Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 528i 1 ja 2 vaihteet takeltelee. Auttaiskohan Redline MTL?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppasika
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 769
    • Kempele

    E39 528i 1 ja 2 vaihteet takeltelee. Auttaiskohan Redline MTL?

    Ykkönen ja kakkonen meinaa takellella ja vaatii monesti voimaa ja kepin vatkausta, että saa pykälää silmään. Etenkin, kun pysähdytään liikennevaloihin ja pitäisi saada ykkönen pesään, joutuu monesti yrittämään kovastikin.. Myös nopeat vaihdot kiihdyttäessä on melko hankalia.
    Vaiva alkoi auton ensimmäisenä talvena Suomessa 3 vuotta sitten. Ongelman ilmettyä vaihdatin lootaan öljyt merkkiliikkeessä. Ei helpottanut.
    Sen jälkeen lootaan on reilu vuosi sitten kytkinrempan yhteydessä vaihdettu Castrolin Transmax Z öljyt ja laitettu RVS aineet sekaan. Parani tilapäisesti, mutta tuntuu että taas pahenemaan päin.
    Lueskelin suunnilleen kaikki vähääkään aihetta liippaavat threadit ja ajattelin vielä kokeilla monien ylistämää Redlinen MTL:ää. Ainoa mutta on se, kun lootan kyljessä on oranssi tarra ja ATF teksti. Onko mitään haittaa, jos vaihdan nuo öljyt Redlinen MTL:ään? Pitäisikö loota pestä jotenkin sisältä, vai riittääkö että valuttaa huolella kaikki mitä tulee pois?

    Ainakin redlinen myyntipuhe lupailisi jotain parannusta asiaan: http://www.roadmachine.fi/mtl.html

    Etenkin seuraava kohta pisti miettimään josko johtuisi nimenomaan ATF öljystä:
    "Kaikki öljyt ovat liukkaita, ja useimmiten mitä liukkaampia sen parempi. Manuaalivaihteiston kohdalla tilanne on kuitenkin toisenlainen. Manuaalivaihteistossa synkronointi vaatii tietyn kitkan. Liukkaat voiteluaineet kuten hypoidiöljyt ja ATF aiheuttavat liian hitaan synkronoinnin, johtaen synkronirenkaan nopeaan kulumiseen. MTL ja MT-90 kitkakerroin on suurempi kuin perinteisillä öljyillä, mahdollistaen nopean ja varman synkronoinnin"
    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
    E61 530d M-sport -08
    E39 528i Touring -97

    Yhteydenotot: [email protected] !!

    Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.
  • _Dexi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 769
    • Vihti

    #2
    Kyllä Redline auttoi ainakin 540 E39 sekä M5 E39 lootiin kun kummassakin pikkuvaihteet juuri tuolla lailla tuppas takeltelee alkuperäisöljyillä.

    Mutta, Redline kataloogikin sanoo että etiketin mukaan sinne pitää laittaa joko MTL tai ATF.

    En tiedä mikä niissä lootien puolesta on eroa, mutta synkat ei pelaa yhtä herkästi varmaankaan MTL:llä kuin ATF:llä, siinä missä MTL taas kestää kuormitusta paremmin.

    Redline tekee myös hyvälaatuista ATF:ää jotka itsellä pyörii M5 lootassa.


    p.s. www.futurez.fi voit laittaa myös mailia jos tarviit ölkät.
    **********
    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
    (ex. E60 530Da '04)
    (ex. E39 M5 Facelift '99)
    (ex. E39 540i '98)
    *

    Comment

    • jSp
      Bimmer Rookie
      • Oct 2006
      • 116
      • Kiuruvesi

      #3
      Kytkin hiihtää??
      Kuulostaa ihan siltä.

      Comment

      • HC91
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 999
        • 29100/310053

        #4
        Originally posted by Samppasika View Post
        Ykkönen ja kakkonen meinaa takellella ja vaatii monesti voimaa ja kepin vatkausta, että saa pykälää silmään. Etenkin, kun pysähdytään liikennevaloihin ja pitäisi saada ykkönen pesään, joutuu monesti yrittämään kovastikin.. Myös nopeat vaihdot kiihdyttäessä on melko hankalia.
        Onko ongelma kylmänä ja lämpimänä yhtä paha?

        Mitäs tapahtuu kun yrittää laittaa ykköstä silmään ja jos/kun ei mene suosiolla -> pitää saman staattisen voiman, mutta sammuttaa moottorin?

        Jotenkin kuulostaisi että se kytkinlevy jumittaa akselilla?
        92' ///M5 3.8 individual
        09' 320d xDrive
        16' NIU N1 Sport
        19' NIU U+ Sport

        Comment

        • Samppasika
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 769
          • Kempele

          #5
          Originally posted by HC91 View Post
          Onko ongelma kylmänä ja lämpimänä yhtä paha?

          Mitäs tapahtuu kun yrittää laittaa ykköstä silmään ja jos/kun ei mene suosiolla -> pitää saman staattisen voiman, mutta sammuttaa moottorin?

          Jotenkin kuulostaisi että se kytkinlevy jumittaa akselilla?
          Kylmänä pahempi, muttei häviä lämpimänäkään. Pahin juuri liikennevaloissa, kun vapaalta tai isommalta vaihteelta laittaa ykköstä pesään.. Kytkin on vaihdettu reilu vuosis sitten ja se remppa meni ihan vitux, kiitos Kempeleen autohuollon!!! = Kytkin täristää ja luistaa äkäseen lähettäessä.. Mutta ei se sammuta konetta tai tee muuta kuin vaatii muutaman edes takaisen nytkytyksen tai kerralla enemmän voimaa, että mene pesään.. Uus kytkin tulossa lähiaikoina kevyen kovan vauhtipyörän kera..

          -S
          Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
          E61 530d M-sport -08
          E39 528i Touring -97

          Yhteydenotot: [email protected] !!

          Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

          Comment

          • HC91
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 999
            • 29100/310053

            #6
            Originally posted by Samppasika View Post
            Mutta ei se sammuta konetta tai tee muuta kuin vaatii muutaman edes takaisen nytkytyksen tai kerralla enemmän voimaa, että mene pesään..
            Tarkoitin sitä että lompsahtaako se ykkönen saman tien silmän kun sammuttaa itse moottorin siinä jumittavassa tilanteessa. BMW:llä on tästä aiheesta TSB, kun vaan muistaisi mistäpäin intternettiä sen nyt löytäisi.
            Last edited by HC91; 01-05-2007, 07:54. Reason: TSB, ei TSI...
            92' ///M5 3.8 individual
            09' 320d xDrive
            16' NIU N1 Sport
            19' NIU U+ Sport

            Comment

            • Valkman
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 712
              • Helsinki

              #7
              Jos näin käy, mikä on tulkinta viasta?

              Comment

              • HC91
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 999
                • 29100/310053

                #8
                Originally posted by Valkman View Post
                Jos näin käy, mikä on tulkinta viasta?
                "bent selector fork"
                92' ///M5 3.8 individual
                09' 320d xDrive
                16' NIU N1 Sport
                19' NIU U+ Sport

                Comment

                • Gustaff
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2006
                  • 132

                  #9
                  Täsmälleen samaa vikaa 328:ssa

                  Mullakin on vuoden vanhat atf:t laatikossa. Onko jollakin lisää tietoa tosta siirtohaarukasta, kuinka vittumainen vaihtaa?
                  Näyttäis siirtelevän just noita 1 ja 2 vaihteita sama haarukka, eli vika vois hyvinkin olla siinä:think

                  Comment

                  • backinbmw
                    Newbiemmer
                    • May 2007
                    • 7

                    #10
                    Täällä olisi juuri Suomeen tullut 328i /-97 / 136 tkm, jossa hankalasti kytkeytyvä ykkösvaihde, ja kakkonenkin paikoillaan ollessa. Kytkin irrottaa ok. Seuraan tulevia viestejä mielenkiinnolla.
                    Niin, ja hyvää kevättä kaikille uudelta jäseneltä !

                    Comment

                    • HC91
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 999
                      • 29100/310053

                      #11
                      Käykääpäs joku hakemassa huollon tiskiltä tuo diagnoosi TSB mikä on mainittu tuossa skannatussa: http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums...postid=3325796

                      Vähän sama homma kuin siinä jumivassa vitoslinjakeississä, euron osa bugittaa - mutta sen vaihtoon vaadittavan työn osuus nostaa kustannukset korkeiksi
                      92' ///M5 3.8 individual
                      09' 320d xDrive
                      16' NIU N1 Sport
                      19' NIU U+ Sport

                      Comment

                      • kaze
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2007
                        • 56

                        #12
                        Originally posted by backinbmw View Post
                        Täällä olisi juuri Suomeen tullut 328i /-97 / 136 tkm, jossa hankalasti kytkeytyvä ykkösvaihde, ja kakkonenkin paikoillaan ollessa. Kytkin irrottaa ok. Seuraan tulevia viestejä mielenkiinnolla.
                        Niin, ja hyvää kevättä kaikille uudelta jäseneltä !
                        Jarrunesteet ainakin kannattaa vaihtaa ja ilmata huolella (hydraulinen kytkin käyttää samoja nesteitä), omassa 328 coupessa auttoi (E36 '95).
                        Last edited by kaze; 01-05-2007, 20:35.

                        Comment

                        • backinbmw
                          Newbiemmer
                          • May 2007
                          • 7

                          #13
                          Niin, nesteet on vaihtorajoilla, eli minimi kiehumisraja on käyttökelpoiselle nesteelle on 155 astetta, mulla on nyt 174, kun vaihtoa suositellaan 190 asteen kohdalla. Uudella nesteellä menee yli 260 astetta...
                          Mutta voisiko olla kytkimen irroituksesta kyse ?
                          Tuskin, onhan tässä tullut suhattua aika paljon, joten luulisin tunnistavani irrotusprobleemin. Outoa. No ainahan sitä uutta oppii !
                          Last edited by backinbmw; 01-05-2007, 21:10. Reason: lisäys

                          Comment

                          • backinbmw
                            Newbiemmer
                            • May 2007
                            • 7

                            #14
                            No alkaahan se selvitä, eli eka kerran pysäköin lievään mäkeen ja seuraavan kerran lähtiessäni ensin kytkin pohjaan, ja vaihde pois ykköseltä vapaalle - mutta kepissä oli vastusta ja siirto vapaalle nytkäytti autoa käsijarrun varaan.
                            Joten kytkin ei irroita kuten pitäisi, onko sitten kyse hydrauliikasta vai itse levyn pykimisestä. "kaze" joka mainitsi nesteistä; aika sattuvasti syttyi kojelaudassa jarrunesteiden merkkivalo - tuo pieni kello, joka ehdottaa nesteiden vaihtoa kahden vuoden välein. Noo, vaihdetaan ensin nesteet ja sitten kytkinremppaan.

                            Comment

                            • jSp
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2006
                              • 116
                              • Kiuruvesi

                              #15
                              Levy jumittaa,boori likainen ja koko systeemi pölyä täysi.
                              Kun teet kytkinrempan niin tuntuu ihan uudelta kiesi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎