Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540 putkistosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EOL
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 175
    • Kankaanpää, Finland

    #16
    Ja siin olis vähän lisää kuvia miten tuo M5 takapönttö on tuonne alle laitettu.
    Click image for larger version

Name:	Bmw 540 (02).jpg
Views:	1
Size:	134.5 KB
ID:	4813342 Click image for larger version

Name:	Bmw 540 (03).jpg
Views:	1
Size:	72.9 KB
ID:	4813343
    Click image for larger version

Name:	Bmw 540 (04).jpg
Views:	1
Size:	100.0 KB
ID:	4813344
    Last edited by EOL; 14-05-2016, 22:58.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #17
      Pienensit just putkiston virtauspinta-alaa ~20% alkuperäiseen nähden Kasikoneissa on kaikissa isompaa putkea, nyt pienensit sen kutoskoneiden tasolle. Mutta virityshän on onnistunut jos teho ei laskenut alle 20%.

      Ne umpinaiset säiliöt on luultavasti helmholzin resonaattoreita ja viritetty poistamaan tiettyjä taajuuksia, jos esim. putki on alkanut "soimaan" ilman niitä.
      Last edited by Cell; 27-10-2007, 13:54.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • _Dexi
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2006
        • 769
        • Vihti

        #18
        Originally posted by EOL View Post
        Mut onks M5 sit pienempi putkisto verrattun tohon 540 kun se takapönttö on kuitenkin orggis ja siinä se on pienempi?

        Eikös 540 mennyt vain yksi putki alla. M5:ssa menee kaksi putkea molemminpuolin. Sillä selittyy tuo kokoero, miksi M5 on 2.5" putkea.
        **********
        & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


        (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
        (ex. E90 320Si M-Tech '07)
        (ex. E60 530Da '04)
        (ex. E39 M5 Facelift '99)
        (ex. E39 540i '98)
        *

        Comment

        • _Dexi
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 769
          • Vihti

          #19
          Originally posted by Koolj_bmw4life View Post
          Laittakaan sen verta enemmän rahaa kiinni että saatte suoraan eisenmanin-putken.
          Ei nämä juuri eroa, livenä supersprint vs. eisenmann vertailua suorittaneena.

          Eisenmannissa ääni on vähän "räkäsemmän" peltinen, Supersprintissä pehmeempi.

          Pääpointti näissä on se, että takapönttöjen vaihdolla saa hieman soundia mutta miedot äänet, se kunnon soundi tulee mihin vaan BMW V8.iin vasta kun keskipöntön korvaa suorilla - se se siellä ääniä vaimentaa.
          **********
          & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


          (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
          (ex. E90 320Si M-Tech '07)
          (ex. E60 530Da '04)
          (ex. E39 M5 Facelift '99)
          (ex. E39 540i '98)
          *

          Comment

          • Karhu
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 474
            • Kirkkonummi

            #20
            Originally posted by _Dexi View Post
            Ei nämä juuri eroa, livenä supersprint vs. eisenmann vertailua suorittaneena.
            Täytyy muistaa myös että korvissa on eroja. Omaani supersprint kuulosti jotenkin huvittavalta eikä lainkaan BMW:n kasiin kuuluvalta kun taas Eisenmann vaikuttaa huomattavasti hienostuneemmalta - toki tämä taas riippuu siitä mihin on tottunut ja mitä autoltaan hakee.
            Ei rahaa ostaa uudempaa tai tuunata vanhaa? Se on siis old school!

            Comment

            • EOL
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 175
              • Kankaanpää, Finland

              #21
              Varmaankin tyhmä kysymys mut pakko silti kysyä kun asiasta en tiedä. Eli tosta kun mainitsit et pienensin virtauspinta-alaa 20% niin onko tällä teolla nyt jotain ratkasevaa haitta merkitystä kun en ihan noista asioista kovinkaan paljo ymmärrä?

              Comment

              • _Dexi
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2006
                • 769
                • Vihti

                #22
                Originally posted by Karhu View Post
                Täytyy muistaa myös että korvissa on eroja. Omaani supersprint kuulosti jotenkin huvittavalta eikä lainkaan BMW:n kasiin kuuluvalta kun taas Eisenmann vaikuttaa huomattavasti hienostuneemmalta - toki tämä taas riippuu siitä mihin on tottunut ja mitä autoltaan hakee.
                Mielenkiintoinen kommentti Äänethän ovat lähes identtiset, Eisenmann vain "rämisee" enemmän eli raspia löytyy raaemmin kuin Sprintistä.

                Ääninäytteen sprintistähän voi ladata www.futurez.fi/videos/vids kun tallentaa koneelle sen videofilun.
                **********
                & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                (ex. E60 530Da '04)
                (ex. E39 M5 Facelift '99)
                (ex. E39 540i '98)
                *

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #23
                  Originally posted by EOL View Post
                  Varmaankin tyhmä kysymys mut pakko silti kysyä kun asiasta en tiedä. Eli tosta kun mainitsit et pienensin virtauspinta-alaa 20% niin onko tällä teolla nyt jotain ratkasevaa haitta merkitystä kun en ihan noista asioista kovinkaan paljo ymmärrä?
                  Jos virtaus yritetään pitää samana mutta pinta-alaa pienennetään, kasvaa painehäviö. BMW on päättänyt kasvattaa yli kolmilitraisiin putkistoa, joten luultavasti tuon pienemmän koko ei ole riittänyt isojen koneiden hengitykselle -> kaikki se on ylhäältä pois.

                  99% varmuudella mitään ei hajoa, mutta tehoista se on pois.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • S.P.R
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 1009
                    • Oulu area

                    #24
                    Originally posted by Cell View Post
                    Jos virtaus yritetään pitää samana mutta pinta-alaa pienennetään, kasvaa painehäviö. BMW on päättänyt kasvattaa yli kolmilitraisiin putkistoa, joten luultavasti tuon pienemmän koko ei ole riittänyt isojen koneiden hengitykselle -> kaikki se on ylhäältä pois.

                    99% varmuudella mitään ei hajoa, mutta tehoista se on pois.
                    Tuo M5 vaimennin on varmasti virtaavampaa mallia kun se 540:sen alkuperäinen pönttö, jossa ei tosiaan ole edes ulostuloa toisessa "kanisterissa". Ja eikös se niin ollut että putkiston loppu päässä pieni supistus on jopa hyväksi / ei ole juurikaan merkitystä verrattuna siihen että se supistus olisi keskellä putkistoa?

                    Comment

                    • _Dexi
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2006
                      • 769
                      • Vihti

                      #25
                      Originally posted by S.P.R View Post
                      Tuo M5 vaimennin on varmasti virtaavampaa mallia kun se 540:sen alkuperäinen pönttö, jossa ei tosiaan ole edes ulostuloa toisessa "kanisterissa". Ja eikös se niin ollut että putkiston loppu päässä pieni supistus on jopa hyväksi / ei ole juurikaan merkitystä verrattuna siihen että se supistus olisi keskellä putkistoa?

                      Samantyyppisiä ne rakenteeltaan taitaa olla (periaatteessa 540 päätevaimennin oli kai läpivirtaava myös?) jne., mutta 540 se koko vaimennin taitaa olla sitä isompaa 3"...? Voi olla että muistan väärin. Niin, ja 540 on se "resonanssipönttö" siinä vierellä vielä.

                      Ei se supistus putken lopussa hyväksi ole, tarvittava toiminta haetaan aika pitkälle pakosarjalla, loppuputki ei niin enää vaikuta. Mutta ei vaikuta huonossakaan mielessä niin paljoa koska pakokaasut tarvitsevat eniten tilaa putken alussa - jäähtyvät matkalla auton taakse jo aika radikaalisti ja mahtuvat pienemmästäkin reiästä ongelmitta.

                      Turboautoissa esim. tuo korostuu entisestään kun pakokaasut on pahimmillaan todella kuumia, putkiston ensimmäinen metri on kriittisempi kuin loppuputki yhteensä..
                      **********
                      & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                      (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                      (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                      (ex. E60 530Da '04)
                      (ex. E39 M5 Facelift '99)
                      (ex. E39 540i '98)
                      *

                      Comment

                      • Stone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 4074
                        • Helsinki

                        #26
                        Originally posted by _Dexi View Post
                        Mielenkiintoinen kommentti Äänethän ovat lähes identtiset, Eisenmann vain "rämisee" enemmän eli raspia löytyy raaemmin kuin Sprintistä.

                        Ääninäytteen sprintistähän voi ladata www.futurez.fi/videos/vids kun tallentaa koneelle sen videofilun.
                        Karhu:n mielide taitaa olla peräisin siitä kun kuunteli meikäläisen 540:en pörinöitä silloin kun katit oli vielä tyhjät. Eli siis 540:ssä mulla oli SS:n M5 malliset takapöntöt ja keskiosa putkesta myös M5:sta. Äänet oli katit tyhjinä melko mielenkiintoiset ja oikeastaan liian yliampuvat.. Katit kun laitettiin paikalleen äänet muuttuivat ihan totaalisesti, pehmenivät ja pienenivät huomattavasti.
                        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                        VW Pornstarter (työjuhta)
                        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                        Finnmaster T8







                        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                        Comment

                        • EOL
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 175
                          • Kankaanpää, Finland

                          #27
                          Ok eli tuo supistus vaikuttaa vain tehoihin heikentävästi ja mikään paikka ei joudu nyt turhan koville kun tuota loppu päätä pienensin?

                          Mutta tuosta 540 putkistosta vielä eli lohkoilta tulee ulkohalkasijaltaa 55mm putket ja kun ne putket yhdistyy niin siitä menee sit yksi putki siihen keskivaimentimelle mikä on 66mm ulkohalkasijantaan ja sen keskivaimentimen jälkeen alkaa vasta tuo 70.5mm putkisto eli eihän tuo supistus minkä tein ni luulis kovin paljon merkkaavan kun siellä ennen keskivaimennintakin on jo noin pieni putki. :think

                          Kun ei mulla täs projektis ollut tarkotus ääniä saada kovemmiks/virittää mitenkän vaan tuon pöntön laitoin ihan vain sen takia kun tuon m5 takapuskurin hommasin. Mut voipi olla et jossain vaihees vois vaihtaa tuon ss pöntöön sit kun on budjetis ylimääräistä.
                          Last edited by EOL; 28-10-2007, 15:36.

                          Comment

                          • LeMansBlau
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1060
                            • Insomniac

                            #28
                            Originally posted by EOL View Post
                            Ok eli tuo supistus vaikuttaa vain tehoihin heikentävästi ja mikään paikka ei joudu nyt turhan koville kun tuota loppu päätä pienensin?

                            Mutta tuosta 540 putkistosta vielä eli lohkoilta tulee ulkohalkasijaltaa 55mm putket ja kun ne putket yhdistyy niin siitä menee sit yksi putki siihen keskivaimentimelle mikä on 66mm ulkohalkasijantaan ja sen keskivaimentimen jälkeen alkaa vasta tuo 70.5mm putkisto eli eihän tuo supistus minkä tein ni luulis kovin paljon merkkaavan kun siellä ennen keskivaimennintakin on jo noin pieni putki. :think

                            Kun ei mulla täs projektis ollut tarkotus ääniä saada kovemmiks/virittää mitenkän vaan tuon pöntön laitoin ihan vain sen takia kun tuon m5 takapuskurin hommasin. Mut voipi olla et jossain vaihees vois vaihtaa tuon ss pöntöön sit kun on budjetis ylimääräistä.
                            Joo ei varmasti tarvi pelätä, että olis tehoihinkaan vaikuttanut missään määrin. Toi ämmäläisen takapönttö virtaa varmasti riittävästi ja jos asennus on onnistunut muuten, niin ole tyytyväinen. Ylempänä annoitkin juuri vastauksen koko ongelmaasi, eli ei ne kaasut mitenkään matkalla paisu ja jos ne puristuu alussa jo 55mm sisään, niin vastus ei kovene vaikkakin loppu-osa olisi myös alle tuon 3". Virtaavuutta tässä tapauksessa voi ainoastaan haitata/sekoittaa tuo "ylimitoitettu" 70,5mm keskiosan pönttö. Pakopaineitten kannalta varmasti hyvä ratkaisu ja ainakaan huomattavaa eroa yläpään tehoihin tuo ei tee.

                            ps. Myytävänä löytyy orkkis hyväkunt. E39 M5 putkisto kokonaisena tai osina.
                            Last edited by LeMansBlau; 29-10-2007, 07:49.
                            ///MADE IN FINLAND

                            sigpic

                            TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                            E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                            F32 COUPE PERFORMANCE
                            F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                            Comment

                            • _Dexi
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2006
                              • 769
                              • Vihti

                              #29
                              Originally posted by Stone View Post
                              Karhu:n mielide taitaa olla peräisin siitä kun kuunteli meikäläisen 540:en pörinöitä silloin kun katit oli vielä tyhjät. Eli siis 540:ssä mulla oli SS:n M5 malliset takapöntöt ja keskiosa putkesta myös M5:sta. Äänet oli katit tyhjinä melko mielenkiintoiset ja oikeastaan liian yliampuvat.. Katit kun laitettiin paikalleen äänet muuttuivat ihan totaalisesti, pehmenivät ja pienenivät huomattavasti.

                              Tuo on kyllä totta. Katit vaikuttaa ääniin vähintään saman mitä loppuputki melkeinpä.

                              Muistan kun itsellä oli katit tyhjät, niin äänet oli jotain hyvin lähellä viritetyn jenkkikamaron räpätystä, siinä missä nyt race-kateilla pehmeät murinat.
                              **********
                              & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                              (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                              (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                              (ex. E60 530Da '04)
                              (ex. E39 M5 Facelift '99)
                              (ex. E39 540i '98)
                              *

                              Comment

                              • V-Power
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2006
                                • 1333
                                • Varsinais-Suomi

                                #30
                                Kellään käyttäjä kokemuksia siitä,että miten äänet muuttuu kun vaihtaa orggis kattien tilalle e39 540i:hin 3" läpivirtaavat rosterikatit.Putkisto nyt laitettu niin,että keskipöntön tilalla on SS 3" suoraputki ja SS Takapönttö.
                                Äänet mielestäni loistavat ja niitä,kun nyt ei viitsisi väärillä katti hankinnoilla pilata!
                                E36 95 316i Sedan
                                E39 97 540i Touring
                                E46 99 320Ci Coupe
                                E53 01 X5 4,4 V8
                                E65 05 730d
                                F10 11 523i Sedan
                                F90 08 320i Sedan

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎