Tämä pitää paikkaansa M54B30 vie jonkun verran öljyä, siitä on täälläkin joskus keskusteltu. Omani vie noin litran puolitoista kymppitonnilla. Ja syynä on kuulemma kampiakseli, joka on lainattu S50b30 moottorista
E 39 528 vs. 530d
Collapse
X
-
Pistetääs nyt vielä oma lusikkakin tähän soppaan.
Mulla oli myös tämä 523/528 vs 530d vertailu tuossa viime keväällä. Kaverilla oli 330dA chipattuna ja vanhalla 528:lla en sille pärjännyt, joten musta tehojen suhteen suht samanlaiset autot. Tosin diesel tunnetusti vääntää rajusti jo tyhjäkäynniltä. Noh, aikani kun lueskelin näistä diesel-koneiden vioista eli turbo, ilmamassamittari, EGR läppien irtomiset, automaattilaatikoiden ongelmat jne, niin tuntui, että bensakone olisi huomattavasti luotettavampi. Se, että onko se todellisuudessa näin, onkin sitten toinen juttu. Mutta kovasti täälläkin foorumilla on juttua noista 530d ongelmista. Varsinkin jos vertaa mitä ongelmia on ollut noissa M52TU-koneissa. Tokihan se vituttaa kun bensa maksaa kohta 1,4e ja keskikulutus on jotain 10-12l kieppeillä. Mutta jos esim. turbo laukeaa ja se maksaa n.1500e, niin sillä ajelee jo 15tkm vaikka bensa kallista onkin.
Ja tokihan omalla kohdalla asiaan vaikutti, että kilometrejä näyttäisi tulevan jotain 15-18tkm eli kustannussäästö olisi aika minimaalinen.------
G31 530d
Comment
-
-
528iT vs 530DT
Jonkin verran omakohtaista kokemusta molemmista. 528iTouring (-97) oli vajaa pari vuotta ajossa = 40 tkm ja nyt 530DT (-99, ei lastutettu) vasta reilun parin tuhannen kilometrin ajan. Molemmat manuaaleja ja saksantuliaisia ja molemmilla ajettu +200 tkm, mutta alle 250 tkm.
Paikaltaan lähdettäessä bensa tuntuu ripeämmältä ja taitaa olla myös tehtaan lukemien perusteella sitä, kiertäähän kone korkeammalle. Diesel tuntuu liikkeelle lähdettäess alkuun nuhaiselta ennenkuin turbo alkaa puhallella.
D menee sitten maantienopeuksissa mukavammin väännön ansiosta eikä siellä moottorin äänimaailmakaan kuulu sisälle asti normaaliajossa. Samoin ohitukset on kivuttomampia D:llä.
Kulutuslukemista sen verran, että 528iT:n keskikulutus oli trippi/tankatut litrat -mittausten avulla laskettuna 9,7 l/100 km. Tässä ajotietokone (CONS1, nollasin sen auton oston jälkeen) näytti kaikelle ajolle keskikulutukseksi 9,2 l/100. Näissä lukemissa on kaikki ajot mukana (40 tkm), kaupunkiajoa oli n. 40 %.
530DT on ollut vasta parin tankillisen verran ajossa. Eka tankillinen oli enemmän kaupunkipainotteista, => 6,9 l/100 km ja toinen tankillinen enemmän maantiepainotteista => 6,3 l/100 km. Molemmat mitattuna trippi/ltankatut litrat -systeemillä. Ajotietokone on näyttänyt n. 0,4 - 0,5 l liian vähän. Ajotietokone näytti puhtaassa maantieajossa (80 ja 100 -alueita ja vakkarilla suurin osa matkasta ja täydellä tankilla lähdettäessä) n. 400 km reissun jälkeen 5,5 l/100 km, joten pelkkä maantieajo menee n. kuudella litralla. Tuo on aiempaan autoon verrattuna jo kohtuullisen pieni lukema, 528iT meni vastaavan reissun n. 8 - 8,5 litran lukemilla.
Nykyisin tulee n. 25-30 tkm vuodessa, mikä omasta mielestä alkaa olla jo järkevää ajaa dieseliä poltellen.
Comment
-
-
Pakko laittaa vielä kokemuksista kulutuksen osalta.
Ennen chippausta ajossani keskikulutus näytti olevan 7,5-8,0 L. Chippasin tuon, kun siihen tahdoin edes vähän räyhää. Kesärajoituksilla keskikulutus on nyt ollut juuri alle 7,0 L. Talvirajoituksilla kulutus laski lähes 6,5 L tasolle. Peräkärrin kanssa kulutus noin 9 L. Kulutuksen osalta ratkaisu näyttää olevan ok, koska 530i näytti kuluttavan yli 10 L. Ajomääräni on jonkin verran yli 60 000 km vuodessa. Noilla kilometreillä nakun hyödyt ovat olleet aika merkittäviä.
Noista ongelmista koneen tai muun tekniikan kanssa. Kovasti ammattilaiset kehui minulle tuota konetta ennen hankintaani. Heidän kommenttien takia muutenkin olin valitsemassa jompaa kumpaa noita kolmilitraisista. Varmoja laitteita, joilla ajetaan paljon.
Comment
-
-
[quote=Valkman;929605]Noh, sattuipa mahdollisuus ajella 2001 vuoden 530d sedania (mittarissa 230 tkm) viime viikonloppuna ja kieltämättä verrattuna omaan -97 528 sedaniin (167 tkm) en katunut ainakaan silloin valintaani. Eli karkea käyntiääni kantautui tehokkaasti sisään, kaasua joutui jotenkin "painaan pohjaan", että sai sen kulkemaan (johtui ehkä harhatunteesta, koska laatikkona oli automaatti ja oma on manuaali) ja yllätys oli suuri, kun näin keskikulutuksen ajotietokoneesta joltain matkalta, joka näytti olevan 9,2 l/100 km. Kaveri on myös tukenut näitä kulutuslukemia omalla dieselillä... kuulemma maantielläkään ei oikein pääse mataliin lukemiin.
No ei oo kaverisi 530d ollut ihan iskussa. Meikäläinen ajelee 530da sedanilla 50000km vuodessa ja keskikulutus matka-ajossa 6,0l ja kaupungissa 7,5l. Eikä kaasua tarvitse todellakaan polkea pohjasta läpi että rupeaa tapahtumaan. Itselläni tosin on tehoboxi matkassa ja 227hv/450nm. 0-100 automaatilla 7,5s. Parempaa teho/kulutussuhdetta saa hakea ja bensakoneella voi yrittää kiilata rinnalle. 530d on hyvä valinta.535Da Touring M-sport
Comment
-
-
kummatkin hienoja laitteita..528 ehkä käyttövarmempi ja halvempi pitää kun 530d.myöskin 530d.eessä on esiintynyt aika kalliita vikoja..ite olen töissä veljekset laakkosella ja joskus käy sääliksi oikein asiakkaitten laskuja..=) mut onhan noita vikoja kyllä joka autossa..ite valitsin 528:n ehkä juuri halvemman pidon takia ja bensakone ainakin on idioottivarma..
Comment
-
-
Köyhät hehkuttaa-99 punane passatti
https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964
Tuikun softat
Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
BMW Maahantuonti ammattitaidolla
Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..
www.mcars.fi
Kysy 041-5056506
https://www.facebook.com/MCarsOulu/
INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star
Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti
Comment
-
-
Itselläni nyt on peräjälkeen kolmas 528 ja kaikki ollut e39 korisia... eipä ole ollut muuta kun mukavia ja huolettomia kilometrejä ollut... voin suositella.
Mietin itsekkin jossain vaiheessa että kumpiko 530d vaikko 528 ja katunu en ole päätöstäni. t.nim työkoneet ja traktorit käyvät diisselillä
Comment
-
-
Niin niin ,,itsellä ollut kummatkin ,toki 530d ohjelmoitu,mutta ero on kuin yöllä ja päivällä vaikka 528i:ssäkin 200hp niin ohitus on vain niin pirun paljon mukavampaa väännön saattelemana.Ja 0-100 yli sekunnin ero gps:sän mukaan
Äänet toki bensassa "miehekkäämmät",mutta dieseli on lähes 10db hiljaisempi ja sen kyllä huomaa hytissä --->ei kuulu nakutus sisälle...Mutta ei siinä,, toki 528i yli puolet halvempi ja menettää arvoaan verottajan saattelemana puolet nopeammin.sigpic
F01 730d -09
Ex
E70 x5 3.0d-08
e39 M5-99
e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm(Ego)
e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
e39 528ia -97 200hp/290nm
e36 320i -94
e30 320i -89
Comment
-
-
Originally posted by opl21 View PostJa 0-100 yli sekunnin ero gps:sän mukaan.
Originally posted by opl21 View Post... mutta dieseli on lähes 10db hiljaisempi ja sen kyllä huomaa hytissä --->ei kuulu nakutus sisälle...E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostMiksi mun ajama 530d oli selvästi meluisampi juuri moottorin osalta kuin oma bensa-523i, vaikka oli varmasti priimakuntoinen yksilö?E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
No joo,, en nyt hiuksia ala halkomaan puhelimen desibelimittari ja 100km/h --->mutta selvästi hiljaisempi,johtuu ehkä kierroksista sillä diisseli kiertää tosi matalalla tuolla nopeudella....Ja pidin toki bensakoneestakin,mutta tykkäs bensasta vähän liiaksi.
Niin eihän ajamasi D ollut vain vanhempaa mallia?,sillä siitä en osaa sanoa --->vanhempi kone.Last edited by opl21; 07-11-2007, 22:01.sigpic
F01 730d -09
Ex
E70 x5 3.0d-08
e39 M5-99
e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm(Ego)
e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
e39 528ia -97 200hp/290nm
e36 320i -94
e30 320i -89
Comment
-
-
Originally posted by opl21 View PostMutta ei siinä,, toki 528i yli puolet halvempi ja menettää arvoaan verottajan saattelemana puolet nopeammin.
Kyllä ne diiselit alkaa sitä arvoa menettämään, eikä isot bensakoneet.. Varsinkin alle -01-vuotiset.E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostRuoska mikä ruoska!
Originally posted by opl21 View PostNo joo,, en nyt hiuksia ala halkomaan puhelimen desibelimittari ja 100km/h --->mutta selvästi hiljaisempi,johtuu ehkä kierroksista sillä diisseli kiertää tosi matalalla tuolla nopeudella....3250 näytti joskus testaillessa aika hyvin samoja lukemia kuin B&K:n kallis pröö-mittari.
Tuo on tietysti ihan uskottava selitys, mutta syy tähän eroon silti hämmästyttää kun ei mulla bensakone tietääkseni äännä 100 km/h nopeudessa mitenkään mainittavasti. Jotain siitä tietysti silti kuuluu. Jostain 160 km/h ylöspäin jo sitten alkaa sekin ääntään. Olisi pitänyt lisätä ekaan kommenttiin että itse havainnoin lähinnä pienissä nopeuksissa ja kiihdytyksissä, jolloin ero bensakoneen eduksi oli minusta selvä.
Mutta ei kai tässä sitten auta kuin ottaa RadioShack-debbamittari kainaloon mittailla joskus 530d:tä tarkemmin noissa isommissa vauhdeissa. Oma auto antaa tolla mittarilla mitattuna sileällä pinnalla 1-2B sisään samat lukemat kuin TopGear mittasi samanlaisella mittarilla E60 535d:stä, mutta kaipa se sitten on mahdollista, että E39 530d on paljon tätä hiljaisempi...
Kai tästä joku lehtien tekemä mittauskin löytyis kun jaksais kaivaa. E60:n osalta TM:n parhaat tulokset on tasoissa diesel-bensa-akselilla.Last edited by Petri.Kekkonen; 08-11-2007, 07:19.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by opl21 View PostÄänet toki bensassa "miehekkäämmät",mutta dieseli on lähes 10db hiljaisempi ja sen kyllä huomaa hytissä --->ei kuulu nakutus sisälle...Mutta ei siinä,, toki 528i yli puolet halvempi ja menettää arvoaan verottajan saattelemana puolet nopeammin.
BS ! 10dB ero on niin iso, ettei voi johtua moottorin äänistä.
Vai oletko mittaillut auto paikallaan pelkästään moottorin ääniä kierrokset tapissa ? Maantienopeuksissa ei meinaan välttämättä huomaa äänen perusteella kumpi moottori pellin alla on.W204 C350 AMG
Toyota Corolla 1.3XI 16V
Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i
Comment
-
Comment