Tästä aiheesta on täällä foorumilla jo monta postausta, mutta onko kukaan törmännyt automaattivikoihin, joka aiheuttaa myös abs ongelmia? Oireet on selvät: laatikko heittää vikatilaan ja abs syttyy kohta liikkeellelähdön jälkeen päälle (vilkutettuaan hetken luistonestovaloja). Automaattiin on vaihdettu öljyt,suodatin ja nopeusanturit ja muuhun autoon tämän lisäksi 2 kpl abs-antureita. Nyt merkkihuolto keksi että seuraavaksi pitäisi vaihtaa automaattilaatikon ohjausyksikkö, joka on kuulemma kaikkien (myös abs) vikojen aiheuttaja (listahinta 865 €). Onko kenelläkään muulla korjaantuneet ko. ongelmat laatikon ohjausyksikköä vaihtamalla? Tuntuu, että nyt hoidetaan vain oireita eikä itse sairautta. Sairasta hommaa tämä kohta alkaa ollakin
.
e39 Automaatti / abs ongelmia
Collapse
X
-
Tästä nyt ei liene hirveästi apuja mutta käsittääkseni myös tuo ABS-boxi on näissä "kulutus tavaraa"...ottaneeko tuo automaatti nopeustietonsa ABS:n kautta... Viisaammat kertokoon.Tallin täytteet:
E70 3.0d -09
E34 540ia -94
E39 520d -00
E39 528i M-sport -00
E60 520i -04
E30 -86
E61 520da -09
Comment
-
Ihan normaalit BMW orkkis 15" tuuman vanteet. Nämä tässä oli jo Saksan maalla.Mietin että oisko voinut hammaskehä hajota abs-antureita vaihdettaessa (korjaamo sanoi poranneensa taka-anturin pois), mutta kun merkkihuollossa kiven kovaan väittivät että eivät saa mitään muuta vikakoodia kuin tuon vaihteiston ohjausyksikön vikakoodin ja siitä kaikki johtuu.
Comment
-
On kaikki kumit samankokoisiaOriginally posted by Retze View PostIhan vaan varmistuksen vuoksi kysyn vielä sitä rengaskokoa, onko kaikki kumit samankokoisia ??
. Olen lukenut, että sekin voi aiheuttaa ongelmia, mutta nyt ei pitäis olla kyse siitä. Onko kukaan vaihtanut ikinä vaihteiston ohjausyksikköä? Onko se auttanut mihinkään vaivaan?
Comment
-
Jälki pyöränlaakerissa olevassa hammaskehässä aiheuttaa ongelmia nimenomaan luistoneston kanssa. Aiheuttaako myös vaihteiston kanssa ongelmia en osaa sanoa. Kannattaisi kokeilla irroittaa ABS-anturin johto ja katsoa miten vaihteisto toimii tämän jälkeen. Näin voi tutkia johtuuko vaihteisto ongelma hammaskehästä.
Comment
-
Kyllä, kyllä... mutta koska vannehalkasijalla ei tässä kohdin ole merkitystä renkaan ulkohalkaisijaan/vierintäkehään niin katsoppa nyt siitä renkaan kyljestä kaikki mallimerkinnät, vaikka siis sekarengastuksesta ei kyse olisikaan. Palataan vasta sitten niihin muihin skenaarioihin.Originally posted by tuspe View PostOn kaikki kumit samankokoisia
. Olen lukenut, että sekin voi aiheuttaa ongelmia, mutta nyt ei pitäis olla kyse siitä. Onko kukaan vaihtanut ikinä vaihteiston ohjausyksikköä? Onko se auttanut mihinkään vaivaan?
Comment
-
Kaikki renkaat ovat 225/60R15. Nää on saksalaiset kitkat. Koitin myös ottaa ABS liittimen irti ja muuta vaikutusta sillä ei ollut kuin nopeusmittarin toiminnan loppuminen ja vaihteisto meni vikatilaan kuten ennenkin.Originally posted by Hemi View PostKyllä, kyllä... mutta koska vannehalkasijalla ei tässä kohdin ole merkitystä renkaan ulkohalkaisijaan/vierintäkehään niin katsoppa nyt siitä renkaan kyljestä kaikki mallimerkinnät, vaikka siis sekarengastuksesta ei kyse olisikaan. Palataan vasta sitten niihin muihin skenaarioihin.
Comment
-
Eli vierintäkehän puolesta nuo ovat ok, mutta laatu vierintäkitkan osalta kyllä hieman epäilyttää.
Itse kuitenkin kokeilisin vielä ennen MITÄÄN muita rahaa polttavia toimia eri rengastusta ja sen vaikutusta laatikon käyttäytymiseen. Niin uskomattomalta kuin se voi kuulostaa, niin väärän vierintäkitkan rengas voi tuon stepin toiminnan ihan aikuisten oikeasti saada sekaisin.
Comment
-
Eri rengastusta vois toki kokeilla tosin kun heitin kesärenkaat alle ei ongelmat heti suinkaan alkaneet vaan vasta parin viikon päästä. Jos rengastuksissa ois ollut vikaa niin kai ongelmat ois alkaneet heti? Alan kallistua siihen että Abs-vika johtuu hammaskehän viasta. Voikohan olettaa että kun se lyö aikansa luistonestovaloa vilkutettuaan Abs valon päälle niin kyse on jommasta kummasta eturenkaasta koska nopeusmittari toimii? Ja koska toiseen eturenkaaseen on vasta vaihdettu laakeri niin silloin sen täytyisi olla se toinen. Loogista päättelyä.Originally posted by Hemi View PostEli vierintäkehän puolesta nuo ovat ok, mutta laatu vierintäkitkan osalta kyllä hieman epäilyttää.
Itse kuitenkin kokeilisin vielä ennen MITÄÄN muita rahaa polttavia toimia eri rengastusta ja sen vaikutusta laatikon käyttäytymiseen. Niin uskomattomalta kuin se voi kuulostaa, niin väärän vierintäkitkan rengas voi tuon stepin toiminnan ihan aikuisten oikeasti saada sekaisin.
Comment
-
Kun autosi kerran on vuosimalli 99, niin voisin lyödä vetoa, että ABS-boksi on rikki. Lisää aiheesta linkin ketjussa:
Lisäksi anturin kehä vaurioituu uskomattoman helposti, joten sielläkin voi olla vikaa. Ilmenee usein abs:in aiheettomana toimintana hiljaisessa vauhdissa jarrutettaessa.
ABS-boxin vika ei tunnu löytyvän testerillä, vaan helposti vaihdattaa antureita (ja niitä rikottuja kehiä) ympäri autoa, ennenkuin uskotaan että boxi on rikki. Tämän olen nähnyt kaverin korjaillessa omaansa.
Missään lukemassani tai tietämässäni tapauksessa ei kuitenkaan abs-boxin viat ole aiheuttaneet ongelmia automaattivaihteiston kanssa. Lue kuitenkin tuo linkittämäni ketju läpi, jos et ole jo lukenut, sillä voinhan muistaa väärinkin. Luulen laatikon ongelmien olevan oma erillinen vikansa, johon abs:in ongelmilla ei ole vaikutusta.nyt: Volvo V70
ex: E61 525iA -04, E39 520iA -98, E36 316i compact -97.
Comment
Comment