Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 540 putkistosta
Collapse
X
-
Pienensit just putkiston virtauspinta-alaa ~20% alkuperäiseen nähden Kasikoneissa on kaikissa isompaa putkea, nyt pienensit sen kutoskoneiden tasolle. Mutta virityshän on onnistunut jos teho ei laskenut alle 20%.
Ne umpinaiset säiliöt on luultavasti helmholzin resonaattoreita ja viritetty poistamaan tiettyjä taajuuksia, jos esim. putki on alkanut "soimaan" ilman niitä.Last edited by Cell; 27-10-2007, 13:54.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by EOL View PostMut onks M5 sit pienempi putkisto verrattun tohon 540 kun se takapönttö on kuitenkin orggis ja siinä se on pienempi?
Eikös 540 mennyt vain yksi putki alla. M5:ssa menee kaksi putkea molemminpuolin. Sillä selittyy tuo kokoero, miksi M5 on 2.5" putkea.**********
& E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06
(*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
(ex. E90 320Si M-Tech '07)
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 M5 Facelift '99)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
-
Originally posted by Koolj_bmw4life View PostLaittakaan sen verta enemmän rahaa kiinni että saatte suoraan eisenmanin-putken.
Eisenmannissa ääni on vähän "räkäsemmän" peltinen, Supersprintissä pehmeempi.
Pääpointti näissä on se, että takapönttöjen vaihdolla saa hieman soundia mutta miedot äänet, se kunnon soundi tulee mihin vaan BMW V8.iin vasta kun keskipöntön korvaa suorilla - se se siellä ääniä vaimentaa.**********
& E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06
(*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
(ex. E90 320Si M-Tech '07)
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 M5 Facelift '99)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
-
Originally posted by _Dexi View PostEi nämä juuri eroa, livenä supersprint vs. eisenmann vertailua suorittaneena.Ei rahaa ostaa uudempaa tai tuunata vanhaa? Se on siis old school!
Comment
-
-
Originally posted by Karhu View PostTäytyy muistaa myös että korvissa on eroja. Omaani supersprint kuulosti jotenkin huvittavalta eikä lainkaan BMW:n kasiin kuuluvalta kun taas Eisenmann vaikuttaa huomattavasti hienostuneemmalta - toki tämä taas riippuu siitä mihin on tottunut ja mitä autoltaan hakee.
Ääninäytteen sprintistähän voi ladata www.futurez.fi/videos/vids kun tallentaa koneelle sen videofilun.**********
& E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06
(*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
(ex. E90 320Si M-Tech '07)
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 M5 Facelift '99)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
-
Originally posted by EOL View PostVarmaankin tyhmä kysymys mut pakko silti kysyä kun asiasta en tiedä. Eli tosta kun mainitsit et pienensin virtauspinta-alaa 20% niin onko tällä teolla nyt jotain ratkasevaa haitta merkitystä kun en ihan noista asioista kovinkaan paljo ymmärrä?
99% varmuudella mitään ei hajoa, mutta tehoista se on pois.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostJos virtaus yritetään pitää samana mutta pinta-alaa pienennetään, kasvaa painehäviö. BMW on päättänyt kasvattaa yli kolmilitraisiin putkistoa, joten luultavasti tuon pienemmän koko ei ole riittänyt isojen koneiden hengitykselle -> kaikki se on ylhäältä pois.
99% varmuudella mitään ei hajoa, mutta tehoista se on pois.
Comment
-
-
Originally posted by S.P.R View PostTuo M5 vaimennin on varmasti virtaavampaa mallia kun se 540:sen alkuperäinen pönttö, jossa ei tosiaan ole edes ulostuloa toisessa "kanisterissa". Ja eikös se niin ollut että putkiston loppu päässä pieni supistus on jopa hyväksi / ei ole juurikaan merkitystä verrattuna siihen että se supistus olisi keskellä putkistoa?
Samantyyppisiä ne rakenteeltaan taitaa olla (periaatteessa 540 päätevaimennin oli kai läpivirtaava myös?) jne., mutta 540 se koko vaimennin taitaa olla sitä isompaa 3"...? Voi olla että muistan väärin. Niin, ja 540 on se "resonanssipönttö" siinä vierellä vielä.
Ei se supistus putken lopussa hyväksi ole, tarvittava toiminta haetaan aika pitkälle pakosarjalla, loppuputki ei niin enää vaikuta. Mutta ei vaikuta huonossakaan mielessä niin paljoa koska pakokaasut tarvitsevat eniten tilaa putken alussa - jäähtyvät matkalla auton taakse jo aika radikaalisti ja mahtuvat pienemmästäkin reiästä ongelmitta.
Turboautoissa esim. tuo korostuu entisestään kun pakokaasut on pahimmillaan todella kuumia, putkiston ensimmäinen metri on kriittisempi kuin loppuputki yhteensä..**********
& E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06
(*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
(ex. E90 320Si M-Tech '07)
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 M5 Facelift '99)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
-
Originally posted by _Dexi View PostMielenkiintoinen kommentti Äänethän ovat lähes identtiset, Eisenmann vain "rämisee" enemmän eli raspia löytyy raaemmin kuin Sprintistä.
Ääninäytteen sprintistähän voi ladata www.futurez.fi/videos/vids kun tallentaa koneelle sen videofilun.
Comment
-
-
Ok eli tuo supistus vaikuttaa vain tehoihin heikentävästi ja mikään paikka ei joudu nyt turhan koville kun tuota loppu päätä pienensin?
Mutta tuosta 540 putkistosta vielä eli lohkoilta tulee ulkohalkasijaltaa 55mm putket ja kun ne putket yhdistyy niin siitä menee sit yksi putki siihen keskivaimentimelle mikä on 66mm ulkohalkasijantaan ja sen keskivaimentimen jälkeen alkaa vasta tuo 70.5mm putkisto eli eihän tuo supistus minkä tein ni luulis kovin paljon merkkaavan kun siellä ennen keskivaimennintakin on jo noin pieni putki. :think
Kun ei mulla täs projektis ollut tarkotus ääniä saada kovemmiks/virittää mitenkän vaan tuon pöntön laitoin ihan vain sen takia kun tuon m5 takapuskurin hommasin. Mut voipi olla et jossain vaihees vois vaihtaa tuon ss pöntöön sit kun on budjetis ylimääräistä.Last edited by EOL; 28-10-2007, 15:36.
Comment
-
-
Originally posted by EOL View PostOk eli tuo supistus vaikuttaa vain tehoihin heikentävästi ja mikään paikka ei joudu nyt turhan koville kun tuota loppu päätä pienensin?
Mutta tuosta 540 putkistosta vielä eli lohkoilta tulee ulkohalkasijaltaa 55mm putket ja kun ne putket yhdistyy niin siitä menee sit yksi putki siihen keskivaimentimelle mikä on 66mm ulkohalkasijantaan ja sen keskivaimentimen jälkeen alkaa vasta tuo 70.5mm putkisto eli eihän tuo supistus minkä tein ni luulis kovin paljon merkkaavan kun siellä ennen keskivaimennintakin on jo noin pieni putki. :think
Kun ei mulla täs projektis ollut tarkotus ääniä saada kovemmiks/virittää mitenkän vaan tuon pöntön laitoin ihan vain sen takia kun tuon m5 takapuskurin hommasin. Mut voipi olla et jossain vaihees vois vaihtaa tuon ss pöntöön sit kun on budjetis ylimääräistä.
ps. Myytävänä löytyy orkkis hyväkunt. E39 M5 putkisto kokonaisena tai osina.Last edited by LeMansBlau; 29-10-2007, 07:49.///MADE IN FINLAND
sigpic
TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
E30 SEDAN IX M-TECNIC II
F32 COUPE PERFORMANCE
F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
Comment
-
-
Originally posted by Stone View PostKarhu:n mielide taitaa olla peräisin siitä kun kuunteli meikäläisen 540:en pörinöitä silloin kun katit oli vielä tyhjät. Eli siis 540:ssä mulla oli SS:n M5 malliset takapöntöt ja keskiosa putkesta myös M5:sta. Äänet oli katit tyhjinä melko mielenkiintoiset ja oikeastaan liian yliampuvat.. Katit kun laitettiin paikalleen äänet muuttuivat ihan totaalisesti, pehmenivät ja pienenivät huomattavasti.
Tuo on kyllä totta. Katit vaikuttaa ääniin vähintään saman mitä loppuputki melkeinpä.
Muistan kun itsellä oli katit tyhjät, niin äänet oli jotain hyvin lähellä viritetyn jenkkikamaron räpätystä, siinä missä nyt race-kateilla pehmeät murinat.**********
& E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06
(*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
(ex. E90 320Si M-Tech '07)
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 M5 Facelift '99)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
-
Kellään käyttäjä kokemuksia siitä,että miten äänet muuttuu kun vaihtaa orggis kattien tilalle e39 540i:hin 3" läpivirtaavat rosterikatit.Putkisto nyt laitettu niin,että keskipöntön tilalla on SS 3" suoraputki ja SS Takapönttö.
Äänet mielestäni loistavat ja niitä,kun nyt ei viitsisi väärillä katti hankinnoilla pilata!E36 95 316i Sedan
E39 97 540i Touring
E46 99 320Ci Coupe
E53 01 X5 4,4 V8
E65 05 730d
F10 11 523i Sedan
F90 08 320i Sedan
Comment
-
Comment