Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia tällaisesta jäähdytyssarjasta? (M5 E39)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Dexi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 769
    • Vihti

    Kokemuksia tällaisesta jäähdytyssarjasta? (M5 E39)

    Onko kellään asennettuna tällaista tai vastaavaa settiä, tai ylipäätään sähköflektiä E39 540/M5 sen viskon tilalla?



    Lisätietoja Klik-Klik --> Tuotesivulle

    Tuo settihän itse asiassa sisältää myös alusyylarin, flektin, paisuntasäiliön, anturit ja elektroniikan sekä letkuja ja muita. Koko jäähdytys uusiksi, jenkeissä hintaa reilut $1100.

    Päätin että visko saa lähteä tuosta M5:ta, ärsyttää ensinnäkin jo ilmiönä, että jos autolla on hetken parkissa ajon jälkeen (kone lämpenee kun ajoviima loppuu) ja sen jälkeen lähtee ajamaan, on fiilis kuin vanhalla Volvolla tai jollain muulla tuomiopäivän masiinalla kun flekti puhkuu niin ettei kone meinaa jaksaa vetää.

    Toiseksi, netissä ollut sen verran noita kauhutarinoita missä +100tkm kohdalla on E39:istä vakiovisko lähtenyt lentoon ja lavat kolisseet pitkin konehuonetta ja jopa konepellistä läpi, että ei oikein houkuttele.


    Joten sähköflekti pitäisi viritellä tilalle heti kunhan keksin mistä saisi mahdollisimman bolt-on kitin ettei itse tarvitsisi alkaa kiinnikkeitä ym. rakentelemaan?
    **********
    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
    (ex. E60 530Da '04)
    (ex. E39 M5 Facelift '99)
    (ex. E39 540i '98)
    *
  • -KK-
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 265

    #2
    Viskon siivet

    Juu mulla lähti äskettäin viskon siivet lentoon E39 540 -99 :stä 85tkm kohdalla.

    Jos vesipumpusta pettää laakerointi niin hihna hyppää pois hihnapyörältä ja voi saada tuhoa aikaan.

    Tuolta löytyy meikäläisen keissi.



    Ihmettelen kyllä miksi tuollainen rakenne, että visko on samalla akselilla vesipumpun kanssa. Jos siivet ja visko on vähääkään epätasapainossa niin se syö vesipumpun laakeroinnin kyllä varmaan nopeammin.

    Comment

    • _Dexi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 769
      • Vihti

      #3
      Originally posted by -KK- View Post
      Juu mulla lähti äskettäin viskon siivet lentoon E39 540 -99 :stä 85tkm kohdalla.

      Jos vesipumpusta pettää laakerointi niin hihna hyppää pois hihnapyörältä ja voi saada tuhoa aikaan.

      Tuolta löytyy meikäläisen keissi.



      Ihmettelen kyllä miksi tuollainen rakenne, että visko on samalla akselilla vesipumpun kanssa. Jos siivet ja visko on vähääkään epätasapainossa niin se syö vesipumpun laakeroinnin kyllä varmaan nopeammin.
      Monessa autossa just sama rakenne ja se on kyllä aina yhtä perseestä minun mielestä.

      Oletko ite ajatellut sähköä tilalle?
      **********
      & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


      (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
      (ex. E90 320Si M-Tech '07)
      (ex. E60 530Da '04)
      (ex. E39 M5 Facelift '99)
      (ex. E39 540i '98)
      *

      Comment

      • Jonsku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 4646
        • Tuusula

        #4
        Eiköhän se ole kustannustehokkain ja toimivin juttu tuo vesipumpun akselilla oleva viskotuuletin. Samaa vempainta on kuitekin käytetty jo useampi vuosikymmen. Helppoa ja halpaa

        Mutta mutta, itse topicciin. Eikö sinulle riittäisi periaatteessa iso sähköflekti ja lämpöanturi syyläriin? Niitä saa jokaisesta varaosaliikkeestä ja tilaakin on kun nappaa viskon pois? Ei maksaisi kuin ~100e..
        - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

        ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
        ex. Alpina D10 Touring #33/94
        ... and many more

        Comment

        • -KK-
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2005
          • 265

          #5
          Originally posted by _Dexi View Post

          Oletko ite ajatellut sähköä tilalle?
          En ole ajatellut laittaa sähköistä tilalle. Onhan tuo mekaaninen ihan hyvä sinänsä sähkön sijaan. Kennon etupuolellahan on jo yksi sähköinen puhallin.

          Comment

          • _Dexi
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2006
            • 769
            • Vihti

            #6
            Iso sähköflektihän riittää, mutta kiinnitys on se ongelma. Releellä ja lämpöanturilla saa ohjauksen kyllä rakennettua, pariin entiseen autoon tullut tuollanen tehtyä.

            Käy minun järkeen enempi, että tuuletetaan sitä kennoa sitten kun vaikkapa ruuhkassa sille on tarvetta - eikä koko ajan moottoritehon ja kierrosherkkyyden kustannuksella. =)

            Kyllähän viskokin periaatteessa antaa periksi löysää sitten kun lämpöä ei löydy, mutta kyllä se aina jonkinverran hyrrää.


            En ole itse tollasta flektiä etupuolella huomannutkaan, muuta kuin ilmastoinnin flektin.
            **********
            & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


            (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
            (ex. E90 320Si M-Tech '07)
            (ex. E60 530Da '04)
            (ex. E39 M5 Facelift '99)
            (ex. E39 540i '98)
            *

            Comment

            • -KK-
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 265

              #7
              Originally posted by _Dexi View Post

              En ole itse tollasta flektiä etupuolella huomannutkaan, muuta kuin ilmastoinnin flektin.
              Niin ilmastoinnin flektihän se on, mutta ilmastoinnin paineiden lisäksi se voidaan ohjata päälle jos koneen lämmöt nousee tiettyyn rajaan. Eli 120 asteessa. Siis ainakin uudemmissa E39 :ssä. Toimii "hätävarana" jos visko pettää.

              Tuolla aiheesta:


              Ja kääntäen sanoen: kun se ilmastointi on päällä ja sähköflekti pyörii niin sama ilmavirta jäähdyttänee myös jäähdyttimen kennoa ilmastoinnin kennon lisäksi.

              Kyllähän siitä viskosta lähtee aikamoinen humina juuri vanhan Volvon tapaan. Mutta onneksi ilmavirta on oikean suuntainen, eli vähän niinkuin propelli efekti lentokoneessa

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎