E39 528.. Miten kevyt vauhtipyörä vaikuttaa arkiajoon?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7035
    • Uusikaupunki

    #16
    Kaksoismassa ei vaikuta liikkeellelähtöön mitenkään, sen tarkoitus on joustaa kuten kiinteissä vauhtipyörissä käytettävä jousitettu kytkinlevy, tosin se on pehmeämpi ja joustaa pidemmän matkaa = imee mäntämoottorin toimintaperiaatteesta johtuvia värähdyksiä (voima tulee sykäyksinä, ei tasaisena vetona) tehokkaammin, vaikuttaa käytännössä vain kovemmalla kuormituksella ja pienillä kierroksilla.

    Tuo fidanza ei ole kaksoismassa, se on kaksiosainen, eli siinä on vaihdettava kitkapinta. Eli mikäli luistavan kytkimen takia saa poltettua vauhtipyörän pilalle, vaihtaa tuon kitkapinnan vaan ja taas mennään, paljon halvempi kuin koko vauhtipyörä.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Samppasika
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 769
      • Kempele

      #17
      Originally posted by Cell View Post
      Kaksoismassa ei vaikuta liikkeellelähtöön mitenkään, sen tarkoitus on joustaa kuten kiinteissä vauhtipyörissä käytettävä jousitettu kytkinlevy, tosin se on pehmeämpi ja joustaa pidemmän matkaa = imee mäntämoottorin toimintaperiaatteesta johtuvia värähdyksiä (voima tulee sykäyksinä, ei tasaisena vetona) tehokkaammin, vaikuttaa käytännössä vain kovemmalla kuormituksella ja pienillä kierroksilla.

      Tuo fidanza ei ole kaksoismassa, se on kaksiosainen, eli siinä on vaihdettava kitkapinta. Eli mikäli luistavan kytkimen takia saa poltettua vauhtipyörän pilalle, vaihtaa tuon kitkapinnan vaan ja taas mennään, paljon halvempi kuin koko vauhtipyörä.
      Uups Vidduuu.. mä oon koko ajan ollu siinä uskossa, että se on alumiininen kaksoismassa... Etenkin, kun kauppaavat sitä kovan kytkimen kanssa. Sittenhän tuohon pitäis laittaa ehdottomasti jousitettu levy!

      -S
      Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
      E61 530d M-sport -08
      E39 528i Touring -97

      Yhteydenotot: [email protected] !!

      Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #18
        Originally posted by Cell View Post
        Vauhtipyörän massa ei vaikuta moottorin vääntömomenttiin MITENKÄÄN. Piste. Vauhtipyörän massa vaikuttaa pyörivien massojen aiheuttamaan massan hitauteen, eli vauhtipyörän liike-energiaan ja siten siihen kohdistuvaan kiihtyvyyteen tarvittavaan voimaan.

        Tämä näkyy ajossa siten, että kevyemmällä vauhtipyörällä varustettu moottori muuttaa kierroslukuaan pienemmällä voimalla samassa ajassa, eli mikäli joku jauholakki normaaliajossa lähtee aina paukauttamalla kytkimen kerrasta ylös, niin sammuuhan se auto helpommin. Sen sijaan kiihdyttäessä kevyempi vauhtipyörä ilmenee pyörille välittyvänä suurempana vääntömomenttina, kun koneen voimaa kuluu vähemmän vauhtipyörän kiihdyttämiseen.

        Joskus vauhtipyörät painoivat helposti jopa 15kg ja silloinkin oltiin kauhuissaan vauhtipyörän keventämisestä kun "kaikki vääntö häviää!!111". Nyt kun vauhtipyörät ovat jopa 10kg paikkeilla, kukaan ei pidä niitä huonompina kuin nuo vanhat mutta edelleen "kaikki vääntö häviää jos kevennät!!!11". Tiukkaan tuntuvat iskostuvan nuokin harhaluulot.

        Tasaisempaa vetoa kaksoismassa tarjoaa aivan pienimmillä kierroksilla koska joustaa jousitettua kytkinlevyä enemmän, mutta jälleen, kuka häiriintyy siitä jos auto ei vedä puhtaasti nelosella 1200rpm täyskaasulla?

        Kuten ehkä kirjoituksesta näkee, olen itse kaikkea muuta kuin kaksoismassapyörien kannattaja vaikka omassakin M3:n vastaava käikäle pyöriikin
        Aikalailla asiaa. Ihme harhaluuloja ihmisillä kevyestä vauhtipyörästä. Kokeilkaa. Itsellä n.30% vakiota kevyempi ja pelkkää plussaa. Monesta autosta olen keventänyt ja aina parantunut alkuperäiseen verrattuna.

        Comment

        • markov7
          Bimmer Rookie
          • Oct 2004
          • 97

          #19
          oma s14 moottorin vauhtista kevennettiin ja kierrosherkkyys parani reippaasti.
          käyttömukavuuteen ei mielestäni vaikuttanut,levynä 4 lapainen sintteri.jousittamaton.
          s14 rally

          Comment

          • Samppasika
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 769
            • Kempele

            #20
            Originally posted by markov7 View Post
            oma s14 moottorin vauhtista kevennettiin ja kierrosherkkyys parani reippaasti.
            käyttömukavuuteen ei mielestäni vaikuttanut,levynä 4 lapainen sintteri.jousittamaton.
            Kalisiko laatikko pahasti vapaalla kovan vautipyörän kanssa? Onko tuossa vaarana rikkoa jotain, jos ei oo mitään joustavaa välissä? Saakohan tuolle Fidanzalle jostain kaveriksi jousitetun E36 M3 levyn? Vittu ku ois ollu kaksoismassa tuo aluvauhtis...

            -S
            Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
            E61 530d M-sport -08
            E39 528i Touring -97

            Yhteydenotot: [email protected] !!

            Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

            Comment

            • ana80
              Bimmer Rookie
              • May 2005
              • 150
              • Lohja

              #21
              Originally posted by Samppasika View Post
              Kalisiko laatikko pahasti vapaalla kovan vautipyörän kanssa? Onko tuossa vaarana rikkoa jotain, jos ei oo mitään joustavaa välissä? Saakohan tuolle Fidanzalle jostain kaveriksi jousitetun E36 M3 levyn? Vittu ku ois ollu kaksoismassa tuo aluvauhtis...

              -S
              Kytkin akselin boorit voi mennä jos ei mistään jousta. Näin ainakin 3000 omegoissa kun porukka vaihteli niitä kaksoismassa vauhtipyöriä kevyempiin...

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #22
                Originally posted by Samppasika View Post
                Kalisiko laatikko pahasti vapaalla kovan vautipyörän kanssa? Onko tuossa vaarana rikkoa jotain, jos ei oo mitään joustavaa välissä? Saakohan tuolle Fidanzalle jostain kaveriksi jousitetun E36 M3 levyn? Vittu ku ois ollu kaksoismassa tuo aluvauhtis...

                -S
                S14 koneessa ei onneksi ole koskaan ollut kaksoismassa vauhtista, vaan aina kova. Ei kolise laatikko vapaalla. Onhan siinä voimansiirrossa joustoa tuomassa vielä se hardyn kumikiekko.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • markov7
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2004
                  • 97

                  #23
                  Kai toi laatikko vähän kovempaa ääntä pitää,paha mennä sanomaan kun toi vahdekeppi rämisee aika tavalla.Liikkeelle lähdössä ei voi paljoa luistattaa koska lähdöistä tulee aika kengurumaisia kardaanin rättien takia.
                  s14 rally

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    #24
                    Originally posted by markov7 View Post
                    Kai toi laatikko vähän kovempaa ääntä pitää,paha mennä sanomaan kun toi vahdekeppi rämisee aika tavalla.Liikkeelle lähdössä ei voi paljoa luistattaa koska lähdöistä tulee aika kengurumaisia kardaanin rättien takia.
                    Miten paljon sulla on kevennetty vauhtista?
                    Ootko vaihtanut sen kardaanin rätin M5:sen rättiin?
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • markov7
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2004
                      • 97

                      #25
                      Oisko se nyt 6,5 kg jos en vääri muista.Rätti varmaan alkuperäinen ite en oo vaihtanut.Kepissä nylon puslat ja uniball kepin alaosassa.
                      s14 rally

                      Comment

                      • Samppasika
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 769
                        • Kempele

                        #26
                        Taas alkaa kallistua vaaka vakiopalikoihin päin Ei taida jaksaa alkaa metsäsästää jousitettua levyä tuohon Fidanzaan.. Mitenköhän tuollainen E36 m3:n vauhtipyörä ja kytkinpaketti menis paikoilleen tuohon E39:n? Ilmeisesti heittämällä, koska tuo Fidanza+ Sachs pakettikin menee vaikka mihin ja siinähän on M3:n kytkin mukana..?

                        -S
                        Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                        E61 530d M-sport -08
                        E39 528i Touring -97

                        Yhteydenotot: [email protected] !!

                        Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7035
                          • Uusikaupunki

                          #27
                          E36 M3 levy = E34 535i levy = E28 535i levy (löytyy kaksoismassalla ja jäykällä pyörällä) -> sieltä jousitettu levy ja hintaa tais olla 50e. Liikkeellelähdöistä ei ptiäisi juurikaan erilaisia tulla, ei se levy sintteriksi muutu vaikka sinne kovan pyörän pistäisi, mites niillä on ennen pärjätty? :O
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Samppasika
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 769
                            • Kempele

                            #28
                            Originally posted by Cell View Post
                            E36 M3 levy = E34 535i levy = E28 535i levy (löytyy kaksoismassalla ja jäykällä pyörällä) -> sieltä jousitettu levy ja hintaa tais olla 50e. :O
                            Kiitos! Tuosta oli kyllä apua. Käviskö sitten myös 535 asetelma, vai kannattaako laittaa se M3 asetelma (onko jäykempi, sopiiko vauhtipyörään jne..)? Sais varmaan edullisemmin pakettina nuo asetelman, levyn ja painelaakerin, kuin erikseen. Eikö noiden kytkinlevyjen paksuudessa ole mitään eroja? Sittenhän se on ihan sama mikä 240mm jousitettu levy sinne löytyy, jos pooritkin on aina Bemareissa samat kytkinakseleilla..
                            Originally posted by Cell View Post
                            Liikkeellelähdöistä ei ptiäisi juurikaan erilaisia tulla, ei se levy sintteriksi muutu vaikka sinne kovan pyörän pistäisi, mites niillä on ennen pärjätty? :O
                            Lähinnä pelotti se, että jos on kova pyörä ja kova levy, niinkuin tuossa paketissa näyttäis olevan, niin ei jousta mistään yhtään ja...?

                            Edit: Mahtuuko jousitettu levy olemaan esim. kaksoismassalle tarkoitetun asetelman kanssa?
                            Last edited by Samppasika; 08-04-2007, 17:08.
                            Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                            E61 530d M-sport -08
                            E39 528i Touring -97

                            Yhteydenotot: [email protected] !!

                            Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                            Comment

                            • LT
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2004
                              • 140

                              #29
                              Originally posted by ana80 View Post
                              Kytkin akselin boorit voi mennä jos ei mistään jousta. Näin ainakin 3000 omegoissa kun porukka vaihteli niitä kaksoismassa vauhtipyöriä kevyempiin...
                              Niissä on niitä booreja mennyt vakiovauhtipyörälläkin. Kiinteällä saattaa mennä vähän herkemmin, mutta joka tapauksessa vähän heikkoa rautaa ne kytkinakselit on.

                              Joillakin on taas kestänyt ihan hyvin vaikka onkin kiinteä vauhtipyörä, jousittamaton kytkin ja enemmän voimaa kuin vakiona.

                              Comment

                              • Samppasika
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2004
                                • 769
                                • Kempele

                                #30
                                Muutama kysymys vielä auki eri variaatioista...

                                1: Mahtuuko jousitettu levy olemaan E36 M3 kaksoismassalle tarkoitetun paineasetelman kanssa. Esim. E34 M5 3,6:n levy tai vanhempi 535:n levy, vai pitääkö samalla laittaa jousitetulle tarkoitettu asetelma? Miten silloin käy koko paketin korkeudelle, jos Fidanza on suunniteltu käyttämään kaksoismassan kytkinpakettia? Mikä on koko paketin normaali korkeus?

                                2. Onko vauhtipyörässä jotain tappeja tms., joista kampiakselin asennon tunnistin lukee, vai vai lukeeko hammaskehältä? Jos teettäisi sopivan M52 teräsvauhtipyörän PO Metallilla E34 M5 3,6:n kytkinpaketille..

                                3. Ja vielä, jos käyteytään vakiohiluja:
                                M52 kytkin muuttui 9/97 itsestään säätyväksi. Moottori vaihtui vasta 9/98 M52B28TU:ksi. Oma autoni on siis 6/97, eli vanhalla kytkimellä.
                                Jos nyt joudutaan vaihtamaan vauhtipyörää myöten kaikki kytkimen hilut, miksei saman tien laitettasi uudempaa SAC (self adjusting clutch) kytkintä? Onko mitään estettä tuolle modifikaatiolle? Kampirauta ainakin pysyy samana 9/98 asti. Ilmeisesti laatikon tyyppi muuttuu THMU -> THMW, mutta onko tuossa ulkoisesti mitään eroa?
                                Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                                E61 530d M-sport -08
                                E39 528i Touring -97

                                Yhteydenotot: [email protected] !!

                                Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                                Comment

                                Working...
                                X