Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 etu jousen / iskarin yläpään erot... M5 vs. tavallinen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aksa P
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 394
    • Sawo

    E39 etu jousen / iskarin yläpään erot... M5 vs. tavallinen

    Kun ei oo tästä tietoo lötynyt, niin kysytäämpä...

    Onko kellän omakohtasta kokemusta tai tietoo tuon M5 etujousen yläpään / jousilautasen sopivuudesta tavan e39 tourinkiin, jossa Boge-sportti pumput ja Eibachin madallusjouset.

    Tuolta löytyy kuva molemmista (thread 22): http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=92832&page=3

    Ilmeisesti M5 iskareiden varsi on halkaisialtaan sama? ainakin Real OEM:n mukaan iskarin pultti on ainakin sama (kierre ja koko), kuin perus iskarissa.

    Mitenkäs toi M5:sen jousen ylin kierros? onko siis M5 jousilautasessa samanlainen lovi tuolle jousen päälle, kuin perus jousilautasessa?

    M5: http://www.realoem.com/bmw/showparts...41&hg=31&fg=10
    Perus setti: http://www.realoem.com/bmw/showparts...56&hg=31&fg=10

    Onko vaihto siis plug and play hommia... siltä ainakin omasta mielestä näyttää. Aihe kiinnostaa lähinnä alustan madalus mielessä. Ei oo halukkuutta vaihtaa jousia, kun oon tyytyväinen Eibachin ajotuntumaan. Pitäs silti saada keulaa 1-2cm alemmas.
    "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

    Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
    E21 M50B20
    E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
    E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
    E34 10/1990 520i
    Honda Prelude EX vm.-83 1.8
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6324
    • P-Pohjanmaa

    #2
    Originally posted by Aksa P View Post
    Kun ei oo tästä tietoo lötynyt, niin kysytäämpä...

    Onko kellän omakohtasta kokemusta tai tietoo tuon M5 etujousen yläpään / jousilautasen sopivuudesta tavan e39 tourinkiin, jossa Boge-sportti pumput ja Eibachin madallusjouset.

    Tuolta löytyy kuva molemmista (thread 22): http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=92832&page=3

    Ilmeisesti M5 iskareiden varsi on halkaisialtaan sama? ainakin Real OEM:n mukaan iskarin pultti on ainakin sama (kierre ja koko), kuin perus iskarissa.

    Mitenkäs toi M5:sen jousen ylin kierros? onko siis M5 jousilautasessa samanlainen lovi tuolle jousen päälle, kuin perus jousilautasessa?

    M5: http://www.realoem.com/bmw/showparts...41&hg=31&fg=10
    Perus setti: http://www.realoem.com/bmw/showparts...56&hg=31&fg=10

    Onko vaihto siis plug and play hommia... siltä ainakin omasta mielestä näyttää. Aihe kiinnostaa lähinnä alustan madalus mielessä. Ei oo halukkuutta vaihtaa jousia, kun oon tyytyväinen Eibachin ajotuntumaan. Pitäs silti saada keulaa 1-2cm alemmas.

    Ompas tutun kuuloinen projekti..keulaa alemmas nääs
    Ei sovi yhteen M5\V8 koneen jousilautanen vrt 6-koneen jousilautanen,myös kuutoskoneen iskari ei sovi tuohon kasikoneen yläpäähän.
    Tuo M5\V8 iskarissa on kierreosa erilainen kuin kuutosen vastaavassa tuubissa.
    Mulla on nyt keulassa v8 yläpää ja konin iskarit KAW 50-60mm jouset.
    Mutta täysin tyytyväinen en ole ko settiin ,ja haussa on eri jouset mutta vaihtoehtoja ei ole 8 koneeseen ainakaan yli 40 mm jousta ei ole tarjolla.
    Voi olla että joutuu luopuu ko setistä ja laittaan H&R jouset ja uudet etuiskarit..
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • veku
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6324
      • P-Pohjanmaa

      #3
      Originally posted by Aksa P View Post
      Kun ei oo tästä tietoo lötynyt, niin kysytäämpä...

      Onko kellän omakohtasta kokemusta tai tietoo tuon M5 etujousen yläpään / jousilautasen sopivuudesta tavan e39 tourinkiin, jossa Boge-sportti pumput ja Eibachin madallusjouset.

      Tuolta löytyy kuva molemmista (thread 22): http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=92832&page=3

      Ilmeisesti M5 iskareiden varsi on halkaisialtaan sama? ainakin Real OEM:n mukaan iskarin pultti on ainakin sama (kierre ja koko), kuin perus iskarissa.

      Mitenkäs toi M5:sen jousen ylin kierros? onko siis M5 jousilautasessa samanlainen lovi tuolle jousen päälle, kuin perus jousilautasessa?

      M5: http://www.realoem.com/bmw/showparts...41&hg=31&fg=10
      Perus setti: http://www.realoem.com/bmw/showparts...56&hg=31&fg=10

      Onko vaihto siis plug and play hommia... siltä ainakin omasta mielestä näyttää. Aihe kiinnostaa lähinnä alustan madalus mielessä. Ei oo halukkuutta vaihtaa jousia, kun oon tyytyväinen Eibachin ajotuntumaan. Pitäs silti saada keulaa 1-2cm alemmas.

      Ompas tutun kuuloinen projekti..keulaa alemmas nääs
      Ei sovi yhteen M5\V8 koneen jousilautanen vrt 6-koneen jousilautanen,myös kuutoskoneen iskari ei sovi tuohon kasikoneen yläpäähän.
      Tuo M5\V8 iskarissa on kierreosa erilainen kuin kuutosen vastaavassa tuubissa.
      Mulla on nyt keulassa v8 yläpää ja konin iskarit KAW 50-60mm jouset.
      Mutta täysin tyytyväinen en ole ko settiin ,ja haussa on eri jouset mutta vaihtoehtoja ei ole 8 koneeseen ainakaan yli 40 mm jousta ei ole tarjolla.
      Voi olla että joutuu luopuu ko setistä ja laittaan H&R jouset ja uudet etuiskarit..

      Oisko sulla tiedossa M5 alkup jouset vai madallusjouset ko malliin ?
      F11 M550D
      E39 M5
      F26 3.0 Da M-Sport
      E61 535D M-Sport

      Comment

      • Aksa P
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2006
        • 394
        • Sawo

        #4
        Originally posted by veku View Post
        Oisko sulla tiedossa M5 alkup jouset vai madallusjouset ko malliin ?
        Ei ole M5 jousia tiedossa, eikä ollut itseasiassa tarkoituskaan koko jousia ja iskareita vaihtaa.

        Kun toi pelkkä M5 yläpään jousilautanen ei kerta käy näihin M-sport iskareihin (mulla siis Bogen M-sport iskaria vastaavat pumput edessä), niin helpointa lienee ostaa matalemmat jouset.

        Miten toi M5 iskarin yläpään kierre on erilainen? Toi Real OEM väittää kierteiden olevan sama (M14 x 1,5).
        "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

        Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
        E21 M50B20
        E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
        E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
        E34 10/1990 520i
        Honda Prelude EX vm.-83 1.8

        Comment

        • sirkus
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 2195
          • kaustinen

          #5
          Onko vekun autossa orkkis m-sport alusta? Iskarithan ovat erillaiset m-sport vs tavallinen, eli voisiko olla niin et m-sporttiin sopii toi v8/m5 jousilautanen mut normiin ei?
          Chrysler 300c crd touring 2010
          Daily driver
          Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
          Man cave on wheels
          Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
          Built not bought
          V8, only juice&milk come in 2 litres

          Kawasaki zzr1100 fighter


          Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

          Comment

          • veku
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6324
            • P-Pohjanmaa

            #6
            Ei ollut m-sport vaan vakio alusta.
            Sitä en tiedä onko m-sportin jousilautanen eri kuin normialustassa,itse olen tullut siihen tulokseen että v8 koneessa ja M5:ssa on ainakin erilainen yläpää.
            Jos jollain on m-sport ylpää irrallaan niin eikun kuvia kehiin.
            Tuossa yksi kuva missä näkyy orggis yläpää vasemmalla ja v8 oikealla,jos noi saa jotenkin risteyettyä niin hyvä.
            Tarkoitin että ainakin koniin iskarissa kierreosa on liian lyhyt alkuperäiseen kuutoskoneen ylpäähään ja näin ollen mutteria i edes pysty ruuvaaman iskarin päähän ,koska laakeriratkaisu on aivan erilainen tässä kasikoneen yläpäässä.
            Voi olla että muistikin pätkii mutta jotain tuollaista muistuu hämärästi mieleen.
            Last edited by veku; 04-09-2007, 15:28.
            F11 M550D
            E39 M5
            F26 3.0 Da M-Sport
            E61 535D M-Sport

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9138
              • Oulu

              #7
              Originally posted by veku View Post
              Sitä en tiedä onko m-sportin jousilautanen eri kuin normialustassa,itse olen tullut siihen tulokseen että v8 koneessa ja M5:ssa on ainakin erilainen yläpää.
              Vakiossa ja M-Sportissa on identtiset jousilautaset ja yläpään tukilaakeri.

              RealOEM osavertailu antaa hieman ristiriitaista tietoa, kun siinä on mainittu M5:n ylätuelle myös 528 ja 530i/d. Ainakin omassa kiesissä ylätuki on identtinen vakion kanssa. Osa oli näpeissä viime viikonloppuna.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Aksa P
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2006
                • 394
                • Sawo

                #8
                Vekulle iso kiitos, sillä noi tiedot vahvistivat käsitystä, minkä sain tutkiskeltuani aihetta netin syövereistä.

                M-sport alustan iskari ovat omien tutkiskelujen mukaan samoilla mitoilla kuin normi alustan. Ja myöskin toi jousen yläpää on sama M-sportissa kuin tavan alustassa.

                Sitten seuraa jatkokysymys:

                Koska vakio jousilautasen ja yläpään tukilaakerin välissä olisi tilaa syvemmälle jousilautaselle, niin kiinnostas modifioida tota jousilautasta. Eli rälläkällä poikki ja väliin alumiini "rinkula" (n.10-13mm) ja asianmukainen hitsaus. Kestääkö??? Vai löytyykö jostain valmiina syvempiä jousilautasia?

                p.s. En kaipaa mitään jeesustelua modin mahdollisesta laittomuudesta
                "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                E21 M50B20
                E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                E34 10/1990 520i
                Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                Comment

                • veku
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6324
                  • P-Pohjanmaa

                  #9
                  Noita madaltavia jousilautasia haen itsekin ja muistaakseni niitä jossain tuning puljussa myynnissä onkin
                  Näyttää siltä että en ole nykyiseen settiin sittenkään tyytyväinen..pohjaa liika helposti sekä pinta kova matala tuo kyllä on.
                  Eli mullakin keulaprojekti jatkuu..tavoite 325 mm keulan mitat navasta kaareen ja mukava sekä napakka ajettava.
                  Nyt on vaan se tilanne että on nuo v8 konin iskarot ja niille ei tahdo oikein jousia löytyä..
                  Miettinyt seuraavaa vaihtoehtoa H&r -40 MM jouset ja niiden lisäksi madaltavat jousilautaset ja uudet m-bogen tuubit mutta tuolle modillekin tulee hintaa väkisin hintaa se +400e

                  Paljonko Aksalla on mitta kaaresta navan keskelle ja mitkä jouset sulla siellä olikaan ?
                  Last edited by veku; 29-05-2007, 18:15.
                  F11 M550D
                  E39 M5
                  F26 3.0 Da M-Sport
                  E61 535D M-Sport

                  Comment

                  • Aksa P
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2006
                    • 394
                    • Sawo

                    #10
                    Mullahan on vielä hirvee traktori, ku mittaa navasta kaareen kertyy 355mm. Edessä jouset on Eibachit -30mm, mutta ei noi niin paljoo kyllä tontittanut. Tarvis olis päästä lähelle 340mm mittoja...halvalla.
                    "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                    Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                    E21 M50B20
                    E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                    E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                    E34 10/1990 520i
                    Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                    Comment

                    • Stone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 4074
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by veku View Post
                      Miettinyt seuraavaa vaihtoehtoa H&r -40 MM jouset ja niiden lisäksi madaltavat jousilautaset ja uudet m-bogen tuubit mutta tuolle modillekin tulee hintaa väkisin hintaa se +400e
                      Nyt luovutat ja ostat esim. H&R:n coiloverit suosiolla..
                      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                      VW Pornstarter (työjuhta)
                      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                      Finnmaster T8







                      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                      Comment

                      • veku
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6324
                        • P-Pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by Stone View Post
                        Nyt luovutat ja ostat esim. H&R:n coiloverit suosiolla..
                        Tekis kyllä mieli..mutta kun ei autoa kuitenkaan kahta vuotta pitempää pidä ,niin ei oikein tiedä sitten mitä tässä keksii
                        Toki ainahan entiset hilut saa myytyä\vaihdettua.
                        Seuraavan autoon laitetaan sitten suosiolla säädettävä alusta tai laadukkaimat madallusjouset eli H&R
                        F11 M550D
                        E39 M5
                        F26 3.0 Da M-Sport
                        E61 535D M-Sport

                        Comment

                        • veku
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6324
                          • P-Pohjanmaa

                          #13
                          Originally posted by Aksa P View Post
                          Mullahan on vielä hirvee traktori, ku mittaa navasta kaareen kertyy 355mm. Edessä jouset on Eibachit -30mm, mutta ei noi niin paljoo kyllä tontittanut. Tarvis olis päästä lähelle 340mm mittoja...halvalla.
                          Juu korkee on ;
                          Mulla oli aiemmin 340 mm ja se tuntui korkealta ehkä 320-330 olisi maukkain ja takana 330 luokka
                          F11 M550D
                          E39 M5
                          F26 3.0 Da M-Sport
                          E61 535D M-Sport

                          Comment

                          • Aksa P
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2006
                            • 394
                            • Sawo

                            #14
                            Tuli tehtyä tommoset etupäähän. Ovat siis 15mm syvemmät kuin vakio jousilautaset. Tilaa olisi ehkä ollut jopa 20mm lisäsyvyyteen, mutta nyt ei oo mitään vaaraa, että ottas kiinni.
                            Attached Files
                            Last edited by Aksa P; 28-06-2007, 18:56.
                            "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                            Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                            E21 M50B20
                            E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                            E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                            E34 10/1990 520i
                            Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                            Comment

                            • veku
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6324
                              • P-Pohjanmaa

                              #15
                              Originally posted by Aksa P View Post
                              Tuli tehtyä tommoset etupäähän. Ovat siis 15mm syvemmät kuin vakio jousilautaset. Tilaa olisi ehkä ollut jopa 20mm lisäsyvyyteen, mutta nyt ei oo mitään vaaraa, että ottas kiinni.
                              Tässäpä hyvä kotitekoinen jousilautanen
                              No itse piti sen verran kikkailla että tilasin jälleen uudet jouset eteen eli weitecin 50mm tälle kasikoneen tolpalle nykyisten 60 mm tilalle..
                              Ainakin tuossa meidän e36 weitec toimii todella kivasti pintamukavuutta mutta kuitenkin tukeva.
                              Eli tämän jälkeen pitäisi olla 50\25 setti ja mitat 320\330 eli lievä etukeno
                              F11 M550D
                              E39 M5
                              F26 3.0 Da M-Sport
                              E61 535D M-Sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎