Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530Da -00 akku tyhjenee, VIKA SELVISI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw e34
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2002
    • 633
    • raahe

    #16
    Originally posted by TMW View Post
    Kiitos mittauksesta...eli nyt rajattu tuohon 50A:n sulakkeen taakse se vika...
    mutta mikä hurja siellä on...Zusatzplufer....vapaa suomennos jotain lisävaruste...puhallin...tä ?
    Voisko joku katsoa suomen tahi englanninkielisestä sulakekortista joka on hanskalokerossa sulakkeen 75 kohdalta mitä lukee ?

    -Teijo
    jokin lisäpuhallin/flekti se tuntuu olevan ja sitä syöttää sulakkeet 7, 20, 22, 75. englannin kielisessä sulakekartassa se on nimellä auxiliary fan.

    sulake 7 = 20A
    sulake 20 = 7.5A
    sulake 22 = 30A
    sulake 75 = 50A

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #17
      Tuo 16 min ei pidä paikkaansa. Oikea aika on lähempänä 25 minuuttia (kokeillut kolmesta e39:sta).

      Lepotilassa olemisen tunnistaa siitä että vaihteiston P-merkkivalo sammuu.
      ---

      Comment

      • TMW
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 145
        • Kempele

        #18
        Kiitos taas auttajille...
        Nyt tilasin sitten ajan Vepsäläiselle Oulussa...
        Mitähän tuulettimia siellä autossa nyt sitten on....
        1. jäähdyttäjän flekti (en tiedä minkä sulakkeen takana...mitattu term. johto irti, sama vuotovirta)
        2. kabiinin lämppärin flekti ( mitattu etuvastuksen kaapeli irti, sama vuotovirta)
        3. webaston flekti ( mitattu webaston sulake irti, sama vuotovirta)
        4. ??? mitäs muuta
        niin ja 50A:n sulake on aikas iso ???

        -Teijo

        Comment

        • insp
          BTCF Member
          • Sep 2002
          • 826
          • Iittala

          #19
          Originally posted by bmw e34 View Post
          jokin lisäpuhallin/flekti se tuntuu olevan ja sitä syöttää sulakkeet 7, 20, 22, 75. englannin kielisessä sulakekartassa se on nimellä auxiliary fan.
          Ainakin e34:ssa tuo auxiliary oli taukotuuletin/webasto.
          ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9139
            • Oulu

            #20
            Auxiliary fan on jäähdyttimen sähköflekti (M9). Ohjausboksina I01152, eri puhallusnopeuksille releet K22 ja K201, jotka löytyvät versiosta riippuen oik. raitisilmasuodattimen kotelon alta tai hanskalokeron alta.

            Voithan sinä pyörähtää täällä Laanilassa, niin tutkaillaan, mitä WDS:n kaavioista löytyy. Vikakoodien lukukin onnistuu tarvittaessa. Laita vaikka privaviesti.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • TMW
              Bimmer Rookie
              • Mar 2006
              • 145
              • Kempele

              #21
              Auxiliary fan on jäähdyttimen sähköflekti (M9). Ohjausboksina I01152, eri puhallusnopeuksille releet K22 ja K201, jotka löytyvät versiosta riippuen oik. raitisilmasuodattimen kotelon alta tai hanskalokeron alta
              Kiitos tästä...flektin piuhan kun otti irti vuotovirta tippui 0.59A:iin....
              Mutta mutta....onkohan tuo 0,59A vieläkään normaali...zeizei:llähän oli n. 0,6A?
              Ken tietää sen oikean voisko valaista ?

              -Teijo

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #22
                Originally posted by TMW View Post
                Kiitos tästä...flektin piuhan kun otti irti vuotovirta tippui 0.59A:iin....
                Mutta mutta....onkohan tuo 0,59A vieläkään normaali...zeizei:llähän oli n. 0,6A?
                Ken tietää sen oikean voisko valaista ?

                -Teijo
                Oikea arvo on max. 40mA, siis 0,04A. Siis silloin kun auto on lepotilassa. Ovet ja takaluukku pitää olla kiinni tai lukko pitää laittaa niin, että se lukko on suljettu (ruuvimeisseli lukkoon). Sitten auto kauko-ohjaimella lukkoon ja odotellaan 16 minuuttia ja mitataan virta. Tuossa vielä tarkemmin:

                Vehicle preparation
                • The battery must be sufficiently charged (voltage greater than 12 Volt). The battery should be charged if necessary.
                • Equipment (SA, SZ or SAZ) that is active when the vehicle is shut down, e.g. rodent protection, antitheft alarm system, are to be activated.
                • Switch off all other electrical loads, paying particular attention to the telephone and retrofitted optional equipment.
                • If the battery is fitted in the engine compartment, the rear lid/tailgate should be closed and locked. Now open the bonnet (front lid) and completely pull up the switch for the bonnet contact (workshop setting, simulation for closed bonnet).
                • If the battery is fitted in the luggage compartment, the bonnet (front lid) should be closed. Now open the boot lid/tailgate and lock the rotary latch of the boot lid/tailgate lock with the aid of a screwdriver (simulation for boot lid/tailgate closed).
                • Open driver's door and close again (entry simulation).
                • Switch on ignition for at lest 5 seconds and then switch off again (driving simulation).
                • Open driver's door again and close (exit simulation).
                • Arm vehicle and wait for 16 minutes.
                • Once 16 minutes after arming the vehicle have elapsed all electrical loads will be switched off by means of the load cutout facility. The closed-circuit current can now be measured.
                E39 528iA

                Comment

                • TMW
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2006
                  • 145
                  • Kempele

                  #23
                  Ja iso kiitos jälleen...
                  nyt laitoin alulle tuon testin...

                  -Teijo

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9139
                    • Oulu

                    #24
                    TJJ: Tuo on virallinen proseduuri, mutta täytyyhän auton muutenkin mennä lepotilaan, jos esim. autolla puuhailee käyttämättä virtoja päällä. Ilmeisesti aika lepotilaan siirtymiseen on silloin pidempi kuin tuo 16 min?

                    TMW: Testaa nyt noiden TJJ:n ohjeiden mukaan vuotovirta flektin liitin kytkettynä ja irrotettuna. Kaiken järjen mukaan tuossa flektin toiminnassa on jotain häikkää, jos laitos kuluttaa 1A, vaikka virtoja ei ole kytketty. Jos liitin irrotettuna ja F75 paikallaan, vuotovirta pienenee sen 1A, vika on liittimessä tai puhaltimessa(ohjauksessa). Liittimeen kannattaa joka tapauksessa käyttää kontaktispraytä, se on kuitenkin pahassa paikassa kuran ja suolan huuhdeltavana.

                    Sähköflektin ohjauksessakin näyttää olevan ainakin kahta varianttia. TMW ei ilmeisesti löytänyt autostaan eri puhallinnopeuksille käytettyjä releitä. Eli jännite menee suoraan F75 kautta puhaltimelle. Ainakin releettömässä versiossa on ilmeisesti "aivot" puhaltimessa DDE:n ohjaamana (Liite)?

                    Tällaisenkin löysin WDS:n kätköistä:

                    Electric Fan DDE 3.0

                    The DDE control unit activates the electric fan by means of a square-wave signal with duty factors (= variable pulse width) between 5 and 90 % and thus controls variable speeds of the electric fan. The electric fan features its own positive and ground supply.
                    Troubleshooting

                    The activation function is monitored for short-circuit and open circuit but not the fan motor itself. Fault code 52 "electric fan" is stored if a defect occurs.
                    Consequence: Engine temperature increases
                    The fault code entry "electric fan, short to ground" may be caused by a mechanically blocked fan motor (in winter by frozen condensation water).
                    Last edited by Clavurion; 21-09-2007, 16:16.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      TJJ: Tuo on virallinen proseduuri, mutta täytyyhän auton muutenkin mennä lepotilaan, jos esim. autolla puuhailee käyttämättä virtoja päällä. Ilmeisesti aika lepotilaan siirtymiseen on silloin pidempi kuin tuo 16 min?
                      Minua hiukan epäilyttää meneekö auto oikeaan lepotilaan lainkaan jos vaikkapa ovi, takaluukku tai hanskalokero on auki. Pitäisi kai joskus mitata. On vaan pari kertaa mennyt akku tyhjäksi auton kanssa puuhastellessa. Tosin voi tietysti olla, että olen sopivasti laittanut jonkun oven kiinni/auki jolloin auto on herännyt eikä olekaan ollut lepotilassa koko aikana.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • TMW
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 145
                        • Kempele

                        #26
                        No niin....0,6A:think
                        Kiitos Clavurion....

                        Sähköflektin ohjauksessakin näyttää olevan ainakin kahta varianttia. TMW ei ilmeisesti löytänyt autostaan eri puhallinnopeuksille käytettyjä releitä. Eli jännite menee suoraan F75 kautta puhaltimelle. Ainakin releettömässä versiossa on ilmeisesti "aivot" puhaltimessa DDE:n ohjaamana (Liite)?
                        Jep ei releitä...ja virtaa menee 0.6A....ja liittimen kiinni ollessa 1.3A
                        Liittimeen tulee kokoajan se 12.8VDC, ilmeisesti OK, koska DDE antaa sitten tarpeeseen kanttiaaltoa 3. nastaan, jolla rupeli pyörii....
                        Mittasin myös puhaltimen liittimistä + ja - väliltä ja 1,6 kilo-ohmia löytyi ( ei oikosulkua)...mystistä....

                        -TEijo

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9139
                          • Oulu

                          #27
                          TJJ: Tarkoitin lähinnä tuon koko litanian läpikäymistä. Jos kaukolla avaa ovet ja esim. avaa takakontin, niin käynnistyyhän siinä navit ja muut vaikka virtalukkoon ei kosketakaan.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #28
                            Mittasin joskus omastani ja sain ovet auki tulokseksi että n. 25 min kuluttua viimeisestä oven avaamisesta/sulkemisesta virrankulutus tippui merkittävästi.
                            ---

                            Comment

                            • TMW
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2006
                              • 145
                              • Kempele

                              #29
                              Kiitos kaikille auttajille
                              Mittauksista sen verran...että eiliset tein epähuomiossa/tohkeissaan väärin...
                              Virtamittarin tulee olla kokoajan kytketty kun auto "alistetaan" lepotilaan, jos irrotat akkukaapelin ja laitat virtamittarin väliin, niin odota se 30 minuuttia ja katso lukema.
                              Nyt mittasin flektin M9 liittimen ollessa paikoillaan vuotovirraksi 0.6 A ja liitin irrotettuna 0.02A elikkä vika paikallistui siihen flektiin....
                              Vielä pitää keväämmällä selvittää onko se vika itse flektin moottorissa vai DDE:ssä joka antaa sitä ohjausjännitettä...

                              -Teijo

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9139
                                • Oulu

                                #30
                                Hienoa, kun vyyhti alkaa purkaantua. Pidä toistaiseksi F75 tai puhaltimen liitin irrotettuna, niin ei akku enää mystisesti tyhjene. Flektin korjaamisen suhteen voinee turvallisin mielin odotella lämpimämpiä kevään kelejä. Tuleekohan DDE:lle virtaa, jos virta-avain on 0-asennossa? Eli ongelma on todennäköisesti puhaltimen komponenteissa. Pitäähän se kapistus tietysti purkaa, notta näkee, mitä on syönyt. Flektin irrottamiseksi pitäisi ensin edestä purkaa puskuri ja molemmat umpiot.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎