Announcement

Collapse
No announcement yet.

(E39 Touring m-sport + tasonsäätö) pyöräkulmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • maanlu
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 255
    • Pohjanmaa

    #16
    Tänään kävin säädättämässä kulmat tuosta 530d touringista
    Alla H&R alusta satsi -40/-25mm
    Takana oli syönyt noin 4cm leveydeltä takarenkaita sisälaidoista aika pahasti.
    Renkaat 265/35/18 Nankang NS2 ja vanteina BBS RX508 10x18 et 25.
    Saas nähdä tasoittuuko kuluminen renkaat käännettiin että sisälaidat tuli nyt ulkosyrjälle.
    E34 M5
    E61 535D

    Comment

    • Rubu
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 809
      • Kuopio

      #17
      Mulla ei oo M-sport itellä mutta eilen katselin omia kulmia kohdilleen ja vaihdoin edestä taakse ja takaa eteen renkaat niin jopas rupesi vetelemään urissa. Renkailla ajettu ehkä 5000.
      Pitää vaihtaa takaisin entiselleen renkaat.
      Kuluneet renkaat on ainakin mun autoissa ovat olleet hanakempia urille, nuo etuset oli melkein kun uudet ja takaa oli kulunut ehkä noin 2-3mm.
      Kulutuspinta oli silmin nähtävissä, että takarenkaat oli olka-alueelta terävemmät. Eipä se muuta tarviikkaan, jotta urat löytyy.

      Comment

      • sirkus
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 2195
        • kaustinen

        #18
        Originally posted by maanlu View Post
        Tänään kävin säädättämässä kulmat tuosta 530d touringista
        Alla H&R alusta satsi -40/-25mm
        Takana oli syönyt noin 4cm leveydeltä takarenkaita sisälaidoista aika pahasti.
        Renkaat 265/35/18 Nankang NS2 ja vanteina BBS RX508 10x18 et 25.
        Saas nähdä tasoittuuko kuluminen renkaat käännettiin että sisälaidat tuli nyt ulkosyrjälle.
        Kyllä toi varmasti auttaa ku kattoo minkälaiset arvot on ollu takana. Sulla on eessä samoin ku mulla et oikealla pienempi negatiivinen camber joka ei oo kyl paras mahdollinen tilanne kun tie tapaa olla oikeelle kalteva niin sais olla just toisin päin eli oikeella suurempi negatiivinen camber.
        Chrysler 300c crd touring 2010
        Daily driver
        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
        Man cave on wheels
        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
        Built not bought
        V8, only juice&milk come in 2 litres

        Kawasaki zzr1100 fighter


        Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Originally posted by maanlu View Post
          Tänään kävin säädättämässä kulmat tuosta 530d touringista
          Alla H&R alusta satsi -40/-25mm
          Takana oli syönyt noin 4cm leveydeltä takarenkaita sisälaidoista aika pahasti.
          Renkaat 265/35/18 Nankang NS2 ja vanteina BBS RX508 10x18 et 25.
          Saas nähdä tasoittuuko kuluminen renkaat käännettiin että sisälaidat tuli nyt ulkosyrjälle.
          Miten muuten vaikutti ajettavuuteen tuo takacamberien säätö pystympään?

          Comment

          • jamoc8
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2005
            • 277
            • Oulu

            #20
            on hirvittävä uratutka varsinkin hieman kuluneena, mutta epäilen että camberit pitäisi olla edessä+takana tasan nolla, ennenkuin näillä ainakaan minun hermo kestäisi Suomessa ajella?
            Radalle sitten hieman erilaiset kulmat...
            __________________

            Epäilisin, en tiedä, mutta negat.camberilla haetaan suuntavakavuutta ja sitä pitäisi aina olla jonkin edes verran(sekä aurausta). Vai miksikä jokaisessa uudessa autossa on selvästi negat. camberia ainakin takapyörissä? Entäpäs miksi formula1 autoissa on edessä hurjasti - camberia? Kaarrepidon vuoksi kenties..
            ---- Bee äm dapl juu ----

            Comment

            • maanlu
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 255
              • Pohjanmaa

              #21
              Originally posted by Hemi View Post
              Miten muuten vaikutti ajettavuuteen tuo takacamberien säätö pystympään?
              Paha sanoa kun samalla käännettiin nuo renkaat.
              Tänään käytiin keikka oulun pohjois puolella noin 350km yhteensä ja jotenkin tuntui että varsinkin noin 120km/h nopeuksissa on aika levottoman tuntuinen verrattuna entiseen jolloin kulki kuin juna vauhdissa kuin vauhdissa.
              mutta se voi johtua noista kartioksi kuluneista renkaista.
              E34 M5
              E61 535D

              Comment

              • Rubu
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 809
                • Kuopio

                #22
                Originally posted by maanlu View Post
                Paha sanoa kun samalla käännettiin nuo renkaat.
                Tänään käytiin keikka oulun pohjois puolella noin 350km yhteensä ja jotenkin tuntui että varsinkin noin 120km/h nopeuksissa on aika levottoman tuntuinen verrattuna entiseen jolloin kulki kuin juna vauhdissa kuin vauhdissa.
                mutta se voi johtua noista kartioksi kuluneista renkaista.
                Mulla ainakin tuli ihan paska ajaa kun nostin camperit vakioalustalla ja 225/55-16.
                Camber takana 1.30´ ja auraus 2.4mm. Edessä camber 0 ja auraus 0.6mm. En tiedä millasesta nämä sankarit tykkää mutta mulla ei nyt pysy enää suoralla tiellä ratista pitelemättä.
                Vaihdoin renkaatkin takaisin samoille paikoille niin en kyllä mene suosittelemaan tuota camperien nostoa ainakaan vakioalustalla ja vakio koolla. Ei ne suotta ole insonöörit sitä ihannearvoa antaneet. Ennen oli camberit 1.50´ ja suoralla mentiin suoraan.
                Last edited by Rubu; 01-08-2007, 23:08.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Ei kai tässä ole ketään ohjearvojen ulkopuolelle cambereita ollut laittamassakaan....

                  Comment

                  • Rubu
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 809
                    • Kuopio

                    #24
                    Vakioalustaisen takapään säätöarvot ovat minun koneella ainakin seuraavat.

                    Etupää:

                    Castor 6´12´ 7´12´
                    Camber -0´43´ 0´17´
                    Auraus -0,6mm +1.8mm

                    Takapää:

                    Camber -2´10´- 1´30´
                    Auraus +0,7mm + 3,1mm

                    Jos jotain positiivista tuosta cambereiden nostosta haluaa sanoa niin auto ei vedä kallistuksen suuntaan niin herkästi.
                    Mutta ainakin omassa on nyt kokeiltu ja lasken noita hieman alaspäin kunhan kerkeän.
                    Tosin eihän tämän topicin nimi ole edes "e39 pyöränkulmat vakioalustalla", joten eipä tästä sitten tämän enempää... Painun takaisin tuonne kolooni...
                    Last edited by Rubu; 02-08-2007, 09:11.

                    Comment

                    • exodus
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2003
                      • 774
                      • Oulu

                      #25
                      tuli oma kottero katsastettua eilen ja huomattiin samalla että kuskinpuoleinen eturengas oli kulunut sisäreunasta pykälille. Mikähän moisen voisi aiheuttaa?
                      Nelipyöräsuuntaus on tehty viime vuonna etupään alustakilkkeiden vaihdon yhteydessä. Auto ei ole mielestäni kolahtanut monttuunkaan, niin että kulmat olisivat voineet muuttua.
                      Auto on siis 525i sedan H&R 30/15 jousilla.

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8972
                        • Kellokoski

                        #26
                        Nostetaas tämä kun liippaa läheltä.

                        Oma Touring on menossa perjantaina etupään tukivarsien vaihtoon ja kulmien säätöön. Tarviitseeko tuota ilmajousitusta huomioida jotenkin? INPA löytyy itseltä että tarvittaessa sillä pystyy jotain säätämään :think
                        Ja alla on nyt 235/35 & 275/30/19" renkaat joten ilmeisesti camberit niin pystyyn kuin saa? Tosin ei vetele nytkään..
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎