Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 lämmityslaite puhaltaa vänkärinpuolelle jalkatilaan kokoajan kuumaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jns77
    Newbiemmer
    • Jul 2006
    • 16

    E39 lämmityslaite puhaltaa vänkärinpuolelle jalkatilaan kokoajan kuumaa

    Ongelmasta on muutama alakohtainen juttu,,, mutta
    Kysäisen vielä tarkennusta.

    Eli e39 -99 kiisselissä apparin jalkatilaan puhaltaa jatkuvasti kuumaa ilmaa.
    Koskee vain ulostuloa jalkoihin...Muuten lämmönsäätely toimii moitteettomasti.

    Täällä on ollut puhetta jostain läpistä/venttiileistä jotka ovat jumineet?
    Voisiko joku hieman vääntää rautalangasta mikähän mättää,,,

    Onko jotain "MacGyver" patenttia millä saisi kyseisen puhalluksen viileämmäksi?
    Ainakin kesäajaksi.

    Itseäni se ei paljoa haittaa,,mutta kyydissä olijaa kylläkin.

    Ps. Niin vielä...Jos jollain on kaapinpohjalla ylimääräisiä takapenkin turvavyönlukkoja, ostan sopuhintaan pois.
  • whector
    Bimmer Rookie
    • Apr 2009
    • 169
    • N/a

    #2
    moro! nostetaan vanhaa, kun kaverin -97 523i:ssä on ilmennyt sama vika!

    eli puhaltaa ihan normaalisti muille mutta matkustajan ja kuskin jalkatilaan tulee vain kuumaa kuumaa kuumaa. Oli säädöt sitten kylmällä tai sillä kuumalla.

    osaisikos joku vastata että miten lähteä korjaamaan vikaa? ainakaan inpalla ei vikaa löydy.

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      #3
      Originally posted by whector View Post
      moro! nostetaan vanhaa, kun kaverin -97 523i:ssä on ilmennyt sama vika!

      eli puhaltaa ihan normaalisti muille mutta matkustajan ja kuskin jalkatilaan tulee vain kuumaa kuumaa kuumaa. Oli säädöt sitten kylmällä tai sillä kuumalla.

      osaisikos joku vastata että miten lähteä korjaamaan vikaa? ainakaan inpalla ei vikaa löydy.
      Automaattinen (IHKA) vai manuaali (IHKR) ilmastointi?
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • whector
        Bimmer Rookie
        • Apr 2009
        • 169
        • N/a

        #4
        Originally posted by Clavurion View Post
        Automaattinen (IHKA) vai manuaali (IHKR) ilmastointi?
        Ihka siinä taisi olla.

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Jos ei kylmene ollenkaan vaikka asettaa lämmönsäädöt minimiin niin joko vesiventtiilit jumii /vuotaa tai ihka ei osaa ohjata niitä kiinni (jännite vesiventiileiltä puuttuu). Se että yläsuuttimista tulee kylmempää johtuu keskirullalla säädettävästä raitisilmaläpästä joka toimii niinkuin pitääkin.

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            #6
            Omassa e39:ssä tulee välillä tuulilasille pelkkää kuumaa ilmaa vaikka kaikki säädöt ovat kylmällä. Missä nämä vesiventtiilit on ja montako niitä on? Minulla kyseessä manuaalinen ilmastointi. Miten muuten tuossa manuaalisessa ilmastoinnissa tuo lämmön säätö toimii? Lämpötilasäätimessä on lämpöaste asteikko, mutta onko sillä mitään tekemistä oikean sisälämpötilan kanssa? En ainakaan ole missään lämpötila-anturia nähnyt.
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • jpo
              Bimmer Rookie
              • Jun 2009
              • 55
              • Seinäjoki

              #7
              Vanhaa aihetta tapetille..

              Eli omassa e39 523i manuaali ilmastoinnilla tulee melko lämmintä ilmaa, vaikka lämpötila on säädetty esim. 18 asteen hujakoille. Kuitenkin jos pistää lämmöt minimiin ja vaikka ilmastoinnin päälle, alkaa kylmää ilmaa tulla kyllä jokapuolelle. Viittaisiko tämä enemmän vesiventtiilien vikaan tai jumiin vai niiden ohjaukseen? Vai voiko tämän aiheuttaa joku muu vika?

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10043
                • KVLA

                #8
                Originally posted by jpo View Post
                Vanhaa aihetta tapetille..

                Eli omassa e39 523i manuaali ilmastoinnilla tulee melko lämmintä ilmaa, vaikka lämpötila on säädetty esim. 18 asteen hujakoille. Kuitenkin jos pistää lämmöt minimiin ja vaikka ilmastoinnin päälle, alkaa kylmää ilmaa tulla kyllä jokapuolelle. Viittaisiko tämä enemmän vesiventtiilien vikaan tai jumiin vai niiden ohjaukseen? Vai voiko tämän aiheuttaa joku muu vika?
                Ei kai se ilmastointi kytkeydy päälle pakkasilla?

                Comment

                • jpo
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2009
                  • 55
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Ei kai se ilmastointi kytkeydy päälle pakkasilla?
                  En tiedä lähteekö ilmastointi oikeasti päälle, vaikka sen siitä napista päälle laittaakin. Nappiin kyllä syttyy valo ja ainakin hetki sitten viileeää ilmaa tuli. Sitä en osaa sanoa varmaksi, oliko yhtään kylmempää kuin ilman, että nappia olisi painettu. Pihalla oli testi hetkellä sen -5 pakkasta.

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    #10
                    Originally posted by jpo View Post
                    Vanhaa aihetta tapetille..

                    Eli omassa e39 523i manuaali ilmastoinnilla tulee melko lämmintä ilmaa, vaikka lämpötila on säädetty esim. 18 asteen hujakoille. Kuitenkin jos pistää lämmöt minimiin ja vaikka ilmastoinnin päälle, alkaa kylmää ilmaa tulla kyllä jokapuolelle. Viittaisiko tämä enemmän vesiventtiilien vikaan tai jumiin vai niiden ohjaukseen? Vai voiko tämän aiheuttaa joku muu vika?
                    Niin kauan kun matkustamossa on selvästi viileämpää kuin pyydetty 18 astetta ja moottori on kohtuu lämmin, lämmityslaite puhaltaa aika kuumaa. Vasta kun asetettu lpt saavutetaan puhalluslämpö asettuu. Eli saattaa olla ihan normaali ilmiö. Kuvauksestasi ei ilmene onko tilanne päällä aina ja ikuisesti kun autolla ajaa vaiko ainoastaan muutamien minuuttien ajan liikkeelle lähdön jälkeen.

                    Jos vesiventtiili olisi viallinen ei puhallusilman lämpö muutu vaikka lämpötilaa vaihtaa panelista.
                    Last edited by Havis; 25-03-2013, 07:30.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • jpo
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2009
                      • 55
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by Havis View Post
                      Niin kauan kun matkustamossa on selvästi viileämpää kuin pyydetty 18 astetta ja moottori on kohtuu lämmin, lämmityslaite puhaltaa aika kuumaa. Vasta kun asetettu lpt saavutetaan puhalluslämpö asettuu. Eli saattaa olla ihan normaali ilmiö. Kuvauksestasi ei ilmene onko tilanne päällä aina ja ikuisesti kun autolla ajaa vaiko ainoastaan muutamien minuuttien ajan liikkeelle lähdön jälkeen.

                      Jos vesiventtiili olisi viallinen ei puhallusilman lämpö muutu vaikka lämpötilaa vaihtaa panelista.
                      Tarkkailin tilannetta tänään kun kävin heittämässä pidemmän lenkin. Aluksi tosiaan sisälämpötila nousee melko korkeaksi, mutta kyllä sieltä sitten pidemmän ajon jälkeen rupesi tulemaan oikeanlaista ilmaa. Se vain kesti yllättävän kauan, yli 5 km piti ajaa maantiellä sen jälkeen kun moottorin lämmöt olivat normaalit ennenkuin alkoi tulla viilempää ilmaa.

                      Vaikuttaako tämä reagointinopeus ihan normaalilta?

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #12
                        Irrota IHKA ja putsaa sisukset pölystä ja etenkin se pikku tuuletin, joka imee ilmaa lämpötila-anturille.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1838
                          • Kotona/Poissa

                          #13
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Irrota IHKA ja putsaa sisukset pölystä ja etenkin se pikku tuuletin, joka imee ilmaa lämpötila-anturille.
                          Kyseessä taisi olla manuaali ilmastointi, ei automaatti. Onko sitten IHKR:ssä (menikö oikein?) sama systeemi sisäilman lpt:n mittaamiseksi kuin IHKA:ssa, eikös niissä manuaali-ilmastoiduissa ole se anturi siellä kuskin polvien tienoilla? Voi se toki sekin olla jotenkin tukossa/toimimaton. Tai siis täysin mykkä se ei taida olla kun kerran kuitenkin puhalluslämpö ajan kanssa rauhottuu.
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1838
                            • Kotona/Poissa

                            #14
                            Originally posted by jpo View Post
                            Tarkkailin tilannetta tänään kun kävin heittämässä pidemmän lenkin. Aluksi tosiaan sisälämpötila nousee melko korkeaksi, mutta kyllä sieltä sitten pidemmän ajon jälkeen rupesi tulemaan oikeanlaista ilmaa. Se vain kesti yllättävän kauan, yli 5 km piti ajaa maantiellä sen jälkeen kun moottorin lämmöt olivat normaalit ennenkuin alkoi tulla viilempää ilmaa.

                            Vaikuttaako tämä reagointinopeus ihan normaalilta?
                            Saattaa olla. Vaikea sanoa kun olosuhteita ei itse tarkkaan tiedä. Itse alkaisin epäillä vikaa vasta jos lämmön tulo ei meinaa loppua lainkaan ja alkaa olla epämukavan lämmin. Tai jos lämmintä ei ala tulla lainkaan missään vaiheessa.

                            Alkuvaiheessa saattaa jopa jalkatila tuntua epämukavan lämpimältä kun lämmitysvaiheessa se puhallus on melko lämmin, näin ainakin automaatti-ilmastointilaitteissa.
                            Last edited by Havis; 25-03-2013, 17:24.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • speculator
                              Newbiemmer
                              • Jul 2010
                              • 28
                              • Siilinjärvi

                              #15
                              Mites ku ite huomasin että alko olla kuuma autossa (523 -99) koitin sieltä jalkatilasta niin puhalsi tosi kuumaa, ja keskikanavista riippuen siitä rullan asennosta. Sitku koitin säätää 16 asteeseen eli niin kylmälle ku saa niin tuuletusnopeus lähti nousemaan ja sieltä tuli silti ihan saatanan kuumaa.

                              EDIT: ainiin, kyseessä automaatti-ilmastointi

                              Onko nyt joku vesiventtiili jumissa vai mistä kannattas lähtiä vikaa kattomaan?
                              e91 335d '07
                              ex e90 325iA '08
                              ex e39 523iA '99
                              ex e39 528iA '97

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎