Announcement

Collapse
No announcement yet.

onko 528iA -96 jo steptronic vaihteisto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Toki tuo steptronic on automaatti mekaanisessa mielessä kuten vanhemmatkin perusautomaatit, mutta filosofisesti ollaan jo siirrytty ikäänkuin eri sfääreihin. Eli lähinnä tarkoitin lähestymistapaa kuinka steptronic toimii yhdessä moottorin ja moottorinohjauksen kanssa ja kuinka täydellisessä harminiassa se sen osaa tehdä.
    Tuo vanha perusautomaattihan toimii aivan kuin ne "aatamilta perityt" alipaineohjatut jotka luistaa, venyy, vanuu, ihmetelee, arpoo samalla kun steppi toimii juuri niin hienosti kuin mm.testaava autolehdistö on sen todennut toimivan. Eli ikäänkuin se osaisi ennakoida kuljettajan ajatukset ilman pienintäkään epävarmuutta tai luistatuksia,ym.
    Bemun bensakoneen steppi on kuitenkin vieläkin se kulmakivi johon kaikkia nykyisinkin markkinoille tulevia manualiautomaatteja verrataan.
    Vieläkään kuitenkaan kukaan muu ei ole onnistunut rakentamaan yhtä hienosti toimivaa kombinaatiota kuin minkä ZF/BMW noihin bensakoneisiin rakensi 90-luvun lopulla.
    ...Ja ei, ei ole todellakaan sama asia "hämmentää" vanhaa "kuminauhavetoista" perusautomaattia mekaanisesti kepistä, kuin steppiä sähköllä.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #17
      Originally posted by Hemi View Post
      Toki tuo steptronic on automaatti mekaanisessa mielessä kuten vanhemmatkin perusautomaatit, mutta filosofisesti ollaan jo siirrytty ikäänkuin eri sfääreihin. Eli lähinnä tarkoitin lähestymistapaa kuinka steptronic toimii yhdessä moottorin ja moottorinohjauksen kanssa ja kuinka täydellisessä harminiassa se sen osaa tehdä.
      Mutta tuohon AGS-systeemiin siirryttiin jo vuonna 1994, eli sen jälkeen BMW:n automaatit ovat jo "älykkäitä", vaikka niissä ei ole steptronicia. Steptronic on vain muutama mikrokytkin. Noin siis sanoo BMW:n dokumentit, mutta tottakai kannattaa etsiä sellainen E39 jossa on steptronic koska systeemin toimintaa kehitettiin vielä alkuajoista ja E39:n osalta suurin muutos taisi tapahtua 9/1998.
      E39 528iA

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #18
        Siis pointti oli siinä että kun ajaa vanhalla perusautomaatilla varustetulla e36,e39 tai e38:lla ja sen jälkeen hyppää vm.+99 stepilliseen e39:iin niin automaatin toiminta ja toimintafilosofia on toisesta galaksista.
        Joku joskus aiemmin puhui hyvinkin kuvaavasti aikakoneeseen istumisesta ja tämä kyllä kuvaa syntyvää fiilistä kun tuon uudemman stepin jälkeen hyppää vanhemman perusautomaatilla varustetun bemun tai minkä tahansa muun perusautomaatin auton rattiin.
        Toiminnassa ja toimintafilosofiassa ei kertakaikkiaan ole oikeastaan mitään yhtäläisyyttä. Eli se tyhmä hymy minkä tuo steppi minussa vieläkin oikeastaan päivittäin synnyttää näinkin monen ajovuoden jälkeen, todellakin hyytyy jos/kun joutuu näillä vanhemman perusautomaatin bemuilla+muilla euroautoilla ajelemaan. Eli näiden ero on minun mielestä oikeastaan isompi kuin stepin ja manualin jolloin tuon "automaattisanan" käyttäminen stepin yhteydessä, särähtää minun ja aika monen muunkin steppiä käyttävän korvassa jolla on runsaasti ajokokemusta kummastakin laatikkotyypistä.
        Minulla joka olen aikoinaan sahannut satoja tuhansia jenkkiautomaatella, on syntyvä kontrasti varmasti vielä suurempi kuin kaverlla jonka ensikosketus "automaattiin" on heti tuosta steptronic:sta ilman kokemusta näistä perusautomaateista, sen toki auliisti myönnän.
        Toisaalta, ammattini vuoksi olen kyllä käytännössä ajanut/ottanut tyypit lähes jokaisesta automaattimallista+tyypistä, jolloin tuota perspektiiviä on toki kertynyt tätä kautta hieman keskimääräistä enemmän.
        Eli kyllähän se "automaatti" muuttuu myös muilla merkeillä joksikin muuksi siinä vaiheessa kun tuo moottorin ja laatikon toisiinsa integrointi on tehty ja tästä kertoo se manualipuolen ilmestyminen kepin valintaan.
        Toki näissäkin on eroja ja tuo BMW:n m52TU/M54 bensakutosen ja ZF:n stepin yhdistelmä on kyllä kiistatta se hienoin/onnistunein. Ok, bemun dieselinkin perässä se on nin hieno kun se voi dieselissä yleensäkkin olla, mutta saman tasoista löytyy sitten jo muutamalta muultakin.
        Eli kyse ei suinkaan ole pelkästä automaatista ja sen kehittymisestä, vaan myös koneesta ja sen säätöelektroniikan kehittymisestä(portaattomasti säätyvä tuplavanos, säädettäväpituuksinen imusarja,ym,ym), ja näiden toiminnallisesta yhdistämisestä laatikon toimintaan, jolloin vaihtotapahtumat,reagoinnit,optimivääntökäyrän hyödyntäminen,jne,jne.pystytään hallitsemaan kokonaisuutena.
        Tästä syystä m52-koneen perässä oleva steppi ei ole lähellekkään niin hienostunut kuin M52TU/M54 koneen perässä se on.

        Comment

        • algernon
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2006
          • 288
          • Turku, Suami

          #19
          Jos steppi on tehty mikrokytkimillä niin estääkö mikään virittämästä näitä rattiin ja tekemään F1-tyylistä rattivaihteistoa?
          M
          850i -91 (EG11)
          Z3 2.8 -98 (CH31)

          325 -08 (VE31)

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by algernon View Post
            Jos steppi on tehty mikrokytkimillä niin estääkö mikään virittämästä näitä rattiin ja tekemään F1-tyylistä rattivaihteistoa?
            Ei estä mikään, sellaisia on tehty ja niistä on juttua ulkomaalaisilla palstoilla. Siihen on myös myynnissä sovitinlaite jolla jotkut monitoimiratin nappulat saa kytkettyä tuohon käyttöön joten ei tarvitse rakentaa F1-vaihtajia. Tuossa se:
            Last edited by TJJ; 27-02-2007, 20:41.
            E39 528iA

            Comment

            • Valkman
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 712
              • Helsinki

              #21
              Mitäs se Hemi sitten ammatikseen tekee, kun niin paljon on autoja ajellut?

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Originally posted by Valkman View Post
                Mitäs se Hemi sitten ammatikseen tekee, kun niin paljon on autoja ajellut?
                Eipä tämä nyt liity aiheeseen, mutta uudehkoja autoja kun ostaa/myy sekä niitä korjaa työkseen reilu parikymmentä vuotta, niin tuleehan niitä jokunen väkisinkin ajettua.

                Comment

                • riuska
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2008
                  • 1160
                  • Lahti

                  #23
                  Tomaateista kun en mitään tiedä niin mistä tietää että on steppi??
                  F30 320d
                  F30 320i
                  E46 320i
                  E36 325i
                  E30 316

                  Comment

                  • aripaa
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 520
                    • Kuhmo

                    #24
                    Originally posted by riuska View Post
                    Tomaateista kun en mitään tiedä niin mistä tietää että on steppi??
                    Tuosta kuvasta jotain, tuollainen steptronic löytyy allekirjoittaneen autosta.
                    Last edited by aripaa; 19-06-2011, 10:17.
                    Ext. bmw:t
                    e28 518i -87
                    e34 518i -92
                    e39 540ia sedan 7/98
                    e39 540ia sedan 9/98
                    e39 540ia tour. 12/98
                    E34 525i Touring 7/92

                    Vikakoodien lukua/nollausta.

                    e39 540 ia sedan 7/96

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Steppi on tosiaan melko todennäköisesti ~ 6/96 jälkeen. Samoihin aikoihin tuli steppi E38:aan. Oma seiska on valmistettu 11/96 ja siinä on jo steppi, mutta esim. ex E38, jonka omistin, oli varustettu vanhanmallisella laatikolla, vaikka se oli valmistettu 3/96. Samalla M60 motti päivittyi M62 mottiin.

                      Ainakin ennen 9/98 valmistetut stepit eivät ole niin ronkeleita rengastuksen suhteen, kun nykyiselläkin seiskalla on tullut toteutettua sellainen tempaus, että ajoin Porista Tampereelle ja takana oli 275/35/20 renkaat, kun edessä oli 255/45/17 renkaat. ABS ja DSC eivät tykänneet, mutta turbiini lukittui normaalisti jne.

                      9/98 jälkeen valmistetut stepit ovat mututiedon mukaan hieman luotettavampia, kuin edeltäjänsä, mutta tästä en ole aivan varma.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎