Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i Keittää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • racingred
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 256

    E39 523i Keittää

    Eli auto on e39 523i -97 2,5l-bensa koneella.

    Auton paisuntasäiliön alareunasta (eli siis säiliön ja alaosan saumasta) vuotaa paljon nestettä ja höyryä. Auto kadottaa kaikki nesteensä n.10minuutin ajolla, vaikka lisään nesteen täyteen ja ilmon sen puristelemalla alempaa vesiletkua, lisäten vettä kokoajan.

    Kun vesi alkaa vähentyä, lämmöt nousevat yhtäkkiä ja puhallin alkaa puhaltamaan kylmää.

    Paisuntasäiliön alapään tiivisteet on vaihdettu vajaa viikko sitten kun auto kadotti nesteitä, ja paisarin alapäässä olikin näkyvää vuotoa. Tiivisteiden vaihdon jälkeen alussa vuoto näytti pienentyneen mutta nyt yhtäkkiä taas siis paheni nopeasti. Kun paisari oli irti katsoin sen läpi mutta näkyviä halkeamia ei ollut.

    Mistä tuo paisari yleensä halkeaa? Eivät kai uusi tiiviste ole näin nopeasti voinut hajota? Toivottavasti jostain Rovaniemeltä löytyisi uusi säiliö hyllystä, pitäisi huomenna saada auto ajoon. Vaihto onnistuu kyllä itseltä nopeasti kunhan saisi uuden säiliön, olettaen että se nyt on hajonnut.

    Mutta mikä tuon paisuntasäliön/tiivisteiden hajoamisen voi aiheuttaa?



    edit: Siis osat 3 ja 14 vaihdettu aikaisemmin
    Last edited by racingred; 17-03-2007, 00:05.
  • Makee28
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 527
    • Kitee

    #2
    Originally posted by racingred View Post

    Mutta mikä tuon paisuntasäliön/tiivisteiden hajoamisen voi aiheuttaa?
    Esim. viallinen jäähdyttimen korkki.. :think
    Kannattaa uusia sekin,ettei poksahda uudestaan.

    Comment

    • racingred
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 256

      #3
      Siis miten tuo korkki voi mennä rikki?? onko siinä jokin paineventtiili joka rikkoutuu?

      Comment

      • Makee28
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 527
        • Kitee

        #4
        Originally posted by racingred View Post
        Siis miten tuo korkki voi mennä rikki?? onko siinä jokin paineventtiili joka rikkoutuu?
        Jep,siinä on venttiili joka laskee liiat paineet pihalle.

        Comment

        • jkurtti
          Bimmer Rookie
          • May 2006
          • 92

          #5
          mulla pajalla olettivan saman homman menneen halki, vaan siite paljastuki et syyläri oli kans haljennu nätisti ja valutti nesteet pihalle...
          Sotilaat eivät kuole, vaan vetäytyvät helvettiin ja ryhmittyvät uudelleen

          Comment

          • TMW
            Bimmer Rookie
            • Mar 2006
            • 145
            • Kempele

            #6
            Äkkiseltään tuntuisi vika olevan kannen tiivisteessä, jos kerran ihan höyryä pukkaa paisuntasäiliön tiivisteistä.....otappa sytytystulppia irti ja katso josko jonkin tulpan väri/puhtaus kertoo liian puhtaasta palamisesta----> kannen tiiviste vuotaa...:think ...yleensä kyllä taustapeilistä näkyy runsaasti sumua kun polkee oikeaa jalkaa lattiaan...jos kansipahvissa vuoto palotilaan

            -TEijo
            Last edited by TMW; 16-03-2007, 22:16.

            Comment

            • racingred
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 256

              #7
              No niin paisari on irti ja vika löytyi. Paisarin pohja oli haljennut, siis ilmeisesti syyläri? Siinä mustassa osassa on yläreunasta suoraan alaspäin noin 5 cm pitkä halkeama. Joutuuko vaihtamaan koko syylärin vai mitä olisi tehtävissä? Onnistuisiko jonkinlainen väliaikainen paikkaus jollain massalla tmv?
              Last edited by racingred; 16-03-2007, 22:39.

              Comment

              • racingred
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2006
                • 256

                #8
                Miten tuo paisarin tiiviste, senhän kuuluu olla alemmassa hahlossa eli siinä mikä on väljempi. Entä jos sen vaihtaisi ylempään hahloon, joka on tiukempi, pysäyttäisikö ehkä vuodon?
                Tai pysyisikö jokin liima, massa tms. tuossa raossa niin että tukkisi vuodon ainakin väliaikaisesti?

                Comment

                • Cunttory
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2004
                  • 1772
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by racingred View Post
                  Entä jos sen vaihtaisi ylempään hahloon, joka on tiukempi, pysäyttäisikö ehkä vuodon?
                  Tai pysyisikö jokin liima, massa tms. tuossa raossa niin että tukkisi vuodon ainakin väliaikaisesti?
                  Väittäisin että paisuntasäiliö ei mene pohjaan,jos tiivisterengas on ylemmässä urassa.Itse en ainakaan saanut menemään,kun epähuomiossa laitoin renkaan ylempään uraan.
                  Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                  Comment

                  • racingred
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 256

                    #10
                    No eipä auttanut kuin hakea parasta liimaa mitä tähän aikaan sai, katsotaan jos pysyisi ja lisätään vielä aamulla.

                    Löytyi myös tuollaista jauhetta jota kaadetaan nesteensekaan, ja pitäisi sitten mukamas tukkia vuodon. Onko kellään kokemuksia tekeekö tuolla mitään? En kyllä muuten tuommoisia harkitsisikaan mutta jos sillä vielä voisi saumaa tilkitä.

                    Ei voi kun ihmetellä miten tuota halkeamaa ei huomannut silloin tiivisteitä vaihtaessa, vaikka eipä sitä sieltä osannut etsiäkkään.
                    Last edited by racingred; 17-03-2007, 00:06.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Hyvällä/huonolla tuurilla tukkii lämppärin kennon ja jumittaa kiertovesipumpun.

                      Comment

                      • racingred
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2006
                        • 256

                        #12
                        Juu, eli syylärin patentti liimalla kesti noin 100km. Siellä tosiaan on sellainen viiden senttimetrin pituinen hiusmurtuma, joka ei edes vuoda auton ollessa kylmä ainakaanjuuri yhtään, vaan vasta sitten kun autolla lähtee ajamaan. Ilmeisesti tällöin nesteen lämpeneminen ja paineen nousu aiheuttavat vuodon. Itse syylärin voisin ottaa vielä irti ja kokeilla paikata sen hyvin jollakin aineella, onnistuisiko millään? Ei tarvitse ikuisuuksia kestää, kunhan viikon ajan väliaikaisena korjauksena. Onko mitään ideoita?

                        Comment

                        • racingred
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2006
                          • 256

                          #13
                          Sitten vielä onko kellään vinkkiä miten syylärin saa pois autosta. Pitääkö ottaa alakautta?

                          Comment

                          • Valkman
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2006
                            • 712
                            • Helsinki

                            #14
                            Yläkautta...

                            Comment

                            • racingred
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2006
                              • 256

                              #15
                              Jos osaat niin neuvotko vielä tarkemmin, miten syyläri saadaan yläkautta pois?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎