Announcement

Collapse
No announcement yet.

(E39 Touring m-sport + tasonsäätö) pyöräkulmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    (E39 Touring m-sport + tasonsäätö) pyöräkulmat

    Kuvassa näkyy pyöränsuuntauksen tulokset.

    Kulmissa oli jonkin verran heittoa (takana haritusta ja camberia ja edessä haritusta) ennen säätöä. Edessä on myös muutama milli pyöränsiirtymää. Vaihdoin juuri ennen säätöä alatukivarret ja pian säädön jälkeen kesärenkaat (245/19 + 275/19).

    Ongelma: Vetelee. Ei vedellyt mielestäni urissa viime kesänä samalla tavalla (samat kesäpyörät, mutta takakumit vaihdoin ihan äsken samanlaisiin mutta uusiin). Ei myöskään vedellyt talvirenkailla (235-17)

    Onkohan tuossa mittauksessa/säädössä käytetty oikeita ohjearvoja? Vaihtoehtoina näytti olevan E39 Touringeja useampiakin, mutta mikään ei natsannut suoraan näihin ehtoihin:
    2001 530d Touring M-sport + tasonsäätö takana.

    Onkohan jollakulla faktaa, mihin arvoihin tällä pitäisi tähdätä?
    Last edited by -Tapi; 18-04-2008, 10:39.
    ---
  • Wäinö
    Bimmer Rookie
    • May 2006
    • 142
    • Kirkkonummi

    #2
    Originally posted by -Tapi View Post
    Onkohan tuossa mittauksessa/säädössä käytetty oikeita ohjearvoja? Vaihtoehtoina näytti olevan E39 Touringeja useampiakin, mutta mikään ei natsannut suoraan näihin ehtoihin:
    2001 530d Touring M-sport + tasonsäätö takana.
    Kyllä nuo sinun ohjearvosi natsaavat minun saamiini sekä TIS:stä katsomiini arvoihin. Itselläni on myöskin tasonsäätö (m-sport), vaikkei se taida itse arvoja muuttaakaan millään tavoin (otetaan vain huomioon säätöjä tehdessä TIS:in mukaan).

    Sen kummempaa en osaa autosi arvoista sanoa, paitsi että sinulle on säädetty omaani verrattuna huomattavasti vähemmän aurausta:

    Sinulla edessä ja takana yht 0.6, kun taas minulla on edessä yht 1.2 ja takana peräti 2.5. Itse en ainakaan ole huomannut minkäänlaista vetelyä, mitä nyt tuuliherkkyyden perusteella hieman epäillyt takarungon puslien kuntoa tms. (kunnon puuskaisella tuulella muutamaan otteeseen kiemurrellut kuin käärme). Toisaalta kilometreja ei ole kertynyt edes 90 tkm joten kenties alusta on kunnossa ja kuski kuvittelee liikoja.
    Renkaiden kulumista noilla arvoilla voi ihmetellä sitten myöhemmin kesällä.
    F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

    Comment

    • Wäinö
      Bimmer Rookie
      • May 2006
      • 142
      • Kirkkonummi

      #3
      Ja itse kyselin noista kulmista muutama päivä takaperin tuolla: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...7&postcount=18
      F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #4
        Kiitos vastauksesta!

        Osaakos joku sanoa nyt kokemuksesta, olisiko aurauksen lisääminen keino uraherkkyyden vähentämiseen?
        ---

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #5
          Vielä: Tuo minun suuntaus tehtiin ilman lisäpainoja. Mihin suuntaan auraus muuttuu kuorman kanssa? Lähinnähän tässä muuttuu vain etupää, kun takana on aina sama korkeus.
          ---

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Nyt tietenkin pitää ensin kysyä sitä, minkä merkkinen rengastus sinulla tuossa nyt on edessä+takana? Paljonko ajetut kumit nyt edessä ja onko renkaita käännelty vanteilla? Vetelyä yleensä hieman syntyy kun etu+takarenkaat ovat kulutuspinnoiltaan ns.eriparia, kunnes ne akselin uusi pari on kulunut hieman "linttaan".
            Noilla arvoilla sinällään ja oikealla rengastuksella ei pitäisi olla mitään valtavia ongelmia. Toki etupään casterien välinen ero on "minun makuun" liikaa huippusuuntavakautta tavoitellessa. Samoin tuo takapään camber olisi hyvä saada raja-arvojen maksimi positiiviseksi ja tuolla takarengasleveydellä jopa hieman yli(eli rengas niin pystyyn kuin se on säätöjen suhteen mahdollista).
            Jos huippumukavuutta+vetelemättömyyttä etsiskellään, niin myös etupään camberit saisivat olla lähellä nollaa.

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              Originally posted by Hemi View Post
              Nyt tietenkin pitää ensin kysyä sitä, minkä merkkinen rengastus sinulla tuossa nyt on edessä+takana? Paljonko ajetut kumit nyt edessä ja onko renkaita käännelty vanteilla?
              Edessä GY Eagle F1 245/35-19 ajettu n. 2 kesää
              Takana GY Eagle F1 275/30-19 ajettu vasta muutama sata km.

              Eturenkaisiin ei ole koskettu, takarenkaat luonnollisesti juuri asennettu. Eturenkaissa näkyy hieman kulmien kulumista enemmän kuin keskeltä, mutta näin se on tupannut olemaan muissakin E39.seissäni (kapeammillakin pyörillä).

              Originally posted by Hemi View Post
              Vetelyä yleensä hieman syntyy kun etu+takarenkaat ovat kulutuspinnoiltaan ns.eriparia, kunnes ne akselin uusi pari on kulunut hieman "linttaan".
              Noilla arvoilla sinällään ja oikealla rengastuksella ei pitäisi olla mitään valtavia ongelmia. Toki etupään casterien välinen ero on "minun makuun" liikaa huippusuuntavakautta tavoitellessa. Samoin tuo takapään camber olisi hyvä saada raja-arvojen maksimi positiiviseksi ja tuolla takarengasleveydellä jopa hieman yli(eli rengas niin pystyyn kuin se on säätöjen suhteen mahdollista).
              Jos huippumukavuutta+vetelemättömyyttä etsiskellään, niin myös etupään camberit saisivat olla lähellä nollaa.
              Takapään camberin saan varmastikin säädettyä ihan kohtuudella pystyyn mutta millä teen tuon etupään casterin ja camberin erotuksen nollille? Löysäänkö alatukivarsienpultteja ja siirrän pyörää vai kuinka?
              ---

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9158
                • Oulu

                #8
                Jostain TIS:in syövereistä olin itselleni printannut muistiin seuraavaa:

                E39 Problem: Poor directional stability.

                *Front axle
                -Set overall toe-in to lower tolerance
                6-cylinder -4' +/- 1' (toe-out)
                8-cylinder +3' +/- 1'

                *Rear axle
                Set toe-in and camber (king pin axle) left and right to lower tolerance
                Overall toe-in +5' +/- 1'
                Camber -1 deg. 52' +/- 2'
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #9
                  Menen huomenna taas suuntauslaitteeseen ja minun pitäisi nyt tietää mitä tavoitella.. Yritän tankata tuota TIS:n ja Hemin tietoa ja niissä on ainakin takacamberin suhteen ristiriita, eli TIS haluaa minimiarvon ja Hemi maksimiarvon.

                  Vaikuttaako tuo takacamber suuntavakavuuteen vai renkaaan kulumiseen vai kumpaankin ja kumpi vie autoa suorempaan, positiivinen vai negatiivinen?

                  Mitäköhän yksiköitä nuo TIS:n ohjearvot ovat? Kun siellä vaaditaan esim etupään auraukseen pienin arvo ja lukemana -4 +/-1. Mitä ihmettä sinne pitää säätää kun toleranssikin on vaan -0,2 +0,8? Eihän sinne mitään 4:sta voi laittaa??? En ymmärrä, kertokaa te jotka näitä enemmän puljaatte.
                  ---

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9158
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by -Tapi View Post
                    Menen huomenna taas suuntauslaitteeseen ja minun pitäisi nyt tietää mitä tavoitella.. Yritän tankata tuota TIS:n ja Hemin tietoa ja niissä on ainakin takacamberin suhteen ristiriita, eli TIS haluaa minimiarvon ja Hemi maksimiarvon.

                    Vaikuttaako tuo takacamber suuntavakavuuteen vai renkaaan kulumiseen vai kumpaankin ja kumpi vie autoa suorempaan, positiivinen vai negatiivinen?

                    Mitäköhän yksiköitä nuo TIS:n ohjearvot ovat? Kun siellä vaaditaan esim etupään auraukseen pienin arvo ja lukemana -4 +/-1. Mitä ihmettä sinne pitää säätää kun toleranssikin on vaan -0,2 +0,8? Eihän sinne mitään 4:sta voi laittaa??? En ymmärrä, kertokaa te jotka näitä enemmän puljaatte.
                    Noihin laittamiini aste ja minuuttilukuihin ei kannata hirveästi tuijotella, taisivat olla tavan alustan mukaan TIS:ssä. Idea olikin tuo toleranssin suunnan löytäminen tiettyä ominaisuutta haettaessa. Ihmetytti kyllä itseänikin tuo ristiriita Hemin turinaan takacamberien osalta. Hemi voisi itse hieman valaista näkemystään.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Siis ajomukavuuden/ajettavuuden kannalta on oleellista että renkaan kyljet ovat mahdollisimman samassa jännitys/kantotilanteessa. Eli jos renkaan sisäkylki joutuu kantamaan suurimman osan akselimassasta, on tiedossa vähintään uraherkkyyttä kun sisäkylki on koko ajan ikäänkuin jännitetty jousi jonka "viritysmuutokset" aiheuttavat kulkusuunnan muutoksia.
                      Eli on siis ajettavuuden kannalta eduksi mitä pystymmässä rengas on.
                      Näin erityisesti silloin kun alla on leveät, jäykkäkylkiset ja matalaprofiiliset renkaat. Pahimmillaan liikenteessä näkee autoja joissa +300kg:n massa/per nurkka on lähes pelkästään renkaan sisäkyljen kannettavana. Eli tiedossa on rajua uraherkkyyttä ja erittäin nopeaa renkaan sisäkantin kulumista.
                      Toki, kokonaisgeometrian suhteen on suositeltavaa että tässä kuitenkin pysyttäisiin tehdastoleransseissa, mutta niin lähellä renkaan pystyyn tuovaa raja-aluetta. Itsellä mm.e39:n 275-leveä ja e46:ssa 245 ja 265-levät takarenkaat on tuotu camberien suhteen jopa aavistuksen toleranssialueen yli ja siis mahdollisimman pystyyn. Siltikin kuluminen renkaan sisäreunoista on sen verran nopeampaa, että renkaiden kääntö puolelta toiselle on yhden sesongin jälkeen vättämätöntä.
                      Vetelyä ei ainakaan minun autoissani ole lainkaan.

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        No niin, kolmen tunnin säätörupeama takana.. Ammattailaiselta tuskin olisi mennyt tuota aikaa mutta kun tein itse. Ja viilasin pilkkua siellä missä mahdollista..

                        Ohessa tämänhetkiset mittaustulokset. Edessä pyöränsiirtymä pieneni temppuilun seurauksena 7 mm:sta 3 mm:iin. Tukivarsissa ei ollut vapaata oikeaan suuntaan, joten löysäsin koko apurungon pultit ja vedätin kuormaliinoilla kuskinpuolelta taaksepäin ja repsikan puolelta eteenpäin. Tuntui ettei se auta mitään mutta mittakone oli toista mieltä. Etupään camberia yritin säätää löysäämällä alatukivarren sisemmät pultit ja vetämällä tukivarsia keskemmälle mutta niissä ei vaikuttanut enää olevan varaa.

                        Takana vasemman camberin olisi voinut vääntää vielä vähän pystympään mutta kun toinen puoli on jo tapissa, niin en halunnut tehdä "toispuoleista".

                        Taakse tuli vähän aurausta camberin säädössä mutta tuo ei haitanne. Edessä caster muuttui mukavasti pyöränsiirtymää korjatessa.

                        Nyt urat tuntuvat ratissa, mutta auto ei käänny ihan niin itsestään. Ei ole vieläkään yhtä hyvä kuin viime kesänä mutta parempi kuin eilen.
                        Last edited by -Tapi; 18-04-2008, 10:39.
                        ---

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          De javu`:n koin kun tuota tulostetta katsoin. Eli nuo ovat ne ikäänkuin maksimissaan parhaat arvot+symmetria mihin e39:n saa ilman "viilailua".
                          Tuo etukelkan siirtohan on annettu ainoaksi viralliseksi keinoksi tasata eri puolien camber+casterkulmat, joten se tie toki kannattaa katsoa ensin loppuun asti.
                          mm.Itsellä toki on näistä vielä hieman poikkeavat, kun mm. kiinnityspisteistä on haettu tarvittavat lisäsäädöt(etupään camber perssonin yläkiinnitys). Se kuinka paljon sillä sitten enään on merkitystä jää arvailujen varaan. Se millä on merkitystä, on kuitenkin tuo symmetria, joka ainakin tässä tapauksessa on todella hyvä...siis ultimatehyvä. casterilla ei etupäässä olekkaan oikeastaan muuta merkitystä kuin tuon symmetrian osalta. e39:ssä tuo caster:ien symmetria pitäisi saada kohdalleen, vaikka yli asteenkaan erot eivät vielä aiheuta Suominopeuksissa suoranaista puoltamista, mutta vaikuttaa kyllä kesken kaarteen tapahtuviin rajumpiin joustoliikkeisiin ja sitä kautta stabiliteettiin. Saksan +150kmh baananopeuksissa ja kapoisilla ohituskastoilla casterien huonon symmetrian kyllä havaitsee.
                          Tuo takapään 1.30`camber toimii jo tuonne 255 rengas ja 9" vanneleveyksiin asti, mutta lähempänä astetta se saisi olla jos takavanne alkaa olemaan 10" ja renkaan leveydet 265-275. Itsellä takapää on 1.1`ja vieläkin sisäkantti kuluu sen verran nopeammin että ajokauden jälkeen on renkaiden puolia käännettävä(eli asymmetric rengas tulisi kalliiksi). Tämä kuitenkin jo alkaa riittämään jo pehmeäkylkisille Kumhoille+Hakookeille+Nankang:lle niin että kiesi on 100% täydellisen tunnoton urille+kallistuksille tilanteessa kuin tilanteessa 18"-19" leveällä rengastukselakin. Toki alusta muuten pitää olla välyksetön jotta sille annetut kulmat/arvot myös pitävät käytännön tilanteessa.
                          Tuolla asteen takapään camberilla kuitenkin leveä ylikoko contisport2 on hirvittävä uratutka varsinkin hieman kuluneena, mutta epäilen että camberit pitäisi olla edessä+takana tasan nolla, ennenkuin näillä ainakaan minun hermo kestäisi Suomessa ajella?
                          Radalle sitten hieman erilaiset kulmat...
                          Last edited by Hemi; 13-04-2007, 01:36.

                          Comment

                          • patu
                            BTCF Member
                            • Jul 2003
                            • 542
                            • Porvoo

                            #14
                            Mitkä olis säätöarvot '98 540i touringiin? Edessä AC Schnitzerin -30 mm jouset ja takana vakio ilmajouset laskettu -20 mm. Renkaat 235/40 18" vanteilla
                            BMW F30 330e LCI
                            Buick Riviera 455cid -71


                            Volvo V70 mk III - Ex
                            Jaguar F-Pace - Ex
                            Camaro 3gen - Ex
                            Subaru Levorg - Ex
                            Volvo V60 - Ex
                            Porsche 924 - Ex
                            BMW 1502 -76 - Ex
                            The Best or Something - Ex
                            BMW e39 540iA touring - Ex
                            BMW e34 525iA touring - Ex
                            BMW e34 520i -Ex
                            etc.....

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Säätölaitteet antavat oikeat arvot kovalevyjensä muistista.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎