Announcement

Collapse
No announcement yet.

Voiko ABS-vika täryyttää rattia?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1204
    • GrassLake

    Voiko ABS-vika täryyttää rattia?

    Elikkä, tapahtui seuraavaa:
    Autossa, -96 e39 528iA, tärisee ratti yli 90 vauhdista jarruttaessa.

    Vein auton huoltoon, ja käskin tutkia tarkkaan etupään välykset, ennenkaikkea alatukivarret ja tukitangot, koska täristää jarruttaessa.
    Huoltomies ei löytänyt välyksiä, mutta vaihtoi tietty levyt (en yllättynyt), olivat tosin hyvin kuluneet jo. Täristää edelleen.

    Lukivat myös vikakoodit, sanoivat siellä olleen jonkin ABS-vian, mutta heidän laitteensa ei kertonut tarkemmin mikä se on, ja arvelivat täryytyksen johtuvan siitä.

    Eli mitä teen, vienkö laakkoselle/muualle tarkempaan ABS-järjestelmän diagnoosiin vai osaavammalle pajalle tutkituttamaan väljiä?
    Voiko ABS edes tehdä tuollaista vaikka vikaa olisikin?

    Kulmat tarkistettiin, ovat kunnossa ja ABS toimii täysin normaalisti mielestäni.
  • ongelmalapsi
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1063
    • Hämeenlinna

    #2
    ei absien pitäisi mitenkään vaikuttaa täristykseen ajossa. jarruttaessa....hmmm.. ei absien pitäisi sellaista tehdä. ite huoltasin jarrusatuloiden liut, putsaisin vanteet, paskasta, ja pinnat jotka osuvat pyörännapaan.
    -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
    -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
    -Voimaa.com Ohjelmoinnit
    -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
    -Ilmastointi huolto alkaen 69€
    Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
    GMC Topkick C6500 rollback -95
    Ford F-350 4X4 Wrecker -97
    E46 330xiA -02
    Chrysler neon -99

    Comment

    • Arnolds
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3310
      • Kajjjaani

      #3
      Reaktiotangon pusla tai molemmat on lopussa. Aiheuttaa juuri tuon vastaavan oireen.
      F26 xDrive20d TwinPower

      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

      Comment

      • Risto113
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1204
        • GrassLake

        #4
        Originally posted by 540iAV8 View Post
        Reaktiotangon pusla tai molemmat on lopussa. Aiheuttaa juuri tuon vastaavan oireen.
        tätä veikkasin itsekkin alunperin...
        Vanteen ja navan pinnat PITÄISI olla puhtaat, kun levytkin on uudet.

        Minne PKS-seudulla alustaremonttiin?

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9157
          • Oulu

          #5
          Täältä myös vahva ääni reaktiotangon puslille (Nro 5). Vikaa voi olla hankala paikallistaa vain vääntelemällä. Yksi keino on potkaista rengasta edestäpäin reippaasti ja samalla toinen katsoo, antaako puslan kumi periksi. Jos alla on alkuperäiset hilut ja autolla reippaasti rullattu, vaihtaisin koko reaktiotangot. Tuleepahan uusittua se navan puoleinen nivelpääkin samalla työllä. Tangon irrotuksessa pitää kuitenkin iskarin alapää irrottaa navasta.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Risto113
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 1204
            • GrassLake

            #6
            Vaihdanpa nuo reaktio/tukitangon kumit siis ainakin.
            jos vaihdan vain kumin, onnistuuko se irroittamatta iskarin puoleista päätä?
            Silloin voisi onnistua itsekkin. Tuohon ei taida netistä löytyä ohjettakaan...
            Pajaa saa suositella myös PKS-alueella.

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Risto113 View Post
              Vaihdanpa nuo reaktio/tukitangon kumit siis ainakin.
              jos vaihdan vain kumin, onnistuuko se irroittamatta iskarin puoleista päätä?
              Silloin voisi onnistua itsekkin. Tuohon ei taida netistä löytyä ohjettakaan...
              Pajaa saa suositella myös PKS-alueella.
              Kyllä se reaktiotanko pitää joka tapauksessa irrottaa. Jos hommaat uudet reaktiotangot, käyt jollain pajalla prässäyttämässä uudet helat paikoilleen. Tämän jälkeen reaktiotankojen vaihto onnistuu kotikonsteinkin. Ei siinä iskarin alapään irrotuksessa/löysäyksessäkään mitään mystistä ole. Tärkeintä operaatiossa: Puslan asemointi, nuoli reaktiotankoa kohti, puslan keskitys sivusuunnassa keskelle. Puslan kiinnityspultin lopullinen kiristys vasta painon ollessa pyörien/navan päällä. Iskarin asemointi rotaatiosuunnassa, merkkaa holkin halkaisukohdasta, jos alkuperäinen merkintä (Left/Right) iskarissa ei ole näkyvissä.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Scyber
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 686
                • Hyvinkää

                #8
                Laita bemarin orkkispalat

                itel loppu siihen täristys e36 325i
                Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
                www.napalmi.com

                Comment

                • Bullitt
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 2786
                  • Turku

                  #9
                  Mekaaninen vika ABS-järjestelmässä voi juurikin esiintyä täristyksenä jarruttaessa.


                  Comment

                  • Risto113
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 1204
                    • GrassLake

                    #10
                    Originally posted by Bullitt View Post
                    Mekaaninen vika ABS-järjestelmässä voi juurikin esiintyä täristyksenä jarruttaessa.
                    Niinkö? Jos löytyy tietoa, tai keino selvittää tämä, kertokaa pois!
                    reaktiotangot ja puslat menee nyt siis joka tapauksessa vaihtoon kuitenkin,
                    kiitos vinkeistä ja ohjeista. pitänee itse yrittää, töistä prässi kyllä löytyy...

                    Comment

                    • _nixu_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 8972
                      • Kellokoski

                      #11
                      Originally posted by Risto113 View Post
                      Niinkö? Jos löytyy tietoa, tai keino selvittää tämä, kertokaa pois!
                      reaktiotangot ja puslat menee nyt siis joka tapauksessa vaihtoon kuitenkin,
                      kiitos vinkeistä ja ohjeista. pitänee itse yrittää, töistä prässi kyllä löytyy...
                      Tilaat tuoltahttp://www.atp-autoteile.de/Hitlist.aspx?ctp=760502 hilut ja vaihdat kaikki kerralla. Alatukivarret ja reaktiotangot.
                      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎