Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 täristää 40-50km/h välillä kiihdyttäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • puari
    Bimmer Rookie
    • Feb 2012
    • 41
    • seinäjoki

    #31
    vanha topicci..

    Mulla oli samat oireet. Kiihdyttäes täristi/jymisti 45-55km/h, mutta ei aina, ja välillä myös 90-110km/h matka-ajos.

    Ostin suht vähän ajetun käytetyn kardaanin ja vaihdatin siitä pelkän cv-nivelen, mutta se ei poistanut tärinää.

    Sit tutkin ostamaani kardaania ja huomasin sen ristikossa hieman jumitusta. Korjautin ja tasapainotin sen ja vaihdatin autoon. Nyt ei tärise.

    Todennäköisesti oman auton tärinän aiheutti jumittava ristikkonivel.

    Edit: Vilkasin irrotettua kardaania niin ristikossa tuntuu pieni pykälä. Ihmeen huono laakerointi nois ristikois.
    Last edited by puari; 02-02-2013, 18:59. Reason: muoks

    Comment

    • Erkko!
      Newbiemmer
      • Aug 2011
      • 6
      • Valkeakoski

      #32
      Laitetaans omiakin kokemuksia vanhaan ketjuun, kun tuntuu hyvin löytyvän tämä googelista ja immeiset varmaan jonnin verran tätä käyttävät apuna.

      Käy ensin autonalla katsomassa mikä osa näyttää rikkoontuneelta ennen kuin lähtee vaihtelemaan mitään.
      - tässä on ongelmana se, että kardaania on vähän vaikea nähdä ja romusen siirto tieltä on ensin alkuun hieman hankalaa. Kokemuksen kautta tämä helpottuu.
      - toinen ongelma on se, että jollei vikaa korjaa mitä pikimmin alkaa kaikki romppeet voimansiirrosta repeilemään kappaleiksi tärinän takia.

      Mä lähdin köyhänä miehenä vaihtelemaan osa kerrallaan uuteen, kun näytti rikkoontuneilta ja tietty halvoista romuista eteenpäin.

      1. Rättinivelen vaihtaminen. Kaikkein vaikein, varsinkin kun tässä E39:ssä joutui ottamaan kardaanin molemmista päistä irki ennen kuin sai rättinivelen välistä pois.

      Nivel oli revennyt pulttienrei'istä hieman, joten vaihto oli enemmän kuin suotavaa, mutta tärinä ei lähtenyt pois.

      2. Takakelkan puslien vaihtaminen. Tämäkin oli hieman hankalaa, kun oli niin jumissa kiinni vanhat. Jouduin tekemään kaksikyntisestä ulosvetimestä uuden ulosvetimen noille puslille ja sitä joutu hitsailemaan vahvemmaksi töiden alussa. Saldo oli: ensimmäinen pusla irtosi hieman vajaassa 2:ssa tunnissa.. viimeisen puslan vaihdoin uuteen alta 20min.

      Vanhat puslat oli hieman väljät, mutta ei auttaneet tärinässä.

      3. Kardaanin kannatinlaakerin vaihto. Helppoa kuin heinän syönti.

      Vanha kannatinlaakeri oli revennyt kumistaan aivan kappaleiksi 1/3 enään kiinni. Ristikkonivelen vieressä kardaanikourussa selviä jälkiä ristikkonivelen lyömisestä runkoon. Ei poistanut tärinää.

      4. CV jointin vaihto.. mikä hemmetin vakionopeusnivel??? kaikki ne menee vakio nopeutta saakeli. Vähän oli kireä repiä pois ja seekerikin oli niitä korvattomia malleja.

      Mitään vikaa ei näkynyt. Ja rasvaa oli tarpeeksi. Uuteen lyötiin tavallista rasvaa.. oliskohan jotain kovempi viskosta pitänyt olla? Ei auttanut tärinässä

      to do 5. Kardaanin tasapainoitus tai ristikkonivelen vaihto.

      Tähän saakka mennyt 650€ + 15-20h elämästä.

      Comment

      • Tontsa80
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2009
        • 271
        • pori

        #33
        kyllä

        Originally posted by Erkko! View Post
        Laitetaans omiakin kokemuksia vanhaan ketjuun, kun tuntuu hyvin löytyvän tämä googelista ja immeiset varmaan jonnin verran tätä käyttävät apuna.

        Käy ensin autonalla katsomassa mikä osa näyttää rikkoontuneelta ennen kuin lähtee vaihtelemaan mitään.
        - tässä on ongelmana se, että kardaania on vähän vaikea nähdä ja romusen siirto tieltä on ensin alkuun hieman hankalaa. Kokemuksen kautta tämä helpottuu.
        - toinen ongelma on se, että jollei vikaa korjaa mitä pikimmin alkaa kaikki romppeet voimansiirrosta repeilemään kappaleiksi tärinän takia.

        Mä lähdin köyhänä miehenä vaihtelemaan osa kerrallaan uuteen, kun näytti rikkoontuneilta ja tietty halvoista romuista eteenpäin.

        1. Rättinivelen vaihtaminen. Kaikkein vaikein, varsinkin kun tässä E39:ssä joutui ottamaan kardaanin molemmista päistä irki ennen kuin sai rättinivelen välistä pois.

        Nivel oli revennyt pulttienrei'istä hieman, joten vaihto oli enemmän kuin suotavaa, mutta tärinä ei lähtenyt pois.

        2. Takakelkan puslien vaihtaminen. Tämäkin oli hieman hankalaa, kun oli niin jumissa kiinni vanhat. Jouduin tekemään kaksikyntisestä ulosvetimestä uuden ulosvetimen noille puslille ja sitä joutu hitsailemaan vahvemmaksi töiden alussa. Saldo oli: ensimmäinen pusla irtosi hieman vajaassa 2:ssa tunnissa.. viimeisen puslan vaihdoin uuteen alta 20min.

        Vanhat puslat oli hieman väljät, mutta ei auttaneet tärinässä.

        3. Kardaanin kannatinlaakerin vaihto. Helppoa kuin heinän syönti.

        Vanha kannatinlaakeri oli revennyt kumistaan aivan kappaleiksi 1/3 enään kiinni. Ristikkonivelen vieressä kardaanikourussa selviä jälkiä ristikkonivelen lyömisestä runkoon. Ei poistanut tärinää.

        4. CV jointin vaihto.. mikä hemmetin vakionopeusnivel??? kaikki ne menee vakio nopeutta saakeli. Vähän oli kireä repiä pois ja seekerikin oli niitä korvattomia malleja.

        Mitään vikaa ei näkynyt. Ja rasvaa oli tarpeeksi. Uuteen lyötiin tavallista rasvaa.. oliskohan jotain kovempi viskosta pitänyt olla? Ei auttanut tärinässä

        to do 5. Kardaanin tasapainoitus tai ristikkonivelen vaihto.

        Tähän saakka mennyt 650€ + 15-20h elämästä.

        Jos saat kuntoon, muista ilmoitella tännekin.. mullakin sama vika edelleen, paitsi etten ala hakkaamaan rahojani turhien osien vaihtoon.. on muutakin käyttöä niille varsinkin kun olisi muitakin vikoja korjattavaksi.
        Vikakoodien lukua porin suunnalla

        Comment

        • Erkko!
          Newbiemmer
          • Aug 2011
          • 6
          • Valkeakoski

          #34
          Originally posted by Erkko! View Post
          Laitetaans omiakin kokemuksia vanhaan ketjuun, kun tuntuu hyvin löytyvän tämä googelista ja immeiset varmaan jonnin verran tätä käyttävät apuna.

          Käy ensin autonalla katsomassa mikä osa näyttää rikkoontuneelta ennen kuin lähtee vaihtelemaan mitään.
          - tässä on ongelmana se, että kardaania on vähän vaikea nähdä ja romusen siirto tieltä on ensin alkuun hieman hankalaa. Kokemuksen kautta tämä helpottuu.
          - toinen ongelma on se, että jollei vikaa korjaa mitä pikimmin alkaa kaikki romppeet voimansiirrosta repeilemään kappaleiksi tärinän takia.

          Mä lähdin köyhänä miehenä vaihtelemaan osa kerrallaan uuteen, kun näytti rikkoontuneilta ja tietty halvoista romuista eteenpäin.

          1. Rättinivelen vaihtaminen. Kaikkein vaikein, varsinkin kun tässä E39:ssä joutui ottamaan kardaanin molemmista päistä irki ennen kuin sai rättinivelen välistä pois.

          Nivel oli revennyt pulttienrei'istä hieman, joten vaihto oli enemmän kuin suotavaa, mutta tärinä ei lähtenyt pois.

          2. Takakelkan puslien vaihtaminen. Tämäkin oli hieman hankalaa, kun oli niin jumissa kiinni vanhat. Jouduin tekemään kaksikyntisestä ulosvetimestä uuden ulosvetimen noille puslille ja sitä joutu hitsailemaan vahvemmaksi töiden alussa. Saldo oli: ensimmäinen pusla irtosi hieman vajaassa 2:ssa tunnissa.. viimeisen puslan vaihdoin uuteen alta 20min.

          Vanhat puslat oli hieman väljät, mutta ei auttaneet tärinässä.

          3. Kardaanin kannatinlaakerin vaihto. Helppoa kuin heinän syönti.

          Vanha kannatinlaakeri oli revennyt kumistaan aivan kappaleiksi 1/3 enään kiinni. Ristikkonivelen vieressä kardaanikourussa selviä jälkiä ristikkonivelen lyömisestä runkoon. Ei poistanut tärinää.

          4. CV jointin vaihto.. mikä hemmetin vakionopeusnivel??? kaikki ne menee vakio nopeutta saakeli. Vähän oli kireä repiä pois ja seekerikin oli niitä korvattomia malleja.

          Mitään vikaa ei näkynyt. Ja rasvaa oli tarpeeksi. Uuteen lyötiin tavallista rasvaa.. oliskohan jotain kovempi viskosta pitänyt olla? Ei auttanut tärinässä

          to do 5. Kardaanin tasapainoitus tai ristikkonivelen vaihto.

          Tähän saakka mennyt 650€ + 15-20h elämästä.
          Jumalaare on hieno vetää nykyään, kun kolmosella saa vetää tappiin saakka ja vetää kuin juna. Ei tärinää ei hae reunoille, vaan menee ihan suoraan ja jälleen kerran premium luokan tasoa sisämetelit.

          Eli tosiaan kaikki osat paitsi CV jointti oli sitä myöten selviä, että sai vaihtaa (revenneitä ja muutenkin kuluneita), mutta mikään niistä ei poistanut kardaanin tärinää.

          Kardaani irki ja Tammer Dieseliin tasapainotukseen. Kaveri otti työn vastaan ja katsoi vaihdelaatikon päähän. "Tämä keskitysholkki pitäisi olla rasvainen ja koska sitä ei ole pidetty rasvassa, sinne on päässyt vesi väliin ja se on kulunut."
          Eli kun edellinen omistaja on vaihtanut kardaanin etupään jossain vaiheessa, on asennuksessa unohdettu rasvata sellanen peukalonpään kokoinen holkki sieltä. Tuo on kulunut ja Tammer Dieselin miehen mukaan SUURIN syy kardaanin poikittainlyömiseen. Tämä oli siis rikkonut myös kannatinlaakerin jossain vaiheessa.

          BTW jos viette kardaanin tasapainotukseen, niin ottakaa mukaan CJ joint. Kardaanin kiinnitys pultti ja prikka (ristikkonivelen sisällä) sekä kannatinlaakeri. Ne saa siten nopeasti tehtyä työn.

          Samalla huomattiin että omassa kardaanissa oli myös ristikkonivelessä toiseen suuntaan jäykkyyttä, joten sekin vaihdettiin.

          Keskitysholkin voi ihan tavallinen pulliainen vaihtaa (ulosvedin tarttee) ja makso pari euroa. Ristikkonivel makso pari kymppiä ja tuohon päälle tasapainotus sekä asennustyöt osille.

          Hintaa omalle hommalle tässä tuli nyt tonnin luokkaa kaikki yhteensä. Töitä teetti noin 15-20h yhteensä ja tätähän rakennettiin kuin iisakinkirkkoa eli yhteensä noin 7-9kk. Paskamainen vika, koska sen kanssa voi ajaa. Mutta nyt on kaikki voimansiirron kuluvat osat vaihdettu ja takakelkan kumityynyt on uudet. Kyllä tällä nyt seuraavat kolmesataatonnia ajetaan.
          Last edited by Erkko!; 24-02-2014, 09:16.

          Comment

          • velis
            Bimmer Rookie
            • May 2012
            • 34
            • rauma

            #35
            kardaani hakkaa pohjaan.

            Osasaisiko joku kertoa mikä mahtaa olla vialla kun 40-50kmh tai alle vauhdissa kiihdyttää reippaammin niin tuntuu että kardaani hakkaisi jonnekin. Olisiko tukilaakeri mennyt vai mitä? Autona on e39 530d automaattilaatikolla. Vika alkoi tulla esiin ohjelmoinnin jälkeen kun oli reippaammin kiihdytellyt..
            e46 330ci

            Comment

            • ritariässä
              BTCF Member
              • Jan 2006
              • 3598
              • Raisio

              #36
              Pohjan lämpöpellit kannattaa aina katsoa tarkkaan... Itselle tuli takakelkan puslien vaihdon jälkeen hankaava ääni kiihdyttäessä ja lämpöpeltihän se kardaanin takaniveleen pääsi osumaan.
              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

              Comment

              • Purni
                BTCF Member
                • May 2007
                • 915
                • Vantaa

                #37
                Originally posted by velis View Post
                Osasaisiko joku kertoa mikä mahtaa olla vialla kun 40-50kmh tai alle vauhdissa kiihdyttää reippaammin niin tuntuu että kardaani hakkaisi jonnekin. Olisiko tukilaakeri mennyt vai mitä? Autona on e39 530d automaattilaatikolla. Vika alkoi tulla esiin ohjelmoinnin jälkeen kun oli reippaammin kiihdytellyt..
                Kato rättinivel kunnolla, itsellä ku se oli menossa niin aluksi ei näkynyt halkeamia. Mutta kun anto happea niin armoton jurnutus. Kardaanin kiinnityspultti pääsi liikkumaan ja otti osumaa laatikkoon. Eli pultti heilui "sivusuunassa" ja osui siihen metalliin joka on lootasn persees johon tulee rätti kiinni.
                Kesämiina: E39 M5 S/C
                Talvimiina: E70 X5 530sd

                Comment

                • velis
                  Bimmer Rookie
                  • May 2012
                  • 34
                  • rauma

                  #38
                  Itse en jaksaisi uskoa että kyseinen ääni tulee hankaamisesta lämpöpelliin. Ääni on jotenkin niin hakkaava ja se ei esiinny kuin 40-50välillä kun kiihdyttää reiluummin. Vika alkoi hetki auton ohjelmoinnim jälkeen. Kuulostaisi että se tulisi heti laatikon takapuolelta.
                  Pitää tosiaan tarkistaa tuo rättinivel. Millainen homma se on vaihtaa?
                  e46 330ci

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #39
                    Originally posted by velis View Post
                    Itse en jaksaisi uskoa että kyseinen ääni tulee hankaamisesta lämpöpelliin. Ääni on jotenkin niin hakkaava ja se ei esiinny kuin 40-50välillä kun kiihdyttää reiluummin. Vika alkoi hetki auton ohjelmoinnim jälkeen. Kuulostaisi että se tulisi heti laatikon takapuolelta.
                    Pitää tosiaan tarkistaa tuo rättinivel. Millainen homma se on vaihtaa?
                    Katso myös tukilaakerin kunto. Voi olla että antaa periksi lisääntyneen voiman alla jos ilmestyi ohjelmoinnin jälkeen.

                    Comment

                    • kihe
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2011
                      • 174
                      • Joensuu

                      #40
                      Mulla täristi aikanaan E36 ja syynä oli osittaisen irronneeseen lämpösuojaan hankautunut rättikumilaikka. Oli kumilaikka mennyt epätasapainoon ja aiheutti pientä tärinää just 40-60km/h nopeudessa.
                      Hakkaavaa ääntä ei siitä kyllä tullut :think

                      Comment

                      • 523i
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2009
                        • 319
                        • Iisalmi

                        #41
                        Oiskohan kardaanin suunnalla vika kun oma 523 täristää vain 100km/h vauhdissa silloin kun 5-vaihde ikäänkuin lukkiutuu. 80km/h vauhdissa vitonen pelaa normaalisti.
                        Pitänee vaihtaa loputkin puolat ja kaikki tulpat samalla, ulkomaan foorumeiden mukaan puolavika voi kovassa väännössä aiheuttaa tärinää.
                        Last edited by 523i; 11-09-2015, 14:52.

                        Comment

                        • Hezman
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2012
                          • 708
                          • Jyväskylä

                          #42
                          Originally posted by velis View Post
                          Osasaisiko joku kertoa mikä mahtaa olla vialla kun 40-50kmh tai alle vauhdissa kiihdyttää reippaammin niin tuntuu että kardaani hakkaisi jonnekin. Olisiko tukilaakeri mennyt vai mitä? Autona on e39 530d automaattilaatikolla. Vika alkoi tulla esiin ohjelmoinnin jälkeen kun oli reippaammin kiihdytellyt..
                          Perämurikan kiinnitys pisteet myös yksi tarkastelun kohta. Löystyneet ja revenneet kumit päästää murikan elämään liikaa jolloin kardaani pääsee osumaan pohjaan.

                          Comment

                          • Hendunen
                            Newbiemmer
                            • Feb 2013
                            • 7
                            • Vantaa

                            #43
                            Moi,

                            ajattelin lainata tätä topikkia, jotta ei tarvitse uutta aloittaa.

                            Osaisikohan joku auttaa, mistä voisi johtua kova ravistus/tärinä ykkösvaihteella kiihdyttäessä. Ravistus tuntuu siis koko autossa. Tämä kuitenkin tapahtuu vain, jos kiihdyttää reilummin.
                            Rauhalliset kiihdytykset tai täydellä kaasulla kiihdytyksen muilla vaihteilla ei aiheuta ollenkaan tätä ravistamista.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎