Auto on siis E39 540iA 4/1998, eli M62 ennen teknistä faceliftiä.
Nyt kaipaisin hyviä vinkkejä vianetsimisjärjestyksestä. Tuo vika näyttää selkeästi pahenevan vain: Eli auto kun on seissyt yön yli, on käynnistyksen jälkeinen tyhjäkäynti hieman vaikeaa. Auton startattua putoaa tyhjäkäynti samantien 200rpm pintaan, ja "humpsuttaa" 1000rpm ja sammumisen rajan välillä. Jos keli on alle 5 asteinen, joutuu auton starttaamaan pari-kolmekin kertaa, ennenkuin jää edes käyntiin tekemään tuota "humppaamista". Kaasuunkaan kone ei tuossa "humppaamis"-vaiheessa oikein terhakkaasti vastaa. Tätä jatkuu n. puoli minuuttia, jonka jälkeen kone alkaa käydä tasaisempaa n.700-800rpm tyhjäkäyntiä - mutta edelleen selvästi hytkyen. Samoin ajoon lähdettäessä koneen käynti tuntuu vielä 1-2 minuutin ajan hieman epästabiililta. Koneen lämmettyä pannu toimii sitten kuin unelma. Samoin käynnistykset sujuvat ongelmitta aina seuraavan aamun ensimmäiseen lähtöön saakka, kun auto on seissyt ainakin sen 12 tuntia.
Tämän paremmin en osaa vikaa kuvailla. Jos vastaavia oireita on muilla ollut, kuulisin mielelläni ratkaisuehdotuksia. Omalla työlistallani ajattelin kohdistaa epäilyt seuraavaksi polttoainepumpun takaiskuventtiiliin. Onko PA-pumppua jouduttu paljon uusimaan? Sama pumppuhan näyttää olevan kaikissa bensakäyttöisissä E39:seissä.
Tässä vaiheessa voi jo sulkea pois seuraavat vian aiheuttajat, joita moni mielellään varmaan ehdottaisi:
- MAF
- Tyhjäkäynnin säätöventtiili
- Nokka-akselin asentoanturi
- Kampiakselin asentoanturi
- Lambdat
Nyt kaipaisin hyviä vinkkejä vianetsimisjärjestyksestä. Tuo vika näyttää selkeästi pahenevan vain: Eli auto kun on seissyt yön yli, on käynnistyksen jälkeinen tyhjäkäynti hieman vaikeaa. Auton startattua putoaa tyhjäkäynti samantien 200rpm pintaan, ja "humpsuttaa" 1000rpm ja sammumisen rajan välillä. Jos keli on alle 5 asteinen, joutuu auton starttaamaan pari-kolmekin kertaa, ennenkuin jää edes käyntiin tekemään tuota "humppaamista". Kaasuunkaan kone ei tuossa "humppaamis"-vaiheessa oikein terhakkaasti vastaa. Tätä jatkuu n. puoli minuuttia, jonka jälkeen kone alkaa käydä tasaisempaa n.700-800rpm tyhjäkäyntiä - mutta edelleen selvästi hytkyen. Samoin ajoon lähdettäessä koneen käynti tuntuu vielä 1-2 minuutin ajan hieman epästabiililta. Koneen lämmettyä pannu toimii sitten kuin unelma. Samoin käynnistykset sujuvat ongelmitta aina seuraavan aamun ensimmäiseen lähtöön saakka, kun auto on seissyt ainakin sen 12 tuntia.
Tämän paremmin en osaa vikaa kuvailla. Jos vastaavia oireita on muilla ollut, kuulisin mielelläni ratkaisuehdotuksia. Omalla työlistallani ajattelin kohdistaa epäilyt seuraavaksi polttoainepumpun takaiskuventtiiliin. Onko PA-pumppua jouduttu paljon uusimaan? Sama pumppuhan näyttää olevan kaikissa bensakäyttöisissä E39:seissä.
Tässä vaiheessa voi jo sulkea pois seuraavat vian aiheuttajat, joita moni mielellään varmaan ehdottaisi:
- MAF
- Tyhjäkäynnin säätöventtiili
- Nokka-akselin asentoanturi
- Kampiakselin asentoanturi
- Lambdat
Comment