memebuy23buy

e39 touring takalasin pyyhin

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pav
    Bimmer Rookie
    • Dec 2004
    • 178
    • Varkaus

Itse tänään tein tuon operaation, eli oli pyyhin ihan jumissa.
    22mm mutteri lähti crc:tä ja runsaasti voimaa käyttäen irti. Itse asiassa se ei ollut edes tiukin osa, vaan se läpi menevä akseli. Oli nimittäin sen verran jumissa, että vasaralla kun sitä murjoi ulkopuolelta, tuntui että koko takalasi hajoaa. Akselissa itse asiassa on 2 kpl o-renkaita.
    Sen jälkeen vaan puhdistus CRC:llä ja akselivaseliinia runsaasti ja paikoilleen.
    Hyvin toimii nyt.

Edit: niin, oli siellä niitä shimmejäkin 3 kpl, sen lukkoprikan alla...

Comment

• sasha325
      Bimmer Rookie
      • Jun 2006
      • 153
      • keski-suomi

onko joku keksinyt tuon akselin irroitukseen jotain näppärää jippoa kun enää ei uskalla vasaroida kovempaa....
      onko teillä muilla tuo akseli ollut miten jäkissä? mulla kun ei inahda vaikka väkisin yrittäis pelkästään sitä väännellä.
      Käyttis E61 525da -06
      ex e39 530 da Touring -01
      ex e36 325 -92
      ex e39 530 da -99
      ex e30 316 ja 325

yms muut merkit

Comment

• Aksa P
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2006
        • 394
        • Sawo

Originally posted by sasha325 View Post
        onko joku keksinyt tuon akselin irroitukseen jotain näppärää jippoa kun enää ei uskalla vasaroida kovempaa....
        onko teillä muilla tuo akseli ollut miten jäkissä? mulla kun ei inahda vaikka väkisin yrittäis pelkästään sitä väännellä.
        Itse kampesin ohuella meisselillä pyyhkijän varren alta, läheltä akselia, samaan aikaan, kun löin vasaralla akselin päähän. Vaati muutaman varsin kovan iskun, mutta lähti.

Pyyhkijän varsi on siis kartiossa kiinni ja siinä on vielä semmoset boorit (hampaat), niinku ot varmaan huomannut, joten vääntely ei auta.
        "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
        E21 M50B20
        E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
        E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
        E34 10/1990 520i
        Honda Prelude EX vm.-83 1.8

Comment

• sasha325
          Bimmer Rookie
          • Jun 2006
          • 153
          • keski-suomi

Originally posted by Aksa P View Post
          Itse kampesin ohuella meisselillä pyyhkijän varren alta, läheltä akselia, samaan aikaan, kun löin vasaralla akselin päähän. Vaati muutaman varsin kovan iskun, mutta lähti.

Pyyhkijän varsi on siis kartiossa kiinni ja siinä on vielä semmoset boorit (hampaat), niinku ot varmaan huomannut, joten vääntely ei auta.
          niin mulla on jo pyyhkijä irti, tarkoitin itse akselia.
          Käyttis E61 525da -06
          ex e39 530 da Touring -01
          ex e36 325 -92
          ex e39 530 da -99
          ex e30 316 ja 325

yms muut merkit

Comment

• Wäinö
            Bimmer Rookie
            • May 2006
            • 142
            • Kirkkonummi

Originally posted by pav View Post
            Itse tänään tein tuon operaation, eli oli pyyhin ihan jumissa.
            22mm mutteri lähti crc:tä ja runsaasti voimaa käyttäen irti. Itse asiassa se ei ollut edes tiukin osa, vaan se läpi menevä akseli. Oli nimittäin sen verran jumissa, että vasaralla kun sitä murjoi ulkopuolelta, tuntui että koko takalasi hajoaa. Akselissa itse asiassa on 2 kpl o-renkaita.
            Sen jälkeen vaan puhdistus CRC:llä ja akselivaseliinia runsaasti ja paikoilleen.
            Hyvin toimii nyt.

Edit: niin, oli siellä niitä shimmejäkin 3 kpl, sen lukkoprikan alla...
            Hmm, olisikohan tuossa muuttunut tuo kiinnityssysteemi jollain tavalla, koska tuossa ETK:in kuvassa ei myöskään näytetä/mainita esim. lukkorengasta, joka minulla oli heti pyyhkijän varren jälkeen? Siis minulta löytyi yksi musta kuminen o-rengas joka oli vaihtokunnossa ja ihan viimeisen 22mm mutterin alla oli vaalea ja leveä muovinen "prikka".
            Voihan se tietenkin olla ettei ETK:n kuva tässä kohtaa pidä paikkaansa ...
            Last edited by Wäinö; 09-07-2008, 23:22.
            F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

Comment

• pav
              Bimmer Rookie
              • Dec 2004
              • 178
              • Varkaus

Niin siis ulkopuolella akselissa oli 1 o-rengas ja sisäpuolella sitten toinen.
              Tais siellä minullakin olla 22mm mutterin alla joku prikka, jota en edes yrittänyt ottaa pois.

Comment

• Aksa P
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2006
                • 394
                • Sawo

Originally posted by sasha325 View Post
                niin mulla on jo pyyhkijä irti, tarkoitin itse akselia.
                OK

Sitten saattaapi tuossa Wäinöllä olla vastaus ongelmaasi... toivottavasti
                "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                E21 M50B20
                E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                E34 10/1990 520i
                Honda Prelude EX vm.-83 1.8

Comment

• Wäinö
                  Bimmer Rookie
                  • May 2006
                  • 142
                  • Kirkkonummi

Originally posted by Wäinö View Post
                  Hmm, olisikohan tuossa muuttunut tuo kiinnityssysteemi jollain tavalla, koska tuossa ETK:in kuvassa ei myöskään näytetä/mainita esim. lukkorengasta, joka minulla oli heti pyyhkijän varren jälkeen? Siis minulta löytyi yksi musta kuminen o-rengas joka oli vaihtokunnossa ja ihan viimeisen 22mm mutterin alla oli vaalea ja leveä muovinen "prikka".
                  Voihan se tietenkin olla ettei ETK:n kuva tässä kohtaa pidä paikkaansa ...
                  Joo-o, nyt sain sitten hommattua sen uuden akselin ja samalla selvisi nuo o-renkaat etc. Eli kyllä se ETK:n kuva on sinällään ihan oikein kuten, sillä kuten joku jo tuossa mainitsikin nuo pari kumista o-rengasta tulevat sen akselin mukana, samoin kun kolme shimmiä ja lukkoprikka.

Vaan on se saamari tiukassa tuo akselin holkkikin! On ihan kamalassa kunnossa sisältä päin ja totta helvetissä se on jumissa tuon itse kahvan/mikrokytkimen rungon metallirenkaan kanssa ... Perkele mikä design!

Comment

• Dunky
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 4927
                    • Kotka

Itse tein "ulos työntäjän" että sain akselin irti Sen verran tiukassa se oli ja mitä kiinnitykseen tulee niin muuttaneet ovat bemarin insinöörit sitä jossain välissä kun kaverin -96 ja mun -01 oli eri lailla toteutettu mutta yhtä paskoja molemmat systeemit!
                    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

Comment

• Wäinö
                      Bimmer Rookie
                      • May 2006
                      • 142
                      • Kirkkonummi

No, nyt on vaihdettu uutta kamaa tilalle, eli akseli sekä lasin päällä oleva mikrokytkin/painike menivät molemmat uusiksi johtuen siitä etten saanut niitä ehjänä irti. Jälkeenpäin ei sitten enää yhtään ihmetyttänytkään miksi ei vasarointi auttanut --> sekä akseli, akselin holkki että lasin päällä olevan painikkeen alumiinirinkula olivat niin tiukasti jumissa koko matkalta ettei mitään rajaa.

Ja jottei tämä homma olisi näin helppoa, niin totta hitossa kasauksen jälkeen tuo takaikkuna ri tunnu lukittuvan kunnolla paikoilleen ja siksipä ei pyyhin taikka pesurikaan suostu toimimaan ---> "bootlid open". Pystyyköä tuota lukkoa säätämään jollain tavalla vai olenko kenties hajottanut jotain matkalla ... ? (siinäpä taas ihmettelemistä)

PS. Ja jos nämä kyseiset säläthän irtosivat dremelillä ja karbidi-terillä.

Edit: Ja takaikkunakin sulkeutuu kaikkien mielestä kunnolla kun vihdoin ja viimein tajusin säätää tuota ikkunaluukun kielekettä _ulospäin_ ... nyt luukku menee tuttuun tapaan ensin tuulihakaan ja sitten hieman vielä painamalla kunnolla kiinni ja lukkoon. Homma hoidettu ja perjantairyypyn paikka.
                      Last edited by Wäinö; 11-07-2008, 18:38.

Comment

• miikka_
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2005
                        • 45
                        • Tampere

Nostan vanhaa aihetta siltä varalta että jollakulla muullakin on ongelmia tämän takalasin pyyhkimen varren/akselin irrotuksessa.

Vaihdoin omaan Touringiin koko takalasin ja uudessa lasissa oli toden totta tiukassa sekä pyyhkijän varsi, akselin 22 mm mutteri että itse akseli. En ole vielä tommoseen jumitukseen törmännyt vaikka jonkun verran autohommia tehnytkin.

Varsi lähti naputtelun ja vääntämisen jälkeen irti. Ok. Mutteri ei lähtenyt sitten millään, joten porasin mutterin poikki 6 mm poranterällä. Eipä irronnut sitten itse akselikaan siitä mikrokytkinpalikasta. Ei auttanut muu kuin porata koko mikrokytkinpaketti kahdesta kohtaa poikki, että sai sen halkeamaan akselin ympäriltä pois.

Summa summarum: Jos akseli tuntuu perhanan tiukalta, kannattaa alkaa jo katselemaan uusia hiluja, eli mekanismia sekä ulkopuolelle tulevaa "kahvaa".

Itselläni oli onneksi alkuperäsestä lasista nuo osat valmiina joten pysty huoletta hajottamaan koko paketin ja heittämään roskiin.
                        E39 530d '01

Comment

• Bmw Dreamer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 2762
                          • Kouvola

Taitaa tässäkin pitää osittain paikkansa, että pyörivä kivi ei sammaloidu, eli varmasti jumiintumiseen vaikuttaa olennaisesti, käyttääkö pyyhkijää vai ei? :think

Eihän tota mielellää paljoa käytä, kun aina kilo soraa lasilla ja pyyhkimen juuressa. Pitäis rakentaa DTM tyylinen takapyyhkijä, niin ei jäis hiekka pyyhkimen päälle.
                          BMW 520d Touring '06 314tkm
                          BMW 530D Touring '99 552tkm
                          BMW 320da Touring '02 427tkm
                          Volvo V70 D5 '02
                          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

Case IH 5140 Maxxum

Comment

• miikka_
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2005
                            • 45
                            • Tampere

Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                            Taitaa tässäkin pitää osittain paikkansa, että pyörivä kivi ei sammaloidu, eli varmasti jumiintumiseen vaikuttaa olennaisesti, käyttääkö pyyhkijää vai ei? :think

Eihän tota mielellää paljoa käytä, kun aina kilo soraa lasilla ja pyyhkimen juuressa. Pitäis rakentaa DTM tyylinen takapyyhkijä, niin ei jäis hiekka pyyhkimen päälle.
                            Mun mielestä täälläkin joku vaan kirjotteli että pari päivää kun on käyttämättä niin pyyhin jumiutuu jo siitä. Tiedä sitten :think

No, omassa ei ainakaan ollut siitä kyse, kun tuo vaihdettu takalasi oli seissyt vuoden päivät purkaamolla. Ei tullut ihan puun takaa että saattais olla jumittunut
                            E39 530d '01

Comment

• Bmw Dreamer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 2762
                              • Kouvola

No riippuu varmaan pitkälti siitä kuin pahasti on sellasta hapettumaa tullut.

Mulla kyllä talvella nakelti, nyt ei oo tullu kesällä ees kokeiltua...

Pitäis varmaan kattoo ja rasvata taas.
                              BMW 520d Touring '06 314tkm
                              BMW 530D Touring '99 552tkm
                              BMW 320da Touring '02 427tkm
                              Volvo V70 D5 '02
                              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

Case IH 5140 Maxxum

Comment

• Uffa
                                Bimmer Rookie
                                • May 2011
                                • 126
                                • Replot

Takalasin pyyhin ja pissapoika hyytyivät. Sulake? Eli monesko paikka edestä laskien? Jotenkin sekavalta tuntuu tuo sulakekaavio...varsinkin saksaksi
                                Vikakoodinlukua Vaasassa

Comment

Working...
                                X