Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 528 lämpömittari ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zaq
    Bimmer Rookie
    • Apr 2003
    • 50
    • Oulu

    e39 528 lämpömittari ongelma

    Yritin haeskella searchilla vastaavaa ongelmaa/vastausta, mutta ei oikein tullut vastaan, eli...

    Auton malli on 99-vuoden e39 528. Muutama päivä sitten ilmeni lämpömittarin hieman kummallinen
    käytös. Olin ajamassa työmatkaa kotiin suht hitaasti etenevässä liikenteessä. Rekisteröin lämpömittarin
    nousseen hieman keskikohdan yli. Normaalisti mittari osoittaa täsmällisesti keskellä, eikä hievahdakkaan siitä.

    Hieman pidempään ajettua viisari nousi keskiviivasta seuraavaan pykälään. Kilometri tästä ja mittari palasi
    takaisin keskelle.

    Kotiin päästyä annoin koneen jäähtyä ja tarkistin jäähdytysnesteen tason, joka oli pikkuisen vajaa, mutta
    nestettä oli kuitenkin ihan riittävästi. Lisäsin nestettä normimäärään tämän jälkeen.

    Viikonlopun aikana teimme perheen kanssa pitkän ajomatkan (yht. 1100 km). Menomatkalla lämpömittari
    seiso keskellä, eikä hievahtanutkaan, mutta paluumatkalla viisari liikahteli normaalista keskikohdasta.

    Viisari nousi noin puoliväliin keskikohdan ja ensimmäisen pykälän väliin. Minulla oli vakionopeussäädin
    päällä ja nopeus säädetty n. 100 km/h. Joka kerta mittarin viisari kuitenkin palasi keskelle, kun painoin
    hieman reippaammin kaasua.

    Tänä aamun taas ei ilmennyt mitään, vaikka ennen töihin menoa hieman kiertelinkin ja katsoin, josko ongelma
    palaisi.

    Olisiko kenelläkään antaa suuntaa-antavaa arviota vian laadusta? Onko mahdollisesti termostaatissa vikaa, niinkuin
    monessa muussa hieman vastaavassa viestiketjussa on annettu ymmärtää? Vai onko itse mittaristo ongelma? Kiitokset jo etukäteen.
  • Harri G
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 9041
    • Iisalmi

    #2
    Olisko termostaatti menossa? Se voisi olla järkevinta vaihtaa ensin. Taitaa olla aika edullinen. Todennäköisesti vika ei ole mittarissa.
    E39 ja E91

    Comment

    • ROne
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2004
      • 468
      • 90850

      #3
      Ajelitko ilmastointi päällä? Tarkista pyöriikö ilmastoinnin sähköinen flekti... Ilmastoinnin jäähdytyskenno kuumenee ja vaikuttaa näin ollen moottorin jäähdyttimen lämpötilaan.
      sigpic
      e24 635csi

      Ex e39 530i touring
      Ex e36 325i coupe ratalelu
      Ex e21 "323i" M50B2X with HOLSET
      Ex e39 528i
      Ex e36 320i
      Ex e36 "328i" cab Individual
      Ex e46 330xi

      Comment

      • Zaq
        Bimmer Rookie
        • Apr 2003
        • 50
        • Oulu

        #4
        Ajettiin sekä ilmastoinnin kanssa, että ilman. En tosin rekisteröinyt, tapahtuiko tuo lämpötilan nousu ilmastoinnin ollessa päällä.

        Pitääpä ottaa ja tarkistaa tuo heti ensitilassa.

        Ajattelin, josko tuo termostaatti olisi se vika, niin vaihtaisin sen itse. Joskus aikoinaan tuli sama operaatio
        tehtyä e34:seen. Ei mikään hankala juttu, mitä nyt pari mutteria ärsyttävässä paikassa. Mutta näin alustavasti, niin
        eikös se termostaatin kotelo ole tuossa e39:ssä ihan siinä päälimmäisenä näkyvissä?

        Comment

        • kosmik
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 167
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Zaq View Post
          Ajettiin sekä ilmastoinnin kanssa, että ilman. En tosin rekisteröinyt, tapahtuiko tuo lämpötilan nousu ilmastoinnin ollessa päällä.

          Pitääpä ottaa ja tarkistaa tuo heti ensitilassa.

          Ajattelin, josko tuo termostaatti olisi se vika, niin vaihtaisin sen itse. Joskus aikoinaan tuli sama operaatio
          tehtyä e34:seen. Ei mikään hankala juttu, mitä nyt pari mutteria ärsyttävässä paikassa. Mutta näin alustavasti, niin
          eikös se termostaatin kotelo ole tuossa e39:ssä ihan siinä päälimmäisenä näkyvissä?
          Termarin kotelo on se johon menee ylä- ja alavesiletkut. Vettä ei tuu paljoakaan pois pelkällä termarin vaihdolla joten siitä on hyvä alottaa.
          Tuulettimen kun ottaa koteloineen pois tieltä niin on ainakin hyvin tilaa. Voi olla, että sen saa ilmankin. Ite vaihdoin vesipumpun samalla niin ei tarvinnut edes yrittää ilman tuulettimen irrotusta. Näin siis 97 vuoden mallissa.
          ---------------
          e39 528iA
          ex: e36 325TDS

          Comment

          • -Mage-
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2005
            • 295
            • Vantaa

            #6
            Kuulostaisi hieman viskolta. Aja kone lämpimäksi ja kokeile liikkuuko visko helposti, pitäisi olla melko tiukan tuntuinen.

            Comment

            • ROne
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2004
              • 468
              • 90850

              #7
              Viskossa on sitten vääränkätinen kierre.

              Linkissä kuva -99 termarinkotelosta:
              sigpic
              e24 635csi

              Ex e39 530i touring
              Ex e36 325i coupe ratalelu
              Ex e21 "323i" M50B2X with HOLSET
              Ex e39 528i
              Ex e36 320i
              Ex e36 "328i" cab Individual
              Ex e46 330xi

              Comment

              • Zaq
                Bimmer Rookie
                • Apr 2003
                • 50
                • Oulu

                #8
                Tuossa aamun aikana kävin ajelemassa hieman, pitäen ilmastoinnin pois päältä. Koko aikana ei lämpömittari värähtänytkään.
                Pitää vielä enemmän testata tuota, mutta haluaisin vielä varmistaa yhden asian.

                Onko tuolla ilmastoinnilla joku eri flekti, joka viilentää sitä kennoa?

                Comment

                • Tomi T
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 3846
                  • Nokia

                  #9
                  Originally posted by Zaq View Post
                  Onko tuolla ilmastoinnilla joku eri flekti, joka viilentää sitä kennoa?
                  On, kennon etupuolella.
                  BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                  ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                  ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                  BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                  BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                  ex. 53*BMW

                  Comment

                  • Valkman
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 712
                    • Helsinki

                    #10
                    Katsoppas lämpötila asteen tarkkuudella salavalikosta, sillä jo 70 asteisena viisari on keskellä.

                    Comment

                    • Zaq
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2003
                      • 50
                      • Oulu

                      #11
                      Testausta tuli jatkettua. Ajoin ilmastointi pois päällä, eikä lämpömittari osoittanut mitään ongelmaa.

                      Tarkistin myös tuon ilmastoinnin flektin ja se näyttää pyörivän ok. Kun ajoin ilmastointi päällä, niin välillä lämpömittarin viisari teki sen "heilahduksen", mutta ei aina.
                      Myös tuo kaasun pohjaan painaminen palautti viisarin keskelle joka kerta. Mitenkähän tuo kaasun painaminen oikein vaikuttaa tässä tilanteessa?

                      Onko ilmastoinnissa muita komponentteja, joita kannattaisi tarkistaa?

                      Comment

                      • Valkman
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2006
                        • 712
                        • Helsinki

                        #12
                        No jos ei tarkka lämpötila sitten kiinnosta, niin käy tarkastamassa sitten pakokaasuanalysaattorissa paisuntasäiliön pitoisuudet. Pahimmassa - siis pahimmassa - tapauksessa siellä on kansivuoto, joka lämmittää osan vedestä hetkessä kuumaksi ja kaasun painalluksestasi vesi vaan alkaa kiertämään nopeammin, jolloin tämä kohta huuhtoutuu pois lämpötila-anturin paikalta... Vastaava tapaus on tuttu, mutta ei toki bemarista.

                        Comment

                        • Zaq
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2003
                          • 50
                          • Oulu

                          #13
                          Kyllä toki kiinnostaa . Voisitko vielä täsmentää tuota "salavalikko" termiä? Siis ajotietokoneeltako saa tarkan lämpötilan esiin?

                          Comment

                          • kosmik
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 167
                            • Tampere

                            #14
                            Kuten jo heti ensimmäisessä vastauksessa mainittiin, vaihda se termari nyt alkuun ja sitten voidaan jatkaa arvailuja, jos ei auta

                            Ajotietokoneelta saa tarkan lämpötilan ja paljon muutakin.

                            Pikaohje pikkuajotietokoneeseen:
                            -Virrat päällä (auto voi olla käynnissäkin) paina trippiä pohjassa kunnes mittaristoon tulee lukemaan "test"
                            -painele trippiä kunnes pääset valikkoon 19.0 ja odota hetki
                            -mittaristossa vilkkuu vuoronperään on/off. paina trippiä kun siinä palaa off.
                            -heti, kun mittaristo palaa nolla valikkoon, painele trippiä kunnes pääset valikkoon 7.0 ja odota
                            -nyt näkyy jäähdytinnesteen lämpötila

                            Tarkemmat ohjeet tuolta
                            Iso ajotietokone:

                            Pieni ajotietokone:
                            ---------------
                            e39 528iA
                            ex: e36 325TDS

                            Comment

                            • miikka_
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2005
                              • 45
                              • Tampere

                              #15
                              Täällä olisi kanssa E39:n lämpömittarihäikkää, tosin hieman erilaista mitä alkuperäisen viestin kirjoittajalla.

                              Eli mittarin neula on jumittunut n. klo 11 asentoon ja pysyy siinä aina, välittämättä onko auto käynnissä vai ei, vai onko moottori lämmin vai ei.

                              Voiko tällaisessa tilanteessa kyse olla anturista? Vai onko mittaristoa syytä tarkastella samalla kun pikselikorjauksen siihen teetän?
                              E39 530d '01

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎