memebuy23buy

E 39 528 vs. 530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7035
    • Uusikaupunki

    #31
    9/98 big bang muutti kaikkea aika tuntuvasti ihan korissakin, ja kun katsoo minkä ikäisiä nuo kaksi autoa ovat, niin taitavat olla eri puolilta suurta muutosta...

    Mutta järjettömän suuri ero se silti on.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #32
      Originally posted by opl21 View Post
      No joo,, en nyt hiuksia ala halkomaan puhelimen desibelimittari ja 100km/h --->mutta selvästi hiljaisempi,johtuu ehkä kierroksista sillä diisseli kiertää tosi matalalla tuolla nopeudella....Ja pidin toki bensakoneestakin,mutta tykkäs bensasta vähän liiaksi.
      Oliko molemmat autot yhtä vanhoja ja suurinpiirtein yhtä paljon ajettuja? Oliko niissä samanlaiset sivulasit, samanlaiset vanteet ja renkaat ja tiessä samanlainen asfalttipinta? Oliko molemmissa autoissa samanlainen alusta? Oliko alustaan vaihdettu osia ja jos oli, niin oliko ne alkuperäisiä vai tarvikeosia?
      E39 528iA

      Comment

      • pacce
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 99
        • Pirkanmaa from Nokia

        #33
        Juuri näin... puhut vähän mutta asiaa

        Comment

        • opl21
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2007
          • 320
          • Itävalta

          #34
          Originally posted by TJJ View Post
          Oliko molemmat autot yhtä vanhoja ja suurinpiirtein yhtä paljon ajettuja? Oliko niissä samanlaiset sivulasit, samanlaiset vanteet ja renkaat ja tiessä samanlainen asfalttipinta? Oliko molemmissa autoissa samanlainen alusta? Oliko alustaan vaihdettu osia ja jos oli, niin oliko ne alkuperäisiä vai tarvikeosia?
          Joo ,no myönnetään että muitakin eroja on esim tuplalasit+muhkeammmat tiivisteet+mitä nyt muita muutoksia tapahtunut 5 vuodessa ja renkaatkaan ei olleet täysin samat,,ajomäärä ja alusta kylläkin.
          Mutta ottakaa nyt huomioon että standardit muuttui 01-02(EY hyväksyntä) lähes kokonaan esim -97 ei ole mitään väliä mitä desibelimittariin kantautuu---->koska ei pakottavia rajoja.Ja tottakai uudempi on aina uudempi.Myönnetään että mittari ei ole mikään kalibroitu huippulaite eli tulos ei tarkka,mutta lopputulos oli silti selvä D=paljon hiljaisempi.
          sigpic

          F01 730d -09
          Ex
          E70 x5 3.0d-08
          e39 M5-99
          e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm
          (Ego)
          e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
          e39 528ia -97 200hp/290nm
          e36 320i -94
          e30 320i -89

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7468
            • Oulu

            #35
            Originally posted by opl21 View Post
            ... esim tuplalasit ...
            Tuplalasien vaikutusta kiinnoista todella päästä joskus mittaileen, mutta ainahan tietysti on sitten muitakin eroja autoissa.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #36
              Originally posted by opl21 View Post
              lopputulos oli silti selvä D=paljon hiljaisempi.
              Lopputulos taitaa olla: uudempi E39 on hiljaisempi ja ero johtuu tiivisteiden ja alustan kumien ikääntymisestä sekä myös eri vuosimalleihin (lähinnä 9/98) tehdyistä parannuksista. Oletko vertaillut saman ikäistä 525i/530i mallia omaasi?
              E39 528iA

              Comment

              • juster
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 624

                #37
                diesel käyttöiseen autoon tehdas joutuu poikkeuksetta lisäämään äänieristeitä verrattuna bensa mootoriseen versioon. Yleensä pidetään loistavana saavutuksena, että diesel pääsee edes lähelle melun vähäisyydessä verrattuna bensaan.

                BMW:n dieseleiden äänieritystä on usein kiitelty, mutta tuskin aivan vastaavan bensaversion tasolle yltää.

                Comment

                • opl21
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2007
                  • 320
                  • Itävalta

                  #38
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Lopputulos taitaa olla: uudempi E39 on hiljaisempi ja ero johtuu tiivisteiden ja alustan kumien ikääntymisestä sekä myös eri vuosimalleihin (lähinnä 9/98) tehdyistä parannuksista. Oletko vertaillut saman ikäistä 525i/530i mallia omaasi?
                  Vertailu tehty vain omien autojen97-02 kohdalla ja erot toki selittyvät suurilta osin uudemmasta tekniikasta .
                  Mutta väännön tuoma voima mahdollistaa momentinmuuntimen avulla bensaa pienemmät kierrokset matkanopeuksilla ja uskoisin että paremman äänieristystyksen kanssa" D "aikaansaa maantienopeuksilla vähemmän ääntä verrattuna bensaan..
                  sigpic

                  F01 730d -09
                  Ex
                  E70 x5 3.0d-08
                  e39 M5-99
                  e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm
                  (Ego)
                  e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
                  e39 528ia -97 200hp/290nm
                  e36 320i -94
                  e30 320i -89

                  Comment

                  • Moonshine
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 1018
                    • Järvenpää

                    #39
                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Tuplalasien vaikutusta kiinnoista todella päästä joskus mittaileen, mutta ainahan tietysti on sitten muitakin eroja autoissa.
                    Tästähän oli vastikään testi AutoBildissä, ja lopputoteamus oli että tuplalaseilla ei ole juurikaan vaikutusta kokonaismeluun.
                    "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                    Comment

                    • dhr
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2005
                      • 207

                      #40
                      Itsellä alla 530Da -01 ja pidän sitä aivan liian meluisana. Pääsyynä kuluneet Nokian zetat 235/45-R17 jotka lähtivät alta juuri pois. Silti moottorin mölinä on liian kova tällaiseen vehkeeseen. Kaduttaa etten ostanut kerralla 740ia:ta tai edes 530/540ia:ta.

                      Tekiskö sellaisen tempun että kesällä kävisi sisälokarit/konepellin läpi ja pistäisi ääntä absorboivaa levyä (ei siis tavallista raskasmattoa) autoon oikein reilusti. E39 lisä-äänieristysprojekti voisi saada ansaitsemansa huomiota...

                      E39 on kuitenkin sen verran etevästi rakennettu, että runkoäänien vaimentamiseen ei tarvitse niin paneutua. Voisi riittää että äänen suoraa kantautumista tuulilasin ja pyöräkoteloiden kautta vaimentaisi vähän lisää.

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7468
                        • Oulu

                        #41
                        Originally posted by dhr View Post
                        E39 lisä-äänieristysprojekti voisi saada ansaitsemansa huomiota...
                        Kannatettava projekti. Kun nyt saisin itse edes hommattua sen TJJ:n suositteleman superlonpatjan tonne peräkonttiin vaimentamaan kippaavien takapenkkien kautta tulevaa ääntä. Ja varapyörämontunkin vois täyttää jollain, tosin talvella varapyörä vois olla ihan asiaa lisämassana perässä.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • dhr
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 207

                          #42
                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Kannatettava projekti. Kun nyt saisin itse edes hommattua sen TJJ:n suositteleman superlonpatjan tonne peräkonttiin vaimentamaan kippaavien takapenkkien kautta tulevaa ääntä. Ja varapyörämontunkin vois täyttää jollain, tosin talvella varapyörä vois olla ihan asiaa lisämassana perässä.
                          Tuolla esimerkki perusteellisesta ääneneristysprojektista:



                          On tuossa eräitä haittapuoliakin ja ehkä jotain virheitäkin tehty, mutta luulenpa tekijän ne sinänsä tietävänkin. Muutaman hyvän vinkin, esim. hattuhyllyn jäykistys ja eristys sieltä voisi hyvinkin poimia.

                          Edit: Tämä oli se levy jota kaavailin:

                          Last edited by dhr; 08-11-2007, 22:19.

                          Comment

                          • zzracing
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2006
                            • 177
                            • Lappeenranta

                            #43
                            530 d

                            "530DT on ollut vasta parin tankillisen verran ajossa. Eka tankillinen oli enemmän kaupunkipainotteista, => 6,9 l/100 km ja toinen tankillinen enemmän maantiepainotteista => 6,3 l/100 km. Molemmat mitattuna trippi/ltankatut litrat -systeemillä. Ajotietokone on näyttänyt n. 0,4 - 0,5 l liian vähän. Ajotietokone näytti puhtaassa maantieajossa (80 ja 100 -alueita ja vakkarilla suurin osa matkasta ja täydellä tankilla lähdettäessä) n. 400 km reissun jälkeen 5,5 l/100 km, joten pelkkä maantieajo menee n. kuudella litralla."

                            Mulla omassa -99 530d 290tkm touringissa tismalleen samat kulutus lukemat, enkä ole katunut ostosta. Mullakin oli vaihtoehdot 528i, 530d, 540i. Ajelen noin 25tkm vuodessa...
                            Vikaa ei ole ollut muuta kuin löysä liitos 2 suuttimen johdoissa
                            X6 35D

                            Comment

                            • Sleep-0
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2008
                              • 26

                              #44
                              Originally posted by opl21 View Post
                              Vertailu tehty vain omien autojen97-02 kohdalla ja erot toki selittyvät suurilta osin uudemmasta tekniikasta .
                              Mutta väännön tuoma voima mahdollistaa momentinmuuntimen avulla bensaa pienemmät kierrokset matkanopeuksilla ja uskoisin että paremman äänieristystyksen kanssa" D "aikaansaa maantienopeuksilla vähemmän ääntä verrattuna bensaan..

                              Muuten farkussa on hieman kovempi ääni ku sedanissa. En tiedä sitten mitä autoja olet ajanut

                              Comment

                              Working...
                              X