memebuy23buy

e39 täristää 40-50km/h välillä kiihdyttäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ^mikke^
    Newbiemmer
    • Oct 2008
    • 5

    #16
    millä porukka on saanut tuon kardaani ongelman hoidettua?
    itse olen vaihtanut kannatinkumi+laakerin ja uuden vakionopeusnivelen.
    kardaaniristikko ei ollut väleä. mikä avuksi?
    rättinivel, voiko se olla kenties löysä, mutta ehjän näkoinen? apurungonpuslat? moottorinkumityynyt? mikä siellä oikein mättää?

    Comment

    • patu
      BTCF Member
      • Jul 2003
      • 542
      • Porvoo

      #17
      Täälläkin sama ongelma. Täristää n. 50 km/h kohdalla. Aivan pintakaasulla varovasti kiihdyttäessä sekä auton ollessa kylmä hieman kovempikin kiihdytys ei aiheuta tärinää. Mitä kovempaa kiihdyttää sitä kovempi tärinä, kovemmissa kuuluu ja tuntuu kuin joku hakkaisi lekalla auton pohjaa.

      Tänään vaihdetti kannatinlaakeri, ei ainakaan parantunut. Tärinä ehkä siirtyi 50-60 km/h alueelta 45-55 km/h alueelle. Ensi viikolla vaihdetaan vakionopeusnivel. Rättinivel on jo tarkastettu ja kunnossa. Mikä muu voi aiheuttaa tärinän?
      Auto siis tuo alla oleva suurempi metallikasa.
      BMW F30 330e LCI
      Buick Riviera 455cid -71


      Volvo V70 mk III - Ex
      Jaguar F-Pace - Ex
      Camaro 3gen - Ex
      Subaru Levorg - Ex
      Volvo V60 - Ex
      Porsche 924 - Ex
      BMW 1502 -76 - Ex
      The Best or Something - Ex
      BMW e39 540iA touring - Ex
      BMW e34 525iA touring - Ex
      BMW e34 520i -Ex
      etc.....

      Comment

      • Marko.K
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 1193
        • Helsinki

        #18
        Hieman samaan aiheeseen liittyen en viittinyt tehä uutta topiccia mutta mun autosta kuuluu semmone ulina 80-90km/h vauhdissa kun painaa vähänkin kaasua, vakionopeudensäädin päällä siis jos ajaa niin kuuluu koko ajan ja heti kun painaa jarrua tai päästää jalan kaasulta niin ulina lakkaa, tuo ääni kuulostaa selvästi että tulis vasemmalta takaa...mikäköhän tuossa sitte on?
        F11 535d -11 367hv/728nm
        E39 M5 -99 Alpine White II
        E65 730da -02
        E60 530da -03
        E39 530da -03 240hv/600nm
        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
        E38 740iaL -95
        E39 530d -99 245hv/528nm

        Comment

        • herja
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1649

          #19
          Pyöränlaakeri?
          Retard Member

          Comment

          • Marko.K
            BTCF Member
            • Jul 2006
            • 1193
            • Helsinki

            #20
            Originally posted by herja View Post
            Pyöränlaakeri?
            Niin mutta kun se lakkaa heti jos ei paina kaasua, eikös pyöränlaakeri ulisis kokoajan vai mites se menee?
            F11 535d -11 367hv/728nm
            E39 M5 -99 Alpine White II
            E65 730da -02
            E60 530da -03
            E39 530da -03 240hv/600nm
            E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
            E38 740iaL -95
            E39 530d -99 245hv/528nm

            Comment

            • Yltti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 2792
              • Kuopio suamen texas

              #21
              Originally posted by gransbi View Post
              e39 523 täristää 40-50km\h välillä kiihdyttäessä. Tärisi vähän joten Kardaanin tukilaakeri vaihdettiin ja alkoi täristämään paljon enemmän ja erillälailla. Rauta rautaa vasten kuulostais et tärisee. Tosi sievästi kiihdyttäessä ei tärise. Mikä vois olla vikana?
              Asensittehan kardaanin samaan asentoon takaisin kun katkaisitte sen sulka-akselin kohdalta, jos näin teitte niin voitelittehan kunnolla että sulka-akseli pääsee liikkumaan. Jos kardaani on nyt laitettu eri asentoon kuin ennen sulka-akselin kohdalta katkaisua niin akseli ei ole enää tasapainossa ja täristää varmasti. Kardaani irti ja tasapainotukseen.
              1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
              F10 525d Xdrive comfort sitte
              Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
              www.rotator.fi

              Comment

              • patu
                BTCF Member
                • Jul 2003
                • 542
                • Porvoo

                #22
                Originally posted by patu View Post
                Täälläkin sama ongelma. Täristää n. 50 km/h kohdalla. Aivan pintakaasulla varovasti kiihdyttäessä sekä auton ollessa kylmä hieman kovempikin kiihdytys ei aiheuta tärinää. Mitä kovempaa kiihdyttää sitä kovempi tärinä, kovemmissa kuuluu ja tuntuu kuin joku hakkaisi lekalla auton pohjaa.

                Tänään vaihdetti kannatinlaakeri, ei ainakaan parantunut. Tärinä ehkä siirtyi 50-60 km/h alueelta 45-55 km/h alueelle. Ensi viikolla vaihdetaan vakionopeusnivel. Rättinivel on jo tarkastettu ja kunnossa. Mikä muu voi aiheuttaa tärinän?
                Auto siis tuo alla oleva suurempi metallikasa.
                Päivitetään tilanne. Kardaanin vakionopeusnivel vaihdettiin ja tärinä poistui, taas on ilo ajella
                BMW F30 330e LCI
                Buick Riviera 455cid -71


                Volvo V70 mk III - Ex
                Jaguar F-Pace - Ex
                Camaro 3gen - Ex
                Subaru Levorg - Ex
                Volvo V60 - Ex
                Porsche 924 - Ex
                BMW 1502 -76 - Ex
                The Best or Something - Ex
                BMW e39 540iA touring - Ex
                BMW e34 525iA touring - Ex
                BMW e34 520i -Ex
                etc.....

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17575
                  • Turku

                  #23
                  Originally posted by patu View Post
                  Päivitetään tilanne. Kardaanin vakionopeusnivel vaihdettiin ja tärinä poistui, taas on ilo ajella
                  Onko tuo sama asia kuin kardaanin vetonivel? Jälkimmäinen nimittäin omassa E39:ssäni aikanaan aiheutti tärinää ym. ja sen uusimisella korjautui.
                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • Clavurion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 9159
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by Laku View Post
                    Onko tuo sama asia kuin kardaanin vetonivel? Jälkimmäinen nimittäin omassa E39:ssäni aikanaan aiheutti tärinää ym. ja sen uusimisella korjautui.
                    Kyllä, sama CV(Constant Velocity) -nivel.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • patu
                      BTCF Member
                      • Jul 2003
                      • 542
                      • Porvoo

                      #25
                      Originally posted by patu View Post
                      Päivitetään tilanne. Kardaanin vakionopeusnivel vaihdettiin ja tärinä poistui, taas on ilo ajella
                      Kahden viikon ajon jälkeen tärinä palasi. Eilen vaihdettiin apurungon puslat, mutta ei auttanut. Seuraavaksi vaihdetaan vakionopeusnivel uudestaan, jos olisi tullut maanantaikappale, sen vaihdon jälkeen toimi kuitenkin ilman tärinöitä. Myös moottorin ja laatikon kumityynyt on tarkistettu, vaikuttivat olevan kunnossa. Mitä muita mahdollisuuksia tärinään vielä olisi? Aikaisemmin siis kannatinlaakeri on jo vaihdettu.
                      BMW F30 330e LCI
                      Buick Riviera 455cid -71


                      Volvo V70 mk III - Ex
                      Jaguar F-Pace - Ex
                      Camaro 3gen - Ex
                      Subaru Levorg - Ex
                      Volvo V60 - Ex
                      Porsche 924 - Ex
                      BMW 1502 -76 - Ex
                      The Best or Something - Ex
                      BMW e39 540iA touring - Ex
                      BMW e34 525iA touring - Ex
                      BMW e34 520i -Ex
                      etc.....

                      Comment

                      • patu
                        BTCF Member
                        • Jul 2003
                        • 542
                        • Porvoo

                        #26
                        Ei auttanut vakionopeusnivelen uudelleenvaihto. Seuraavaksi vaihdetaan kardaani...

                        Edittiä: Nyt on uusi kardaani alla ja tärinät poissa.
                        Last edited by patu; 19-03-2009, 20:31. Reason: Tilannepäivitys
                        BMW F30 330e LCI
                        Buick Riviera 455cid -71


                        Volvo V70 mk III - Ex
                        Jaguar F-Pace - Ex
                        Camaro 3gen - Ex
                        Subaru Levorg - Ex
                        Volvo V60 - Ex
                        Porsche 924 - Ex
                        BMW 1502 -76 - Ex
                        The Best or Something - Ex
                        BMW e39 540iA touring - Ex
                        BMW e34 525iA touring - Ex
                        BMW e34 520i -Ex
                        etc.....

                        Comment

                        • ss900
                          BTCF Member
                          • Mar 2006
                          • 104

                          #27
                          Kiihdytettäessä tärisee

                          E39 M5. Mennee tämän aiheen alla, kun ajettuani Saksan baanaa (ihan hyvää kyytiä useamman tunnin) ekan kerran hidastin kävelyvauhtiin ja alkoi kilkatus käymään. Kaasua painaessa, vaihteesta riippumatta, koko autoa ravistava tärinä, joka loppuu aivan pintakaasulla ajettaessa. Muutaman pysähdyksen jälkeen oireet vain pahenivat joka kerta, mutta kun saa vauhdin kelattua yli 140km/h äänet ja tärinät katoavat täysin (paitsi, jos painaa reippaasti kaasua). Aluksi tuli äänestä mieleen, että putki kilkattaa johonkin runkoon, mutta voin kertoa, että pakoputki ei pysty generoimaan tälläistä tärinää ja jytkettä koko laitteeseen. Eikä se sitä paitsi vaikuta olevan irti mistään ravistelemalla. Itse tekisi mieli veikata jotain kardaaniin liittyvää. Rättinivel on vaihdettu puoli vuotta(8000km) sitten. Yritän huomenna löytää paikan täällä Englannissa päästä auton alle, mutta heitelkääpä ihmeteltäviä asioita, mitä katsella/epäillä.

                          Comment

                          • Viltsu318
                            Bimmer Rookie
                            • May 2007
                            • 59
                            • Kotka

                            #28
                            Ihmetteles

                            mulla oli keväällä samankuuloisia oireita omassa e39:ssä..

                            Mulla ainakin epäiltiin eka kardaanin kannatinlaakeria, mutta ei auttanut ekalla kerralla sen vaihto vaan syyllinen olikin viallinen rättinivel. sen jälkeen uusi kannatinlaak. paikalleen..

                            Uus nivel paikalleen ni hiljeni..

                            Onko kannatinlaakeria vaihdettu tai katsottu rätin uusinnan yhteydessä tai koska viimeksi vaihdettu??

                            Rättinivelen vaihdon jälkeen kannattaa kuitenkin vielä vaihtaa uusi kannatinlaakeri koska nivelen väljyys syö yleensä hyvin nopeasti kannatinlaakeria(joka myös aiheuttaa tuollaisia oireita)
                            E39 528iA -99

                            Ex. E46 318i -03
                            Ex. VW Golf 1.4 mk4
                            Suzuki GSX-R 750 -01

                            Comment

                            • ss900
                              BTCF Member
                              • Mar 2006
                              • 104

                              #29
                              CV Joint vaihdettu

                              Eli se takimmainen nivel oli syypää moiseen tärinään ja mekkalointiin. Rättinivelen vaihdoin aikanaan varulta, koska siinä oli vähän "rispaumaa", ei se oikeastaan väljä ollut tms. ja kannatinlaakeri vaikuttu edelleen kuulemma hyvältä.

                              Comment

                              • ^mikke^
                                Newbiemmer
                                • Oct 2008
                                • 5

                                #30
                                mulla tärinä loppui vasta, kun ostin käytetyn kardaanin avk:sta.
                                sitä ennen olin just vaihtanut rätin ja vakionopeusnivelen, mutta eipä tuo auttanut. olisiko joku svenkapoika käyttänyt irti kardaaniristikon booreista ja laittanut sitten väärään kohtaan takas...
                                katsastusmieskin sanoin kerran jälkeenpäin että hän kattoo hyvin tuon kardaaniin, ku se hajoittaa kuulemma ristikon jos rätti on huono..

                                Comment

                                Working...
                                X