Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ratin irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmwe34540ia
    Newbiemmer
    • Sep 2005
    • 19

    E39 ratin irroitus

    Eli onko mitään ihmeellistä / huomioon otettavaa ?
    Vakio nelipuolainen ruori nappuloilla, vuotta -97.
    Ei ilmeisesti paha projekti ?
  • Vee-eit
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 709
    • Turku

    #2
    Akku irti puoli tuntia ennen, niin ei päkki laukea silmille.
    Last edited by Vee-eit; 27-03-2007, 15:32. Reason: Lisätty linkki
    Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      ...sekä x2 no:27 Torx ruuvia ratin takapuolelta auki.

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6464
        • Tuusula

        #4
        ..Niin ja onhan se ratti itsessään vielä 16mm ruuvilla kiinni.

        Akkua ei välttämättä tarvitse irroittaa kunhan pitää huolen että avaimet eivät ole virtalukossa, ja ei se bägi sieltä silmille hypi vaikka löisit kirveellä vaikka akku onkin kiinni
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • Wäinö
          Bimmer Rookie
          • May 2006
          • 142
          • Kirkkonummi

          #5
          Millä tavalla tuo 2003 mallisen M-sport ratin irroitus lähtee etenemään kun en takapuolelta löytänyt minkäänlaisia ruuvinreikiä/kantoja (perusratissa kait pitäisi nuo löytyä ihan suosiolla ratin takaa) ? Pitäisi saada keskiö irti koska siellä tuntuisi jokin helisevän irtonaisena ...
          F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

          Comment

          • 10+
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 2084
            • Nivala

            #6
            Originally posted by Rahu View Post
            ..Niin ja onhan se ratti itsessään vielä 16mm ruuvilla kiinni.

            Akkua ei välttämättä tarvitse irroittaa kunhan pitää huolen että avaimet eivät ole virtalukossa, ja ei se bägi sieltä silmille hypi vaikka löisit kirveellä vaikka akku onkin kiinni
            Juuri näin, se bägi ei todellakaan sieltä mihinkään tuu jos virrat ei ole päällä

            Originally posted by Wäinö View Post
            Millä tavalla tuo 2003 mallisen M-sport ratin irroitus lähtee etenemään kun en takapuolelta löytänyt minkäänlaisia ruuvinreikiä/kantoja (perusratissa kait pitäisi nuo löytyä ihan suosiolla ratin takaa) ? Pitäisi saada keskiö irti koska siellä tuntuisi jokin helisevän irtonaisena ...
            Siinä ratin sivussa on kummallakin puolella sellaset reiät, mistä työnnät vaikka normaali meisselin sinne sisään ja painat sellaset klipsit sisäänpäin ja vedät bägiä pois. Tuo on minusta tosi paska systeemi kun vanhempiin vertaa
            E39 M5 -00

            Ex E60 530Da M-Sport -04
            Ex E39 M5 -00
            Ex E39 M5 -00 Individual
            Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
            Ex E36 3.0 M3 -93
            Ex E36 2.5 Cabrio -94
            Ex E36 3.2 M3 -97
            Ex E36 2.5 Coupe -93

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by Wäinö View Post
              Millä tavalla tuo 2003 mallisen M-sport ratin irroitus lähtee etenemään kun en takapuolelta löytänyt minkäänlaisia ruuvinreikiä/kantoja (perusratissa kait pitäisi nuo löytyä ihan suosiolla ratin takaa) ? Pitäisi saada keskiö irti koska siellä tuntuisi jokin helisevän irtonaisena ...
              Tuo proggis voi kyllä ekalla kerralla tuntua lähes mahdottomalta ja näin "etätyönä" selitettynäkin lähes mahdottomalta.
              Homma kuitenkin menee niin että ensiksi ratti suoraan. Ratin puolan takaa löytyy kumihuullostiivisteinen n.6mm:n soikea reikä. Tästä n.5mm:n levyinen talttakärkinen ruuvitaltta sisään 90-asteen kulmassa suhteessa rattiakseliin n.klo 14.30 suunnasta. Jos/kun ruuvitaltta saadaan osumaan ratissa olevan jousilangan vapauttavaan syvennykseen, käännetään ruuvitalttaa n.puoli kierrosta samalla kun bagia avitetaan ulospäin.
              Oikea insinöörin ajatuspieru suhteessa noihin vanhempiin ruuvikiinnitteisiin....

              Comment

              • Wäinö
                Bimmer Rookie
                • May 2006
                • 142
                • Kirkkonummi

                #8
                Originally posted by Hemi View Post
                Tuo proggis voi kyllä ekalla kerralla tuntua lähes mahdottomalta ja näin "etätyönä" selitettynäkin lähes mahdottomalta.
                Homma kuitenkin menee niin että ensiksi ratti suoraan. Ratin puolan takaa löytyy kumihuullostiivisteinen n.6mm:n soikea reikä. Tästä n.5mm:n levyinen talttakärkinen ruuvitaltta sisään 90-asteen kulmassa suhteessa rattiakseliin n.klo 14.30 suunnasta. Jos/kun ruuvitaltta saadaan osumaan ratissa olevan jousilangan vapauttavaan syvennykseen, käännetään ruuvitalttaa n.puoli kierrosta samalla kun bagia avitetaan ulospäin.
                Oikea insinöörin ajatuspieru suhteessa noihin vanhempiin ruuvikiinnitteisiin....
                Ok, tämä selventää jo aika paljon miten homma lähtee liikkeelle. Noista kumitulpista(?) eli lähtevätkö ne irti jollain tavalla vai antavatko ne jotenkin periksi ruuvarilla painettaessa ? (Näyttivät vain melkeinpä saumattomilta ratin takaosaan nähden, eikä viitsisi turhaan rikkoa jos homman voi tehdä siististikin)
                F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

                Comment

                • S.P.R
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 1009
                  • Oulu area

                  #9
                  Ne kumitulpat antaa periksi kun ruuvarilla työntää. Sit kun se ruuvari on siellä sisällä niin kokeilee painaa sopivia kohtia. Sit kun löytyy semmonen mikä antaa jousivoimaa vasten periksi niin samalla kampeaa airbagia. Itse sörkin aikani sinne sun tänne siellä ratin sisällä, mutta oikea kohta löytyi lopulta eikä mitään edes mennyt rikki. Semmonen kuva selventää hyvin missä airbag on irti ratista.

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #10
                    Originally posted by 10+ View Post
                    Juuri näin, se bägi ei todellakaan sieltä mihinkään tuu jos virrat ei ole päällä
                    Lähes jokaisen auton huolto ohjeistus suosittaa akkukaapelin irroittamista ennen airbagien kanssa operoimista. Varoaika vaihtelee.

                    Comment

                    • Wäinö
                      Bimmer Rookie
                      • May 2006
                      • 142
                      • Kirkkonummi

                      #11
                      Kiitokset vain vinkeistä, mutta pakko myöntää ettei homma alkanut luonnistua parinkaan yrityksen jälkeen, etenkään kun ei ollut täyttä varmuutta siitä mihin kaikkeen tuolla ratin sisällä on mahdollisuus tökkiä.

                      Homma ratkesi loppujen lopuksi 10 minuutissa huollon kaverin käsissä (ja samalla tuli ihmeteltyä ruuvarin kanssa miten se jousi oikein löytyy jatkossa) ---> ratin vasemmanpuolimmaisten nappien kiinnityspultti oli pyörinyt irti ratin sisällä ja alkanut pyörimään rinkiä airbagin takana rattia käänneltäessä. Pultti takaisin kiinni ja sillä selvä.
                      F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

                      Comment

                      • aliasJ
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2007
                        • 108

                        #12
                        Voiko esim. -97 malliin vaihtaa -98 mallin ratin? Onko jotain vuosimallirajaa e39:ssä että uudempien ratti ei käy vanhempiin?
                        _____________
                        e28 520i -vm.84

                        Comment

                        • peto2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2007
                          • 8274
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          #13
                          Originally posted by aliasJ View Post
                          Voiko esim. -97 malliin vaihtaa -98 mallin ratin? Onko jotain vuosimallirajaa e39:ssä että uudempien ratti ei käy vanhempiin?
                          -99 malliin tuli 2 vaiheinen bägi joten sitä uudemmat ei sovi vanhempiin ja päinvastoin. Poorien sopivuudesta en tiiä. :think
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • JD
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 1195
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by WSE1 View Post
                            Lähes jokaisen auton huolto ohjeistus suosittaa akkukaapelin irroittamista ennen airbagien kanssa operoimista. Varoaika vaihtelee.
                            Jep, ja tämä perustuu siihen että jos sähläät jotenkin työkalulla jännitettä kriittiseen piuhaan.

                            Mihin perustuu varoaika, minne varastoi laukaisusähköä, boksien kondensaattoreihin?

                            Pahin moka itsellä noiden kanssa oli kun airbag oli liittimestäkin irti ja jotakin testatakseni menin sitten laittamaan virrat päälle - no airbagin valohan siitä syttyy ja pois saa vain testerillä, joutui sitten käväisemään 100 km ilta-ajelun kerhotallilla...
                            Last edited by JD; 20-02-2014, 11:54.
                            Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                            https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3665
                              • seinäjoki

                              #15
                              Onkos noissa bageissä paljon fyysistä eroa, jos verrataan 1-vaihe ja 2-vaihe baggejä keskenään? Eli, 1-vaiheinen vanhasta e39 vakkariratista ei sovi sport-rattiin?
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎