Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530dA ulina ratkaistu....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hurtta
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 444

    E39 530dA ulina ratkaistu....

    OK, eli tämä oire on sitten ratkaistu kun sain auton ylös nosturilla ja pääsi kurkkamaan auton alle. Sinänsä hauskaa että merkkiliikkeen kaverit eivät nähneet auton alustassa mitään poikkeavaa ;\. Eli homman nimi oli se että takimmainen "lämpäsuoja" auton alla oli repeytynyt irti kiinityksistään (lue: kaksi pulttia) ja mukavasti hankasi kardaania vasten sen pyöriessä ja aiheutti pyörieessään mielenkiintoista ääntä. No, vika ei ole iso mutta hieman ilkeä ja täytyy taas kerran todeta että merkkihuollon jepet taitaa kyllä olla sokeita kaikelle joka ei liity huolto-ohjelman mukaiseen huoltoon koska eivät tuollaista huomaa jonka itse näin about kahdessa sekunnissa kun sain auton ylös.
    Last edited by hurtta; 26-05-2007, 17:33.
  • Haukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 1366
    • Valkeala

    #2
    Apulaitteiden hihnojen rullat? villi veikkaus...

    Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

    Comment

    • veku
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6324
      • P-Pohjanmaa

      #3
      Veikataan vaikka turboa,vai kuuluuko ääni edes turbon läheltä
      Vedot tallessa ?
      F11 M550D
      E39 M5
      F26 3.0 Da M-Sport
      E61 535D M-Sport

      Comment

      • hurtta
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 444

        #4
        Originally posted by veku View Post
        Veikataan vaikka turboa,vai kuuluuko ääni edes turbon läheltä
        Vedot tallessa ?
        Kyllä kulkupuoli tuntuisi olevan ihan ennallaan ja turbo sinänsä viheltää ihan nätisti.

        Ääntä on hieman vaikea kuvailla mutta jonkinlaista ulisevaa kahinaa se on.
        Last edited by hurtta; 25-04-2007, 19:13.

        Comment

        • hurtta
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 444

          #5
          Jaaha, tuli käytyä näyttämässä pirssiä merkkihuollon kaverille ja niinkuin vähän epäilinkin niin ei se mitään erityistä kuullut mistään. No, jompikumpi meistä on sitten oikeassa - toivottavasti se en ole minä tällä kertaa. Täytynee ajella vaan ja seurata josko äänet kovenee tai sitten ei.

          Comment

          • hurtta
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2006
            • 444

            #6
            Tuota ulisevaa ääntä kuuluu jälleen ja ainoastaan "nätisti" pintakaasulla liikkeelle lähdettäessä. Ääni ei tuntuisi tulevan keulasta vaan jostain muualta mutta havainnollistaminen on hieman hankalaa. Jos liikkeelle lähtee reippaammalla kaasulla niin ääntä ei kuulu. Käsijarru se ei ole eikä oikein kivikään missään jarrusatulan välissä joka pitää enemmänkin kirskuvaa ääntä.

            Ääni on siis jonkinlainen ulina jossa on aavistus jotain metallista sävyä vähän kuin joku resonoisi mutta selvästi kuitenkin uliseva. Lisäksi kuulostaa vähän siltä kuin ääni kaikuisi jossain peltisen/metallisen kotelon sisällä.

            Onkos kellään vihjeitä mikä voisi mahdollisesti resonoida ja onko vaihdelaatikossa tai voimansiirrossa mitää sälää mikä voisi tuollaisen äänen antaa? Ääni ei siis kuulu kun ajelee reippaasti ja kaikki tuntuisi pelaavan ihan OK kuten ennenkin.

            Comment

            • hurtta
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2006
              • 444

              #7
              Jaa, otin virrat pois pirssistä 15 minuutiksi resetoidakseni lootan yms. heebelit. Olikos se niin että vartin ilman sähköä jotkin kompuutterit (lootan ohjaus) resetoituu vai oliko se vaan urbaanilegendaa? Jos ei vartilla niin millä ajalla sitten?

              Comment

              • TomiK
                Bimmer Rookie
                • Apr 2007
                • 125

                #8
                Minulla oli myöskin pari vuotta sitten outoa ulinaa e30:ssä. Kuulosti ihan laturin hihnalta, mutta tuli jostain muualta. Vikaa ei löytynyt mistään. Vaihdoin seuraavana kesänä kardaanin tukilaakerin, jota epäilin jo talvella. Ei ole ulissut enää. Ihan se oli päällisin puolin ehjä, mutta siinä tuntui kyllä hieman "pykälää" kun pyöritteli irrallaan. Ikävä vaan mennä vaihtamaan / vaihdattamaan, jos ei olekaan vikaa siellä...:think Mutta näin mulla.

                Tietysti jos ulisee myös paikallaan, niin silloin ei ole ainakaan kardaanin laakeri.

                Comment

                • hurtta
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2006
                  • 444

                  #9
                  Originally posted by TomiK View Post
                  Minulla oli myöskin pari vuotta sitten outoa ulinaa e30:ssä. Kuulosti ihan laturin hihnalta, mutta tuli jostain muualta. Vikaa ei löytynyt mistään. Vaihdoin seuraavana kesänä kardaanin tukilaakerin, jota epäilin jo talvella. Ei ole ulissut enää. Ihan se oli päällisin puolin ehjä, mutta siinä tuntui kyllä hieman "pykälää" kun pyöritteli irrallaan. Ikävä vaan mennä vaihtamaan / vaihdattamaan, jos ei olekaan vikaa siellä...:think Mutta näin mulla.

                  Tietysti jos ulisee myös paikallaan, niin silloin ei ole ainakaan kardaanin laakeri.

                  Joo, ei ulise paikallaan kun antaa kierroksia koneelle enkä oikein jaksa uskoa kardaanin tukilaakeria. Oireet ei oikein ole sellaisia eikä oikein näillä kilometreilläkään pitäisi mennä ko. laakeri - tosin ei kyllä milkään muukaan

                  Comment

                  • Dandy
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 1438
                    • ....

                    #10
                    Mitenkäs olisi pieni välys vaihdelaatikon rattaissa? Minulla oli edellisessä M3:ssa kyseinen vika. Äänti ainoastaan pintakaasulla, vedättäessä laatikon rattaat kiristyi ja ääni hävisi, vapaalla ei myöskään ääntänyt.

                    Jos laatikosta peräisin niin en tekisi mitään. Korjaaminen hankalaa ja kallista ja uusi laatikko maksaa pirusti. Voi olla, että kestää vielä pitkään, minulla ei ainakaan ääni muuttunut mihinkään reilun 10 tkm aikana.

                    Comment

                    • TomiK
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2007
                      • 125

                      #11
                      Originally posted by hurtta View Post
                      Joo, ei ulise paikallaan kun antaa kierroksia koneelle enkä oikein jaksa uskoa kardaanin tukilaakeria. Oireet ei oikein ole sellaisia eikä oikein näillä kilometreilläkään pitäisi mennä ko. laakeri - tosin ei kyllä milkään muukaan
                      Kai sitten on pakko olla voimansiirrossa jotain, jos ei paikallaan ollessa ääntele. Oletko tarkastanut milloin viimeksi millaiset öljyt on laatikossa ja perässä? Jos siellä esim jokin laakeri hirttää välillä, alkaa öljyt tummumaan pikkuhiljaa. Ja kai siellä on oikeanlaiset öljyt ylipäätään? Meinaan jos on liikapaksut öljyt, niin alkavat toimimaan oikein vasta lämmettyään.

                      Comment

                      • veku
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6324
                        • P-Pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by hurtta View Post
                        Jaa, otin virrat pois pirssistä 15 minuutiksi resetoidakseni lootan yms. heebelit. Olikos se niin että vartin ilman sähköä jotkin kompuutterit (lootan ohjaus) resetoituu vai oliko se vaan urbaanilegendaa? Jos ei vartilla niin millä ajalla sitten?
                        Mulle kertoi BMW-huollossa että puoli tuntia akun navat irti ja + ja miinus kaapeli yhteen siksi aikaa niin suurin osa nollaantuu mm vaihelaatikko aloittaa ko tempauksen jälkeen opiskelun uusille ajotyyleille kuten stepillä on tapana.
                        F11 M550D
                        E39 M5
                        F26 3.0 Da M-Sport
                        E61 535D M-Sport

                        Comment

                        • hurtta
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2006
                          • 444

                          #13
                          Originally posted by veku View Post
                          Mulle kertoi BMW-huollossa että puoli tuntia akun navat irti ja + ja miinus kaapeli yhteen siksi aikaa niin suurin osa nollaantuu mm vaihelaatikko aloittaa ko tempauksen jälkeen opiskelun uusille ajotyyleille kuten stepillä on tapana.
                          Eli 15 minuuttia ei siten riitä vissiin...

                          Comment

                          • hurtta
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2006
                            • 444

                            #14
                            OK, eli tämä oire on sitten ratkaistu kun sain auton ylös nosturilla ja pääsin kurkkamaan auton alle. Sinänsä hauskaa että merkkiliikkeen kaverit eivät nähneet auton alustassa mitään poikkeavaa ;\. Eli homman nimi oli se että takimmainen "lämpösuoja" auton alla oli repeytynyt irti kiinityksistään (lue: kaksi pulttia) ja mukavasti hankasi kardaania vasten sen pyöriessä ja aiheutti pyörieessään mielenkiintoista ääntä. No, vika ei ole iso mutta hieman ilkeä ja täytyy taas kerran todeta että merkkihuollon jepet taitaa kyllä olla sokeita kaikelle joka ei liity huolto-ohjelman mukaiseen huoltoon koska eivät tuollaista huomaa jonka itse näin about kahdessa sekunnissa kun sain auton ylös.
                            Last edited by hurtta; 26-05-2007, 17:43. Reason: koe

                            Comment

                            • 528iA
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2005
                              • 70

                              #15
                              minkä ikäinen auto ja tiedätkö löytyykö kyseistä osaa -96 528:sta ?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎