Announcement

Collapse
No announcement yet.

KAUHEE RÄMINÄ e39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #16
    Originally posted by Havis View Post
    Ikävä kyllä pitää. En ainakaan tiedä kuinka tuota sisäpantaa saisi venytettyä sen navan yli. Tuossakin on minusta yks suunnitelun kukkanen. Ei olisi varmaan ollut ylivoimaista suunnitella kilpi aavistuksen erilaiseksi jotta se menisi navan yli paikoilleen ja silti ajaisi asiansa. Saksalainen insinööri on ihme-epeli.

    Jotkut on kuulemma panneet sen pannan poikki, laittaneet kilven paikoilleen ja sitten hepanneet hitsillä pannan taas yhdeksi kappaleeksi. Tiedä sitten onko kevytmetallin hitsaus sen helpompaa...
    Näin epäilinkin.

    Onneksi omassa on vielä kilvet kasassa. (pitää koputtaa puuta)

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1838
      • Kotona/Poissa

      #17
      Originally posted by Muurahainen View Post
      Näin epäilinkin.

      Onneksi omassa on vielä kilvet kasassa. (pitää koputtaa puuta)
      Kilvet on yksinkertaisinta uusia mikäli sattuu tarve saman nurkan pyöränlaakerirempalle. Kun laakeri on muutenkin irti kilpi vaihtuu 'lähes ilmaiseksi ilman vaivaa'

      Toisin sanoen kun joutuu uusimaan etupyöränlaakerin, melkein aina samalla kannattaisi uusia jarrukilpikin jos se näyttää vähänkin heikolta (siis jos niitä kilpiä ylipäätään haluaa laittaa)
      Last edited by Havis; 09-07-2013, 17:04.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • Pehkonperä
        Newbiemmer
        • Jun 2013
        • 7
        • Kempele

        #18
        laitetaanpa nyt omaki lusikka soppaan jis apuja löytys, eli mulla kans rämisee vasemmalta eestä melko äänekkäästi kun ajaa esim. mukulakivikatua. Jarrukilvet poistin jo molemmilta puolilta mutta räminä senkun jatkuu :/ onko iskareissa tai yläpäänkiinnityksissä jotain mikä äänen voisi aiheuttaa?

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9157
          • Oulu

          #19
          Originally posted by Havis View Post
          Toisin sanoen kun joutuu uusimaan etupyöränlaakerin, melkein aina samalla kannattaisi uusia jarrukilpikin jos se näyttää vähänkin heikolta
          Juuri näin!
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1838
            • Kotona/Poissa

            #20
            Originally posted by Pehkonperä View Post
            laitetaanpa nyt omaki lusikka soppaan jis apuja löytys, eli mulla kans rämisee vasemmalta eestä melko äänekkäästi kun ajaa esim. mukulakivikatua. Jarrukilvet poistin jo molemmilta puolilta mutta räminä senkun jatkuu :/ onko iskareissa tai yläpäänkiinnityksissä jotain mikä äänen voisi aiheuttaa?
            Poistuuko räminä jos ajaessa painat kevyesti jarrua? Omassa E39 kevyen kaltainen kolina loppui jarrua painaessa, ja luulin sen johtuvan jarrupaloista/satulasta. Olin aika yllättynyt kun reaktiotangon uusimisen (sen pallonivel oli selvästi väljä) jälkeen ääni katosi. Maallikona kun kuvittelin väljän pallonivelen kolisevan paljon kumeammalla äänellä, mutta ei.

            Kannattaa käydä läpi nämä peruskohteet, eli koiranluut, tukivarren nivelet, reaktiotangot, jarrusatuloiden värinänvaimennusjouset yms.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • Juize
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2010
              • 231
              • Joensuu

              #21
              Originally posted by Havis View Post
              Poistuuko räminä jos ajaessa painat kevyesti jarrua? Omassa E39 kevyen kaltainen kolina loppui jarrua painaessa, ja luulin sen johtuvan jarrupaloista/satulasta. Olin aika yllättynyt kun reaktiotangon uusimisen (sen pallonivel oli selvästi väljä) jälkeen ääni katosi. Maallikona kun kuvittelin väljän pallonivelen kolisevan paljon kumeammalla äänellä, mutta ei.

              Kannattaa käydä läpi nämä peruskohteet, eli koiranluut, tukivarren nivelet, reaktiotangot, jarrusatuloiden värinänvaimennusjouset yms.
              Tuntuiko sulla tuo "räminä" ääni tulevan sisään ratin akselia myöten? Itsellä kuuluu lievää kalinaa esim. mukulakivillä ajaessa jos vauhtia on alle 30 km/h, kovemmassa vauhdissa ei kuulu eikä kun painaa jarrua kevyesti.
              Jarrut minäkin kävin ensimmäiseksi läpi mutta ei niistä kalinan aiheuttajaa löytynyt. Raidetangot on puoli vuotta sitten uusitut Lemforderit eikä hammastangossakaan välysta ole.
              i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
              ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic

              ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
              ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
              ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                #22
                Originally posted by Juize View Post
                Tuntuiko sulla tuo "räminä" ääni tulevan sisään ratin akselia myöten? Itsellä kuuluu lievää kalinaa esim. mukulakivillä ajaessa jos vauhtia on alle 30 km/h, kovemmassa vauhdissa ei kuulu eikä kun painaa jarrua kevyesti.
                Jarrut minäkin kävin ensimmäiseksi läpi mutta ei niistä kalinan aiheuttajaa löytynyt. Raidetangot on puoli vuotta sitten uusitut Lemforderit eikä hammastangossakaan välysta ole.
                Entä rattiakselin nivel? Onko madallettu? Vaihtoehtoja vielä iskarit/jouset ja ylätukilaakerit sekä kallistuksenvakaimen runkopuslat
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Juize
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2010
                  • 231
                  • Joensuu

                  #23
                  Rattiakselin nivel on timmi. Lievästi madallettu reilu vuosi sitten ja siinä samalla vaihtettu kaikki iskarit, ylätukilaakerit ja jousien kumit.
                  Haviksen kokemusten perusteella vaan rupes tuo reaktiotako epäilyttämään koska ne on alkuperäiset. Eteen alustaan ei vielä ole muuta vaihdettu kun vasen alatukivarsi ja koiranluut.
                  Reaktiotangon pallokaan ei rekkarilla väännellessä mitenkään väljältä tunnu, mutta kalina on sen kuuloinen että jossain oleva välys ei ole iso.
                  i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
                  ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic

                  ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
                  ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
                  ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    #24
                    Originally posted by Juize View Post
                    Tuntuiko sulla tuo "räminä" ääni tulevan sisään ratin akselia myöten? Itsellä kuuluu lievää kalinaa esim. mukulakivillä ajaessa jos vauhtia on alle 30 km/h, kovemmassa vauhdissa ei kuulu eikä kun painaa jarrua kevyesti.
                    Jarrut minäkin kävin ensimmäiseksi läpi mutta ei niistä kalinan aiheuttajaa löytynyt. Raidetangot on puoli vuotta sitten uusitut Lemforderit eikä hammastangossakaan välysta ole.
                    Eipä oikeastaan. Minulla ääni tuntui tulevan enemmän polkimien / etupyörän suunnalta. Sen tarkemmin tuota on vaikea paikantaa. Ratissa/sormissa ääni ei tuntunut.

                    Tosiaan itseäni vaan hämäsi kun olen tottunut siihen, että väljä pallonivel kumahtelee ja kopsahtaa selvästi raskaamman tuntuisella äänellä kuin tämä omassa autossa esiintynyt helinä. En olis millään uskonut että vika löytyy pallonivelestä.
                    Last edited by Havis; 12-07-2013, 14:18.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1838
                      • Kotona/Poissa

                      #25
                      Originally posted by Juize View Post
                      Rattiakselin nivel on timmi. Lievästi madallettu reilu vuosi sitten ja siinä samalla vaihtettu kaikki iskarit, ylätukilaakerit ja jousien kumit.
                      Haviksen kokemusten perusteella vaan rupes tuo reaktiotako epäilyttämään koska ne on alkuperäiset. Eteen alustaan ei vielä ole muuta vaihdettu kun vasen alatukivarsi ja koiranluut.
                      Reaktiotangon pallokaan ei rekkarilla väännellessä mitenkään väljältä tunnu, mutta kalina on sen kuuloinen että jossain oleva välys ei ole iso.
                      Reaktiotangon pallonivelen välys ei kai kuorma päällä löydykään.

                      Minun E39:n reaktiotangon pallonivelen välys tuli esiin ihan käsivoimin, kun ensin pyörä oli tunkattu ilmaan. Sitten vaan kädellä kierrettiin ja väännettiin reaktiotankoa, ja pallonivel antoi periks muutaman millin. Puslasta löytyi aivan mimmaaliset hiusmurtuman alut, joiden en usko vaikuttaneen vielä toimintaan.
                      Last edited by Havis; 12-07-2013, 14:16.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        #26
                        Originally posted by Juize View Post
                        Rattiakselin nivel on timmi. Lievästi madallettu reilu vuosi sitten ja siinä samalla vaihtettu kaikki iskarit, ylätukilaakerit ja jousien kumit.
                        Haviksen kokemusten perusteella vaan rupes tuo reaktiotako epäilyttämään koska ne on alkuperäiset. Eteen alustaan ei vielä ole muuta vaihdettu kun vasen alatukivarsi ja koiranluut.
                        Reaktiotangon pallokaan ei rekkarilla väännellessä mitenkään väljältä tunnu, mutta kalina on sen kuuloinen että jossain oleva välys ei ole iso.
                        Suosittelen käymään vaikka katsastusasemalla tärypenkissä! Voi maksaa jotain, mutta varmasti aiheuttaja löytyy. Itse käyn vastaedes kyseisessä penkissä jos jokin kolina alkaa häiritä.
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • Juize
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2010
                          • 231
                          • Joensuu

                          #27
                          Originally posted by Havis View Post
                          Eipä oikeastaan. Minulla ääni tuntui tulevan enemmän polkimien / etupyörän suunnalta. Sen tarkemmin tuota on vaikea paikantaa. Ratissa/sormissa ääni ei tuntunut.

                          Tosiaan itseäni vaan hämäsi kun olen tottunut siihen, että väljä pallonivel kumahtelee ja kopsahtaa selvästi raskaamman tuntuisella äänellä kuin tämä omassa autossa esiintynyt helinä. En olis millään uskonut että vika löytyy pallonivelestä.
                          Tuon äänen suunta on vähän hankala paikallistaa mutta varmaan samanlainen helinä sullakin on kuulunut.
                          Koska tänään käytin auton vuosikatsastuksessa ja pyysin katsuria tutkimaan erityisen tarkkaan etupään tukivarret ja etenkin reaktiotangon pallot. Katsuri teki työtä käskettyä ja vasemman reaktiotangon pallosta löytyi pystysuunnassa pieni välys
                          Tuo kuuluva ääni on todellakin sen verran "kimeä" ettei ekana tule mieleen että se pallonivelesta kuuluisi.

                          Originally posted by janke View Post
                          Suosittelen käymään vaikka katsastusasemalla tärypenkissä! Voi maksaa jotain, mutta varmasti aiheuttaja löytyy. Itse käyn vastaedes kyseisessä penkissä jos jokin kolina alkaa häiritä.
                          Kaksi kärpästä yhdellä iskulla, katsastus ja vian etsintä hintaa kertyi 39€
                          i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
                          ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic

                          ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
                          ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
                          ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1838
                            • Kotona/Poissa

                            #28
                            Originally posted by Juize View Post
                            Tuon äänen suunta on vähän hankala paikallistaa mutta varmaan samanlainen helinä sullakin on kuulunut.
                            Koska tänään käytin auton vuosikatsastuksessa ja pyysin katsuria tutkimaan erityisen tarkkaan etupään tukivarret ja etenkin reaktiotangon pallot. Katsuri teki työtä käskettyä ja vasemman reaktiotangon pallosta löytyi pystysuunnassa pieni välys
                            Tuo kuuluva ääni on todellakin sen verran "kimeä" ettei ekana tule mieleen että se pallonivelesta kuuluisi.



                            Kaksi kärpästä yhdellä iskulla, katsastus ja vian etsintä hintaa kertyi 39€
                            Tuliko pelkästään korjauskehotus vaiko ihan hylätty katsastus?
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • Juize
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2010
                              • 231
                              • Joensuu

                              #29
                              Ei tuosta sentään hylkyä tullut. Katsuri sanoi että kannattaa jossain välissä vaihtaa.
                              Eikä tuotä kalinää pitkään viitsi kuunnella kun syy sille löytyi. Sen verran ikävästi häiritsee hiljaisessa vauhdissa epätasaisuuksien yli ajaessa.
                              i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
                              ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic

                              ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
                              ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
                              ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3667
                                • seinäjoki

                                #30
                                Originally posted by Juize View Post
                                Ei tuosta sentään hylkyä tullut. Katsuri sanoi että kannattaa jossain välissä vaihtaa.
                                Eikä tuotä kalinää pitkään viitsi kuunnella kun syy sille löytyi. Sen verran ikävästi häiritsee hiljaisessa vauhdissa epätasaisuuksien yli ajaessa.
                                Hyvä että vika löytyi!
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎