Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ei puhalla kylmää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    E39 ei puhalla kylmää

    Moi,

    Saatana. On KALLIS auto pitää tämmönen pre-facelift E39. Vähän väliä saa olla viemässä autoa korjaamolle jostakin syystä.

    Elikkä. Viime keväänä ei tullut kylmää ilmastoinnista. Vein korjaamolle, jossa lisättiin melkein täysi mälli kylmäainetta. Kysyin vuotaako se. Ei kuulemma vuoda. Noh, keskikesällä tuntui, että kylmä ei ole enää NIIN kylmää, ja vein auton tarkastukseen samaan paikkaan ja kysyin, että VUOTAAKO SE. Ei kuulemma vuoda!

    No kuinka ollakkaan. Nyt kun on lämmintä, niin niinpä vaan taas ei ilmastoinnista tule rahtustakaan kylmää ilmaa, eli jonnekin ne mömmöt on taas perkele vuotaneet. Autosta, jossa mikään ei vuoda.

    Eli: Osaisko arvon tekninen raati ehdottaa sudenkuoppia pre-faceliftin ilmastoinnista, josta mömmöt tyypillisesti karkaa. Että tuleeko tästä monen sadan euron remontti nyt sitten, vai tulisko vaan halvemmaksi laitattaa ne kylmäaineet kerran vuodessa ja antaa talvisin lähteä jos siltä tuntuu ?

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • kosmik
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 167
    • Tampere

    #2
    Onko sulla se syylärin edessä oleva sähköflekti kunnossa? Sen pitäis aina pyöriä jos kompura on päällä. Jos ei ole niin järjestelmä kerää liikaa paineita kaupunkiajossa ja silloin voi vuotaa jostain mistä ei normaalipaineissa vuotaisi.

    Ei kyllä tossa omassakaan pyöri, mutta tarvis laittaakin se kesäks kuntoon. Searchilla löysin jonkun hyvän korjausohjeenkin...
    ---------------
    e39 528iA
    ex: e36 325TDS

    Comment

    • Vehkis
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 1441
      • Turku

      #3
      Originally posted by kosmik View Post
      Onko sulla se syylärin edessä oleva sähköflekti kunnossa? Sen pitäis aina pyöriä jos kompura on päällä. Jos ei ole niin järjestelmä kerää liikaa paineita kaupunkiajossa ja silloin voi vuotaa jostain mistä ei normaalipaineissa vuotaisi.

      Ei kyllä tossa omassakaan pyöri, mutta tarvis laittaakin se kesäks kuntoon. Searchilla löysin jonkun hyvän korjausohjeenkin...
      Siis senkö pitäis pyöriä aina kun on ilmastointi päällä?vaikka oisit juuri käynnistänyt moottorin eli kone on täysin kylmä ja ilmastointi päällä siis sen pitäis pyöriä?? Mikäli näin on,niin lyötyi varmaan syy miks itsellä ei oikein puhalla kylmää ilmastointi..
      Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
      ex E39 535iA -97
      sekä x määrä riisikippoja


      Kesäautona toimii vw kupla -65

      Comment

      • dama
        Bimmer Rookie
        • May 2004
        • 77
        • Helsinki

        #4
        Omassa e39 oli kulunut konehuoneessa menevät ilmastoinnin alumiiniputki puhki. Siinä runkopalkin päällä menee päälletysten 2 putkee lauhduttimen ja kennon välillä ,ylemmässä oli sellainen rautaklöntti joka oli hiertänyt alimmaiseen reiän ja lähti freoonit karkuun. Uudessa putkessa ei sellaista klönttiä enää ollut joten nyt toiminut ok. tarkasta silmämääräisesti putket ja vuodon paljastusaineet sisään ja uudet mehut. Ja myöhemmin tarkatus että kaikki ok.
        dama
        ex.530d Touring M-Sport -99 260tkm

        Comment

        • kosmik
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 167
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Vehkis View Post
          Siis senkö pitäis pyöriä aina kun on ilmastointi päällä?vaikka oisit juuri käynnistänyt moottorin eli kone on täysin kylmä ja ilmastointi päällä siis sen pitäis pyöriä?? Mikäli näin on,niin lyötyi varmaan syy miks itsellä ei oikein puhalla kylmää ilmastointi..
          Näin olen ainakin antanut itseni ymmärtää. Se ei varsinaisesti vaikuta ilmastoinnin toimintaan lyhyellä aikavälillä, mutta saattaa tosiaan käydä niin, että aikanaan tyhjenee kun on liikaa painetta. Tai sitten pettää jostain heikosta kohtaa. Omassani en oo huomannu, että toi koskaan pyörisi ja silti tulee hyvin kylmää. Oon nyt näinä lämpösinä päivinä laittanu aina ilmastoinnin pois jos oon joutunu seisoskeleen ruuhkissa ihan varmuuden vuoksi.

          EDIT: tässä vielä thredi aiheesta ja nimimerkki Lahi:n kirjottaima ohje ton flektin tutkimiseen
          Last edited by kosmik; 16-04-2007, 20:22.
          ---------------
          e39 528iA
          ex: e36 325TDS

          Comment

          • Lallevihtinen
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 690
            • Tampere

            #6
            Originally posted by kosmik View Post
            Onko sulla se syylärin edessä oleva sähköflekti kunnossa? Sen pitäis aina pyöriä jos kompura on päällä. Jos ei ole niin järjestelmä kerää liikaa paineita kaupunkiajossa ja silloin voi vuotaa jostain mistä ei normaalipaineissa vuotaisi.
            Ei mulla ainakaan E46:sessa pyöri edessä oleva ropelli koko aikaa, aika paljo se pyörii ku ilmastointi käytössä mutta on siinä taukoja.
            sigpic
            BMW E93 335i & BMW M550Dx
            EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
            XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

            Comment

            • kosmik
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 167
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Lallevihtinen View Post
              Ei mulla ainakaan E46:sessa pyöri edessä oleva ropelli koko aikaa, aika paljo se pyörii ku ilmastointi käytössä mutta on siinä taukoja.
              e39:ssä ton toiminta muuttui vissiin v. 99. Tuolta postaamastani linkistä, kun lukasee niin käy ilmi, että vanhemmissa ohjataan vastuksilla ja uudemmissa joku portaaton säätö paineentunnistimen ohjaamana. Eli vanhempi pitäisi toimia siten, että kun ilmastoinnin kompura lähtee käyntiin niin flekti alkaa pyörimään hitaasti ja tarvittaessa on vielä käytössä kaksi nopeampaa moodia. Uudempi sitten varmaan pyörii vain silloin kun tuo anturi käskee.

              EDIT: Löytypä tuolta toisaalta vielä kuvaukset noista kummastakin systeemistä:


              Eli vanhassa flekti kytkeytyy, kun ulkolämpötila > 10*C ja ilmastoinnin kompura kytkeytyy. Kytkeytyy myös jos jäähdytinnesteet on > 91*C
              Last edited by kosmik; 17-04-2007, 11:46.
              ---------------
              e39 528iA
              ex: e36 325TDS

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                #8
                Moi,

                Käytin autoa tänään taas pajalla tuon ilmastoinnin takia. Kylmäainetta meni kilo (!), mutta ei missään vuotoja. Epäilivät höyrystinvuotoa, koska mistään muualta ei vuotoja löydy. Vuoden siis pysyi freonit (tai alle) edellisen täytön jälkeen. Väriaineet on seassa, ja käytän autoa taas tarkastuksessa parin viikon päästä, niin katsotaan, josko jossain olisi värjääntynyt.

                Kuinka todnäk on, että höyrystin on rikki, ja kuinka vaikea se on vaihtaa (epäilivät pajalla, että todella aikaaviepä operaatio) ?

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • Vehkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2007
                  • 1441
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by teropa View Post
                  Moi,

                  Käytin autoa tänään taas pajalla tuon ilmastoinnin takia. Kylmäainetta meni kilo (!), mutta ei missään vuotoja. Epäilivät höyrystinvuotoa, koska mistään muualta ei vuotoja löydy. Vuoden siis pysyi freonit (tai alle) edellisen täytön jälkeen. Väriaineet on seassa, ja käytän autoa taas tarkastuksessa parin viikon päästä, niin katsotaan, josko jossain olisi värjääntynyt.

                  Kuinka todnäk on, että höyrystin on rikki, ja kuinka vaikea se on vaihtaa (epäilivät pajalla, että todella aikaaviepä operaatio) ?

                  Tero
                  Paljon maksoi tuo kilo kylmä ainetta?
                  Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                  ex E39 535iA -97
                  sekä x määrä riisikippoja


                  Kesäautona toimii vw kupla -65

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    #10
                    Olikohan 35 euroa.

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7395
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by teropa View Post
                      Olikohan 35 euroa.
                      Sanos vielä missä käytit, saattaa olla mullakin sama edessä.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • teropa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 3855
                        • Oulu

                        #12
                        Nikunen
                        E60 520dA M-sport
                        ---Ex
                        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                        E90 330iA, 325iA, 320dA
                        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                        PPL(A)

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎