E39 TDS vs. d?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tojopa
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 1592
    • Kuopio

    E39 TDS vs. d?

    Kilometrejä tulee vuositasolla sen verran reilusti, että nykyinen E34 525i 24V olisi tarkoitus vaihtaa uudempaan dieseliin. Dieseleiden ongelmista saa kuitenkin lukea mm. täältä foorumilta harva se päivä, etenkin uudempien d-mallien vioista on juttua jatkuvasti; vikaa on mm. turboissa, pa-pumpuissa, tehot hukassa jne. Jos haetaan mahdollisimman luotettavaa matkakumppania, niin onko TDS järkevämpi valinta kuin uudempi d-tekniikka?

    Tuollaiseen E39 koriseen dieseliin sopisi loistavasti automaatti, mutta ainakin noita d-mallien steppejä tuntuu laukeavan (mutua taas!) aika usein. Mahtaako tuollainen alkupään automaatti olla pitempi-ikäinen? Tuliko vuoden -98 "isossa päivityksessä" jotain sellaista, miksi vanhempia dieseleitä pitäisi välttää?

    Erityisesti oikeita käyttäjäkokemuksia kaivataan. Soppaan saa heittää mukaan myös 520d vs. 525d/530d tai 525TDS vs. 520d vertailua. Jos vaikka jonkin ajan päästä olisi viisaampi sen suhteen, kannattaako uudemmasta d-tekniikasta maksaa enemmän..

    Sana on vapaa!
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    ...tai sitten etsit pienillä kilometreillä olevan/huoltokirjallisen vm.00-01 320d e46:en...

    Comment

    • Tojopa
      BTCF Member
      • Mar 2004
      • 1592
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by Hemi View Post
      ...tai sitten etsit pienillä kilometreillä olevan/huoltokirjallisen vm.00-01 320d e46:en...
      E46 on ollut harkinnassa, mutta E39 miellyttää enemmän. Miksi muuten juuri vm. 00-01?

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by Tojopa View Post
        Miksi muuten juuri vm. 00-01?
        Paras käytännön hinta/vikatiheyssuhde diesel e46:sta, tuonne 250tkm-300tkm asti.
        ko.Mallisarjan viimeisimmät tosin pääsee jo taas ilmeisesti lähelle.
        Last edited by Hemi; 18-07-2007, 10:51.

        Comment

        • pmv
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 2032
          • tornio

          #5
          Tämän ongelman kanssa painin reilu vuosi sitten. Päädyin kaivelemaan lompakkoa hieman syvemmälle ja ostin 530d:n. Manuaalin, että vältti mahdolliset vikapaikat steptronicissa ja imusarjan läpissä.

          525tds olisi kyllä kelvannut, mutta ei missään nimessä automaatilla. Tappavan hidas ja suuriruokainen sellainen oli. Manuaalina jo kohtuu pirtsakka. 520d putosi pois näitä vaivaavien Boschin jakajapumppuongelmien takia(1700€/laaki). Ja toisekseen että hinnat olivat vielä tuolloin varusteisiin nähden aivan liian kovia.

          Ei ole mitään syytä olla ostamatta 525tds:ää jos löytää varustelu/kllometri/kunto suhteeltaan hyvän yksilön. Nämäkin on nyt 10 vuotta vanhoja, joten kilometrejä on jo aina yli 200 tkm. M51D25 on peruskoneena kohtuu luja, vaikka kansivikoja väitetään olevankin.

          Nyt alkaa tuntumaan siltä, että dieseli kun dieseli vaatii sen toimintatonnin jos siihen jotain tulee. Bensoissakin niitä vikoja on, mutta jos todella haluaa säästää kuluissa, niin ei niitä korjauksia saisi liikaa olla. Sitä paitsi, muut osat kuluu tasatahtiin bensaversioiden kanssa.

          Comment

          • Joker-1979
            Bimmer Rookie
            • Oct 2006
            • 75

            #6
            E39 -98 525 Tdsa

            Suosittelen kyseistä mallia. Syksyllä tulee vuosi farkulla täyteen, ja vaikka onkin ensimmäinen diesel/farkku/automaatti/takaveto, niin en voi olla muuta kuin tyytväinen. Mittarissa menee pian 200 tkm puhki, mutta luultavasti ajettu enemmän

            Joku ehkä sanoo sen olevan laiska ja hidas, mutta kyllä sillä pääsee, eli ei ole liikkellemeno mikään ongelma, eikä kenekään jalkoihin jää. Toistaiseksi vain jotain kulutusosaa vaihdettu, ja sekä moottori että laatikko toiminut todella hyvin. Tyyppivikoja on löytynyt, mutta niiden kanssa elää
            ---------------------------------
            sigpic
            Exä.. BMW 525 TDSA TOURING E39

            Comment

            • kole
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2002
              • 505
              • Joensuu

              #7
              Mulla on -97 525 tdsa touring ja en minäkään pidä hirmu laiskana. Näissä vaan pitää ilmeisesti varautua syöttöpumppu ongelmiin, ainakin omalla kohdalla. Tällä hetkellä remontissa (pumppu) ja alle tonnin se ei sieltä pois lähde :(. Muuten olen kyllä tykänny autosta.

              Comment

              • Tojopa
                BTCF Member
                • Mar 2004
                • 1592
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by kole View Post
                Mulla on -97 525 tdsa touring ja en minäkään pidä hirmu laiskana. Näissä vaan pitää ilmeisesti varautua syöttöpumppu ongelmiin, ainakin omalla kohdalla. Tällä hetkellä remontissa (pumppu) ja alle tonnin se ei sieltä pois lähde :(. Muuten olen kyllä tykänny autosta.
                Minkä verran ajettu? Onko laatikon kanssa ollut ongelmia?

                Comment

                • kole
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2002
                  • 505
                  • Joensuu

                  #9
                  Reilu 330tkm, ei ole ollut. Öljyt vaihdettu laatikkoon kertaalleen suomessa.

                  Comment

                  • Tojopa
                    BTCF Member
                    • Mar 2004
                    • 1592
                    • Kuopio

                    #10
                    Näistä bemun dieseleistä on kirjoiteltu muissakin ketjuissa, mutta tähänkin ketjuun kaipailisin lisää kommentteja dieseleiden omistajilta, nykyisiltä tai entisiltä..

                    Comment

                    • jsr85
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2007
                      • 1372
                      • Oulainen

                      #11
                      omalla tds.sällä ajettu 240tkm ja teknisesti erittäin hyvässä kunnossa ei oo ollu mitn "vikaa"
                      ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                      Comment

                      • Tontsa
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2003
                        • 201
                        • Uusimaa

                        #12
                        n. 25tkm takana(203tkm yhteensä),vaihdettu vesipumppu,startti,apurungon puslat ja jarrupalat taakse. Tiivistetty toinen ajovalo(keräs kosteutta)

                        En tiedä onko turbo vaihettu,kun siivet olivat tiptop,eikä akselissa tuntunut minkäänlaista välystä.

                        Eli ei oikeastaan mitään dieseliin liittyvää ongelmaa ole ollut(koputtaa puuta).
                        Audi S3 -07

                        Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
                        Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
                        Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
                        BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
                        BMW 530dA -00, Audi S3 -07

                        Comment

                        • Tontsa
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2003
                          • 201
                          • Uusimaa

                          #13
                          No v*ttu... ei auttanu puun koputtaminen....

                          Vähän kengittää niin rupee pitämään ääntä,aivan kuin ahtovuoto olis...prkl...
                          Kuitenkin vika jää päälle,eli tuskin ahtovuoto,kun jää 'mooaamaan'...
                          Loppui ainakin hetkeks kun auto vähän aikaa seiso.
                          Täytyy tutkia....

                          Sori OT...
                          Audi S3 -07

                          Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
                          Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
                          Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
                          BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
                          BMW 530dA -00, Audi S3 -07

                          Comment

                          • Jygi
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2005
                            • 57
                            • Tampere

                            #14
                            Itellä dieseli kokemukset alko 525 TDS:stä automaatti lootalla, mutta kylläkin vanhalla kopalla. Loistava auto ajella pidempää matkaa ja ainoastaan kerran jäin tien poskeen, kun autosta loppu yht äkkiä veto kesken. Syynä oli tuolloin laturin hihnan ohjurin laakereiden kiinni hirttäminen. Kyseinen laakeri poksahti 120 vauhdissa motarilla ja hihnakin oli sitä myöten entinen. Uudet osat piti tilata Ruottista ja viikon ajeltiin vuokra-autolla. Tämän remontin jälkeen autolla ajeltiin toiset 40tkm huoletta, kunnes laitoin sen myyntiin. Mittarissa kilometrejä tuolloin 280tkm.

                            Seuraavaksi siirryin 530 D farkuun -99 ja tällä kertaa manuaali lootalla. Vaihdos tomaatista manuaaliin ei ollut mitenkään "must" juttu, mutta kyseinen yksilö sattui vain olemaan manuaali. Jos 525 TDS:llä meno oli verkkausta, niin 530 dieselistä löytyy kyllä potkua. Kyseisellä autolla tuli ajeltua yhteensä 90tkm. Ei mitään suurempia remotteja, mitä nyt muutamia tukivarsia vaihtelin ja muita kuluvia osia. Jouset ja iskarit vaihdatin hieman sporttisenpiin ja tämän jälkeen auto tuntui taas kuin uudelta. Auto vaihtoon taas kun mittarissa oli 260tkm.

                            Seuraava ja nykyinen auto on siis samanmoinen 530 D farkku -02 manuaali M-sport varustuksella. Työn puolesta joudun lähes viikottain ajelemaan erinäisillä vuokra-autoilla, mutta ei ole vielä E39 voittanutta autoa ajo-ominaisuuksiltaan tullut vastaan. Kun siis puhutaan autoista mitä samalla rahalla saisi. Alla on ollut uusia dieseleitä niin mersulta E:tä ja C:tä, Audi A4 ja A6, passat, mondeo, 300-sarjalaisia...

                            Ainut positiivinen yllätys muista merkeistä on ollut Skoda Octavian uusi 2 litranen turbo dieseli varustettuna DSG-automaatilla. Tämän jälkeen joutu heti menemään Bemari kauppaan kokeilemaan Bemarin uutta automaattia, jotta onhan se varmasti yhtä hyvä VW konsernin. No kyllähän automaatti X5:st mukavasti liikutti.

                            Pisteet siis E39 530 dieselille...
                            E61 535D M-Sport -05
                            E91 320D -06

                            Comment

                            • overboost
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2004
                              • 181
                              • E-Suomi

                              #15
                              Itse olen ajanut vajaassa kolmessa vuodessa -97 525tdsa touringilla n.75tkm. Mittarissa nyt 265tkm. Omistusaikanani moottoriin on öljyjen ja suodattimien lisäksi vaihdettu vesipumppu ja hehkutulpat.
                              Alustaan vuoden sisään vaihdettu lähes kaikki nivelet ja puslat. Lisäksi akku ja abs-antureita.
                              Jarrulevyt, takapyörän laakerit ja etuiskarit vaihdettu aikaisemmin.
                              Paikaltaan lähdettäessä aika laiska, mutta kyllä sillä ohi pääsee kun vauhtia saa.

                              Comment

                              Working...
                              X