Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Rengas raapii oik.puolelta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nappe74
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 2845
    • South Carelia

    E39 Rengas raapii oik.puolelta

    Elikkä ongelma on että takarengas raapii pyöränkaareen ainoastaan oikealta puolelta !! Silminnähden oikea rengas tulee ulommas kaaresta mitä vasen...
    Molemmissa et on sama 20 ja eilen katsastuksessakaan ei löytynyt vikaa mistään mikä voisi aiheuttaa tämän.
    Renkaat ovat 265/35/18, vanteet 10" leveät et20 ja autossa vakioalusta... olen ymmärtänyt että nuo pitäisi mahtua pyörimään.

    Mikä siis voi olla vikana että vain oikeanpuoleinen rengas raapii kaareen???? Olen joskus kuullut että mahdollisesti akseli ei olisi keskellä vaan enempi toisessa sivussa, voiko olla??? Mistä tähän lähtisi vikaa etsimään ja onko tuolle mitään tehtävissä???? ja onko tälläinen ihan normaalia??? Auttaako ainoastaan kaaren pokkaus sitte toiselta puolelta???

    Auto siis E39 528iA -96 sedan ja renkaat ovat Kumho KU19
    G30 530e xDrive A M-Sport -20

    ex-Bimmerit:
    F10 525dA xDrive M-Sport -13
    E21 316 -80
    E91 330xdA M-Sport -06
    E53 X5 3.0iA Sport -04
    E91 335xiA M-Sport -08
    E60 530iA M-Sport -06
    E36 320i Cabriolet M-Sport -96
    E91 320d -06
    E39 530iAT M-Sport -01
    E36 328iA -96
    E39 528iA -96
    E36 325i -92
  • Stone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 4074
    • Helsinki

    #2
    Sinne vas. takakulmaan on ajanut jossain vaiheessa joku hörhö ja oikaisutyö on tehty hieman sinne päin. Pahin mahdollinen syy, mutta mahdollinen kuitenkin.

    Toinen voisi olla, että oik.lokari on saanut pikku pusun ja kaari ei ole enää alkuperäisessä muodossa. Tämä on todennäköisempi kuin tuo edellinen.

    Tässä nyt kaksi vaihtoehtoa näin aluksi...
    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
    VW Pornstarter (työjuhta)
    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
    Finnmaster T8







    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

    Comment

    • Zoui
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 6350
      • Tampere

      #3
      Onko aivan varma että ottaa ulkokaareen kiinni, ettei polttoaineen täyttöputken "pahkaan" sisäsyrjästä... ?
      Elämä on pihakivestä.

      Comment

      • nappe74
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 2845
        • South Carelia

        #4
        Originally posted by Zoui View Post
        Onko aivan varma että ottaa ulkokaareen kiinni, ettei polttoaineen täyttöputken "pahkaan" sisäsyrjästä... ?
        Juu, ei voi erehtyä kun renkaan reunasta irtoaa kumisilppua ja komee skraidu ympäri renkaan...
        Onkohan muita mahdollisuuksia tohon kuin että olis saanu kolhun ja oiottu huonosti????
        G30 530e xDrive A M-Sport -20

        ex-Bimmerit:
        F10 525dA xDrive M-Sport -13
        E21 316 -80
        E91 330xdA M-Sport -06
        E53 X5 3.0iA Sport -04
        E91 335xiA M-Sport -08
        E60 530iA M-Sport -06
        E36 320i Cabriolet M-Sport -96
        E91 320d -06
        E39 530iAT M-Sport -01
        E36 328iA -96
        E39 528iA -96
        E36 325i -92

        Comment

        • mikae34
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 4986
          • Forssa

          #5
          outo juttu muuten tuo kun meilläkin on kaksi e39 ja niissäkin molemmissa juuri tuo oikea takarengas raapii lokasuojan kanttiin kiinni ja vasen ei. Sain vian pois vääntämällä lokarin ulkoreunan sisäkanttia puunpalalla niin että se taittui vahvemmin ylöspäin.
          Auto on liikkumaväline.

          Comment

          • nappe74
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 2845
            • South Carelia

            #6
            Originally posted by mikae34 View Post
            outo juttu muuten tuo kun meilläkin on kaksi e39 ja niissäkin molemmissa juuri tuo oikea takarengas raapii lokasuojan kanttiin kiinni ja vasen ei. Sain vian pois vääntämällä lokarin ulkoreunan sisäkanttia puunpalalla niin että se taittui vahvemmin ylöspäin.
            Eli olisiko tuo enemmänkin ominaisuus kuin vika jos kerran teillä molemmissa autoissa sama ongelma... Jostain luin/kuulin että näissä malleissa on tullut vastaan sitä että akseli ei ole keskellä vaan jostain syystä enempi toisessa laidassa ja siitä johtuu sitten tämä ongelma... outo juttu !!! :think
            G30 530e xDrive A M-Sport -20

            ex-Bimmerit:
            F10 525dA xDrive M-Sport -13
            E21 316 -80
            E91 330xdA M-Sport -06
            E53 X5 3.0iA Sport -04
            E91 335xiA M-Sport -08
            E60 530iA M-Sport -06
            E36 320i Cabriolet M-Sport -96
            E91 320d -06
            E39 530iAT M-Sport -01
            E36 328iA -96
            E39 528iA -96
            E36 325i -92

            Comment

            • mikae34
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 4986
              • Forssa

              #7
              Originally posted by nappe74 View Post
              Eli olisiko tuo enemmänkin ominaisuus kuin vika jos kerran teillä molemmissa autoissa sama ongelma... Jostain luin/kuulin että näissä malleissa on tullut vastaan sitä että akseli ei ole keskellä vaan jostain syystä enempi toisessa laidassa ja siitä johtuu sitten tämä ongelma... outo juttu !!! :think
              Joo eli tosiaan molemmissa sama ja autot eivät ole kolaroituja tmv. Kyse on kuitenkin niin pienestä että suosittelen ottamaan puunpalan käteen....Rengasta vasten on hyvä kaarta taittaa sisäänpäin puunpalalla vääntäen.
              Auto on liikkumaväline.

              Comment

              • Vilikki
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 6309
                • Raahe

                #8
                Miten voisikohan syy olla myös huonoissa ja väsyneissä taka-akselin puslissa? Mittappas muuten navasta kaareen molemmilta puolen että onko auto suorassa.. Hemi varmaan osaa kirjottaa tästä e39 vinossa aiheesta enemmänkin..
                BMW e36 316i Turbo Compact

                Comment

                • nappe74
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 2845
                  • South Carelia

                  #9
                  Joo eli tosiaan molemmissa sama ja autot eivät ole kolaroituja tmv. Kyse on kuitenkin niin pienestä että suosittelen ottamaan puunpalan käteen....Rengasta vasten on hyvä kaarta taittaa sisäänpäin puunpalalla vääntäen.

                  Huomenna oli tarkoitus lähteä pajalle mittailemaan ja katsomaan mitä tolle vois tehdä...





                  Originally posted by Vilikki View Post
                  Miten voisikohan syy olla myös huonoissa ja väsyneissä taka-akselin puslissa? Mittappas muuten navasta kaareen molemmilta puolen että onko auto suorassa.. Hemi varmaan osaa kirjottaa tästä e39 vinossa aiheesta enemmänkin..
                  Paljastuuko tuollaiset puslien väsymykset katsastuksessa??? eilen käytin auton leimalla eikä ollut mitään huomautettavaa mistään...
                  En ole vielä mitannut onko auto ihan suorassa mutta jotenkin näyttäisi että tämä raapiva oikea puoli olisi hieman alempana kuin vasen, tiedä sitten johtuuko siitä että silmä haluaa näyttää sen väkisinkin alempana kun muutenkin v*****aa koko asia !!!
                  G30 530e xDrive A M-Sport -20

                  ex-Bimmerit:
                  F10 525dA xDrive M-Sport -13
                  E21 316 -80
                  E91 330xdA M-Sport -06
                  E53 X5 3.0iA Sport -04
                  E91 335xiA M-Sport -08
                  E60 530iA M-Sport -06
                  E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                  E91 320d -06
                  E39 530iAT M-Sport -01
                  E36 328iA -96
                  E39 528iA -96
                  E36 325i -92

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Ilman muuta kysymys on ominaisuudesta, joka pitkälti johtuu siitä että oikean takapyörän camber(=eli pystykallistus)on vähemmän miinuksella kuin vasemmalla puolella. Oikea takarengas on siis aavistuksen pystymmässä kuin vasen. Tosin hieman vanhemmiten puslien väsyessä taka-akselikelkka siirtyy muutaman millin "vetopuolelle", eli oikealle.
                    Yleensä myös oikea takakulma on akusta johtuen hieman alempana kuin vasen takakulma, varsinkin mm.eibach:in progressiivisilla vietereillä.
                    Nämä kaikki yhdessä tekee sen että raapii juuri oikealta.

                    Comment

                    • nappe74
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 2845
                      • South Carelia

                      #11
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Ilman muuta kysymys on ominaisuudesta, joka pitkälti johtuu siitä että oikean takapyörän camber(=eli pystykallistus)on vähemmän miinuksella kuin vasemmalla puolella. Oikea takarengas on siis aavistuksen pystymmässä kuin vasen. Tosin hieman vanhemmiten puslien väsyessä taka-akselikelkka siirtyy muutaman millin "vetopuolelle", eli oikealle.
                      Yleensä myös oikea takakulma on akusta johtuen hieman alempana kuin vasen takakulma, varsinkin mm.eibach:in progressiivisilla vietereillä.
                      Nämä kaikki yhdessä tekee sen että raapii juuri oikealta.
                      Eli korjaantuuko tämä ominaisuus sillä että vaihtaa nämä puslat uusiin vai jääkö akselikelkka enemmän oikealle puolelle joka tapauksessa???
                      Muuten lääkkeenä taitaa olla vain kaaren pokkaus...?? varsinkin jos on aikomus pudottaa autoa lähemmäs tonttia...
                      G30 530e xDrive A M-Sport -20

                      ex-Bimmerit:
                      F10 525dA xDrive M-Sport -13
                      E21 316 -80
                      E91 330xdA M-Sport -06
                      E53 X5 3.0iA Sport -04
                      E91 335xiA M-Sport -08
                      E60 530iA M-Sport -06
                      E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                      E91 320d -06
                      E39 530iAT M-Sport -01
                      E36 328iA -96
                      E39 528iA -96
                      E36 325i -92

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Itse voisin lähteä nelipyöräsuuntauksesta.

                        Comment

                        • nappe74
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 2845
                          • South Carelia

                          #13
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Itse voisin lähteä nelipyöräsuuntauksesta.
                          Mutta auttaako pelkkä nelipyöräsuuntaus tässä tilanteessa... ei kai se muuta sitä kuitenkaan että oikea takapyörä raapii kaareen??? Löysin juttua tuosta puslien vaihdosta ja sen verran hankalalta operaatiolta vaikuttaa että ei haluttais ensimmäisenä alkaa korjaamaan tätä tapausta sieltä käsin...
                          G30 530e xDrive A M-Sport -20

                          ex-Bimmerit:
                          F10 525dA xDrive M-Sport -13
                          E21 316 -80
                          E91 330xdA M-Sport -06
                          E53 X5 3.0iA Sport -04
                          E91 335xiA M-Sport -08
                          E60 530iA M-Sport -06
                          E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                          E91 320d -06
                          E39 530iAT M-Sport -01
                          E36 328iA -96
                          E39 528iA -96
                          E36 325i -92

                          Comment

                          • Vilikki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 6309
                            • Raahe

                            #14
                            Helpoinhan on varmasti tuo kaaren naputtelu jota en kyllä itse menis omaani tekemään kun kuitenkin noin uusikin auto. Puslatkin on vaikeat tosiaan vaihtaa eli helpoin ja halvin? vaihtoehto on käyttää säädätyksellä ja kattoo sen jälkeen tartteeko kopistella kaaria vai tehdä pusla remonttia.
                            BMW e36 316i Turbo Compact

                            Comment

                            • mikae34
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 4986
                              • Forssa

                              #15
                              Originally posted by Vilikki View Post
                              Helpoinhan on varmasti tuo kaaren naputtelu jota en kyllä itse menis omaani tekemään kun kuitenkin noin uusikin auto. Puslatkin on vaikeat tosiaan vaihtaa eli helpoin ja halvin? vaihtoehto on käyttää säädätyksellä ja kattoo sen jälkeen tartteeko kopistella kaaria vai tehdä pusla remonttia.
                              Ei niitä kaaria millään vasaralla tarvi hakata vaan varovasti vääntää puulla. Itselläni ei edes massa lohjennut sisäkaaresta kun näin tein.
                              Auto on liikkumaväline.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎