Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d, Turbo ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MrBubbles
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2009
    • 799
    • Seinäjoki

    #16
    Originally posted by Clavurion View Post
    Ahtovuodolta kovasti kuulostaa. Joku ahtoletkuista irti/löysällä, halki tai imusarjan plenumissa halkeama (murtuu yleensä siitä öljytikun kohdilta).
    Ja sitten äkkiä kuntoon, garretit ei tykkää tyhjän pumppaamisesta.
    No life, no friends, just motorsport!

    -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
    -jokunen e30.
    -e28

    Comment

    • cor
      Bimmer Rookie
      • Mar 2012
      • 55
      • Helsinki

      #17
      Originally posted by Aksa P View Post

      Ota ilmamäärämittarilta turbolle menevä putki pois, niin näet miltä turbon kompressorin siivet näyttää. Voit sitten pyörittää turboa käsin ja kokeilla tuntuuko väljää tai hankausta. Jos turbo on IHAN finaalissa, niin noi tsekit yleensä jotain kertoo.

      Eli Moottori huohottaa ilmaputkeen juuri ennen turboa. Sieltä huohottimesta tulee juurikin toi öljy, mitä siellä kanavissa on. Jos moottori huohottaa paljon -> öljyä paljon ahtoputkissa, niin eihän se moottorin kannalta hyvältä kuulosta.

      Öljyä voi tihkua myös turbon laakereilta, kun sinnekkin tulee paineella öljyä moottorin öljynkierrosta. Kovasti vuotavat turbon laakerit kertovat taasen turbon olevan huollon tarpeessa.
      Mistä tuo huohotin tulee mikä on ennen turboa? Ja mikä voi aiheuttaa lian öljy tuossa putkessa?

      Itselläni on siis autossa seuraavat oireet, vedolla puskee mustaa savua putkesta, välillä juuri tuo samantyyppinen ääni kun olisi ikkuna puhallus täysillä (kuuluu siis konehuoneesta) ja veto ei kohdallaan. Epäilin itse että turbo olisi leviämässä, mutta eilen putkia raottaessani totesin turbon akselin ihan normaaliksi ja siivet ehjiksi. imupuolen putkissa ja ulkopuolella oli kuitenkin reippaanlaisesti öljyä ja vaikuttaisi että öljyä vuotaa pahiten tämän putken kautta (kts liite). Tässä ei ollut minkäänlaisia klemmareita kiinni joten epäilen että öljyä on liikaa putkessa alkuperäiseen ideaan nähden koska sitä vuotaa nyt myös ulos.

      Ahtoputket eivät alustavasti vaikuttaaneet hajonneilta (vaikka ihmettääkin että esim putsarilta tulevassa putkessa ei ollut klemmaria ollenkaan vaan putki oli painettuna turboon)

      Seuraavaksi varmaan pakko alkaa käymään noita alipaineletkuja läpi jos niisä löytyy syy tuolla savupuskemiselle. Ihmettelen vaan tota öljyn määrää putkissa ja koneen kyljessä.

      Öljyä ei nyt mitenkään litrakaupalla ollut mutta selkesti kuitenkin oli sekä putkissa että koneen kyljessä.
      Attached Files
      530da e39 touring, Vw corrado

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9158
        • Oulu

        #18
        Huohottimen öljynerotin koneen päällä. Siitä yhteys tuohon huohotusletkuun ilmansuodatinkotelon sisällä. Siinä letkussa ei kuulukaan olla klemmareita. Pieni öljyhuntu letkun seinämillä on normaalia.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • cor
          Bimmer Rookie
          • Mar 2012
          • 55
          • Helsinki

          #19
          Originally posted by kaltsu- View Post
          Nyt alkoi ongelmat...

          Kiihdyttäessä kuuluu voimakas puhallus ja pakoputkesta törräyttää tuprauksen mustaa savua. Puhallus kuullostaa lähes tulkoon siltä ääneltä kuin laittaisi ilmastoinnista tuulilasinpuhalluksen täysille, mutta se kuuluu konepellin alta. Aluksi luulin että ilmastointilaite sekoilee, koska kulkupuoli tuntui olevan kunnossa. Vika tuli aivan yllättäen. Matalimmilla kierroksilla puhallus ei kuulu eikä usvaa tule, mutta kovemmilla kierroksilla ääni tulee ja loppuu siihen kun automaatti vaihtaa vaihdetta.

          Kulkupuoli tuntui olevan jotenkuten tallessa, kuitenkin 80 km/h vauhdissa tuntui hieman laiskalta, ja kierrokset hiukan seilasivat tasakaasulla. Sen lujempaa en viitsinyt kokeillakaan. En päättänyt testata sen enempää ja ajoin auton talliin kun ongelma alkoi kuitenkin melkein kotipihassa. Huomenna tarkoitus ajaa huoltoon.

          Veikkauksia?
          Löytyikö vian aiheuttajaa tässä tapauksessa. omat oireet kun täsmäävät.??

          Kiitos Clavurion vastauksesta, täytyy katsoa miltä tuo erotin näyttää, onko se ihan loppu, selittäiskö se sitten tuon öljyn määrän.
          530da e39 touring, Vw corrado

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎