Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540i Kylmäkäynnistyksen jälkeinen "humppaaminen"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2314
    • Uusimaa

    E39 540i Kylmäkäynnistyksen jälkeinen "humppaaminen"

    Auto on siis E39 540iA 4/1998, eli M62 ennen teknistä faceliftiä.

    Nyt kaipaisin hyviä vinkkejä vianetsimisjärjestyksestä. Tuo vika näyttää selkeästi pahenevan vain: Eli auto kun on seissyt yön yli, on käynnistyksen jälkeinen tyhjäkäynti hieman vaikeaa. Auton startattua putoaa tyhjäkäynti samantien 200rpm pintaan, ja "humpsuttaa" 1000rpm ja sammumisen rajan välillä. Jos keli on alle 5 asteinen, joutuu auton starttaamaan pari-kolmekin kertaa, ennenkuin jää edes käyntiin tekemään tuota "humppaamista". Kaasuunkaan kone ei tuossa "humppaamis"-vaiheessa oikein terhakkaasti vastaa. Tätä jatkuu n. puoli minuuttia, jonka jälkeen kone alkaa käydä tasaisempaa n.700-800rpm tyhjäkäyntiä - mutta edelleen selvästi hytkyen. Samoin ajoon lähdettäessä koneen käynti tuntuu vielä 1-2 minuutin ajan hieman epästabiililta. Koneen lämmettyä pannu toimii sitten kuin unelma. Samoin käynnistykset sujuvat ongelmitta aina seuraavan aamun ensimmäiseen lähtöön saakka, kun auto on seissyt ainakin sen 12 tuntia.

    Tämän paremmin en osaa vikaa kuvailla. Jos vastaavia oireita on muilla ollut, kuulisin mielelläni ratkaisuehdotuksia. Omalla työlistallani ajattelin kohdistaa epäilyt seuraavaksi polttoainepumpun takaiskuventtiiliin. Onko PA-pumppua jouduttu paljon uusimaan? Sama pumppuhan näyttää olevan kaikissa bensakäyttöisissä E39:seissä.

    Tässä vaiheessa voi jo sulkea pois seuraavat vian aiheuttajat, joita moni mielellään varmaan ehdottaisi:

    - MAF
    - Tyhjäkäynnin säätöventtiili
    - Nokka-akselin asentoanturi
    - Kampiakselin asentoanturi
    - Lambdat
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • Juhaska
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 3983
    • Suomi

    #2
    Itsellä teki myös omassa 540i:sessä tuota sammumista, kun nokka-akselin asentotunnistin oli kaputt. Uusi tunnistin ja alkoi toimimaan. Tuo "humppaaminen" ei kyllä itsellä kuulunut silloin oireisiin.
    Liekkö sitten anturin lisäksi joku noista muista ehdottamistasi ongelmista mukana? :think
    ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

    Comment

    • Stone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 4074
      • Helsinki

      #3
      Nokan ja kampuran tunnistimia olisin minäkin veikannut.
      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
      VW Pornstarter (työjuhta)
      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
      Finnmaster T8







      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

      Comment

      • Spetke
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 3449
        • Janakkala

        #4
        Tässä vaiheessa voi jo sulkea pois seuraavat vian aiheuttajat, joita moni mielellään varmaan ehdottaisi:

        - MAF
        - Tyhjäkäynnin säätöventtiili
        - Nokka-akselin asentoanturi
        - Kampiakselin asentoanturi
        - Lambdat


        Millä perusteella noi edellä mainitut asiat on suljettu pois?
        Onko separaattori tarkistettu tai uusittu?
        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

        Comment

        • Behemoth
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 562

          #5
          Mullon sama laulu m30:ssä. Kylmänä mielellään hiukan "humputtaa", mutta kuumana käy kuin taskukello. Kuulemma kutonen ei käy koskaan kylmänä tasaisesti. Venttiilit säädetty. M62:ssa ei kyllä samaa ongelmaa pitäisi esiintyä.
          E66 730Ld LCI

          ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

          Comment

          • kake
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2002
            • 590
            • Kerava

            #6
            Lämpöanturi? Vikakoodit luettu?
            Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2314
              • Uusimaa

              #7
              Originally posted by Spetke View Post

              - MAF
              - Tyhjäkäynnin säätöventtiili
              - Nokka-akselin asentoanturi
              - Kampiakselin asentoanturi
              - Lambdat


              Millä perusteella noi edellä mainitut asiat on suljettu pois?
              Onko separaattori tarkistettu tai uusittu?

              Nuo on kaikki juuri uusittu...Paitsi MAF, jonka olen mitannut ajon aikana suoraan navoista. Antaa tyhjäkäynnillä tasaista 0,9V jännitettä ja täydellä kaasulla vedätettäessä 4,8-5,0 volttia. Jännite ei heittele. Eli on luultavasti kunnossa... Tosiaankin...tietysti pitäisi vielä tarkistaa yleismittarilla kylmäkäynnistyksen yhteydessä nuo jännitteet?

              Separaattoriakin epäilin, mutta jos se olisi tukossa niin eikö silloin pitäisi kampikammioon kehittyä painetta? Öljytikun kautta on testattu paine käydessä, eikä sellaista esiintynyt? Yritin tästä separaattorista taannoin kysellä, mutta vähän irtosi tietoa. Kuinka sen viallisuus todetaan? Tilasin jo kaikki imusarjaan liittyvät tiivisteet ja O-renkaat, mutta separaattorin jätin viimetingassa pois... Separaattorista saa kertoa lisää?
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2314
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by kake View Post
                Lämpöanturi? Vikakoodit luettu?
                Vikakoodeja on luettu kymmeniä kertoja, ja aina tulee samat vikakoodit:
                P0170 Virheellinen bensan ja ilman sovitus
                P0173 Virheellinen bensan ja ilman sovitus

                Ja hetkellisesti esiintyvissä vikakoodeissa tuppaa olemaan "nokka-akselin asentoanturin vika". Vaikkakin ko. anturi on juuri uusittu. Mutta tuo ei ole koskaan päässyt vielä pysyviin koodeihin.

                ...Ja noillehan ekoille koodeille tarjotaan selitykseksi vaikka sun mitä vaihtoehtoa: MAF, Bensan paineen säädin, kampikammion tuuletus jne...

                Lämpöanturista pitäisi tulla vikakoodi, jos se ei toimi speksien mukaan?

                Mutta onko tuo PA-pumppu -arvioni ihan perusteeton?

                Sinänsä harmiton vika, mutta kuitenkin sopivasti kiusaava...
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2314
                  • Uusimaa

                  #9
                  Joo perhana...Pumppu tuli vaihdettua eikä kylmäominaisuudet (käyntihäiriöt) korjaantuneet. Sama nykivä meno jatkuu edelleen ensimmäiset 3-5 minuttia kylmästartin jälkeen.

                  Tosin teinpä testin uudella mutta halvalla tarvike-MAF:filla, jolla auto ei taas vedä kunnolla lämpinänä. Mutta tällä budjetti-maffilla tuntuisi kylmälähdöt tapahtuvan suht. ongelmattomasti. Mistä hemmetistä tämä voi johtua, vaikka molemmat MAF:it antavat ECU:lle osakuormalla samankaltaisia jännitelukemia?

                  Varmaan se ostattaa vielä ihan oikean Boschin alkuperäisen MAF:fin. Jos olette joutuneet hankkimaan tuon 540:iinne, niin mistä olette saaneet sen edullisimmin, ja onko ongelmanne sillä korjaantuneet? Siis kyse on ennen 9/1998 valmistetuista 540:eistä, jossa MAF:fille tulee pyöreä nelinapainen liitin. Tätä samaa maffia käytetään myös E34, E38, E32 malleissa.

                  Tämä meikäläisen probleema liittyy kuitenkin selkeästi ongelmaan moottorinohjauksessa ennenkuin lambdat alkavat toimimmaan ja säätämään seosta. Sen jälkeen homma alkaa toimia.
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • ihu412
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2006
                    • 263
                    • Tampere/Rovaniemi

                    #10
                    Ettei ongelma olis tuolla maf:in sisällä olevassa imuilman lämpötilaa mittaavassa anturissa:think
                    M5messageboardilta löysin mielenkiintoisen viestiketjun joka käsitteli käynnistys,tehohäviö ja mukautumien nollausta maffeihin liittyen.Ovat joutuneet uusimaan maffinsa jo 40-57tmailin kohdalla.Keskustelussa oli mukana David S joka vieraili täälläkin jokin aika sitten.Mukautumien nollaukseen tarjottiin ratkaisuksi 20-30km lenkkiä 4000-5000rpm kierroksilla ja lisäksi vielä muutama täyskaasu kiihdytys (WOT)samalla,jos kerrasta ei sopeudu niin sama uudelleen.Seuraavaksi tarjottiin mukatumien nollausta piuhan päässä.Noilla maffien vaihdoilla oli saatu monta M5:sta uudelleen henkiin.
                    Last edited by ihu412; 20-05-2007, 22:36.

                    Comment

                    • jarkkil
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 264

                      #11
                      Onkos tähän juttuun tullu mitään selvyyttä:think

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2314
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by ihu412 View Post
                        Ettei ongelma olis tuolla maf:in sisällä olevassa imuilman lämpötilaa mittaavassa anturissa:think
                        PreFaceliftissä ei taida olla maffin sisällä minkäänlaista lämpötila-anturia. Maf on 4-napainen, joista yhteen tulee jatkuva 12V, kaksi napaa on maadoituksia ja neljännestä lähtee virtaustieto ECU:lle (0,8-5,0V). Käsittääkseni ainoa lämpötila-anturi on putsarikotelossa.

                        Projektin kulku on nyt sellainen, että imusarja lepää varaston työpöydällä odottaen uusia tiivisteitä. Kävi nimittäin tänään pieni moka. Yritin irroittaa imusarjan takaa jarrutehostalle menevää letkua, ja kuului paks. Imusarjaan menevä muovinen L-liitin katkesi juurestaan, vaikka en mielestäni edes vielä aloittanut varsinaista nitkuttamista :( Ja sitten kun yritin kaivaa katkennutta putken nysää läpiviennistä pois, luiskahti koko putkenjämä suoraan imusarjaan Ei oikein viitsinyt alkaa käynnistelemään autoa... Noh, pari tuntia purkutyötä ja imusarja oli käsissä, ja sieltä se putkennysä kolisi ulos. Uusitaan nyt sinne sitten kaikki tiivisteet. Ja samalla myös ruiskusuuttimien O-renkaat yms... Junalla töihin kulkeminen onkin toisaalta ihan siistiä!

                        Ainiin, siitä maffista. Sellaisen uuden orggiksen löysin saksasta 289 eurolla. Pitäisi tulla ensiviikolla.
                        BMW G30 530e X-Drive

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2314
                          • Uusimaa

                          #13
                          Noh nyt on imusarja paikallaan kera kaikkien mahdollisten uusien tiivisteiden. Siis ihan kaikkien, sekä myös uusien imuletkujen klemmareiden. Tuo edellisessä postauksessa julkistamani vahinko taisikin osoittautua onnepotkuksi . On nimittäin takana nyt kolme kylmäkäynnistystä rempan jälkeen, ja auto ei ole vielä koskaan käynyt kylmäkäyntiänsä niin sivistyneesti kuin nyt. Ja vaikka kahtena aamuna olosuhteet ovat olleet oikein tyypilliset tälle "humppaamiselle" (kolea/kostea), ei ongelmista ole ollut tietoakaan! Starttauksen jälkeen kierrokset rävähtää 1500rpm:ääm ja siitä laskevat rauhallisen siististi n. 1000rpm pintaan, eikä edes yritä notkahtaa sen alle. Ja siitä sitten samantien lämmettyään 650rpm:ään. Jä käy tasaisesti. Kuin uusi. Yes!

                          Ainoa harmi on se, että taisin nyt turhaan tilata sen uuden MAF:in, kun tuossa ei näytäkään olevan mitään vikaa. Mutta enpä olisi ilman tuota vahinkoa jaksanut alkaa irroittelemaan imusarjaa ihan vain lämpimikseni. Jonkin tiivisteen välistä se siis haukkasi ylimääräistä ilmaa kylmästartin yhteydessä, ja heti lämmettyään vuotokohta "laajeni" umpeen. Näin se on ymmärrettävä. Mutta tässä yksi mahdollisuus, jos joku taistelee vastaavan ongelman kanssa.
                          BMW G30 530e X-Drive

                          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎