Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 liikkelle lähdettäessä hypyttää..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarde
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 446
    • Oulu

    #16
    Pistämpäs vähän omia havaintoja tänne. Minulla ei liikkeelle lähdössä ole mitään ongelmia, mutta jos joutuu matelemaan tyhjäkäynnillä kävelyvauhtia, niin monesti alkaa nykimään ja ?vaihteistosta? kuuluu lonksetta. Kardaanista pyörittäessä tuntuu selvä välys. En ole sen ihmeemmin asiaa tutkinut, kun se ei juurikaan häiritse.

    Mulla on myös CDV poistettu. Niin ja kytkin luistaa jos yrittää ottaa lähtöjä kovemmilla kierroksilla, mutta muuten ajossa en ole huomannut luistavan. Kytkimen vaihto varmaan edessä, ajettu 223tkm.
    E46 320d sedan vm-02
    museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

    Comment

    • shotguni
      Bimmer Rookie
      • Mar 2007
      • 70

      #17
      Tänää tein ton säädettävän stopparin tonne kytkinpolkimen alle ja liikerataa sai lyhennettyä todella paljon. Vaikuttais todella hyvältä nyt. Luulisin, että toi auton liikkeelle saaminen on nyt myös helpompaa muijallekin...jos ei vieläkä onnistu, ni sit pitää hommata sille joku oma kauppakassi.

      Katoin noi moottorin tukikumitkin läpi - näyttäs olevan ehjiä, eivätkä ole öljyisiä. Myöskään moottori ei ihmeemmin liikahtele käsin repimällä, eikä myöskään vaihe päällä kytkintä nostellessa. Eli ei se hypytyksen aiheuttaja ainaka noissa tukikumeissa ole.

      Toi kytkimen stoppari kyllä myös auttoi osaltaan tuon hyppimisen vähentymisee, tai siis ainakin tänää tuntu olevan vaikeaa saada toi auto hypyttämään lähdöissä, vaikka kuinka yritin lähteä ryömittämään nopeilla kytkimen nostoilla.
      Kuitenkin sain sen hypyttämään juurikin noin kuin Jarde tuossa aiemmin myös totesi omasta autostaan, eli tyhjäkäynnillä matelemalla. Myös toi lonkse kuului ja yritin sitä pää oven välissä roikkuen paikallistaa ja ehkä kallistusin tohon vaihteiston suuntaan myös. Sen lonksumisen sain hyvin kuulumaan kun valuttelin hiljalleen kytkin pohjassa autoa pakilla ja aina välillä "annoin lisävauhtia" pelkällä nopealla kytkimen nostolla, aina kun kytkimellä nosti, kuului se lonksahdus(ja jostain vaihteiston suunnalta).

      Mikähän siellä lonksuu?

      Pitäiskö väsynyt kaksoismassavauhtipyörä tollasta lonksumista?

      Comment

      • Jarde
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2005
        • 446
        • Oulu

        #18
        Originally posted by shotguni View Post
        Pitäiskö väsynyt kaksoismassavauhtipyörä tollasta lonksumista?
        Luistaako sulla kytkin?

        edit: Niin ja joskus tuo lonksahdus kuuluu, kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle normaali kiihdytyksessä.
        Last edited by Jarde; 08-08-2007, 23:44. Reason: lisäys
        E46 320d sedan vm-02
        museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

        Comment

        • jms-btcf
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 696
          • Tampere

          #19
          Originally posted by shotguni View Post
          Pitäiskö väsynyt kaksoismassavauhtipyörä tollasta lonksumista?
          Mulla väsynyt vp piti satunnaista kolinaa tyhjäkäynnillä kytkin ylhäällä. Kun kytkimen painoi pohjaan lakkasi kolinat. Tuollaista ajonaikaista kolinaa en muista olleen kun vasta vp:n levittyä totaalisesti - ja sitten niitä oireita on jo muitakin
          Ekassa viestissä sanoit että kardaani lonksuu pyöritellessä, joten veikkaan kardaanin kuminiveltä (vaihdelaatikon puoleisessa liitoksessa) tai vakionopeusniveltä perän puolella...
          e61 535d

          Comment

          • shotguni
            Bimmer Rookie
            • Mar 2007
            • 70

            #20
            Originally posted by Jarde View Post
            Luistaako sulla kytkin?

            edit: Niin ja joskus tuo lonksahdus kuuluu, kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle normaali kiihdytyksessä.
            Ei luista kytkin.

            Mulla myöskin lonksahtaa joskus tuon vaihtamisen yhteydessä.

            Originally posted by jms-btcf View Post
            Mulla väsynyt vp piti satunnaista kolinaa tyhjäkäynnillä kytkin ylhäällä. Kun kytkimen painoi pohjaan lakkasi kolinat. Tuollaista ajonaikaista kolinaa en muista olleen kun vasta vp:n levittyä totaalisesti - ja sitten niitä oireita on jo muitakin
            Ekassa viestissä sanoit että kardaani lonksuu pyöritellessä, joten veikkaan kardaanin kuminiveltä (vaihdelaatikon puoleisessa liitoksessa) tai vakionopeusniveltä perän puolella...
            Tuo kuminivel näyttäis olevan ulkoisesti ihan kunnossa. Tota vakionopeusniveltä en o tarkastellu vielä - pitää ilmeisesti katsoa se seuraavaks. Ja tosiaan tossa kardaanissa on selvä välys(siitä en tiedä, että kuuluuko siinä olla???). Ja se tosiaan kolahtelee ku sitä pyörittelee käsin edestakaisin. Eli toi kardaanin kolahtelu johtuu tuosta välyksestä...

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7456
              • Oulu

              #21
              Originally posted by Jarde View Post
              Minulla ei liikkeelle lähdössä ole mitään ongelmia, mutta jos joutuu matelemaan tyhjäkäynnillä kävelyvauhtia, niin monesti alkaa nykimään ja ?vaihteistosta? kuuluu lonksetta.
              Tämä on siis juuri se tilanne jossa mullakin nykimistä/hyppimistä tulee jos tulee. Aika harvoin tässäkään (kun sitä osaa itse varoa), mutta muutaman kerran on tullut.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • shotguni
                Bimmer Rookie
                • Mar 2007
                • 70

                #22
                Eilen taas vitutti ajaa parkkihallin pohjakerroksesta jyrkkää mäkeä matelemalla, ku hypytti ilkeesti.

                Voisko toi johtua iskareista tai yleensäki alustasta?
                Alusta tuntuu perstuntumalla olevan hieman löysä. Autossa on cobran madallusjouset(oisko ollu 30/20 madaltavat tai jtn sinne päin). Eessä viime talvena vaihetut motonetin m-sport iskarit. Takana on jotkut...vaikuttaa kuitenkin olevan ihan ehjät.

                Comment

                • shotguni
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2007
                  • 70

                  #23
                  Aluksi puhuin, että tuo hypytys ei itseäni liiemmin häiritse(ku siihen osaa varautua), mutta nyt ku oon tota asiaa useampana iltana tutkaillut, ni toi vika on alkanutkin häiritsemää...edes se vian aiheuttaja ois syytä saada selville. Korjaushinta sitte määrää sen, että teenkö asialle mitään.

                  Oon aika varma, että jossain kohtaa voimansiirrossa on väljää/joustoa.
                  Toi kuminivel(rättinivel) nyt tulee tietty ekana mieleen, mutta ku se näyttää olevan ulkopäin täysin ehjä(ei pienintäkään halkeamaa). Näkeekö sitä edes silmällä ku toi rättinivel ois vaihtokunnossa(en viittis alkaa arpomalla osia vaihtelemaa)?

                  Onko tossa voimansiirrossa muita joustavia/kumimaisia osia kuin tuo rättinivel?

                  Ton lonksahtelun hypytyksen yhteydessä oon paikantanut tonne vaihteiston alueelle. Eli toi pieni välys mikä tota kardaania pyörittämälläkin tuntuu taitaa olla tuolla laatikon puolella. Ilmeisesti jotain väljää laatikossa(ei taida olla normaalia näillä kilsoilla 178tkm). Mutta toi lonksahtelu nyt ei sinänsä muo haittaa, koska tuota lonksumista ei myöskään kuulu mikäli auto ei hypi.

                  Moottorintukikumit on katottu useampaan kertaan läpi ja ne vaikuttais ehjiltä, samoin myös vaihteiston tukikumit näyttäis ehjiltä(tosin jonkun verran nuo vaihteiston kumit joustaa sivuttaissuunnassa ku rengasraudalla vääntelee(mut ehkä se on normaalia)). Perän kiinnitykset ja puslat vaikuttais olevan ehjät.

                  Helpoiten toi hyppii kun ajaa ykkösellä tyhjäkäynnillä ylämäkeen. Eli moottori jaksaa kyllä vääntää, mutta auto alkaa hyppiä. Ja toi hypytys on semmosta joustavaa/kumimaista.

                  Auttakee...kokemuksia??

                  Comment

                  • viktor
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1272
                    • ...

                    #24
                    Kardaanin välys voi ilmeisesti tulla myös väljästä perästä.

                    Ilmeneekös tuo cdv siten että ikäänkuin luistattaa kytkintä? omassa välillä tuntuu että luistaisi, mutta hajua ei ilmene tai muitakaan oireita. vedon kytkeytyminen vaan kestää aavistuksen verran, kun hieman isommilla kierroksilla yrittää lähteä.
                    ///M5
                    "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                    Comment

                    • jms-btcf
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2003
                      • 696
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by shotguni View Post
                      Oon aika varma, että jossain kohtaa voimansiirrossa on väljää/joustoa.
                      Toi kuminivel(rättinivel) nyt tulee tietty ekana mieleen, mutta ku se näyttää olevan ulkopäin täysin ehjä(ei pienintäkään halkeamaa). Näkeekö sitä edes silmällä ku toi rättinivel ois vaihtokunnossa(en viittis alkaa arpomalla osia vaihtelemaa)?
                      530d:n rättinivelessä ainakin on holkit pulttien läpiviennissä ja omassa oli noi kaikki holkit irronneet kumista. Sormilla pystyi heiluttelemaan ko. kumilaippaa, siinä oli klappia ihan reippaasti. En tiedä sitten onko 523:ssa samanlainen nivel, eli löytyykö sieltä noita holkkeja...
                      e61 535d

                      Comment

                      • shotguni
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2007
                        • 70

                        #26
                        Originally posted by jms-btcf View Post
                        530d:n rättinivelessä ainakin on holkit pulttien läpiviennissä ja omassa oli noi kaikki holkit irronneet kumista. Sormilla pystyi heiluttelemaan ko. kumilaippaa, siinä oli klappia ihan reippaasti. En tiedä sitten onko 523:ssa samanlainen nivel, eli löytyykö sieltä noita holkkeja...
                        Tosiaan toi pitää tarkistaa(eli ne holkit siis pitäisi olla kiinteästi siinä kumissa kiinni). Mulla ei kyllä siin kumilaipassa mitään klappia tunnu ainakaan sormilla heiluteltaessa.

                        Toisaalta toi kumin tai puslan väljyys tuntuu hieman omituiselta näillä oireilla, koska esim johku ylämäkeen ryömittämällä mentäessä vetohan pitäisi olla kokoajan tasanen eli eikös silloin kaikki väljä ole ikäänkuin "toisessa laidassa". Tosin mikäli se väljyys/jousto on jossain pyörivässä osassa, ni ehkä se "joustaa" aina jokaisella kierroksella tietyssä kohtaa....:think

                        Voisko se vika olla kuiteki jossain muualla? moottoripuolella? Mikä vois aiheuttaa tollasta tasasta ryntäämistä ja puutumista, joka aiheuttaa ton hyppimisen? ...vaikee selittää.
                        Miltää moottorin nykimiseltä toi ei kuitenkaan vaikuta.

                        Comment

                        • shotguni
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2007
                          • 70

                          #27
                          Originally posted by viktor View Post
                          Kardaanin välys voi ilmeisesti tulla myös väljästä perästä.

                          Ilmeneekös tuo cdv siten että ikäänkuin luistattaa kytkintä? omassa välillä tuntuu että luistaisi, mutta hajua ei ilmene tai muitakaan oireita. vedon kytkeytyminen vaan kestää aavistuksen verran, kun hieman isommilla kierroksilla yrittää lähteä.
                          Ite ainakin huomasin, että vaihteet menee paremmin sisään ku ton cdv-venttiilin poisti(etenki nopeissa vaihdoissa). Ja muutenkin nyt on parempi tuntuma kytkimeen. Eli kai se venttiili vaan hieman hidastaa sitä nesteenkulkua sielä putkessa, jonka seurauksena toi kytkin toimii pienellä viiveellä kytkinpolkimeen nähden...en kyl ymmärrä, miks sinne semmonen venttiili on laitettu alunperinkää ahdistamaan.
                          Last edited by shotguni; 24-08-2007, 13:44. Reason: ...

                          Comment

                          • Janzki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 4947
                            • Lohja

                            #28
                            Sen enempää tuon auton tekniikkaa tuntematta itsellä tuli heti mieleen joko vauhtis tai kytkin.

                            Nypyttää siis luistattaessa? Oisko kytkinlevy päässyt palamaan, tai ylikuumentumaan?

                            Kolahtaako sammuttaessa tai muita ylim. ääniä? Kaksoismassa loppu..

                            Eniten epäilen vian noissa olevan..
                            Sähköposti.
                            IG: janzki_

                            Comment

                            • Valkman
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2006
                              • 712
                              • Helsinki

                              #29
                              Originally posted by shotguni View Post
                              Eli kai se venttiili vaan hieman hidastaa sitä nesteenkulkua sielä putkessa, jonka seurauksena toi kytkin toimii pienellä viiveellä kytkinpolkimeen nähden...en kyl ymmärrä, miks sinne semmonen venttiili on laitettu alunperinkää ahdistamaan.
                              Ihan vaan sen takia, että sitä luistoa on helpompi ja vaivattomampi hallita. Helppo on taas suhteellinen käsite ja toiselle se ei sitä välttämättä ole... joka tapauksessa, autoa tuskin on tarkoitettukkaan mihinkään nopeisiin huudattamisiin...

                              Comment

                              • shotguni
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2007
                                • 70

                                #30
                                Originally posted by Janzki View Post
                                Sen enempää tuon auton tekniikkaa tuntematta itsellä tuli heti mieleen joko vauhtis tai kytkin.

                                Nypyttää siis luistattaessa? Oisko kytkinlevy päässyt palamaan, tai ylikuumentumaan?

                                Kolahtaako sammuttaessa tai muita ylim. ääniä? Kaksoismassa loppu..

                                Eniten epäilen vian noissa olevan..
                                Ei nypytä luistattaessa ja muutenki kytkin toimii niinku pitääki. Eikä myöskää kolahtelua kuulu sammuttaessa(oli kytkin ylhäällä tai alhaalla jne...)

                                Ja siis auto hypyttää ihan ykkös-vaihteella ryömittäessäkin. Sama hypytys esiintyy myös usein liikkelle lähdettäessä(mikäli ei tiedosta tuota hypytys herkyyttä).

                                En pois sulje sitä, etteikö vika voisi olla tuossa kaksoismassa-vp:eessä tai kytkimessä, mutta uskon ja toivon että vika ois jossain muualla.

                                Ja semmonen uus havainto ois, että tuntuu että kylmänä aamuisin toi ei hypytä läheskään yhtä herkästi ku esim helteellä pitkä ajon jälkeen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎