Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530DA touring käyntiongelma ... ongelma poistunut korjaamalla kaikki suutttimet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pete74
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 63
    • Kemi

    #16
    Mitä sitten kuin liitin on auki?

    ilmeisesti jokin tai jotkut anturit estävät vain yksinkertaisesti PA:n menemästä palotilaan kun luulevat/tietävät että kaikki ei ole kunnossa. mutta kaikki tuo toivottavasti selviää kuin kulkine pääsee mittarin nokkaan maanantaina kiinni.
    530da touring -00 (E39)
    ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

    Comment

    • BeeMWeee
      Bimmer Rookie
      • Feb 2006
      • 125
      • Kurikka

      #17
      Ittellä kävi kesällä kans niin että, kun kone oli kylmä niin lähti käyntiin. Sitten taas esim. tunnin ajon jälkeen samutti auton ja yritti uudestaan käyntiiin niin ei puhettakaan, auton sai siis sahata vaikka pokki asti eikä käynnistynyt. Nokka akselin asennon tunnistimelle vielä yksi ääni, se auttoi ittellä ainakin

      Comment

      • Muuli
        Bimmer Rookie
        • Mar 2007
        • 115

        #18
        Railin paine-anturi voi aiheuttaa käymättömyyttä.Eli DDE luulee ettei suutin kiskossa ole lainkaan/riittävästi painetta.Jolloin ei tietenkään suuttimet aukea.Eli ota johto irti ja kokeile käymään.Myös tuo nokka-akselin tunnistin aiheuttaa samaa,mutta sitä ei pääse testaamaan ottamalla johtoa irti.Mutta maanantaina testerissä se vika varmaan selviää.

        Comment

        • mmrinne
          Newbiemmer
          • Mar 2007
          • 15

          #19
          Nokka-akselitunnistin aiheutti meillä (530da 2001) silloin tällöin käyntiin lähtemättömyyttä, vasta tuntien odottelun jälkeen käynnistyi. Anturihan toimii dieselissä vain autoa käynnistäessä, joten se ei kesken ajonkaan sammuttele tai muuten vaikuta käyntiin.

          Comment

          • Retze
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 422
            • Keski-Suomi

            #20
            Ollu myös joissain tota polttoaine pumppujen rele-vikaa mikä aiheuttaa samanlaisia oireita,eli jos ei anna vikakoodeja akselien antureihin ni se rele maksaa noin 15 ekkee et ei oo kallista kokeilla sitä
            nyk. jalkapelillä
            ex BMW 320i

            Comment

            • pete74
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 63
              • Kemi

              #21
              no niin nyt on vikakoodit luettu ja muutenkin mittailtu auton sielunelämää

              ja ilmeni seuraavanlainen vika
              painetukilla ei ole kuin 100bar/10Mpa (ei riitä käynnistymiseen)
              joten injektorit/suuttimet päästävät paineen takaisin ts. ohivirtaus on liian suuri. nyt pojat irroittelevat kaikki suuttimet ja koeponnistavat sekä testaavat ne suoraan tarkoitukseen soveltuvassa penkissä.

              toivottavasti näillä lääkkeillä kone alkaa taas elämään ..... loppuviikolla olen taas hieman viisaampi asian suhteen

              laitteet eivät ilmoittaneet muita vikoja
              530da touring -00 (E39)
              ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9157
                • Oulu

                #22
                Originally posted by pete74 View Post
                no niin nyt on vikakoodit luettu ja muutenkin mittailtu auton sielunelämää

                ja ilmeni seuraavanlainen vika
                painetukilla ei ole kuin 100bar/10Mpa (ei riitä käynnistymiseen)
                joten injektorit/suuttimet päästävät paineen takaisin ts. ohivirtaus on liian suuri. nyt pojat irroittelevat kaikki suuttimet ja koeponnistavat sekä testaavat ne suoraan tarkoitukseen soveltuvassa penkissä.

                toivottavasti näillä lääkkeillä kone alkaa taas elämään ..... loppuviikolla olen taas hieman viisaampi asian suhteen

                laitteet eivät ilmoittaneet muita vikoja
                En halua olla skeptinen, mutta kuitenkin... Mitattiinko jakotukin paine, vai luotettiinko sokeasti (mahdollisesti vialliseen) jakotukin paineanturiin? Mitattiinko ohivuotoa ja testattiinko korkeapainepumpun toiminta DIS:llä tai skoopilla. Toivottavasti pelkän koodinluvun ja oletusten pohjalta ei tehdä turhaa työtä.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • pete74
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2007
                  • 63
                  • Kemi

                  #23
                  • suuttimet irroitetaan -> suuttimista mitataan ohivirtaus ja korjataan/vaihdetaan tarvittaessa.
                  • tukin painea on testattu/mitattu vain auton oman pistokkeen kautta boschin laitteella joka ilmoitti paineeksi käynnistettäessä 10Mpa/100bar -> tietenkin jos anturi on viallinen ilmoittaa väärää lukemaa ...... kait?
                  • pumppujen paine on mitattu ja testattu toimiviksi, pumput (2x PA pumput) on vaihdettu ~ 2 viikkoa sitten uusiin
                  ps. hauskana lisämomenttina auto lähti lauantaina ja tänäaamuna "hytistä" käyntiin. mutta tietysti on selvitettävä syy ja seuraus mistä vika johtuu ja ennenkaikkea miten se saadaan korjattua.
                  530da touring -00 (E39)
                  ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by pete74 View Post
                    • suuttimet irroitetaan -> suuttimista mitataan ohivirtaus ja korjataan/vaihdetaan tarvittaessa.
                    • tukin painea on testattu/mitattu vain auton oman pistokkeen kautta boschin laitteella joka ilmoitti paineeksi käynnistettäessä 10Mpa/100bar -> tietenkin jos anturi on viallinen ilmoittaa väärää lukemaa ...... kait?
                    • pumppujen paine on mitattu ja testattu toimiviksi, pumput (2x PA pumput) on vaihdettu ~ 2 viikkoa sitten uusiin
                    ps. hauskana lisämomenttina auto lähti lauantaina ja tänäaamuna "hytistä" käyntiin. mutta tietysti on selvitettävä syy ja seuraus mistä vika johtuu ja ennenkaikkea miten se saadaan korjattua.
                    Jos kaikkien taiteen sääntöjen mukaan mentäisiin, projekti etenisi todennäköisesti näin:
                    Testerillä todettu matala rail-paine. Mitataan ohivuoto eli tässä tapauksessa suuttimien paluulinjan paine. Mikäli paluulinjan paine on yli speksien, voidaan siirtyä suuttimien kimpuun. Mikäli paluupaine on normaali, testataan erillisellä mittarilla suoraan rail-paine ja testataan kolmimäntäisen korkeapainepumpun tuotto DIS:llä tai skoopilla (ohjeet löytyy esim. WDS:stä).

                    Ei siitä suuttimien penkkitestauksesta tietysti haittaa ole, mutta suuttimet pystyy testaamaan paikallaankin. KLIK
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • pete74
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2007
                      • 63
                      • Kemi

                      #25
                      pientä väliaika tietoutta

                      kulkineesta on irroitettu ja puhdistettu "paine" tukin anturi.
                      kulkine lähtee nyt jopa käyntiin hytistä. kulkinetta testaillaan jälleen huomenna ja tarkistetaan loppuiko/korjautuiko kyseisellä toimenpiteellä.
                      530da touring -00 (E39)
                      ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

                      Comment

                      • Muuli
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2007
                        • 115

                        #26
                        Kannattaa melkein hakea kulkineeseen railpressure sensorille korjausjohto.

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by pete74 View Post
                          pientä väliaika tietoutta

                          kulkineesta on irroitettu ja puhdistettu "paine" tukin anturi.
                          kulkine lähtee nyt jopa käyntiin hytistä. kulkinetta testaillaan jälleen huomenna ja tarkistetaan loppuiko/korjautuiko kyseisellä toimenpiteellä.
                          Skeptikko jatkaa... Onhan täällä palstallakin ollut tapauksia, joissa ongelmat ovat korjaantuneet pelkästään putsaamalla hapettumat jakotukin paineanturin liittimestä.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • pete74
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2007
                            • 63
                            • Kemi

                            #28
                            noniin ongelma on nyt ratkennut ja vika korjautunut

                            vika oli seuraava
                            suuttimista (6kpl:tta) oli 2 rikki ts. ohivirtaus oli liian suuri jonka seurauksena pa ei mennyt palotilaan vaan suoraan takaisin tankkiin kierrättyksenä. Tukin paineanturi oli kunnossa niinkuin kaikki muutkin
                            anturit (nokka-akselin ja kampiakselin asentoanturit).

                            kyseinen kulkine käy ja kukkuu siis nyt kunnolla. Olen testaillut sitä nyt 3000 km remontin jälkeen ja käynnistyy joka kerta kuin palmunalta.

                            ps. kiitoksia kaikille kiinnostuksesta
                            530da touring -00 (E39)
                            ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

                            Comment

                            • pmv
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 2032
                              • tornio

                              #29
                              Kiva threadi kun itsellä on vastaavanlaista ongelmaa, todella mystinen vikahan tämä on. Eikä todellakaan harvinainen, kohtalotovereita tuntuu olevan enemmänkin.

                              Itsellä on(oli) tätä vikaa ennen talvea ja luulin sen menneen ohi akun vaihdolla. Lämpimien tultua takaisin vikakin tuli takaisin. Kun katselin aloitus-threadin, niin olisin veikannut että täällä perämeren kaarella olisi jotain kukintoa tms. joka aiheuttaisi 530d:lle tällaista ongelmaa, mutta ehkäpä totuus on realistisempi.

                              Vikakoodien luku antoi itselle saman tuloksen, eli korkeapainepuolella liian matala paine. Kuitenkin auto käynnistyi ennen suuttimien ohivuodon testaamista, joten sitä ei päästy tällä erää tarkistelemaan. Löin tankkiin forte-käsittelyn, kun kerran ehdottivat sitä. Nyt auto on toiminut pari tuhatta kilometriä ok. Hieman vaikea vika korjattavaksi kun se ilmenee niin satunnaisesti, kun auto toimii oikein, vikakooditkin loistavat poissaolollaan.

                              Mikäli ongelma taas palautuu, niin sitten päästään taas ihmettelemään. Mutta sitä ennen en oikein näe muuksi vaihtoehdoksi kuin ajamisen.

                              Comment

                              • iicee
                                Newbiemmer
                                • Aug 2006
                                • 2
                                • Satakunta

                                #30
                                Itsellä ollut 525Da -02:ssa (ajettu 177 tkm) aivan vastaava vika. Alkuun lähti kylmänä niin kuin pitääkin, mutta lämpimänä ei välillä lainkaan. Vähitellen vika paheni ja lopulta kylmäkäynnistyskin oli vaikeaa.

                                Ekan kerran suuttimet testattiin Rinta-Joupilla jollain testerillä ja diagnoosi oli että suuttimet toimivat niin kuin pitääkin. Koska auto piti saada ajoon niin vein sen paikalliseen dieselkorjaamoon (P. Savolainen Porissa), jossa tehtiin ohivuototesti ja todettiin 1 suutin vialliseksi. Suutin vaihtoon ja sen jälkeen on auto toiminut kuin ennenkin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎