..Niin ja onhan se ratti itsessään vielä 16mm ruuvilla kiinni.
Akkua ei välttämättä tarvitse irroittaa kunhan pitää huolen että avaimet eivät ole virtalukossa, ja ei se bägi sieltä silmille hypi vaikka löisit kirveellä vaikka akku onkin kiinni
BMW Service P.o4oo925441 [email protected] Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Millä tavalla tuo 2003 mallisen M-sport ratin irroitus lähtee etenemään kun en takapuolelta löytänyt minkäänlaisia ruuvinreikiä/kantoja (perusratissa kait pitäisi nuo löytyä ihan suosiolla ratin takaa) ? Pitäisi saada keskiö irti koska siellä tuntuisi jokin helisevän irtonaisena ...
..Niin ja onhan se ratti itsessään vielä 16mm ruuvilla kiinni.
Akkua ei välttämättä tarvitse irroittaa kunhan pitää huolen että avaimet eivät ole virtalukossa, ja ei se bägi sieltä silmille hypi vaikka löisit kirveellä vaikka akku onkin kiinni
Juuri näin, se bägi ei todellakaan sieltä mihinkään tuu jos virrat ei ole päällä
Millä tavalla tuo 2003 mallisen M-sport ratin irroitus lähtee etenemään kun en takapuolelta löytänyt minkäänlaisia ruuvinreikiä/kantoja (perusratissa kait pitäisi nuo löytyä ihan suosiolla ratin takaa) ? Pitäisi saada keskiö irti koska siellä tuntuisi jokin helisevän irtonaisena ...
Siinä ratin sivussa on kummallakin puolella sellaset reiät, mistä työnnät vaikka normaali meisselin sinne sisään ja painat sellaset klipsit sisäänpäin ja vedät bägiä pois. Tuo on minusta tosi paska systeemi kun vanhempiin vertaa
Millä tavalla tuo 2003 mallisen M-sport ratin irroitus lähtee etenemään kun en takapuolelta löytänyt minkäänlaisia ruuvinreikiä/kantoja (perusratissa kait pitäisi nuo löytyä ihan suosiolla ratin takaa) ? Pitäisi saada keskiö irti koska siellä tuntuisi jokin helisevän irtonaisena ...
Tuo proggis voi kyllä ekalla kerralla tuntua lähes mahdottomalta ja näin "etätyönä" selitettynäkin lähes mahdottomalta.
Homma kuitenkin menee niin että ensiksi ratti suoraan. Ratin puolan takaa löytyy kumihuullostiivisteinen n.6mm:n soikea reikä. Tästä n.5mm:n levyinen talttakärkinen ruuvitaltta sisään 90-asteen kulmassa suhteessa rattiakseliin n.klo 14.30 suunnasta. Jos/kun ruuvitaltta saadaan osumaan ratissa olevan jousilangan vapauttavaan syvennykseen, käännetään ruuvitalttaa n.puoli kierrosta samalla kun bagia avitetaan ulospäin.
Oikea insinöörin ajatuspieru suhteessa noihin vanhempiin ruuvikiinnitteisiin....
Tuo proggis voi kyllä ekalla kerralla tuntua lähes mahdottomalta ja näin "etätyönä" selitettynäkin lähes mahdottomalta.
Homma kuitenkin menee niin että ensiksi ratti suoraan. Ratin puolan takaa löytyy kumihuullostiivisteinen n.6mm:n soikea reikä. Tästä n.5mm:n levyinen talttakärkinen ruuvitaltta sisään 90-asteen kulmassa suhteessa rattiakseliin n.klo 14.30 suunnasta. Jos/kun ruuvitaltta saadaan osumaan ratissa olevan jousilangan vapauttavaan syvennykseen, käännetään ruuvitalttaa n.puoli kierrosta samalla kun bagia avitetaan ulospäin.
Oikea insinöörin ajatuspieru suhteessa noihin vanhempiin ruuvikiinnitteisiin....
Ok, tämä selventää jo aika paljon miten homma lähtee liikkeelle. Noista kumitulpista(?) eli lähtevätkö ne irti jollain tavalla vai antavatko ne jotenkin periksi ruuvarilla painettaessa ? (Näyttivät vain melkeinpä saumattomilta ratin takaosaan nähden, eikä viitsisi turhaan rikkoa jos homman voi tehdä siististikin)
Ne kumitulpat antaa periksi kun ruuvarilla työntää. Sit kun se ruuvari on siellä sisällä niin kokeilee painaa sopivia kohtia. Sit kun löytyy semmonen mikä antaa jousivoimaa vasten periksi niin samalla kampeaa airbagia. Itse sörkin aikani sinne sun tänne siellä ratin sisällä, mutta oikea kohta löytyi lopulta eikä mitään edes mennyt rikki. Semmonen kuva selventää hyvin missä airbag on irti ratista.
Kiitokset vain vinkeistä, mutta pakko myöntää ettei homma alkanut luonnistua parinkaan yrityksen jälkeen, etenkään kun ei ollut täyttä varmuutta siitä mihin kaikkeen tuolla ratin sisällä on mahdollisuus tökkiä.
Homma ratkesi loppujen lopuksi 10 minuutissa huollon kaverin käsissä (ja samalla tuli ihmeteltyä ruuvarin kanssa miten se jousi oikein löytyy jatkossa) ---> ratin vasemmanpuolimmaisten nappien kiinnityspultti oli pyörinyt irti ratin sisällä ja alkanut pyörimään rinkiä airbagin takana rattia käänneltäessä. Pultti takaisin kiinni ja sillä selvä.
Lähes jokaisen auton huolto ohjeistus suosittaa akkukaapelin irroittamista ennen airbagien kanssa operoimista. Varoaika vaihtelee.
Jep, ja tämä perustuu siihen että jos sähläät jotenkin työkalulla jännitettä kriittiseen piuhaan.
Mihin perustuu varoaika, minne varastoi laukaisusähköä, boksien kondensaattoreihin?
Pahin moka itsellä noiden kanssa oli kun airbag oli liittimestäkin irti ja jotakin testatakseni menin sitten laittamaan virrat päälle - no airbagin valohan siitä syttyy ja pois saa vain testerillä, joutui sitten käväisemään 100 km ilta-ajelun kerhotallilla...
Onkos noissa bageissä paljon fyysistä eroa, jos verrataan 1-vaihe ja 2-vaihe baggejä keskenään? Eli, 1-vaiheinen vanhasta e39 vakkariratista ei sovi sport-rattiin?
Comment