Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530D resonoi (jokin tukikumi?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peetrus
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 219

    E39 530D resonoi (jokin tukikumi?)

    Eli jo heti kun auton sain niin huomasin että kuun peruuttelee niin auto jurisee/resonoi/täristää kuuluvasti siten että tuntuu ihan pepussa eli korin kautta, vähänkin kun nopeammin nostaa kytkintä.

    Nyttemmin pahentunut, ja tänään huomasin että jo eteenpäinkin lähdettäessa vähän nopeammalla kytkimen nostolla tuntuu pepussa kun jokin "ottaa runkoon kiinni", samaten kun auto tärähtää käyntiin, sekä sama homma sammutettaessa.

    Olisiko kyseessä jokin tukikumeista (mikä?) vai jokin muu juttu?
    -00 530D
    -GT2260V
    -Kunnon cooleri
    -Putkisto alusta 3" loppu 2.5"
    230,9hv
    512,9nm
  • Tomppa111
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 92

    #2
    Originally posted by Peetrus View Post
    Eli jo heti kun auton sain niin huomasin että kuun peruuttelee niin auto jurisee/resonoi/täristää kuuluvasti siten että tuntuu ihan pepussa eli korin kautta, vähänkin kun nopeammin nostaa kytkintä.

    Nyttemmin pahentunut, ja tänään huomasin että jo eteenpäinkin lähdettäessa vähän nopeammalla kytkimen nostolla tuntuu pepussa kun jokin "ottaa runkoon kiinni", samaten kun auto tärähtää käyntiin, sekä sama homma sammutettaessa.

    Olisiko kyseessä jokin tukikumeista (mikä?) vai jokin muu juttu?
    Mulla on sama vika. Jurisee pahiten kun parkissa alamäessä vaihteisto P-asennossa ja lähtee siitä peruuttamaan. Nyt kun ajan auton toisinpäin parkkiin ja käytän käsijarrua lisäksi niin ei jurise. Eli joku tukikumi todennäköisesti loppu noista oireista voisi varmaan päätellä kumpi puoli vedolla ja rikki.

    Comment

    • Peetrus
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 219

      #3
      Originally posted by Tomppa111 View Post
      Mulla on sama vika. Jurisee pahiten kun parkissa alamäessä vaihteisto P-asennossa ja lähtee siitä peruuttamaan. Nyt kun ajan auton toisinpäin parkkiin ja käytän käsijarrua lisäksi niin ei jurise. Eli joku tukikumi todennäköisesti loppu noista oireista voisi varmaan päätellä kumpi puoli vedolla ja rikki.
      Näköjään sama vika sekä automaatilla ja manuaalilla.

      Osaako joku sanoa tarkemmin mikä tuki se voisi olla, kun eipä tuola näytä mikään rikki oleven, eikä käsin heilu niin kovin että selkeästi näkisi.

      Kaikkia laatikon ja koneen tukia kun ei viitsisi vaihtaa
      -00 530D
      -GT2260V
      -Kunnon cooleri
      -Putkisto alusta 3" loppu 2.5"
      230,9hv
      512,9nm

      Comment

      • janim110
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 79
        • Kangasala

        #4
        Täällä samat oireet aluksi. Nyt täristää jatkuvasti ja tuntuu jo rattiin asti...
        Tyhjäkäynnillä oireet melkein pahimmillaan.
        Auto menossa huomenna syyniin. Laitan juttua kun tiedän mistä resonointi mun autosta lähtee. Toivottavasti "vain" jostain moottorin tukikumista.

        Ja auto oli 530d manuaali.
        e39 530dat-99

        Comment

        • Peetrus
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2003
          • 219

          #5
          Hienoa.
          Itse ajattelin käydä huomenna ostamassa laatikon tukikumit, mutta odotellaan sittenkin jos janim110 autosta löytyy jokin muu mikä sen aiheuttaa niin tsekkaisi sitten sen ensin.
          -00 530D
          -GT2260V
          -Kunnon cooleri
          -Putkisto alusta 3" loppu 2.5"
          230,9hv
          512,9nm

          Comment

          • Valkman
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 712
            • Helsinki

            #6
            Dieseleistä taitaa ainakin löytyä säätyvät moottorikumet.. uudemmista ainakin, joten kannattaa tarkastaa, josko ne toimisivat kuten pitää.

            Comment

            • janim110
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 79
              • Kangasala

              #7
              Noniin saatiin selville ainakin minun auton tärinän ja resonoinnin aiheuttaja...
              Moottorin oikea tukirauta oli napsahtanut kokonaan poikki ja kummankin puolen tukikumit oli valmiit.

              Moottori lepäsi jo aikas pahan näköisessä asennossa ja rutannut esim. turbon kellon.

              No onneksi sain auton ajoissa hoitoon ennen pahempia damageja.
              Hintaa Kumeille yhteensä 160e+tukirauta(alumiinia)n30e+alipainekello?+työt?

              Huomenna auto kuulemma valmis.
              Onneksi sain myyjän tulemaan vastaan kustannuksissa puoleenväliin

              Muutama kuva kamerapuhelimella


              e39 530dat-99

              Comment

              • Peetrus
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2003
                • 219

                #8
                No johan oli!
                Ilmeisesti sinulla "hieman" enemmän kuulunut tuota resonointia kuin minulla...

                Jos itsekkin nyt sitten esnimmäiseksi uusisi ne moottorin kumit.
                -00 530D
                -GT2260V
                -Kunnon cooleri
                -Putkisto alusta 3" loppu 2.5"
                230,9hv
                512,9nm

                Comment

                • Peetrus
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2003
                  • 219

                  #9
                  No nyt kun ihan tiesi mitä kumeja tarkemmin tutkia niin kuskinpuolen moottorintukikumi on kaput, eli molemmat vaihtoon.
                  -00 530D
                  -GT2260V
                  -Kunnon cooleri
                  -Putkisto alusta 3" loppu 2.5"
                  230,9hv
                  512,9nm

                  Comment

                  • Peetrus
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 219

                    #10
                    Joop, vaihdettiin kaverin kanssa tuossa tuo kuskinpuolen hydraulitukikumin, helppo puolentunnin homma.

                    Laitan kuvat vanhasta kumista kun kerkeän ottaa, oli tosiaan revnnyt kahteen osaan, eli kone oli toiseltapuolelta kokonaan irti.
                    -00 530D
                    -GT2260V
                    -Kunnon cooleri
                    -Putkisto alusta 3" loppu 2.5"
                    230,9hv
                    512,9nm

                    Comment

                    • janim110
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2007
                      • 79
                      • Kangasala

                      #11
                      Hyvä homma että oli vain tuosta kiinni
                      Mulle ei ole ihan selvinnyt kuinka tuo mootorikannakkeiden säätö toimii...?
                      e39 530dat-99

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        Originally posted by janim110 View Post
                        Mulle ei ole ihan selvinnyt kuinka tuo mootorikannakkeiden säätö toimii...?
                        Muistaakseni siten, että tyhjäkäynnillä ja pienellä kuormalla ne ovat löysänä ja vedätyksessä ja moottorijarrutuksessa jäykistyvät. Minimoivat läpi johtuvaa tärinää aina kun mahdollista ilman että ne olisivat liian löysät kun moottori vääntää tosissaan.
                        ---

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎