Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530dA, alusta "vinossa"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GEPi
    Newbiemmer
    • Mar 2007
    • 5
    • Porvoo

    E39 530dA, alusta "vinossa"

    Ongelma ei haittaa ajamista, mutta haluaisin kuitenkin löytää syyn ja saada asian kuntoon...

    Eli kyseisen kulkupelin alusta on n. 10mm korkeampi vasemmalla puolella verrattuna oikeaan puoleen. Korkeus lokasuojan kaaresta navan keskelle oli 350mm/340mm (vasen/oikea) sekä edessä että takana, jouset on Eibachin Pro-kitit. Luulin ongelman johtuvan finaalissa olevista etuiskareista (jäätyivät pari kertaa viime talvena), joten ne vaihdettiin uusiin Sachsseihin viime viikolla. Keula nousi n.10mm, mutta molemmilta puolilta, joten ongelma säilyi.

    Ideoita mitä kannattaisi kokeilla/tutkia seuraavaksi :think ? Uudet iskarit myös taakse, vai jotain ihan muuta?
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Kyseessä on mm.e39:n ominaisuus, ei vika.

    Comment

    • Vilikki
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 6309
      • Raahe

      #3
      Originally posted by Hemi View Post
      Kyseessä on mm.e39:n ominaisuus, ei vika.
      eikai nää nyt ole niin suseja et ne jo "kuuluukin" olla vinossa? eiköhän tuolle ole tavallaan pakko löytyä jokin selitys miksi se on vinossa?
      BMW e36 316i Turbo Compact

      Comment

      • GEPi
        Newbiemmer
        • Mar 2007
        • 5
        • Porvoo

        #4
        Originally posted by Hemi View Post
        Kyseessä on mm.e39:n ominaisuus, ei vika.
        Tällainen selitys ei tullut edes mieleen, onko joku muu havainnut vastaavaa?

        Jos on ominaisuus, niin voisiko aiheuttaja kenties löytyä kontista? Eli kyseisen mallin akkuhan on melko kookas ja todennäköisesti painaakin melkoisesti (en ole kokeillut paljonko), ja sijoitettu oikealle takanurkkaan. Periaatteessa voisi kammeta autoa vinoon...?

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Korjataan sen verran...että se on erityisesti madalletun e36/e46/e39:n ominaisuus....

          Comment

          • irmeli
            Bimmer Rookie
            • Aug 2005
            • 29
            • Oulu

            #6
            Voisiko tämä johtua tosiaan akun painosta ja polttoainetankin täyttöasteesta. Sama ominaisuus oli edellisessä e34 tds:ssä ja nykyisessä e39:ssä (523), vakioalustalla molemmat. Välillä kun tuntuu että perä on ihan vaaterissa ja välillä retkottaa oikealle. Harmillinen kauneusvirhe "laatuautossa".

            Comment

            • Kentsu
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1397
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by GEPi View Post
              Tällainen selitys ei tullut edes mieleen, onko joku muu havainnut vastaavaa?

              Jos on ominaisuus, ...?
              Jep nostetaas ylös. Eli heitin eteen alle M-sport jouset ja iskarit ja koeajon jälkeen mittasin aivan samoin että vasen nurkka on n. 10 mm oikeaa ylempänä. Aika vaikea tuota on huomata eikä sinänsä haittaa mutta mielenkiintoista kuitenkin. Esiintyykö siis aivan tasallaan olevia E39:ejä sekä näin sentin kenollaan olevia? Mulla on takapää täysin vaaterissa, johtunee tasonsäätöautomatiikasta.

              Ja sitten mielenkiinnosta mittasin pihassa "hiukan" enemmän ajetun 520i E34:n nokkaa ja totesin aivan saman; vasen nurkka sentin korkeammalla kuin oikea :think Jos ei ominaisuus niin erittäin yleistä kuitenkin.
              Ex: 523iA '97, 520iA '89
              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

              Comment

              • JonasG
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2006
                • 2160
                • Porvoo/Helsinki

                #8
                Touringissa välillä sama "vika". Olen tarkistanut INPA:lla että säkit ei vuoda, autossa siis tasonsäätö ja madallettu suht paljon.

                Comment

                • Talakem
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2007
                  • 59
                  • Helsinki

                  #9
                  Onko vinossa vielä sen jälkeen kun autoon laittaa normaalikokoisen kuskin sisään? Luulis kompensoivan tuon jollei ole ratti oikealla. :think

                  Onko myös mahdollista että E39 ssä on bensaa vajaalla tankilla aina enemmän oikeassa tankinpuolikkaassa? Siis jos ei ole tasonsäätöjä...
                  Last edited by Talakem; 24-02-2008, 10:13.
                  - Ostetaan E39 sedanin toimivat harmaat takapenkin lukuspotti-/sisävalot (molemmat puolet)

                  Comment

                  • ockelbo4500
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 925
                    • Sotkamo--Oulu

                    #10
                    Ainakin E34 tds touringissa huomaa selvästi että vasen puoli alempana. Luulisin että toi takavetoisuus saattaa vaikuttaa osittain asiaa. Eli moottori pitkittäin ja kun painaa kaasua niin eikös se yritä kallistaa autoa juurikin oikealle. Mitä tehokkaampi sitä voimakkaampi vaikutus. Eli iän myötä puslat ja (jouset) kuluu hieman sellaiseen asentoon että oikea puoli jää alemmas.
                    Pitäis varmaan kerralla vaihtaa kaikki puslat, jouset ja iskarit ja kattoa mitä vaikuttas. Tosin ainakin E34:ssa se tankki enempi siellä oikealla , joten sinne se ainakin täydellä tankilla kallistaa, jos ei jouset oo erijäykkyyksiset.
                    BMW E84 X1 18dXdrive -14

                    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                    Ex, E46 320 d Touring -01
                    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                    Comment

                    • goldenm
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2005
                      • 544

                      #11
                      Minulla oli vastaavanlainen ominaisuus joskus madalletussa E34:ssä, vasen takanurkka "roikkui". Mitään vikaa en löytänyt joten
                      jo silloin totesin sen olevan vain ominaisuus.. :think
                      Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                      Comment

                      • Rahu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 6464
                        • Tuusula

                        #12
                        Kierrejousilla varustetuissa ne harvemmin on millilleen samassa korossa mutta ilmajousitteisessa ne on mahdollista kyllä säätää vaateriin just eikä melkein.
                        BMW Service
                        P.o4oo925441
                        [email protected]
                        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                        Comment

                        • Nisti
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2007
                          • 705
                          • På Gränsen

                          #13
                          Itselläni 530d touring kuskinpuoli takaa mitattuna 1cm korkeammalla... Sitä on mietitty kaverin kanssa, että mikä sen aiheuttaa.. Kunnes sitten kaverilla välähti päähän että istuppas autoon ja mitataan uudestaan, ja eipä ollut auto enää vinossa. Olisiko siis ihan tarkoituksella tyhjänä vinossa, ja kun kuski (normi aikuinen) istuu penkille, niin auto on sitten vaaterissa? Tuleeko lynkkaus, vai olisiko tässäkin baijerin insinöörien "keskinnöt" takana :think
                          "MURPHY'S LAW"
                          "Whatever can go wrong will go wrong,
                          and at the worst possible time,
                          in the worst possible way"

                          Comment

                          • Kentsu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 1397
                            • Tuusula

                            #14
                            Hyvinkin voi olla insinöörien fiksua ajatuksen virtaa mutta tällä periaatteella taas kun tähän viidelle rekisteröityyn autoon tulee yksikin matkustaja niin taas mennään vinossa...
                            Sentti sinne tänne, sou not, kunhan kulkee kuin pitää.
                            Ex: 523iA '97, 520iA '89
                            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                            Comment

                            • Tojopa
                              BTCF Member
                              • Mar 2004
                              • 1592
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by Kentsu View Post
                              Hyvinkin voi olla insinöörien fiksua ajatuksen virtaa mutta tällä periaatteella taas kun tähän viidelle rekisteröityyn autoon tulee yksikin matkustaja niin taas mennään vinossa...
                              Sentti sinne tänne, sou not, kunhan kulkee kuin pitää.
                              No mutta.. BMW.. ajajan auto

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎