mittaristossa. Noh sitten tarkistin abs puolen vika koodit ja siellähän oli sellanen vikakoodi että "3A No message from EGS control unit"..... ja autohan on manuaali laatikolla... Nyt sitten ihmettelen et minkä takia tuollainen koodi tulee koska koko autossahan ei käsittääkseni ole koko EGS yksikköä koska se on manuaali... Apuja ja neuvoja kaivataan!

                              T:JL

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎