Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 A-pilarit kastuu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keke71
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 340
    • Kiiminki

    E39 A-pilarit kastuu?

    Likköhän ollut kellään vastaavaa ongelmaa, ja mikä siihen on ollut syynä?
    Siis kun käytin auton pikapesussa niin ensin rupes kastuun oikeepuoli ja sit vasenpuoli, ja ne kastu oikeen kunnolla, ensin kastuminen ilmeni kattovehouksen ja pilarinverhouksen saumakohdassa. En uskalla vielä ruveta irrotteleen niitä verhoilujakaan kun niissä näkyy olevan turvatyynyt, täytyy vissiin ottaa akunkenkä irti ennen ku verhouksia rupee "rikkoon". Niin ja autossa on kattoluukku ja kattokaiteet, auto on siis touring.

    Edit: Onkohan minkälainen homma ylipäätään ottaa irti nuo verhoilut niistä pilareista, ja jos ne ottaa pois niin pääseekö sinne pilarin sisään
    näkemään ollenkaan. Vai pitääkö tässä ruveta ottaan jopa kattoverhoilukin pois?
    Last edited by Keke71; 20-07-2007, 14:30.
    E39 540iA Touring
  • tapza_s
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 102

    #2
    Eikös siellä a-pilareiden sisällä mene kattoluukun vedenpoisto putki. Kannattaa eka koittaa kattoa luukku auki ja sit katella lampulla sitä vesi kourua josko on maali lähteny tai halkeillu:think
    Pitäskö täs lukee jotai fiksua?

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      Kattoluukun tiiviste väsähtänyt ja vuotaa liikaa jolloin vesi tulee yli vesikourun etureunassa olevista vipujen aukoista. Lisäksi luukun sisäpuolella olevassa vesikourussa olevat saumakohdat voi myös vuotaa, ne on alkuperin tiivistetty butyylinauhalla ja ainakin minulla niissä oli selvät raot. Lisäksi tietty on mahdollista, että tyhjennysputket ovat tukossa tai osittain irronneet luukun vesikourusta.
      E39 528iA

      Comment

      • Juubi
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 999

        #4
        Tyhjennysputkia rassaamaan auki, varmasti täynnä mujua. Kun vedenpoisto ei toimi niin tulee ne vedet väkisinkin alas jostain ennen pitkää. Ensimmäisenä ei siis ehkä kannata niitä a-pilareita lähteä repimään auki, vaan kattoluukku auki ja poistoputkien rassaukseen.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Minulla ei ollut poistoputkissa tukkeumia, apumiehen puolella putki oli huonosti kiinni. Lisäksi putkien rassauksessa tai esim. paineilmalla puhdistamisessa kannattaa huomioida, että ne irtoaa helposti kattoluukun vesikourusta jolloin pitääkin kattoverhoilu purkaa.
          E39 528iA

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Keke71 View Post
            Edit: Onkohan minkälainen homma ylipäätään ottaa irti nuo verhoilut niistä pilareista, ja jos ne ottaa pois niin pääseekö sinne pilarin sisään
            näkemään ollenkaan. Vai pitääkö tässä ruveta ottaan jopa kattoverhoilukin pois?
            Airbag-merkin alta torx irti, sitten verhoilun keskikohdassa on muovikiinnike joka vaatii verhoilun vetämistä auton keskikohtaa päin (ei siis saa vetää verhoilua kattoa kohti tai tuo katkeaa) ja sitten kun se on irti, niin alaosa lähtee vetämällä kojelaudan välistä. Tuosta näkee airbagin ja tyhjennysputken mutta ei luukun reunaa tai putken kiinnitystä luukkuun.
            E39 528iA

            Comment

            • Keke71
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2007
              • 340
              • Kiiminki

              #7
              Näinhän se mahtaa olla, jos putet olis tukossa niin eihän sen veden saa tulla pois tuolta alueelta mitä kuvailn tossa aikaisemmin. Sehän tulis sit luukun reunojen yli suoraan sisälle, vai tulisko? No, oli miten oli niin ei kait muu auta kun ruveta purkamaan noi verhoukset pois ja tarkistamaan oikein kunnolla mistä voi moinen johtua.
              E39 540iA Touring

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Jos putket on tukossa, niin vesi tulee yli niistä etureunan vipujen aukoista ja niistä se tulee kattoverhoilun päälle ja a-pilariin. Mutta eihän luukun väliin pitäisi juuri vettä mennä jos tiiviste on kunnossa. Eli tiiviste vuotaa ja painepesussa vettä pääsee luukun väliin liian paljon eikä putket riitä sen tyhjentämiseen, joten osa tulee yli noista aukoista. Minä vaihdoin omaan autoon uuden tiivisteen eikä ole ollut sen jälkeen ongelmia. Kun auton katon pesee, huomaa selvän eron eli nyt vettä jää luukun tiivisteen etureunaan, ennen se "katosi" eli meni läpi tiivisteestä.

                Putkien toiminnan voit tutkia pienellä kastelukannulla eli kaadat vettä suoraa putken kohdalle ja tutkit mistä vesi tulee ulos. Se pitäisi tulla ulos etulokasuojan välistä. Toki tuossa kannattaa olla varovainen, sillä jos putki onkin irti, niin sisusta kastuu. Ne suoraa sisälle johtavat aukot on putkien vieressä joten kannattaa olla tarkkana mihin vettä kaataa, kukkien kasteluun tarkoitettu kannu olisi sopivin.
                E39 528iA

                Comment

                • Keke71
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2007
                  • 340
                  • Kiiminki

                  #9
                  Kiitoksia neuvoista, johan niitä alkaa oleenkin sen verran että ei muutakuin kokeileen ja testaamaan.
                  E39 540iA Touring

                  Comment

                  • Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

                    #10
                    No niin, täälläkin on nyt törmätty tähän samaan ongelmaan, eli kuskin puolen a-pilarin yläosan sauman kohdalta kattoverhoilu kastuu. Mitäs muuten tuo kattoluukun tiiviste kustantaa, ja onko kuinka hankala vaihtaa? Millä nuo vesiputket kannattaa rassata auki? Mikkilangalla? Paineilmalla ilmeisesti voi myös päästää menemään tuonne putkeen?
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                    Comment

                    • UGH!
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 237
                      • Nokia

                      #11
                      Yksi asia on vallan huomiotta! Nimittäin tuulilasi irti! Mulla oli jäänyt huonolle liimaukselle....
                      sigpic

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Thuppu View Post
                        No niin, täälläkin on nyt törmätty tähän samaan ongelmaan, eli kuskin puolen a-pilarin yläosan sauman kohdalta kattoverhoilu kastuu. Mitäs muuten tuo kattoluukun tiiviste kustantaa, ja onko kuinka hankala vaihtaa? Millä nuo vesiputket kannattaa rassata auki? Mikkilangalla? Paineilmalla ilmeisesti voi myös päästää menemään tuonne putkeen?
                        Tiiviste maksoi 31,50. Hankaluus on tietenkin suhteellista. Vanha tiiviste ei lähtenyt ehjänä irti, liima oli kovassa ja sitä saikin poistaa kauan. Ja uuden liimauksessa on oltava tarkkana sillä korkeus on aika kriittinen ja nurkatkin pitää saada kunnolla, lisäksi uusi tiiviste on katkaistava sopivan mittaiseksi. Vesiputket ei välttämättä ole kunnolla kiinni luukun reunan lähdöissä, joten en tiedä onko paineilma, ainakaan kovin suurella paineella, hyvä idea. Rautalankaa tms. sinne ei kannata tunkea ettei tule reikiä.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Originally posted by UGH! View Post
                          Yksi asia on vallan huomiotta! Nimittäin tuulilasi irti! Mulla oli jäänyt huonolle liimaukselle....
                          Gulp, tähän on hiljakkoin tuulilasi vaihdettu, joten onhan se yksi vaihtoehto. Toivottavasti ei kuitenkaan. Pitää huomenna päivänvalossa yrittää tutkailla... jotenki epäilyttää että vois olla tukos tuossa putkessa, oli nimittäin raitisilmakotelojen vesikanavatkin aivan tukossa kun auton hankin.
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • whector
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2009
                            • 169
                            • N/a

                            #14
                            mulla ilmeisesti taas tuo a-pilarissa kulkeva poistoputki irronnut kiinnikkeistään ja vettä tulee taas sateella jalkatilaan.

                            olisikos jossain ohjeita miten sitä kattoverhoilua voisi raottaa jotta voisi tarkastaa sen putken alkupään kunnon? a-pilarin verhoilun saa vetämällä irti mutta kun se ei riitä, pää jää sinne katon verhoilun alle.

                            Comment

                            • koz-528
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2008
                              • 339
                              • Ylivieska

                              #15
                              kannattaa kuitenki katsoa se poistoputkien liitos siellä kulmasta, kauhukahva, aurinkolippa ja pilarin muovi irti ja katsot sen liitoksen ja toteat että sehän on irti... menee 5 minuuttia
                              f11 520 da m-sport
                              ex e61 530 da
                              ex e39 530 da
                              ex e38 725 tdsa
                              ex e39 528i m5-look

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎