Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Rengas raapii oik.puolelta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nappe74
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 2845
    • South Carelia

    #16
    Originally posted by mikae34 View Post
    Ei niitä kaaria millään vasaralla tarvi hakata vaan varovasti vääntää puulla. Itselläni ei edes massa lohjennut sisäkaaresta kun näin tein.
    Kuten mainitsin aiemmin, olen menossa huomenna(kts.kelloa ja lue: tänään) pajalle tutkimaan asiaa, sieltä löytyy ihan virallinen kaarenpokkauskone millä saa varmaan siistiä jälkeä... pakko saada tehtyä jotain ennenkuin aloittaa kotimatkan sunnuntaina täydellä autolla, riitti kun moottoritiellä 120km/h vauhdissa rengas raapaisi kaareen useamman kerran...
    G30 530e xDrive A M-Sport -20

    ex-Bimmerit:
    F10 525dA xDrive M-Sport -13
    E21 316 -80
    E91 330xdA M-Sport -06
    E53 X5 3.0iA Sport -04
    E91 335xiA M-Sport -08
    E60 530iA M-Sport -06
    E36 320i Cabriolet M-Sport -96
    E91 320d -06
    E39 530iAT M-Sport -01
    E36 328iA -96
    E39 528iA -96
    E36 325i -92

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Originally posted by nappe74 View Post
      Mutta auttaako pelkkä nelipyöräsuuntaus tässä tilanteessa... ei kai se muuta sitä kuitenkaan että oikea takapyörä raapii kaareen???
      Siis tottakai renkaan pystykallistus vaikuttaa tuohon radikaalisti. Eli jos takaa katsoen renkaiden tilanne ei ole tämä: /--\ ...vaan tämä: /--l ,niin tokihan se raapii kaareen oikealta puolen.
      Toki pitää myös huomioida että itse ongelma voikin olla vasemmalla puolella, jonka ko.rengas/vanteen et yhdistelmällä pitäisi raapia myöskin, mutta ei sitä tee liiallisen pystykallistuksen(=camberin takia).

      Comment

      • nappe74
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 2845
        • South Carelia

        #18
        Originally posted by Hemi View Post
        Siis tottakai renkaan pystykallistus vaikuttaa tuohon radikaalisti. Eli jos takaa katsoen renkaiden tilanne ei ole tämä: /--\ ...vaan tämä: /--l ,niin tokihan se raapii kaareen oikealta puolen.
        Toki pitää myös huomioida että itse ongelma voikin olla vasemmalla puolella, jonka ko.rengas/vanteen et yhdistelmällä pitäisi raapia myöskin, mutta ei sitä tee liiallisen pystykallistuksen(=camberin takia).
        Eli pitäisikö molemmat takarenkaat olla kuitenkin /--\ vaikka oikea puoli on enemmän pystyssä kuten mainitsit??? Voiko olla tosiaan niin että tässä tapauksessa pyörän suuntaus on niin keturallaan että se sen takia on liian pystyssä, ja kun se suunnataan oikein niin käännetäänkö sitä rengasta sitten \ asentoon??? auttaako suuntaus ollenkaan jos puslat on loppu?? piru kun en oo oikein perillä näistä jutuista niin joutuu tekee kaikenlaisii tyhmii??? kysymyksiä !!
        G30 530e xDrive A M-Sport -20

        ex-Bimmerit:
        F10 525dA xDrive M-Sport -13
        E21 316 -80
        E91 330xdA M-Sport -06
        E53 X5 3.0iA Sport -04
        E91 335xiA M-Sport -08
        E60 530iA M-Sport -06
        E36 320i Cabriolet M-Sport -96
        E91 320d -06
        E39 530iAT M-Sport -01
        E36 328iA -96
        E39 528iA -96
        E36 325i -92

        Comment

        • Komu
          BTCF Member
          • Sep 2004
          • 1037
          • Nurmijärvi

          #19
          Oikeelta raapii. Suuntaukset tehty. Kaarien kimppuun uudestaan ku ehtii. (Nii ja puslatki vois vaihtaa).
          E70 X5 40d + F31 330d
          Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
          Myyty tämäkin335d E91 perheauto
          Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

          Comment

          • Kouris
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 683

            #20
            Originally posted by nappe74 View Post
            Eli pitäisikö molemmat takarenkaat olla kuitenkin /--\ vaikka oikea puoli on enemmän pystyssä kuten mainitsit??? Voiko olla tosiaan niin että tässä tapauksessa pyörän suuntaus on niin keturallaan että se sen takia on liian pystyssä, ja kun se suunnataan oikein niin käännetäänkö sitä rengasta sitten \ asentoon??? auttaako suuntaus ollenkaan jos puslat on loppu?? piru kun en oo oikein perillä näistä jutuista niin joutuu tekee kaikenlaisii tyhmii??? kysymyksiä !!

            Molemmat takarenkaat kuuluu olla hiukan /--\. Suuntauksessa ei ole ikinä järkeä huonoilla puslilla. Aina kannattaa mahdollisuuksien mukaan tarkastaa ne ennen suuntausta. Helpoiten saat tarkastettua tuon puolien välisen camber eron vatupassilla ja rullamitalla. Auto tasaselle pohjalle, vatupassi pystyyn vannetta vasten siten että alapää nojaa vanteen reunaan. Pidät vatupassia pystyssä ja mittaat rullamitalla vanteen yläreunan matkan vatupassiin. Jos molemmin puolin sama mitta niin voi jonkunlaisella tarkkuudella olettaa camber kulman olevan sama molemmin puolin autoa.

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 9990
              • KVLA

              #21
              Originally posted by nappe74 View Post
              Eli pitäisikö molemmat takarenkaat olla kuitenkin /--\ vaikka oikea puoli on enemmän pystyssä kuten mainitsit??? Voiko olla tosiaan niin että tässä tapauksessa pyörän suuntaus on niin keturallaan että se sen takia on liian pystyssä, ja kun se suunnataan oikein niin käännetäänkö sitä rengasta sitten \ asentoon??? auttaako suuntaus ollenkaan jos puslat on loppu?? piru kun en oo oikein perillä näistä jutuista niin joutuu tekee kaikenlaisii tyhmii??? kysymyksiä !!
              Eikö se "tontitus" kannata tehdä ensin,jos sitä kerran suunnittelet.Puslat uusiksi ja matalampaa alustaa alle.Sitten vasta kulmien mittaus ja säätö.Ei tarvi kahta kertaa työstää ja maksaa.

              Comment

              • nappe74
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 2845
                • South Carelia

                #22
                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Eikö se "tontitus" kannata tehdä ensin,jos sitä kerran suunnittelet.Puslat uusiksi ja matalampaa alustaa alle.Sitten vasta kulmien mittaus ja säätö.Ei tarvi kahta kertaa työstää ja maksaa.
                Juurikin näin oli tarkoitus, säätö jätetään viimeiseksi !! Pitää tarkistaa ne puslat että missä kunnossa ovat, toivottavasti ei niin huonona että ne olis ihan pakko vaihtaa... kun ne niin "sikahelpot" on vaihtaa...
                G30 530e xDrive A M-Sport -20

                ex-Bimmerit:
                F10 525dA xDrive M-Sport -13
                E21 316 -80
                E91 330xdA M-Sport -06
                E53 X5 3.0iA Sport -04
                E91 335xiA M-Sport -08
                E60 530iA M-Sport -06
                E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                E91 320d -06
                E39 530iAT M-Sport -01
                E36 328iA -96
                E39 528iA -96
                E36 325i -92

                Comment

                • nappe74
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 2845
                  • South Carelia

                  #23
                  Noniin... pajalla käyty ja asia tutkittu...
                  Kaarta alettaessa pokkaamaan huomattiin että koko kaari/takakylki on saanu osuman joskus ja oikaisu on tehty saumoineen päin helvettiä eli kaari on jäänyt liian sisälle !!
                  Puslat näytti olevan ihan kunnossa...
                  Eli edessä on peltiseppä/maalarilla käynti, saa nähdä minkälaista kustannusarviota tippuu !!
                  Kyllä nyt ahistaa !!!!
                  Last edited by nappe74; 09-05-2007, 16:43.
                  G30 530e xDrive A M-Sport -20

                  ex-Bimmerit:
                  F10 525dA xDrive M-Sport -13
                  E21 316 -80
                  E91 330xdA M-Sport -06
                  E53 X5 3.0iA Sport -04
                  E91 335xiA M-Sport -08
                  E60 530iA M-Sport -06
                  E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                  E91 320d -06
                  E39 530iAT M-Sport -01
                  E36 328iA -96
                  E39 528iA -96
                  E36 325i -92

                  Comment

                  • [pmp]
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2006
                    • 650
                    • Vantaa

                    #24
                    ^ ~400€+maali. Riippuu toki kuinka paha on, mutta sanoisin maaleineen 400-1000€ Riippuu ihan tapauksesta
                    F31 335dx m-sport
                    Ex F10 535d m-sport
                    Ex E30 325i
                    Ex E36 325td
                    Ex E30 320i

                    Comment

                    • nappe74
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 2845
                      • South Carelia

                      #25
                      Originally posted by [pmp] View Post
                      ^ ~400€+maali. Riippuu toki kuinka paha on, mutta sanoisin maaleineen 400-1000€ Riippuu ihan tapauksesta
                      Tuo 400 euroa kuulostaisikin ihan kohtuulliselta...
                      Periaatteessahan muuta ei tarttisi tehdä kuin pullistaa koko kaari ulospäin mutta se kyllä varmaan repii saumat auki sisältä ja ulkoa... sitten se maksaa jos joutuu ottaa koko kaaren irti ja asettaa se oikealle paikalleen...
                      G30 530e xDrive A M-Sport -20

                      ex-Bimmerit:
                      F10 525dA xDrive M-Sport -13
                      E21 316 -80
                      E91 330xdA M-Sport -06
                      E53 X5 3.0iA Sport -04
                      E91 335xiA M-Sport -08
                      E60 530iA M-Sport -06
                      E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                      E91 320d -06
                      E39 530iAT M-Sport -01
                      E36 328iA -96
                      E39 528iA -96
                      E36 325i -92

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Jos se on kuitenkin saanut tällin oikeaan kylkeen, niin tarkastuta/tarkista ne camberit+tuennat nyt myös kuitenkin.

                        Comment

                        • nappe74
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 2845
                          • South Carelia

                          #27
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Jos se on kuitenkin saanut tällin oikeaan kylkeen, niin tarkastuta/tarkista ne camberit+tuennat nyt myös kuitenkin.
                          Juu, pitää ne vielä mitata nekin...
                          Kyllä sen silti selvästi huomasi että koko kaari on jäänyt liian sisälle, kaaren ja takaoven välinen rako on huomattavasti suurempi kuin toisella puolella ja takakontin luukun oikea reunarako ei ole suora... Pokatessa ruostetta ropisi kaaresta eli ruostevauriot on ainakin saatava kuntoon ja jotain kuitenkin tehtävä että pyörä mahtuu pyörimään, tarttee sitten tehdä mitä tarttee...
                          Last edited by nappe74; 09-05-2007, 16:42.
                          G30 530e xDrive A M-Sport -20

                          ex-Bimmerit:
                          F10 525dA xDrive M-Sport -13
                          E21 316 -80
                          E91 330xdA M-Sport -06
                          E53 X5 3.0iA Sport -04
                          E91 335xiA M-Sport -08
                          E60 530iA M-Sport -06
                          E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                          E91 320d -06
                          E39 530iAT M-Sport -01
                          E36 328iA -96
                          E39 528iA -96
                          E36 325i -92

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎