Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 M5-kytkinongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kauppakassi
    Newbiemmer
    • Jun 2007
    • 23
    • tampere

    e39 M5-kytkinongelma

    moi. eli olen omistanut (yhdessä rahoitusyhtiön kanssa) e39 M5:sen vuosimaillia 2000 nyt 8 päivää.. auto on suomesta ja sillä on menty 83000km. ainoa mikä on ruvennut pikkaisen hämäämään on kytkimen käytös täyskaasutuksissa. tehnyt tätä nyt 3 kertaa eli:

    kierrokset n. 6500 ja vaihtaa isompaa silmään niin kytkin luistaa seuraavalla vaihteella, kuulostaa kun kävisi välillä ikäänkuin tyhjäkäynnillä ennen kun menee seuraava vaihde päälle. sitten kun menee niin luistattaa vielä hetken aikaa. jalka ei siis tämän "luiston" aikana ole koskenutkaan kytkimeen. ei tee sitä siis läheskään aina mutta tämän kolme kertaa kuitenkin. tapahtunut kerran vaihtaessa ykköseltä kakkoselle ja kaksi kertaa kolmoselta neloselle.

    onko kellään kokemuksia vastaavasta tai tietoa mitä remppaa on tulossa (lue:minkä hintaista)?

    on eka bemarini, joten foorumikin on mulle ihan yhtä uus juttu jun autokin.
    muuten auto on tuntunut oikein kivalta (mutta ärhäkkäältä)peliltä!
  • JonasG
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 2160
    • Porvoo/Helsinki

    #2
    Kytkin loppu. Taitaa olla aika tavallista näissä M5 malleissa,uskoisin että uuden kytkimen saa noin 500e luokkaan?

    Comment

    • m5 lemans
      Bimmer Rookie
      • Oct 2005
      • 190
      • espoo

      #3
      Kytkin on valitettavasti tämän ämmän akillen kantapää. Asiasta kannattaa lukea myös www.m5board.com, search "clutch". Edellinen omistaja vaihtoi mun ämmään kytkimen, joten onneksi se on kestänyt...koputa puuta. Mitä vaihto maksaa niin en tiedä, jos vauhtipyörä on saanut siipeensä niin maksaa enemmän. Itse asennutin edelliseen bemuun ('01, 530 "Kimi" - Kompressor Intercooler MSport Injection) G-Powerin kytkimen ja paineasetelman, ihan hyvä setti. M5board keskuteluissakin on kaksi koulukuntaa; orkkis tai aftermarket...eikä selvää voittajaa ole. Ongelma aftermarket osien kanssa voi olla että niitä ei saa tasapainotettua ihan 100...ja seurauksena auto tärisee, ääntää jne. Itse laittaisin kyllä orkkisasteleman.

      Comment

      • mauritius bleu
        Bimmer Rookie
        • May 2004
        • 75
        • Rajalla

        #4
        itse vaihettuna 330€,tämä siis uuden alkuperäisen LUK:in kytkinpaketin hinta varaosaliikkeessä + mäyris kaljaa ja noin 12 tuntia vapaa ajasta pois.
        autonosturi ja vaihelaatikkonosturi on enemmän kun tarpeen tässä remontissa.

        jos pajalle viet niin semmonen tonnin reissu.

        JA MUISTA sit suorittaa KYTKIMEN SISÄÄNAJO ettei taas kohta tarvi olla vaihtamassa!!

        alla TIS:sistä lainattua

        BMW AG - TIS
        RA: Breaking in SAC clutch
        Issue status (03/2002)

        Break in the friction linings of the clutch by applying light to medium loads, in the same way as for brake linings. This preconditioning creates a carbon layer between lining and metal friction surface which in the end generates the necessary coefficient of friction. Breaking in can take the form of either normal driving with many gearshifts or a specific breaking-in program on gentle gradients.

        "Normal" driving will not damage the clutch. "Normal" driving conditions involve drive-off speeds of up to approx. 2500 rpm on a medium gradient, e.g. when driving onto a transporter. Normal driving off on a level surface at speeds up to approx. 2000 rpm are likewise sufficient.

        Sporting driving maneuvers will destroy a new clutch! These include driving maneuvers at high differential speeds, overlaps or very high drive-off speeds, e.g. when driving onto a transporter.

        When a vehicle is moved "normally", an empirically established figure of approx. 800-1000 gearshifts is applicable to an optimally broken-in lining.

        Please conduct the following breaking-in program in order to avoid later customer complaints:

        * specifically for M5 and Z8 vehicles

        Breaking-in program for approx. 30 km on road

        Vehicle subject to "moderate" shifting processes

        Drive off at max. 2000 rpm; upshift 1->2, 2->3, 3->4; upshift at 3500-4000 rpm, downshift 4->3, 3->2, 2->1, downshift at 2000 rpm

        Drive off 3 to 5 times on a gentle gradient up to approx. 12%, drive-off speed max. 2000 rpm
        BMW M5 -00

        Comment

        • zanta
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 2908
          • Oulu

          #5
          Jos toi on seisonu pitemmän aikaa niin noi tuppaa luistaan silllonkin..
          Siihen auttaa ajaminen.
          Mut LUK:n kytkinpaketti tosiaan sen 200€ ja semmonen 2-3h siinä vaihdossa menee korjaamolla eli yhteensä n. 350€ paukku.
          LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

          eksälista:
          E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

          Comment

          • Kal.ju
            BTCF Member
            • Mar 2003
            • 2882
            • Akaa / Toijala

            #6
            OT: Mistä ostit auton?

            Comment

            • Pande
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 1324
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by zanta View Post
              Jos toi on seisonu pitemmän aikaa niin noi tuppaa luistaan silllonkin..
              Siihen auttaa ajaminen.
              Mut LUK:n kytkinpaketti tosiaan sen 200€ ja semmonen 2-3h siinä vaihdossa menee korjaamolla eli yhteensä n. 350€ paukku.
              Korjaamoita kannattaa soitella reilusti läpi, ite just kytkinremppaa koskien soittelin 10 kappaletta korjaamoja läpi, 80% työnhinta oli yli 300e jopa 500e hujakoilla.

              Halvin oli 150e bemu oy:ssä

              Originally posted by mauritius bleu View Post

              JA MUISTA sit suorittaa KYTKIMEN SISÄÄNAJO ettei taas kohta tarvi olla vaihtamassa!!
              Voisko joku laittaa lyhyen ytimekkään suomi version kytkimen sisäänajosta?
              Ex: 325i Facelift, M-Sport II -02, 330CIA Cabriolet M-Sport II Topasblau -02,
              330D Touring -01 *bbs edition*, 328 coupé Hellrot -99, 328 M-Sport Montrealblau -95, 328 coupé Madeiraviolet -95
              sigpic

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎