Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Rücklicht prüfen ja LED takavalot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RiteCo
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 97
    • Harjamäki

    E39 Rücklicht prüfen ja LED takavalot

    Tästä samasta aiheesta oli juttua pari vuotta aikaisemmin mutta otan tämän uudelleen esiin, josko tähän löytyy nykyään ratkaisu.

    Autoon e39 -97 on vaihdettu "Ei Hella" Led-takavalot. Ajotietokone herjaa ärsyttävästi joka kerta "Rücklicht prüfen".

    Kun metsästin ratkaisua löytyi oheisen linkin mukainen releratkaisu.



    Ongelma on sama, mutta onko joku kokeillut moista takavaloille? Toimiiko?

    Vastauksista valmiiksi kiitoksia.
    -x-x-x-x-x-x-x-x-

    MFG RiteCo


    W211 and 944

    ex E21, ex E30, ex E39
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8258
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    cc luulee hehkulangan olevan poikki kun on ledi lampun tilalla.. helpommallahan pääsee jos asennat jotkin pienet vastukset ledien rinnalle.. täytyis tosin ensin selvittää että kuinka pieni voi olla että cc tulkkaa lampun olevan ehjä.. tää tosin tekee sen että ku se ledi joskus paukahtaa nii cc ei ilmottele mitään..
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • RiteCo
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 97
      • Harjamäki

      #3
      Tuolla tavalla ajateltuna kaava menisi näin:
      vastuksen koko = 5 W lampun vastus - Led hässäkän vastus

      Taitaa parempi kokeilla pienellä potentiometrillä.

      Ihmettelin tilannetta, kun herja tulee heti startatessa, eikä vasta valoja päällelaitettaessa. :think
      -x-x-x-x-x-x-x-x-

      MFG RiteCo


      W211 and 944

      ex E21, ex E30, ex E39

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #4
        Originally posted by RiteCo View Post
        Tuolla tavalla ajateltuna kaava menisi näin:
        vastuksen koko = 5 W lampun vastus - Led hässäkän vastus

        Taitaa parempi kokeilla pienellä potentiometrillä.

        Ihmettelin tilannetta, kun herja tulee heti startatessa, eikä vasta valoja päällelaitettaessa. :think
        Valojen ei E39:ssä tarvitse olla päällä, että CC pystyy tutkimaan valojen toimivuuden. LCM haistelee omalla ohjauksellaan ihan käskemättä nuo valot.
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2314
          • Uusimaa

          #5
          Justiinsa asentelin itselleni Tourinkiin Hellan LED-takavalot. Systeemi on suunniteltu 5W-lamppua varten, ja LED-patteristo ottaa arviolta 1W-tehon, joten sinun täytyy hukata johonkin 4 wattia:

          - P=U/I --> I=P/U --> I=4W/14V = 0,29A
          - U=R*I --> R=U/I --> 14V/0,29A = 48,3 ohmia

          Eli tuollaisen vastuksen kun tyrkkäät napojen väliin, eli auton rungon ja ledipatteriston plus-navan väliin, niin kaikki pelaa kuin junan vessa, ja check-controlkin rauhoittuu

          TUOLTA kun haet molemmille puolille esim. 47ohmia/25W -tehovastuksen. Itselleni tuollaiset laitoin, ja siksi noin suuritehoisena, etteivät tuota lämpöä juuri laisinkaan, kun ruuvaa kiinni sopivaan kohtaan auton runkoon. Esin takapeltiin vararenkaan taakse. Touringissa löytyy kontin luukun muoviverhoilun alta hyviä kolosia, johon vastuksen saa. Ei tartte vedellä johtoja luukun ulkopuolelta.
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • RiteCo
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 97
            • Harjamäki

            #6
            Ei herjaa enää

            Kiitos Kaikille Teille tilanteen ratkaisussa auttaneille.

            Laitoin kuhinkin valopiiriin Kuopiosta Insteleltä varsin edullisesti saamani 47 ohmin tehovastukset ja CC on autuaan hiljainen.

            Tosiaan sedanissa näitä vastuksia tarvitaan neljä kpl. Ainakin prefaceliftissä -97 on neljä erillistä poltin piiriä, joista kukin herjaa polttimen palamisesta.
            -x-x-x-x-x-x-x-x-

            MFG RiteCo


            W211 and 944

            ex E21, ex E30, ex E39

            Comment

            • zaci
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2005
              • 459
              • Kuopio

              #7
              RiteCo : Homma toimi siis noilla em. 47 ohmin vastuksilla vai kokeilitko potentiometrillä jonkun muun passelin arvon? Itellä on sama ongelma . Ledit takana, auto -96 ja cc huutaa ihan btw, toimiko teillä vilkut normaalisti? Itsellä vilkuttaa välillä tiuhempaan (kaikki polttimot kyllä palaa mutta cc ilmeisesti luulee että joku on rikki) :think Onkohan syytä alkaa tarkastamaan myös polttimot, vai helpommalla pääsee ostamalla orggis Hellat ?
              Last edited by zaci; 03-08-2007, 10:54.
              BMW F20 120xDa 2016 140kW

              Comment

              • RiteCo
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 97
                • Harjamäki

                #8
                Hellalla pääsee helpommalla...

                Muttei halvemmalla...
                Minun takavaloissa vilkut ja jarrut ovat normaalit hehkupolttimot, mutta ajovalot ovat ledit. Tällöin vastusten määrittäminen on helpompi. Todennäköisesti CC ei tunnista yksittäistä palanutta lediä, koska virtamuutos on liian pieni. Tarkistus on tehtävä vilkaisemalla aikaajoin valot, mutta se on pienempi vaiva kuin CC:n huutaminen joka startissa ja sammutuksessa.
                -x-x-x-x-x-x-x-x-

                MFG RiteCo


                W211 and 944

                ex E21, ex E30, ex E39

                Comment

                • zaci
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2005
                  • 459
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by RiteCo View Post
                  Muttei halvemmalla...
                  Minun takavaloissa vilkut ja jarrut ovat normaalit hehkupolttimot, mutta ajovalot ovat ledit. Tällöin vastusten määrittäminen on helpompi. Todennäköisesti CC ei tunnista yksittäistä palanutta lediä, koska virtamuutos on liian pieni. Tarkistus on tehtävä vilkaisemalla aikaajoin valot, mutta se on pienempi vaiva kuin CC:n huutaminen joka startissa ja sammutuksessa.
                  Juu, minulla on sama systeemi, mutta mihin tarkalleen sait menemään 4 vastusta ? Ymmärrän, että orggiksissa on 4 polttimoa yhteensä, 2 per puoli, mutta omissa valoissani ledipatteristoon menee vain yksi johto kummallakin puolella. Ennen tätä patteristoa on musta boksi, jossa todennäköisesti on ainakin konkkia koska valot värisevät jos sen kytkee pois. Kokeiltiin laittaa yhdet vastukset ennen patteristoa sekä boksin kanssa että ilman, mutta ajotietokoneen herjaan ei ollut mitään vaikutusta. Kytkennöillä oli kontaktit ja vastukset lämpenivät. Eli mihin laitoit toiset ?

                  Ja btw, ei sulla sattuis olemaan orggis-valoja tallella kun näin lähellä asut ?
                  BMW F20 120xDa 2016 140kW

                  Comment

                  • RiteCo
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2007
                    • 97
                    • Harjamäki

                    #10
                    Laitoin tehovastukset rinnankytkennällä LED piirin kanssa maihin. Vastukset todellakin lämpiävät, koska niiden tarkoitus on tuottaa riittävästi kuormaa, jotta CC luulee polttimon olevan kunnossa.

                    Alkuperäisessä sedan pre-facelift valoissa on neljä poltinta ja kaikissa nastoissa täytyy olla riittävä kuorma, jotta CC ei herjaisi.

                    OT:Energiataloudellisesti tämä on täysin järjetöntä, koska LED valo on nimenomaan kehitetty pienentämään energian kulutusta. Tehovastuksilla sitä vain hukataan.
                    -x-x-x-x-x-x-x-x-

                    MFG RiteCo


                    W211 and 944

                    ex E21, ex E30, ex E39

                    Comment

                    • Keklu
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2007
                      • 43

                      #11
                      Ostin http://www.streettuningcar.net/shop.php?vaata=2881 Auto on e39 -96. Toimiiko näiden valojen kanssa nuo 47ohmin vastukset? Koitettiin toiselle takavalolle, mutta paloi vaan jarruvalo ja ledipatteristo vilkkui. Voisiko olla mahollista, että kun laittaa toiseenkin takavaloon vastukset paikalleen niin lähtee toimimaan vai onko kyseessä ihan eri vahvuiset vastukset näille valoille?
                      ex. e39 528i
                      nyk. F30 330e

                      Comment

                      • pheno
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1985
                        • Tampere

                        #12
                        Liikkeestä voisi myös kysellä onko tuota mahdollista koodattua auton muistiin, että käytössä on LED- valot. Voisi kuvitella että jossain E39:ssä olisi mahdollista. Halvempi vaihtoehto on toki käyttää vastuksia

                        Comment

                        • Komu
                          BTCF Member
                          • Sep 2004
                          • 1037
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Mulla on noi samat. (tosin smoke värisellä vilkulla, eikä tuolta ostettu)
                          Auto on E39 540 1996
                          Eikös siinä tullu mukana sellaset mokkulat, mulla ainakin oli. Mokkuloissa oli valmiina kakspuoleiset teipit millä ne sai sinne kiinni.
                          Ei mitää virhe ilmoja.
                          Ei mitään vilkkumisia.
                          Ei mitään itselisättyjä vastuksia.

                          Originally posted by Keklu View Post
                          Ostin http://www.streettuningcar.net/shop.php?vaata=2881 Auto on e39 -96. Toimiiko näiden valojen kanssa nuo 47ohmin vastukset? Koitettiin toiselle takavalolle, mutta paloi vaan jarruvalo ja ledipatteristo vilkkui. Voisiko olla mahollista, että kun laittaa toiseenkin takavaloon vastukset paikalleen niin lähtee toimimaan vai onko kyseessä ihan eri vahvuiset vastukset näille valoille?
                          E70 X5 40d + F31 330d
                          Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
                          Myyty tämäkin335d E91 perheauto
                          Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

                          Comment

                          • shotguni
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2007
                            • 70

                            #14
                            Originally posted by Keklu View Post
                            Ostin http://www.streettuningcar.net/shop.php?vaata=2881 Auto on e39 -96. Toimiiko näiden valojen kanssa nuo 47ohmin vastukset? Koitettiin toiselle takavalolle, mutta paloi vaan jarruvalo ja ledipatteristo vilkkui. Voisiko olla mahollista, että kun laittaa toiseenkin takavaloon vastukset paikalleen niin lähtee toimimaan vai onko kyseessä ihan eri vahvuiset vastukset näille valoille?
                            Mulla samat takavalot(olivat autossa kiinni kun sen ostin). Kytkin noiden ledivalojen rinnalle 5w hehkulamput. Vakionahan tuolla on 2 hehkulamppua per puoli, joten laitoin myös noita 5w hehkulamppuja molemmille puolille taakse kaksi kappaletta. Takavalojen virtapiuhoja tulee molemmille puolille myös kaksi kappaletta, eli molemmille hehkulampulle olisi oma piuha. Nuo ledivalothan ottavat virtansa vain toisesta hehkulampun virtapiuhasta(eli ilman näitä "huijausvaloja" toisen piuhan päässä ei olisi lainkaan kuormaa). Tällä hetkellä siis molemmilla puolilla on toisessa takavalon virtapiuhassa kiinni led-takavalot + yksi 5w "huijauspolttimo" ja toisessa pelkkä yksi "5w huijauspolttimo".

                            Nyt kun auton käynnistää syttyy nuo palaneen takavalon merkkivalot, mutta kun kääntää ajovalot päälle ne sammuvat. Ajossa kuitenkin kun ajaa noin 10minuuttia koskematta kertaakaan jarruun, syttyy oikean takavalon merkkivalo - ja kun painaa hieman jarrua, tuo valo taas sammuu(ja syttyy uudestaa noin 10min päästä mikäli jarrua ei ole tänä aikana kertaakaan painettu). En o viel keksiny mistä tuo johtuu. Myös välillä oikealle vilkuttaessa vilkkuminen on liian nopeaa. Pääasia ettei tuo varotusvalo kuitekaan jatkuvasti häiritse(tällä hetkellähän tuo häiritsee lähinnä vain matka-ajossa).

                            En oo jaksanu/ehtinyt tuota asiaa sen kummemmin viime aikoina tutkia. Mutta jos joku tietää miten saa nuo varotukset kokonaa pois, ni kuulen myös mielelläni neuvoja.

                            Auto myöskin -96 E39.

                            Comment

                            • Keklu
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2007
                              • 43

                              #15
                              Originally posted by Komu View Post
                              Mulla on noi samat. (tosin smoke värisellä vilkulla, eikä tuolta ostettu)
                              Auto on E39 540 1996
                              Eikös siinä tullu mukana sellaset mokkulat, mulla ainakin oli. Mokkuloissa oli valmiina kakspuoleiset teipit millä ne sai sinne kiinni.
                              Ei mitää virhe ilmoja.
                              Ei mitään vilkkumisia.
                              Ei mitään itselisättyjä vastuksia.
                              Jep, kyllä on "mokkulat" ja ovat myös kiinni. Itellä välillä toimii valot niinkuin pitää, mutta silloin vilkut vilkkuu joskus liian nopeesti. CC ei herjaa.

                              Toisinaan taas CC herjaa, silloin palaa vain jarruvalot ja ledpatteristo vilkkuu.. tällöin tosin vilkut ovat normaalit. (Oon sen verran oppinu, että ei saa koskaa käynnistää autoa ilman valoja, tai alkaa CC herjaamaan, eikä valotkaan toimi sen jälkeen).

                              Jos joku tosiaan tietäisi, miten ongelman saisi kokonaan poistettua, ni vinkkejä otetaan mieluusti vastaan!
                              Last edited by Keklu; 22-12-2007, 03:09.
                              ex. e39 528i
                              nyk. F30 330e

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎