Vaikka karkeasti yleistäen asia on juuri noin, mutta ei nuo varsinaisesti ole uutena pelkästään "kroisosten" autoja olleet.
Eivät todellakaan, erityisesti ulkomailla. Esim. Saksassa hieman keskimääräistä parempaa palkkaa nostava nuori kaveri on voinut ostaa tuollaisen E39 M5 aikoinaan uutena. Auton hinta on kuitenkin ollut uutena melkein puolta halvempi Saksassa, koska siellä ei ole hintaa ollut nostamassa Suomen autovero. Sitten kun joku on osamaksulla ostanut tuollaisen auton uutena, ei välttämättä ole hirveästi kiinnostanut, missä kunnossa auto on viiden vuoden päästä. Ajanut vaan sillä menemään 3 - 4 vuotta tai sen verran että on saanut osamaksuerät maksettua. Ja sitten vaihtanut liikkeessä uuteen. Huoltoja tehnyt juuri sen verran, ettei takuu ole mennyt umpeen.
Aivan eri asia sellainen auto, jonka joku rahamies Herr Gynther on oikeasti hakenut sieltä BMW:n lasipalatsista käteisellä tai ostanut harrasteautoksi. Auto on ollut sellaisen käsissä, joka on pitänyt siitä hyvää huolta ja korjauttanut aina kaikki pienimmätkin viat hyvissä ajoin. Eli autoa on todella pidetty uudenveroisessa kunnossa. Eikä talvella ole välttämättä ajettu lainkaan.
Tai sitten kolmas esimerkki. Joku suomalainen nousukas on saanut E39 M5:n alle tavalla tai toisella. Ei ole paljoa kiinnostanut, onko pihalla +30 vai kenties talvella -30 lämpötila. Kylmiltään vaan tulille ja kaasu pohjaan. Kyytiä on annettu kuin vieraalle sialle. Välillä on ollut vähän kaveritkin kuskina, kun on otettu kossua takapenkillä matkalla paikalliseen yökerhoon naisia narraamaan. Huollettu on ehkä silloin, kun on kaikki valot palaneet mittaristossa tai vikoja ollut niin paljon, ettei ole eteenpäin meinannut päästä. Ja suolassa on taatusti uitettu joka talvi.
Ei ole vaikea arvata, mikä näistä autoista on se tulevaisuuden pommi ja mikä tulevaisuuden helmi..
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Eivät todellakaan, erityisesti ulkomailla. Esim. Saksassa hieman keskimääräistä parempaa palkkaa nostava nuori kaveri on voinut ostaa tuollaisen E39 M5 aikoinaan uutena. Auton hinta on kuitenkin ollut uutena melkein puolta halvempi Saksassa, koska siellä ei ole hintaa ollut nostamassa Suomen autovero. Sitten kun joku on osamaksulla ostanut tuollaisen auton uutena, ei välttämättä ole hirveästi kiinnostanut, missä kunnossa auto on viiden vuoden päästä. Ajanut vaan sillä menemään 3 - 4 vuotta tai sen verran että on saanut osamaksuerät maksettua. Ja sitten vaihtanut liikkeessä uuteen. Huoltoja tehnyt juuri sen verran, ettei takuu ole mennyt umpeen.
Aivan eri asia sellainen auto, jonka joku rahamies Herr Gynther on oikeasti hakenut sieltä BMW:n lasipalatsista käteisellä tai ostanut harrasteautoksi. Auto on ollut sellaisen käsissä, joka on pitänyt siitä hyvää huolta ja korjauttanut aina kaikki pienimmätkin viat hyvissä ajoin. Eli autoa on todella pidetty uudenveroisessa kunnossa. Eikä talvella ole välttämättä ajettu lainkaan.
Tai sitten kolmas esimerkki. Joku suomalainen nousukas on saanut E39 M5:n alle tavalla tai toisella. Ei ole paljoa kiinnostanut, onko pihalla +30 vai kenties talvella -30 lämpötila. Kylmiltään vaan tulille ja kaasu pohjaan. Kyytiä on annettu kuin vieraalle sialle. Välillä on ollut vähän kaveritkin kuskina, kun on otettu kossua takapenkillä matkalla paikalliseen yökerhoon naisia narraamaan. Huollettu on ehkä silloin, kun on kaikki valot palaneet mittaristossa tai vikoja ollut niin paljon, ettei ole eteenpäin meinannut päästä. Ja suolassa on taatusti uitettu joka talvi.
Ei ole vaikea arvata, mikä näistä autoista on se tulevaisuuden pommi ja mikä tulevaisuuden helmi..
Juuri näin. Lisään tuohon vielä sen, että perus suomalainen zippinettotinkaaja ostaa noista sen halvimman ja eniten poljetun. Sitten se itkee esim täällä foorumilla, kun vanokset rallattaa, perä kolisee, öljyä kuluu jne jne..
Suurin osa niistä joilla on uuteen tai muutaman vuoden käytettyyn M5/M3 varaa, eivät osta niitä käteisellä. Tämä vain siksi että ei todellakaan ole mitään järkeä sitoa pää-omaa 50-120Ke:tä autoon. Varsinkaan kun nämä mallit pudottavat hintaansa vielä hurjemmin kuin normimallit. Aina joutuu ihmettelemään kun suomalainen menttaliteetti ei anna myöden muka ostaa autoa rahoituksella.
Juuri näin. Lisään tuohon vielä sen, että perus suomalainen zippinettotinkaaja ostaa noista sen halvimman ja eniten poljetun. Sitten se itkee esim täällä foorumilla, kun vanokset rallattaa, perä kolisee, öljyä kuluu jne jne..
Niinpä, näinhän se liian usein menee. Suomalainen haluaa mahdollisimman hienon ja kalliin auton.. siis uutena mahdollisimman kalliin.. mutta oma budjetti on tyypillinen zippinetto eli "saksan halvin" on ainoa, mihin rahat riittää. Nuo omat esimerkkini koskivat uuden auton ostajaa ja kyllä niissäkin valitettavasti erottuu nämä eri tyyppiset ihmiset aina sieltä "ei oo rahasta kiinni" toimitusjohtajasta siihen tyypilliseen "koko elämä on kiinni tässä" zippinettoon..
Originally posted by Heksula
Suurin osa niistä joilla on uuteen tai muutaman vuoden käytettyyn M5/M3 varaa, eivät osta niitä käteisellä. Tämä vain siksi että ei todellakaan ole mitään järkeä sitoa pää-omaa 50-120Ke:tä autoon. Varsinkaan kun nämä mallit pudottavat hintaansa vielä hurjemmin kuin normimallit. Aina joutuu ihmettelemään kun suomalainen menttaliteetti ei anna myöden muka ostaa autoa rahoituksella.
Vielä enemmän sitä rahaa menee hukkaan rahoituksella ostaessa, koska joutuu vielä maksamaan korot yms päälle. Ja sitten helposti on kierre alkanut, että auto onkin pakko vaihtaa jopa samassa liikkeessä seuraavaan, että saa edes kohtuullisen hyvityksen entisestä. Tietysti selityksiähän on monia, jos ei ole varaa ostaa haluamiaan tavaroita tai asioita käteisellä ja joutuu turvautumaan osamaksuun tai rahoitukseen.. Mutta minun järjen juoksulla ei valittavasti pysty käsittämään, kuinka rahoituksella / osamaksulla hankittu auto tulisi millään tapaa edullisemmaksi, kuin käteisellä ostettu. (tiedän kyllä, että vakuutukset voi olla halvempia, mutta tämä ei riitä minulle selitykseksi)
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Niinpä, näinhän se liian usein menee. Suomalainen haluaa mahdollisimman hienon ja kalliin auton.. siis uutena mahdollisimman kalliin.. mutta oma budjetti on tyypillinen zippinetto eli "saksan halvin" on ainoa, mihin rahat riittää. Nuo omat esimerkkini koskivat uuden auton ostajaa ja kyllä niissäkin valitettavasti erottuu nämä eri tyyppiset ihmiset aina sieltä "ei oo rahasta kiinni" toimitusjohtajasta siihen tyypilliseen "koko elämä on kiinni tässä" zippinettoon..
Vielä enemmän sitä rahaa menee hukkaan rahoituksella ostaessa, koska joutuu vielä maksamaan korot yms päälle. Ja sitten helposti on kierre alkanut, että auto onkin pakko vaihtaa jopa samassa liikkeessä seuraavaan, että saa edes kohtuullisen hyvityksen entisestä. Tietysti selityksiähän on monia, jos ei ole varaa ostaa haluamiaan tavaroita tai asioita käteisellä ja joutuu turvautumaan osamaksuun tai rahoitukseen.. Mutta minun järjen juoksulla ei valittavasti pysty käsittämään, kuinka rahoituksella / osamaksulla hankittu auto tulisi millään tapaa edullisemmaksi, kuin käteisellä ostettu. (tiedän kyllä, että vakuutukset voi olla halvempia, mutta tämä ei riitä minulle selitykseksi)
Totta kyllä, edullisempaa se ei ole. Mutta jos on esim 40Ke ylimääräistä rahaa, niin jos laitat siitä 20ke autoon ja loput autosta esim. toiset 20Ke rahoituksella, niin sinulle jää 20Ke johonkin muuhun kivaan. Sillä voi ostaa vaikka veneen. Jos taas olet laittanut koko rahan autoon kiinni, kestää taas monta vuotta kerätä lisää rahaa muuhun mukavaan. Nykyiset rahoituksien korot ei juuri päätä huimaa, joten en ainakaan itse koe häviäväni mahdottomasti rahaa per kk.
Toinen asia on se, että tuon hintaluokan autoja on ainakin omasta kokemuksesta todella hankalaa myydä yksityisenä. Vaihtaminen on huomattavasti helpompaa liikkeessä, ei tarvitse stressata entisen myyntiä, eikä sitä että entistä myydessä se just sopiva vaihdokki meneekin sivu suun. Tosin mulla on oma lehmä aika syvällä ojassa, kun vaimo on autoliikkeessä töissä. Esim. tuota nykyistä ostaessa ei tarvinnut edes käydä paikan päällä.
Vielä enemmän sitä rahaa menee hukkaan rahoituksella ostaessa, koska joutuu vielä maksamaan korot yms päälle. Ja sitten helposti on kierre alkanut, että auto onkin pakko vaihtaa jopa samassa liikkeessä seuraavaan, että saa edes kohtuullisen hyvityksen entisestä. Tietysti selityksiähän on monia, jos ei ole varaa ostaa haluamiaan tavaroita tai asioita käteisellä ja joutuu turvautumaan osamaksuun tai rahoitukseen.. Mutta minun järjen juoksulla ei valittavasti pysty käsittämään, kuinka rahoituksella / osamaksulla hankittu auto tulisi millään tapaa edullisemmaksi, kuin käteisellä ostettu. (tiedän kyllä, että vakuutukset voi olla halvempia, mutta tämä ei riitä minulle selitykseksi)
Korot lainalla vaikka 4-7% ja tuotot sijoituksista 10-30%. Kun puhutaan vaikka 80t€ summasta niin laskeppa itse mikä kannataa ja mikä ei.
Niin minähän en näistä asioista mitään tiedä, mutta näin sen maalaisjärjellä voisin olettaa tapahtuvan. Todelliset rahamiehet tulkoon kertomaan miten asiat oikeasti menee..
Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
Jep, tämä oli oikeastaan tuon höpinäni ainoa pointti. Eli sellaiselle, jolla pikkurahasta ei ole puutetta, on auto ihan sama ostaa käteisellä. Ei hän säästä rahoituksella tai osamaksulla ostamalla mitään, koska viimeiset rahat ei kuitenkaan ole autossa kiinni.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Korot lainalla vaikka 4-7% ja tuotot sijoituksista 10-30%. Kun puhutaan vaikka 80t€ summasta niin laskeppa itse mikä kannataa ja mikä ei.
Tuotot mistä sijoituksista? Kerro ihmeessä lisää. Veikkaan, että aika pieni osa normaali ihmisistä sijoittaa rahojansa mihinkään osakkeisiin tai arvopapereihin, varsinkaan sellaisiin, joista saisi takuuvarmasti 10-30% tuotot!
Jos esim. ostaa auton rahoituksella ja käyttää ne "jäljelle jääneet" eurot esim. veneeseen tai uusiin keittiökalusteisiin, niin tuskin niissä ne rahat paljoa tuottaa..
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Tuotot mistä sijoituksista? Kerro ihmeessä lisää. Veikkaan, että aika pieni osa normaali ihmisistä sijoittaa rahojansa mihinkään osakkeisiin tai arvopapereihin, varsinkaan sellaisiin, joista saisi takuuvarmasti 10-30% tuotot!
No nyt taidat kuitenkin veikata väärin.. Kysele niistä sijoituksista lisää vaikka paikallisesta pankista jos kiinnostaa. Tai vaikka katselet winclubista jne..
Ed: Tolla 80t€:lla saa melkein yksiön vaikka Tampereelta ja kun katsoo mitä asuntojen hinnat ovat nousseet. Lisäksi vuokratuloja kun laitat sen vuokralle. Eiköhän tässä nyt ole jo riittävästi vinkkejä eli eikun sijoittelemaan.. No vielä yksi vinkki. Jos katsot mitä balttialla tällä hetkellä tapahtuu niin asuntojen ja tonttien osto saattaisi olla jopa kohtuullisen kannattavaa sieltä suunnalta.
Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
Ed: Tolla 80t€:lla saa melkein yksiön vaikka Tampereelta ja kun katsoo mitä asuntojen hinnat ovat nousseet. Lisäksi vuokratuloja kun laitat sen vuokralle. Eiköhän tässä nyt ole jo riittävästi vinkkejä eli eikun sijoittelemaan..
Onneksi ei ole ylimääräistä 80000 euroa, joten ei ole sellaisia murheita, että tarvisi hirveästi miettiä noita sijoituskohteita. Kyllä mulle riittää ihan rahan ansaitseminen rehellisellä työnteolla, antaa muiden sijoitella rahojansa minne haluavat. Ja ninä ostelen myös autoni käteisellä, sellaisia romuja mihin rahat riittää, ostakoon muut millä haluavat.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
No tässähän vain vahvistuu se totuus, että M5:t eivät ole uutena tai käytettynä tarkoitettu persaukisille.
Kyllähän vene on jo "sijoitus" verrattuna autoon. Jos on yhtään seurannut käytettyjen veneiden hintoja, niin huomaa, että niiden hinnat pysyy paikoillaan yllättävän hyvin. Ostat nyt 20000 purkkarin ja ja saat vähintään saman takaisin 2 vuoden päästä. Autoilla hinta tällä menolla puolittuu.
Keittiöön investoiminen on jo oikeasti sijoitus, kun ottaa huomioon asuntojen hinnannousun. Ehkä kyseessä ei nyt ole aito sijoitus, mutta paremmin siinäkin rahat pitää kuin autossa.
Järkiperäisesti ajatellen ei ole mitään tyhmempää kuin rahojen hassaaminen autoon, mutta aina ei jaksa olla viisas.
Kun tässä nyt vähän hairahduttiin itse aiheesta, niin jatketaan.
Mitään perusteltu järkevää syytä tuskin meistä kukaan osaa sanoa, että miksi auto pitäisi olla 20 ke arvokkaampi.
Mukavuudesta ja ylellisyydestä on vaan mukava maksaa extraa ilman järkevämpiä syitä. Sitäpaitsi unelmia ja haavekuviahan M5:sta ostettaessa ostetaan. Vielä kun kyseinen auto täyttää ne monessa mielessä, niin eikös silloin rahat ole menneet juurikin siihen "järki" hankintaan, jolla ei kuitenkaan taloudellisuuden kanssa ole mitään tekemistä.
Mutta oli kyseessä sitten 50ke arvoinen uusi hyundai tai muutaman vuoden vanha M5, niin luulisin, että takkiin tulee jotakuinkin samassa suhteessa, joten se taloudellisuus voitaneen unahtaa pelkästään M-autoista puhuttaessa tai pelkästään erikoisautoista puhuttaessa. Autoilu on tehty vaan kalliiksi (varsinkin täällä meillä) ja kukin päättäkööt mihin sen oman egonsa sitten istuttaa. Kellekään meistä se tuskin on ihan loppuun asti budjetoitua, mutta eipä tota rahan paskaa täältä mukaansakaan saa.
///MADE IN FINLAND
sigpic
TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT: E30 SEDAN IX M-TECNIC II F32 COUPE PERFORMANCE F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
Ei ole mulla ollu tarvetta vaihtaa MAF-antureita ja olen kuiten jo pari vuotta ajanut tolla ämmälläni yht. n. 30000 km. Eikä niitä taidettu vaihtaa ekan omistajankaan aikana.
Kytkin olis edelleen alkuperäinen jos ei Wetterin sällit ois tuhonnu sitä "koeajo(i?)llaan"
Takavakaajan kumien kiinnikkeet tahtoo paukkua, pitäsi vissiin uhrata niihin tarvikemalleihin taaloja. Eipä tuo alkuperäisosa tosin järkyttävän kallis ole.
Jarrulevyt pitäis eteen tosin vaihtaa... yllättäen Laakkosella oli halvimmat hinnat!
Kunhan ajaa vähän järkeä käyttäen ja huolehtii auton hyvinvoinnista niin ei tule niitä yllättäviä kustannuksiakaan.
Lohkolämmitin on 150 euron hintaisena asennuksineen pieni kulu siihen nähden mitä saa aikaan kylmäkäynnistyksillä.
LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)
On myös suuri ero mitä pitää vaihtaa, ja mitä haluaa vaihtaa. Esim kevään aikana autoon on mennyt yli 5.000 € (uudet MAFit, O2 sensorit, tulpat, uudet Bilsteinin säädettävät iskarit, AC Schnitzerin kallistuksenvakaimet, uuttä väriä nokkaan, Rogue SSK jne). "Pakkorahaa" paaaaljon vähemmän (huolto: öljyt+, 1 CPS ja vähän muuta pientä sälää).
Comment