Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 outoilee, asennontunnistinko?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarcusV
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 149
    • Espoo

    E39 outoilee, asennontunnistinko?

    Kyseessä siis -97 190 tkm ajettu E39 523:nen. Auto on suomiauto ja aukottomalla huoltokirjalla ja viimeisin huoltokin pitäs olla just tehty. Liikkeestä ostin auton alle kk sitten ja nyt pari päivää sitten kun ajelin kaupungilla niin huomasin yhtäkkiä että lämmöt on punasella, sitten ajoin huoltsikalle, tutkin ja ilmailin vähän. Auto vaikutti toimivan ihan normaalisti ja nyt aina kun lähtee liikenteeseen niin se käyttää lämmöt tokavikan viivan yli ja kun vedättää konetta niin lämpömittari nousee aika nopeasti.

    Lämmöt ei se pääongelma ole mutta nyt auto ei lähde käyntiin kunnolla ilman että avittaa vähän kaasupoljinta painamalla, se käy kuitenkin hyvin sitten kun käynnistyy, mutta auton tehot tosiaan katosi jonnekin ja alakierroksilla ei väännä ollenkaan, ihan kun olis 100 hp kadonnu jonnekin. Jossain motarilla tasakaasulla matka-ajossa kaikki on kuitenkin hyvin ja kulkee tasaisesti. Äkkiseltään vanhojen postejen perusteella kampiakselin tai nokan tunnistin kummittelee mielessä. Mitäs mieltä olette, ja liittyykö lämpöily olennaisesti siihen?
  • fastandfurious
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1731
    • Tampesteri

    #2
    Originally posted by MarcusV View Post
    Äkkiseltään vanhojen postejen perusteella kampiakselin tai nokan tunnistin kummittelee mielessä. Mitäs mieltä olette, ja liittyykö lämpöily olennaisesti siihen?

    Muuhun en osaa sanoa, mutta pari kertaa nokan asentotunnistinongelman kohdanneena, olen vahvasti sitä mieltä että lämpöongelma ei liity siihen. Sen sijaan huono käynnistyvyys ja tehon puute voivat hyvinkin olla merkkejä anturiviasta.
    ---------------------------------------------------
    E91 325d M-Sport
    ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
    E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

    Comment

    • ihu412
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 263
      • Tampere/Rovaniemi

      #3
      Olehan varovainen tuon lämpöilyn suhteen ettei tuu lisä vaurioita,vesipumppu tai termari tekee kuolemaa.Ilmamassamittari tai katalysaattori voipi myös olla syynä tuohon tehojen puuttumiseen.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        Originally posted by MarcusV View Post
        Liikkeestä ostin auton alle kk sitten ja nyt pari päivää sitten kun ajelin kaupungilla niin huomasin yhtäkkiä että lämmöt on punasella
        Eli samaiseen liikkeeseen pikaisesti yhteyttä ja homma kuntoon, ennen kuin on kansikin remppakunnossa.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • MarcusV
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 149
          • Espoo

          #5
          Onko toi normaalia että se käyttää lämpömittaria ylhäällä ja laskee sen sitten alas?? Ei se muuten näytä enää lämpöilevän.
          Kumma juttu että se tehottomuus iski yhtäkkiä, muutenkin auto toimii ihmeen hyvin kuitenkin. Vikakoodien luku taitaisi olla paikallaan,

          Niin ja mitä luulette onko liikkeen vastuu tässä kohden vai itsekö huoltoon ja kättä taskuun?
          Last edited by MarcusV; 11-04-2007, 12:10.

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #6
            Originally posted by MarcusV View Post
            Niin ja mitä luulette onko liikkeen vastuu tässä kohden vai itsekö huoltoon ja kättä taskuun?
            Tästä asiasta on varmasti palstalla jo riittävästi väännetty. Jos auto on liikkeestä 1 kk sitten ostettu, niin ei kahta sanaakaan. Liikkeeseen yhteyttä hetimiten!
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • MarcusV
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 149
              • Espoo

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Tästä asiasta on varmasti palstalla jo riittävästi väännetty. Jos auto on liikkeestä 1 kk sitten ostettu, niin ei kahta sanaakaan. Liikkeeseen yhteyttä hetimiten!

              Se on kyllä totta Virhevastuusta sen enempää tietämättä näinpä täytyy tehdä.. Kiits

              Comment

              • ihu412
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 263
                • Tampere/Rovaniemi

                #8
                Originally posted by MarcusV View Post
                Se on kyllä totta Virhevastuusta sen enempää tietämättä näinpä täytyy tehdä.. Kiits
                Ja jos liike rupeaa jumpitteleen,niin yhteys kuluttaja-asiamieheen

                Comment

                • Tenox
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 1732

                  #9
                  Itse kuluttaja-asiamiehen kanssa keskustelleena muistuttaisin, että vikavastuun piiriin ei vanhemmissa käytetyissä autoissa ihan mikä tahansa kuulu. Tämä siis millään tavalla ottamatta kantaa tähän kyseessä olevaan vikailuun. Aina kannattaa joka tapauksessa ottaa yhteys autoliikkeeseen ja kysyä miten tulevat vastaan asiassa vai tulevatko.

                  Omassa 1993 mallisessa BMW:ssä esim. ilmastoinnin toimimattomuus ei olisi kuulunut vikavastuun piiriin auton iän takia, ellei sitä nimenomaan olisi minulle myyty niin, että ilmastoinnin luvattiin olevan kunnossa, kun sitä erikseen ennen ostoa kysyin. Näin ainakin kuluttaja-asiamiehen puheista käsitin.

                  Esimerkkinä jos ketjun autossa vesipumppu on tullut tiensä päähän, ei sen vaihto välttämättä kuulu autoliikkeelle. Eri asia on se, että järkevä autoliike sen varmasti vaihtaisi, kuuluu eli ei, ihan vain saadakseen hyvää mainetta. Ei iso kustannus kuitenkaan.
                  Last edited by Tenox; 11-04-2007, 14:07.
                  Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Tenox View Post
                    Omassa 1993 mallisessa BMW:ssä esim. ilmastoinnin toimimattomuus ei olisi kuulunut vikavastuun piiriin auton iän takia, ellei sitä nimenomaan olisi minulle myyty niin, että ilmastoinnin luvattiin olevan kunnossa, kun sitä erikseen ennen ostoa kysyin. Näin ainakin kuluttaja-asiamiehen puheista käsitin.
                    Tämähän nyt ei tietysti tällaisenaan voi pitää paikkaansa. Jos auton myynti-ilmoituksessa ja varusteluettelossa on mainittu ilmastointi, niin kyllähän sen pitää olettaa toimivan vaikka auto olisi vm. 1921. "Onhan tässä autossa kovasti dingelidongelia, eivät tosin ole toimivia?"

                    Originally posted by Tenox View Post
                    Esimerkkinä jos ketjun autossa vesipumppu on tullut tiensä päähän, ei sen vaihto välttämättä kuulu autoliikkeelle. Eri asia on se, että järkevä autoliike sen varmasti vaihtaisi, kuuluu eli ei, ihan vain saadakseen hyvää mainetta. Ei iso kustannus kuitenkaan.
                    Kulutusosat esim. jarrupalat ovat tietysti asiakkaan oman lompakon varassa. Vesipumppu on siinä kintaalla. Yleensä kuitenkin kuluu virhevastuun piiriin, mutta asiakas joutuu osalliseksi korjauskustannuksiin. Ostajan maksuvelvollisuus riippuu, onko auto remontin jälkeen paremmassa kunnossa, kuin myyntihetkellä voitiin olettaa.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Tenox
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 1732

                      #11
                      En sitten tiedä. Harva varmaan jättää vanhaa autoa ostaessa kysymättä että toimiiko ilmastointi joten kysymys on siinäkin mielessä teoreettinen. Kukaan sen sijaan ei varmaan kysy, että pelittääkö vesipumppu... Minä sain kyllä sen käsityksen, että auton ikä on yhtenä tekijänä siinä, että mitä voidaan olettaa että kuuluu vikavastuun piiriin vielä. En tietysti varma ole ja näkemys on vain yhden kuluttaja-asiamiehen. Pelkästään se, että autossa ilmoituksen mukaan on ilmastointi, ei vielä mielestäni millään lailla takaa sitä, että se myös toimii.

                      Tässä vielä suora lainaus kuluttaja-asiamiehen (tai neuvojan) postista minulle:

                      "Lain mukaan myyjä vastaa antamistaan virheellisistä tiedoista. Vaikka joku
                      vika ei olisi ns virhe ottaen huomioon kuluttajan aiheelliset odotuksen auton
                      iän, hinnan, ajettujen km jne perusteella, voi ostajalle syntyä odotuksia
                      myyjän antamien tietojen perusteella."
                      Last edited by Tenox; 11-04-2007, 14:26.
                      Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Tenox View Post
                        En sitten tiedä. Harva varmaan jättää vanhaa autoa ostaessa kysymättä että toimiiko ilmastointi joten kysymys on siinäkin mielessä teoreettinen. Kukaan sen sijaan ei varmaan kysy, että pelittääkö vesipumppu... Minä sain kyllä sen käsityksen, että auton ikä on yhtenä tekijänä siinä, että mitä voidaan olettaa että kuuluu vikavastuun piiriin vielä. En tietysti varma ole ja näkemys on vain yhden kuluttaja-asiamiehen. Pelkästään se, että autossa ilmoituksen mukaan on ilmastointi, ei vielä mielestäni millään lailla takaa sitä, että se myös toimii.
                        Kuluttajansuoja-OT:ksi tämäkin näkojään vänkäytyy.

                        Kyllä mielestäni pitää lähteä siitä oletuksesta, että ilmoitetut varusteet toimivat, oli auton ikä mikä hyvänsä. Voihan esim. olla sellainen tilanne, että auton ostohetkellä ilmastoinnin toimintaa ei mitenkään järjellisesti pysty testaamaan ja totuus paljastuu vasta kelien lämmettyä.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Tenox
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2006
                          • 1732

                          #13
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Kyllä mielestäni pitää lähteä siitä oletuksesta, että ilmoitetut varusteet toimivat, oli auton ikä mikä hyvänsä. Voihan esim. olla sellainen tilanne, että auton ostohetkellä ilmastoinnin toimintaa ei mitenkään järjellisesti pysty testaamaan ja totuus paljastuu vasta kelien lämmettyä.
                          Ilmeisesti laki ei ole samaa mieltä kanssasi?

                          Itsellenihän kävi juuri noin, eli ostin auton talvella, enkä voinut testata ilmastointia. Eihän se tietenkään lupauksista huolimatta toiminut. Nyt toimii, 560e remontin jälkeen. Tosin auton myynyt firma ilmeisesti konkurssissa ja näyttää vähän siltä, että saan unohtaa vikavastuut osaltani.
                          Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                          Comment

                          • MarcusV
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2007
                            • 149
                            • Espoo

                            #14
                            No laitoinpa mailia vähän aika sitten mutta eivät vastanneet.
                            Mutta jäähynestettä oli aika vähäsen ja sitten kun vielä ilmasi niin eipä nouse lämmöt enää.. Jotenkin vaikuttaisi nyt futaavan hyvin (ainakin viikon päivät mitkä sil on ajellu)
                            Jos porsii taas niin vaikka sitten koputtelemaan tonne liikkeen oven taa.

                            Comment

                            • bmw e34
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2002
                              • 633
                              • raahe

                              #15
                              Originally posted by MarcusV View Post
                              No laitoinpa mailia vähän aika sitten mutta eivät vastanneet.
                              Mutta jäähynestettä oli aika vähäsen ja sitten kun vielä ilmasi niin eipä nouse lämmöt enää.. Jotenkin vaikuttaisi nyt futaavan hyvin (ainakin viikon päivät mitkä sil on ajellu)
                              Jos porsii taas niin vaikka sitten koputtelemaan tonne liikkeen oven taa.
                              siinä sun autossa sitten ei ole check control- toimintoa jos et jäähdytin nesteen tasoja tarkastanut ensitöiksi lämpö ongelmien ilmaannuttua ?.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎