memebuy23buy

Taukolämmityksen toiminta BMW E39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veehoo
    Newbiemmer
    • Jan 2007
    • 8

    Taukolämmityksen toiminta BMW E39

    Kuinkahan mahtaa toimia aut.ilmastoinnilla varustetun E39 taukolämmitys oikeaoppisesti rest namikalla.Raplasin sähkökiertopumpun kuntoon,ja vesivenat pelittää,lämppäri pukkaa nyt kunnolla ja sisällä tarkenee hyvin,mutta onko tällainen ominaisuus vai kenties vika kun kylmänä lähtee liikenteeseen niin lämpö tulee sisälle vasta sen jälkeen kun on koneen lämmöt on noussu liki normaaliin.Sitten kun lämpimän koneen sammuttaa, virta-avaimet veks ja rest päälle niin lämpöä ei tuu kun ehkä minuutin verran.Kiertopumppu ja puhallin kyllä surraa niin kauan ku on taukolämmitys päällä.Sitten kun kääntää virta-avaimen 1-asentoon niin lämmintä tulee kunnes nesteet ja varaaja viilenevät. VM on -97. Pakkaset on mennynnä mutta kuitenki. ELÄMÄ ON.....BMW!
  • tero_v
    BTCF Member
    • Sep 2006
    • 982
    • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

    #2
    itsellä tuo rest toiminto ei ainakaan normi talvi pakkasilla kauaa pyöri auton sammutuksen jälkeen. n.alle 5min. itsellä ei ole tietoo, että paljon saa moottorin lämmöt laskea, kunnes tuo sammuu.

    itsellä ainakin aut.ilmastointi puhaltaa pienellä nopeudella ilmaa, ku kone on kylmä, mutta jo 1km ajon jälkeen puhaltimet menee täysille. mutta mitä järkeä sitä olisi kylmää ilmaa täysillä puhaltaakkaan heti ku käynnistää..
    E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
    650hp/850nm 1.8bar
    1/4m 11.48s/208km/h
    100-150km/h 2.01s
    100-200km/h 6.99s


    EX jatkeet:
    e39 528 M-Sport -99
    e36 318is "M-sport" -92

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3121
      • Välisuomi

      #3
      Muistaakseni rest toimii niin pitkään, kunnes moottorin jäähdytysveden lämpötila laskee alle +40 asteen.
      ---

      Comment

      • Spoosh
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2005
        • 893
        • Espoo

        #4
        Näin mulla ainakin toimi kaikki systeemit e39:ssä. Eli ilmaa alkaa tulemaan kunnolla vasta sitten kun se on ''tarpeeksi'' lämmintä tarjottavaksi matkustamoon.
        Taukolämmitin ei kauaa pysty kovilla pakkasilla antamaan sitä lämmintä, ja tekee juuri siksi noin. Kaikki kunnossa. Kohta se lakkaa toimimasta kokonaan, kun kelit lämpenevät. Se ei turhaan lähde puhaltelemaan ilmaa sinne kajuuttaan, jos siitä ei ole mitään hyötyä...
        Nykyiset
        Audi A4 Avant 1.8 TFSI 118kW quattro -09
        Audi A3 1.6 75kW Aut. -00
        Yamaha YZF-R6R -06


        Entiset
        BMW 320iA 2.2 Aut. e46 -01
        BMW 523iA 2.5 Aut. e39 -97
        BMW 320i 2.0 e46 Touring -00
        BMW 325i 2.5 e36 -91

        Comment

        • tero_v
          BTCF Member
          • Sep 2006
          • 982
          • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

          #5
          Kohta se lakkaa toimimasta kokonaan, kun kelit lämpenevät. Se ei turhaan lähde puhaltelemaan ilmaa sinne kajuuttaan, jos siitä ei ole mitään hyötyä...
          niin tämä toiminto toimii vaan jos pihalla on alle +15 astetta lämmintä, näin muistaakseni ohje kirjassa...
          E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
          650hp/850nm 1.8bar
          1/4m 11.48s/208km/h
          100-150km/h 2.01s
          100-200km/h 6.99s


          EX jatkeet:
          e39 528 M-Sport -99
          e36 318is "M-sport" -92

          Comment

          • joko
            Bimmer Enthusiast
            • May 2004
            • 1968
            • Seinäjoki

            #6
            Löytyykö tuolle taukolämmittimelle oma sulake? Aiemmin syksyllä kokeilin niin toimi ok ja jaksoi puhaltaa lämmintä sisälle hyvin, mutta nyt ei kys. napista tapahdu enää mitään. Eli ei sytytä edes valoa. Moottorin lämmöt pyörii mittarin mukaan siinä puolivälissä että sen puolesta pitäis jo taukolämmitimen pelata kyllä...
            Miten muuten tuo jäähdyttimen takana oleva "kaihdin" kuuluis toimia? Joku alipaine? kello sielä oli, johon ei mennyt enää letkua ja samoille seuduille muutama johtokin kulki, eli kannattaako viritellä toimintaan vai antaa olla?
            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
            W906 319 sprinter - 14

            Comment

            • Komu
              BTCF Member
              • Sep 2004
              • 1040
              • Nurmijärvi

              #7
              Omassani kokeilen eilen viimeksi (-2).

              Moottori lämmin. Auto pois käynnistä.

              Rest päälle. Odottelin. Ennemmin rupesi autossa tulemaan viileä kuin puhallus olisi loppunut.
              Etu ikkunathan tuo pitää huurusta puhtaana, ainakin kun joku istuu (minä+koira) autossa. Ei pidä autoa lämpimänä...

              Eikös tuo toimi niin kauan kuin on lämpöä? / Vai oliko siinä lisäksi joku 10min juttu?

              Myös akun varausta se tarkasteli??? Ettei vedä akkua tyhjäksi??? Mutua(=musta tuntuu fiilis). joku varmistanee...
              Last edited by Komu; 14-12-2007, 01:53.
              Nyt ix m60 2024

              ex:E70 X5 40d + F31 330d
              Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
              Myyty tämäkin335d E91 perheauto
              Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

              Comment

              • Clavurion
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 9159
                • Oulu

                #8
                Jälleen kerran WDS kertoo:

                Residual heat

                The residual heat function makes it possible to use engine heat for heating the interior of the vehicle when the engine is not running.

                With the ignition switched off and at an outside temperature of < 15o C, the function can be called up with the residual heat function button in the operating unit for a maximum time of 15 minutes. The system voltage is monitored and switched the function off at < 11.4 V. After being switched off by the undervoltage, the system is not switched on again even if the voltage exceeds 11.4 V once again.

                Switch-on conditions for the residual heat function:
                • Residual heat function button ON
                  and
                • outside temperature < 15o C
                  and
                • engine temperature once > 70 o C
                  and
                • ignition key position terminal R or OFF
                  and
                • 15 minutes after terminal 15 OFF not yet elapsed
                  and
                • system voltage > 11.4 V

                Switch-off conditions for the residual heat function:
                • Residual heat function button OFF
                  or
                • Terminal 15 ON
                  or
                • system voltage < 11.4V

                The residual heat function can be activated in ignition lock position OFF or at terminal R. Various settings are possible dependent on the ignition lock position.

                Statuses at ignition lock 1:
                • Operating unit active
                • Temperature control adjustable
                • Flap program adjustable
                • Blower adjustable
                • Function lights ON
                • Right-hand button pad not active (defrost, rear window defogger, recirculated air/AUC and air conditioning)

                Statuses at ignition lock 0:
                • Operating unit not active
                • Temperature control is set at ignition OFF
                • Flap program and blower setting as for independent heating
                • Only function light of residual heat function button active
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7468
                  • Oulu

                  #9
                  Tuossa viikko sitten käyttelin REST-toimintoa noin 10 minuuttia autossa istuen ja ihmettelin erilaisia ääni joita en muistaakseni ollut ennen kuullut. Varsinkin aluksi kuului selvästi nesteen pulputusta ja sekä jotain muutaman sekunnin välein toistuvaa tömähtelyä (vaikea kuvailla). Käytin pari REST:in pari kertaa pois päältä ja laitoin uudestaan päälle, mutta äänet pysyivät samanlaisia. Lämmintä kyllä tuli ihan OK.

                  Tänään sitten oli taas REST-päällä pari minuuttia kun olin itse auton ulkopuolella. Silloin ihmettelin epätasaista kiertovesipumpun (?) ääntä. Siis äänessä kuului noin sekunnin välein toistuva pumpun kierrosnopeuden lasku.

                  Itse en muista aiemmin kuulleeni mitään näistä äänistä. Tarkistin tänään myös jäähdytysnesteen määrän, ja se näytti olevan hiukan alle alarajan jos sitä paisuntasäiliön kohon skaalaa oikein tulkitsin. Nestettä pitäisi lisätä, mutta en löytänyt käyttöohjeesta mainintaa siitä minkä väristä nestettä tuonne laitetaan.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • bmw e34
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2002
                    • 633
                    • raahe

                    #10
                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Tuossa viikko sitten käyttelin REST-toimintoa noin 10 minuuttia autossa istuen ja ihmettelin erilaisia ääni joita en muistaakseni ollut ennen kuullut. Varsinkin aluksi kuului selvästi nesteen pulputusta ja sekä jotain muutaman sekunnin välein toistuvaa tömähtelyä (vaikea kuvailla). Käytin pari REST:in pari kertaa pois päältä ja laitoin uudestaan päälle, mutta äänet pysyivät samanlaisia. Lämmintä kyllä tuli ihan OK.

                    Tänään sitten oli taas REST-päällä pari minuuttia kun olin itse auton ulkopuolella. Silloin ihmettelin epätasaista kiertovesipumpun (?) ääntä. Siis äänessä kuului noin sekunnin välein toistuva pumpun kierrosnopeuden lasku.

                    Itse en muista aiemmin kuulleeni mitään näistä äänistä. Tarkistin tänään myös jäähdytysnesteen määrän, ja se näytti olevan hiukan alle alarajan jos sitä paisuntasäiliön kohon skaalaa oikein tulkitsin. Nestettä pitäisi lisätä, mutta en löytänyt käyttöohjeesta mainintaa siitä minkä väristä nestettä tuonne laitetaan.
                    nuo äänet voi johtua siitä että järjestelmässä on jonkin verran ilmaa ja kierrosnopeus "kuulostaisi" putoavan kun ilmakupla tulee pumpun kohdalle. omassa koslassani huomasin ko. ominaisuuden kun konehuoneen puolella olin hommissa ja virrat oli päällä.

                    Comment

                    • kaol
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 5007
                      • Ilmajoki

                      #11
                      Originally posted by bmw e34 View Post
                      nuo äänet voi johtua siitä että järjestelmässä on jonkin verran ilmaa ja kierrosnopeus "kuulostaisi" putoavan kun ilmakupla tulee pumpun kohdalle. omassa koslassani huomasin ko. ominaisuuden kun konehuoneen puolella olin hommissa ja virrat oli päällä.
                      Myös minun E39:ssä kuuluu tuo säännöllinen "kupliminen". Voin kumminkin kertoa 100% varmuudella, että järjestelmässä ei ole ilmaa.
                      Kokeilemalla se selviää...

                      Comment

                      • Kentsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1397
                        • Tuusula

                        #12
                        Nyt on mulla ilmennyt sellaista että joskus taukotuuletus lämmittää normaalisti, joskus puhaltaa vain viileää vaikka kabiinissa kylmä ja kone lämmin. Lopettaa puhalluksen n. 15 min jälkeen ja Rest:n voi napsauttaa uudelleen päälle ja jatkaa viileän puhaltamista vaikka kone edelleen lämmin. Epäilisin siis että kiertovesipumppu ei aina napsahda päälle. Jos on työntänyt vaan kylmää, alkaa lämmön tulo vasta kun moottorin käynnistää eli ei vielä kun virrat on päällä. Mitään muuta ongelmaa lämmityksen kanssa ei ole ollut. Notta oisko kokemuksia?
                        Teen diagnoosin joskus myöhemmin kun kerkee ja päivitän kyllä anyway tänne mikä oli...
                        Ex: 523iA '97, 520iA '89
                        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #13
                          Originally posted by Komu View Post
                          Omassani kokeilen eilen viimeksi (-2).

                          Moottori lämmin. Auto pois käynnistä.

                          Rest päälle. Odottelin. Ennemmin rupesi autossa tulemaan viileä kuin puhallus olisi loppunut.
                          Etu ikkunathan tuo pitää huurusta puhtaana, ainakin kun joku istuu (minä+koira) autossa. Ei pidä autoa lämpimänä...

                          Eikös tuo toimi niin kauan kuin on lämpöä? / Vai oliko siinä lisäksi joku 10min juttu?

                          Myös akun varausta se tarkasteli??? Ettei vedä akkua tyhjäksi??? Mutua(=musta tuntuu fiilis). joku varmistanee...
                          Taitaa puuttua sähköpumppu, eli autossasi on vain taukotuuletus? tai sitten pumppu ei toimi.

                          Comment

                          • DerPastor
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2005
                            • 145
                            • Tku

                            #14
                            Pumppu voi olla ehtoopuolella. Pistä REST päälle ja käy napauttamassa kevyesti vasaralla pumpun kylkeen. Saattaa lähteä pyörittämään kun antaa hittiä.

                            Comment

                            • Kentsu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 1397
                              • Tuusula

                              #15
                              Originally posted by Kentsu View Post
                              Teen diagnoosin joskus myöhemmin kun kerkee ja päivitän kyllä anyway tänne mikä oli...
                              Carsoft ei kertonut tuosta mitään mutta viime aikoina Rest on toiminut aivan normaalisti lämmittäen. Pumppuun en ole koskenut. Liekö sitten merkitystä kun akkukaapeli oli irti.... ehkä on ehkä ei, sou not.
                              Ex: 523iA '97, 520iA '89
                              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                              Comment

                              Working...
                              X