Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tuulilasin pyyhkijän moottori rikki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sorppi
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 29
    • Ruuhka-Suomi

    e39 tuulilasin pyyhkijän moottori rikki?

    Tulin tänään työreissulta (300km) kun alkumatkasta alko sateleen vettä. Pistin pyyhkijät päälle, ni aluks toimi normaalisti, sit alko ihanku vähän nykimään, sitten pysähteli kesken matkan. Puoleenväliin meni välillä ihan ok, sitten pysähty pyyhkimet pystyyn ja jonkun ajan kuluttua heilahti vaikeasti alkuasentoon.
    Diagnoosi lienee, että pyyhkijän moottori on rikki. Mistäköhän sais ostettua uuden moottorin ja ennenkaikkea, saako sen vaihdettua itse, jos ei ole autonasentaja ammatiltaan? Merkkiliikettä haluaisin karttaa tässä asiassa. Merteilin, Kl-varaosien ja Motonetin sivut on kahlattu, enkä löytänyt. Minkäköhän hintanen vois olla?
    Jos jollain on käytetty toimiva, sellanenkin voisi kiinnostaa. Tarve on heti.
    [email protected]/050 5285911 / PKS-Nurmijärvi akselilla liikahtelen.

    Työreissun kruunasi, että ajoin motarilla tutkaan 137km/h. No, jostain syystä kuitenkin selvisin pelkällä kirjallisella varoituksella. Oishan ne voinu satasen sakonkin antaa.
    525tdsa Touring -97
    A4 2,6 V6 A -95
    Avensis Wagon D4D -08
  • Vonsaku
    Bimmer Rookie
    • Oct 2004
    • 109

    #2
    Kannattaneen kattoa sulakepohjien toimivuus, omassa e39:ssä ainakin peräkontin sulakkeet tai niitten kontaktit on pätkiny.
    Noi pyyhkijän moottorit on aika robustia kamaa.

    Comment

    • Valkman
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 712
      • Helsinki

      #3
      Itsellä alkoi pitämään hirveetä kirskuntaa ja pyyhkijät jämähti ala-asentoon, eikä liikkunut hetkeen... aina seuraavana aamuna pysty käyttämään pari kertaa ja sit taas jämähti. Ilmeisesti moottorissa tai muualla jonkinlainen suojaus.

      Kuitenkin, pihinä (uus motti n. 200 euroa) purin moottorin ja sisälle oli ainoastaan vettä päässyt ruostuttamaan paikkoja ja puhdistamalla, hiomalla ruosteet pois ja voitelemalla liukupinnat moottori oli yhtä hyvä kuin uusi. Toki pyyhinmekanismiin käsin pääseminen ja irroittaminen vaatii purkaamista jonkin verran (ja ehkä jumittuneisiin pyyhinvarsiin jonkinlaisen ulosvetäjän), mutta onnistunee ihan ok jos tietää mitä tekee. Moottorin paikalleenasettaminen vaatii tarkkuutta. Muuten saattaa pyyhkimet liikkua vähän hassusti (kuten oli edellisellä omistajalla tapahtunut) ja itsellä tuo toinen pyyhin onkin hiukan väärässä asennossa. Menee tosin paremmin nyt piiloon tuulilasin alareunan taakse.

      Jos hankit uuden, niin laita risa tulemaan tännepäin
      Last edited by Valkman; 08-09-2007, 08:06.

      Comment

      • sorppi
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 29
        • Ruuhka-Suomi

        #4
        Originally posted by Valkman View Post
        Itsellä alkoi pitämään hirveetä kirskuntaa ja pyyhkijät jämähti ala-asentoon, eikä liikkunut hetkeen... aina seuraavana aamuna pysty käyttämään pari kertaa ja sit taas jämähti. Ilmeisesti moottorissa tai muualla jonkinlainen suojaus.
        Samantapasesti toimii mullakin tällä hetkellä. Paitsi että mitään ääniä ei kuulunut.

        Originally posted by Valkman View Post
        Kuitenkin, pihinä (uus motti n. 200 euroa) purin moottorin ja sisälle oli ainoastaan vettä päässyt ruostuttamaan paikkoja ja puhdistamalla, hiomalla ruosteet pois ja voitelemalla liukupinnat moottori oli yhtä hyvä kuin uusi. Toki pyyhinmekanismiin käsin pääseminen ja irroittaminen vaatii purkaamista jonkin verran (ja ehkä jumittuneisiin pyyhinvarsiin jonkinlaisen ulosvetäjän), mutta onnistunee ihan ok jos tietää mitä tekee. Moottorin paikalleenasettaminen vaatii tarkkuutta. Muuten saattaa pyyhkimet liikkua vähän hassusti (kuten oli edellisellä omistajalla tapahtunut).

        Jos hankit uuden, niin laita risa tulemaan tännepäin
        Uusi maksaa BMW varaosana 254€. Ei kuulemma ole yhtään myyty, eli Vonsakun kommentti robustisuudesta on aika oikeaan osunut. Vinkkinä, jos jonkun joskus tarvii tämä osa oikeasti ostaa, niin kaikissa e39-koreissa käytetään samaa pyyhkijän moottoria. Tämä on BMW varaosamyynnin kertomaa.

        Autovahinkokeskuksella olis pari myytävänä 80€, mutta taidan yrittää samaa operaatiota, kuin Valkman.

        Valkman; pystytkö yhtään valaisemaan, mitä tarkoitat tarkkuudella, eli mihin asioihin erityisesti pitäisi kiinnittää huomiota, kun alkaa purkamaan. Ei sulla mitään kuvia omasta suorituksestasi ole?
        525tdsa Touring -97
        A4 2,6 V6 A -95
        Avensis Wagon D4D -08

        Comment

        • Valkman
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2006
          • 712
          • Helsinki

          #5
          Kuvia ei varsinaisesti ole, mutta irroittamaan joudut ainakin

          - raitisilmakotelot putkistoineen
          - suojamuovi tulipellissä keskellä
          - pyyhinvarret (mutterit aukeaa, mutta kartio on yleensä aika tiukassa)
          - tuulilasin alalista

          ja sitten mekanismi jo näkyykin.

          Tarkkuudella tarkoitin sitä, että merkkaa pyyhinmekanismien asennot jollain tavalla... esim tussilla. Tuo moottorin akseli menee useampaan asentoon suhteessa mekanismiin, jolloin pyyhkimiä käytettäessä esim. pyyhkimet menevätkin ensin alas ja sitten käyvät yläasennossa. Katso tästä lisää.

          Niin ja käy läpi myös mekanismin nivelet samalla kun irroitat. Itsellä löyty jotain töhnää välistä jarruttamassa. Itse moottoria kun lähdet aukasemaan, niin kannattaa olla edes jonkinasteinen haju siitä, mitä on tekemässä.. mikäli siis epäilee omia kykyjä.
          Last edited by Valkman; 31-05-2007, 15:43.

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9138
            • Oulu

            #6
            Toki releet kannattaa tarkistaa, ennen kuin ryhtyy moottoria irrottamaan. KLIK

            TIS:stä löytyy tähänkin projektiin kuvitetut ohjeet tueksi. Jos ei viitsi omaa TIS:iä hankkia, eiköhän ne ohjeet joku paikallinen harrastaja pysty tulostamaan.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • sorppi
              Bimmer Rookie
              • Jun 2005
              • 29
              • Ruuhka-Suomi

              #7
              Originally posted by Valkman View Post
              Kuvia ei varsinaisesti ole, mutta irroittamaan joudut ainakin

              - raitisilmakotelot putkistoineen
              - suojamuovi tulipellissä keskellä
              - pyyhinvarret (mutterit aukeaa, mutta kartio on yleensä aika tiukassa)
              - tuulilasin alalista

              ja sitten mekanismi jo näkyykin.

              Tarkkuudella tarkoitin sitä, että merkkaa pyyhinmekanismien asennot jollain tavalla... esim tussilla. Tuo moottorin akseli menee useampaan asentoon suhteessa mekanismiin, jolloin pyyhkimiä käytettäessä esim. pyyhkimet menevätkin ensin alas ja sitten käyvät yläasennossa. Katso tästä lisää.

              Niin ja käy läpi myös mekanismin nivelet samalla kun irroitat. Itsellä löyty jotain töhnää välistä jarruttamassa. Itse moottoria kun lähdet aukasemaan, niin kannattaa olla edes jonkinasteinen haju siitä, mitä on tekemässä.. mikäli siis epäilee omia kykyjä.
              Kiitos vinkeistä!
              Eilen aukasin sen verran, että totesin, etten lähde ite moottoria pois ottamaan, juurikin sen takia, että näytti sellaselta, että on suuri todennäkösyys sotkea pyyhinten liikeradat. Apparin puoleisen pyyhkimen varsiin tein merkinnät toki.

              Kun olin ottanyt pyyhkimet irti ja pyörittelin moottoria tyhjänä, toki varret oli paikoillaan, niin epäilykset vahvistui siihen suuntaan, että itse moottori on ongelman lähde, niin pahaa rutinaa se piti. Mikä oli yllättävää, niin se kaukalo, missä moottori sijaitsee, lainehti vedestä. Eli jatkuva kosteus on todennäköisesti ruostuttanut moottorin.
              Kun sen ison suojamuovin ottaa pois, niin sitä ei taida takaisin enää vesitiiviiksi saada. Ellei liimaa sikaflexillä tms. ikkunan alareunaan.

              Sinänsä saisinkin sen varmaan toimimaan, kun sain audin kolme ilmastoinnin säätömoottoriakin putsattua ja toimimaan, mutta kävin varulta kuitenkin ostamassa autovahinkokeskuksesta vm 2000 260tkm ajetusta moottorin/ 80€. Meinasin joka tapauksessa fiksata vanhan moottorin varaosaksi, sitten kun työkiireiltä, pihan teolta, nurmikon leikkuulta, pesuhuone- ym remontilta, lapsen hoidolta yms. kerkiän .

              Ajan varasin paikalliselle pärnäsen korjaamolle molle. Ysiltä la-aamuna kävi. Kovin monessa "hienommassa" korjaamossa ei varmasti oltas lauantaina suostuttu jakoavainta kädessä pitämään. Itellä on silti varmempi olo, kun on joku joka on autoja enemmän korjannut, tekemässä mukana. Se riski tietysti täytyy ottaa, että korjausasiamiehen hengitys ei välttämättä tuoksu paahtoleivältä ja kahvilta. Ja nestetasapainoa huolehditaan lasisesta pullosta.

              Täytyy ne releetkin tarkistaa varulta ja ainakin puhdistaa kontaktipinnat.
              525tdsa Touring -97
              A4 2,6 V6 A -95
              Avensis Wagon D4D -08

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9138
                • Oulu

                #8
                Jos olet jo tuohon pisteeseen päässyt, niin samoilla tulilla loppuun asti. Ohessa otteet TIS:stä kriittisistä vaiheista.

                Tarkista, että kaikki vesireiät ovat auki ja puhtaat, myös se reikä siellä jarrutehostimen alla.
                Attached Files
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • sorppi
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2005
                  • 29
                  • Ruuhka-Suomi

                  #9
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Jos olet jo tuohon pisteeseen päässyt, niin samoilla tulilla loppuun asti. Ohessa otteet TIS:stä kriittisistä vaiheista.

                  Tarkista, että kaikki vesireiät ovat auki ja puhtaat, myös se reikä siellä jarrutehostimen alla.
                  Jep. Tuli moottori vaihdettua. Oli yllättävän helppo, vaikken jakoavain kädessä olekaan syntynyt. Samalla puhdistin paineilmalla vivustot ja rasvasin. Sen verran vielä pitää tehdä, että naksauksen tai pari pitää säätää kuskin puolen pyyhkijää.

                  En tajunnut kyllä yhtään tarkistaa vesireikiä. Siinä pyyhkijän moottorin kaukalossa en sellaista nähnyt (pitäisiköhän olla?) ja ei tullu mieleenkään, että siellä tehostimen alla olisi moinen. Se alue oli ihan kuiva.

                  Jos jollakulla tulee eteen saman homman teko ja on uskonpuute, niin otin aika hyvin projektikuvia, jotka selittää paremmin kun teksti. Niitä saa pyytämällä nätisti.

                  Ulosvetäjä tosiaan kannattaa olla kun hommaa lähtee tekemään, eikä itse moottoria tarvi irrottaa, vaan ottaa sen alumiinirungon, jossa mtr ja vivusto on kiinni, kokonaisuudessaan pois. Saa samalla puhistettua ja rasvattua hyvin liikkuvat osat.
                  525tdsa Touring -97
                  A4 2,6 V6 A -95
                  Avensis Wagon D4D -08

                  Comment

                  • Valkman
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 712
                    • Helsinki

                    #10
                    Hyvä homma jos kuntoon tuli!

                    Tosiaan vesireiät siellä pitää olla ja jos vettä lainehti kunnolla, niin tukossa niistä jokin suurella todennäköisyydellä on. Samaten se iso suojamuovi ei ole tarkoituskaan olla vesitiivis - sen takia sieltä kaukalosta löytyy ne vedenpoistoaukot. Saat ilmeisesti putsattua ne jos irroitat raitisilmasuodattimien kotelot putkistoineen. Löytyvät kaukalon matalimmista kohdista ja peittyvät havuneulasista ja kuivuneista lehdistä herkästi.

                    Comment

                    • Antonious7
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2015
                      • 40
                      • Salo Finland

                      #11
                      Itsellä kanssa pyyhkijävikaa.. e39 -96 joka päivä ajan työmatkalla motaria ja lähes päivittäin pyyhkijöitä joutuu käyttämään. Jos ei muuta niin tuulilasin puhdistukseen. Tähän mennessä ei ole mitään ongelmia ollut. Tänään keskellä motaria ajattelin pesaista tuulilasia, niin pyyhkijät menivät ylös ja pysähtyivät siihen.. Ei mitään eloa enään. Pienen liksuttelun jälkeen parkissa kokeilin pyyhkijöitä, hanttarin pyyhkijä oli jäykkä mutta liikkuu ihan vapaasti kädellä, kuskin puoleinen pyyhkijä taas on ihan löysä. Vielä en ole päässyt kurkkaamaan releitä.. pissapoika toimii.. :think

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎