Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Kaksivaiheinen bägiratti yksivaiheisen tilalle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jad
    BTCF Member
    • Feb 2007
    • 279
    • Helsinki

    #16
    Itse laitoin -94 malliseen E36:seen vanhan Hehtaarikumi nelipuolaisen (M-Sport se vanhakin oli)
    tilalle Tällaisen "pikku" M-Sport ratin.

    Ikäpäivänä tämä ei kuulemma ysineloseen käy.
    Ei muutakuin johdot poikki uudesta kelasta ja tinaten kiinni vanhoihin johtoihin. Piti vain määrittää mikä on mikä.
    www.carbonracingteam.fi

    Comment

    • jad
      BTCF Member
      • Feb 2007
      • 279
      • Helsinki

      #17
      Tässä linkki joka minua rohkaisi :

      www.carbonracingteam.fi

      Comment

      • overboost
        Bimmer Rookie
        • Oct 2004
        • 181
        • E-Suomi

        #18
        E36:ssa ei ole kaksivaiheista bägiä, mikä on tässä se kynnyskysymys.

        Comment

        • Robi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 7606
          • Vantaa

          #19
          Originally posted by Robi View Post
          Jep..tuli lukastua läpi mutta ei ollut sanaakaan siitä bägin toiminnasta. Ilmeisesti ko kaveri on onnistunut saamaan uuden bägin toimimaan vanhassa systeemissä..tms. Laittelin sille privaa ja katsotaan mitä vastaa..jos vastaa.
          Tuli vastaus brittifoorumilta. Eli ko hepulla ei bägit ole toiminnassa ja ajatteli uusia jossain välissä koko bägijärjestelmän kaksivaiheiseksi. Siihen en itse ajatellut ryhtyä.


          Hi Robi

          The parts required are all from a 03/99 or later

          The steering column cowls
          indicator stalk
          wiper stalk
          steering lock casting
          ignition barrel + key . but i changed the ldoor lock and glove box to match. (key must still be the oloder type with battery or you need to transplant the blade)
          slip ring assembly


          The wiper stalk will work but requires the wires to be reconfigured to match this type of stalk but the plug will fit (but do not do this to start with).
          The indicator stalk requires a internal mod to make it work + wires reconfigured
          If car has a electric column you also require a later stalk and to wire up a new plug assembly to fit.

          chip required to be swapped from old key to new key (unless you transplant the blade.)

          The air bag did not function on my car before the work but i will be going to update the airbag module + wiring to convert the system to a dual stage but i need time to work on that. The easy way out would be to conect the first stage to the circuit and that would keep the system working.

          All above is just info and any work you do is all at your own risk and you need to understand wiring and electronics.
          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
          Tiedustelut priva tai 0452210069

          Current
          E61 530d
          E39 530d
          E39 520iA
          E46 330xd
          E28 528i

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by Robi View Post
            Eli ko hepulla ei bägit ole toiminnassa ja ajatteli uusia jossain välissä koko bägijärjestelmän kaksivaiheiseksi.
            Ei koko järjestelmää vaan airbag-modulin ja johdotuksen (ratin airbagille). Mutta on tuo sen tason homma, että se kannattaa unohtaa.
            E39 528iA

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Mutta tulee tuon vanhan yksivaiheisen Petrin valmistaman systeemin tilalle pitäisi saada Autoliv:in valmistama kaksivaiheinen järjestelmä, jolloin pitää muutokset huomioida myös kaapelipaukussa, bageissä, verhoissa, kiristimissä ja sivusatelliiteissa. Kaikki johdotuksethan menee uusiksi, eli saako vaihdeltua millään ilman mm.koko auton sähköjärjestelmän vaihtoa? Tosin sitten ei sovi muut vanhemmat systeemit noihin uudempiin? Kaikki on varmaan vaihdettavissa, mutta kyllä takuulla on helpompi+halvempi on käydä vaihtamassa Laakkosella koko auto 3/99-uudempaan jos tuon uudemman
              M-bagin haluaa toimivana? Tiedän että näitä on vaihdeltu, mutta toimivana en ole edes kuullut huhua että se käytännössä olisi edes mahdollista?
              Toki jos sellainen nyt tuossa olisi jotenkin toteutettu toimivana, niin erittäin suurella mielenkiinnolla olisin valmis kuulemaan miten se on onnistunut?

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #22
                Originally posted by Hemi View Post
                Mutta tulee tuon vanhan yksivaiheisen Petrin valmistaman systeemin tilalle pitäisi saada Autoliv:in valmistama kaksivaiheinen järjestelmä, jolloin pitää muutokset huomioida myös kaapelipaukussa, bageissä, verhoissa, kiristimissä ja sivusatelliiteissa. Kaikki johdotuksethan menee uusiksi, eli saako vaihdeltua millään ilman mm.koko auton sähköjärjestelmän vaihtoa? Tosin sitten ei sovi muut vanhemmat systeemit noihin uudempiin? Kaikki on varmaan vaihdettavissa, mutta kyllä takuulla on helpompi+halvempi on käydä vaihtamassa Laakkosella koko auto 3/99-uudempaan jos tuon uudemman
                M-bagin haluaa toimivana? Tiedän että näitä on vaihdeltu, mutta toimivana en ole edes kuullut huhua että se käytännössä olisi edes mahdollista?
                Toki jos sellainen nyt tuossa olisi jotenkin toteutettu toimivana, niin erittäin suurella mielenkiinnolla olisin valmis kuulemaan miten se on onnistunut?
                Eikös etumatkustajan airbag muuttunut 2-vaiheiseksi jo aikaisemmin, oliko se sitten 9/98? Joten onkohan muutos 9/98-2/99 väliseen autoon hiukan helpompi?

                Mutta tuossa on vielä sekin, että minä ainakin haluaisin sen bagin oikeasti toimivana eikä vain viritelmänä joka näyttää toimivan mutta sitten onnettomuudessa tekeekin ihan jotain muuta kuin mitä pitäisi. Muistelen vaan jostain dokumentista lukeneeni, että tuossa tuli jotain muitakin muutoksia ohjauspylvääseen eli se voi onnettomuudessa käyttäytyä hiukan eri tavalla uudemmassa autossa ja sitten kun noita sotkee niin sitä lopputulosta ei tositilanteessa huvittaisi testata...
                E39 528iA

                Comment

                • jad
                  BTCF Member
                  • Feb 2007
                  • 279
                  • Helsinki

                  #23
                  Mahtaisiko jollain olla linkkiä tiedossa jossa selvennettäisiin yksivaihe Airbag toiminta/ kytkentä VS kaksivaihe Airbag?
                  Ihan just alkoi kiinnostamaan tämä mystinen ero ja google ei tuottanut haluttua tulosta.
                  www.carbonracingteam.fi

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Siis kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse on siitä, että yksivaiheisessa järjestelmässä on jokaisessa bagissa ainoastaan yksi kaasua tuottava panos ja siihen yksi sytytin, kun kaksivaiheisessa niitä on kaksi per bagi.
                    Kaksivaiheisella järjestelmällä saadaan bagin täyttöaika käytännössä yli kaksinkertaistettua ja täyttymisprogressio paremmin/tarkemmin/nopeammin hallintaan. Panokset syttyvät bagissä siis toisiinsa nähden pienellä viiveellä, jolloin täyttymisnopeutta voidaan samalla kasvattaa kun kaasupanosta ei tarvitse kuristaa täyttöajan pidentämiseksi jolloin ensiksi syttyvä panos voi olla ns.nopea ja toinen ns.hidas(ei siis tarvita kompromisseja nopeuden ja täyttöajan suhteen).
                    Järjestelmän pitää pystyä hoitamaan millisekunnin tarkkuudella oikea-aikaiset toiminnot/laukaisut oikessa kiihtyvyyden korrelaatioissa etubagit riippuen siitä istutaanko apukuskin penkillä, sivubagit+sivuverhot(sivusatelliittien ohjaamana) sekä muutaman millisekunnin aikaistetun vyönkiristinjärjestelmän, sekä näissä uudemmissa juuri tuon päävirtakaapelin poikkiammunnan..
                    Systeemin on toki oltava kaiken kaikkiaan huomattavasti "älykkäämpi" kuin yksivaiheisessa järjestelmässä. e39:ssä se tarkoitti siirtymistä Ranskalaisvalmisteiseen Autoliv:in järjestelmään, jota nyt yleisesti pidetään näissä ensimmäisssä kaksivaiheisssa kehittyneimpänä airbagjärjestelmien valmistajana.
                    Se miten tähän täysin yhtenä ja itsenäisenä kokonaisuutena toimivaan Autoliv-järjestelmään tuodaan täysin eri valmistajan tuote joka velä toimii käytännössä täysin erilailla/periaatteella niin, että systeemit velä sen jälkeen pelaa 100% luotettavasti, on ainakin minulle täysi mysteerio...siis teknisen toteutuksen lisäksi?
                    Se kannattaa muistaa että kyseessä on todella rajut voimat jotka pitää hallita kaikilta osiltaan niin kuin on suunniteltu.
                    Tuossa Niemen Markus pamauttaa yksivaiheisen pikkupussisen Volvon bagin kanisteri sen päällä....http://www.autopurkaamomniemi.com/uudenvuodenpommi.html
                    Last edited by Hemi; 21-02-2007, 14:11.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Mitenkähän tuo Autoliv/Petri juttu nyt oikeasti menee sillä: apumiehen airbag tosiaan muuttui 2-vaiheiseksi jo 9/98, kaikki muut airbagit paitsi ratti näyttäisi säilyneen samana 9/97-9/01 aikajaksolla. Eli missä vaiheessa se Autoliv muutos sitten tuli?

                      Edelleenkin näyttää siltä, että uusi ohjausmoduli ja kaksi piuhaa tarvitaan jotta tuo uudempi toimii sähköisesti (toki oikea asennus vaatii paljon muutakin) jos auto on tehty 9/98-2/99. Siis mikäli tuon uudemman modulin vaan saa koodattua VIN:iltään vanhempaan autoon, se voi olla DIS:issä estetty. Mutta tuon viestiketjun alussa mainitun auton tekijä olikin BMW:llä töissä, joten uuden koodausavaimen laskeminen tuskin oli ongelma.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Siis Autoliv tuli mm.kaksivaiheisen ratin myötä 3/99.
                        Muistaakseni 8/98-3/99 välissä taisi olla TRW ja 8/98-vanhemmissa Petri.

                        Comment

                        • Jaeske
                          Bimmer Rookie
                          • May 2020
                          • 34
                          • Suonenjoki

                          #27
                          Yksivaiheiseen rattiin kaksi vaiheinen bag

                          bag on 4 mutterilla kiinni ratissa, ulkoisesti saman näkönen eli pystyyn nuo mutterit irroittamalla vaihtaa tuon 2vaiheisen bagin yksi vaiheisen ratin bagin tilalle.

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15278
                            • Ajamisen Iloa

                            #28
                            Originally posted by Jaeske View Post
                            bag on 4 mutterilla kiinni ratissa, ulkoisesti saman näkönen eli pystyyn nuo mutterit irroittamalla vaihtaa tuon 2vaiheisen bagin yksi vaiheisen ratin bagin tilalle.
                            Laitatko kuvia, kiinnostaa toisinpäin muutos eli vanha bägi uudempaan rattiin.
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • Jaeske
                              Bimmer Rookie
                              • May 2020
                              • 34
                              • Suonenjoki

                              #29
                              Originally posted by Remotion View Post
                              Laitatko kuvia, kiinnostaa toisinpäin muutos eli vanha bägi uudempaan rattiin.



                              Koska toi panos on neljällä kiinni. Ja jos sen sss vaihdettua toho salmiakki ratin yksivaiheisen tilalle nii sillo ei valo palais.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎